BMW 5-Serie: Vermogen probleem, uitlaat?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: m57

Vandaag is plotseling opgetreden het volgende probleem. Nadat auto was weggezet voor om een boodschap in de supermarkt te doen starte ik hem bij terugkomst. Hier had hij moeite mee en kwam erg langszaam op toeren. Gas loslaten betekende afslaan van de motor. Ook stinkt de uitlaatgas behoorlijk. Na enige tijd wilde de motor nog wel stionair draaien maar heeft totaal vermogen, zelfs niet genoeg om het stuur te draaien. Die extra vermogen die de motor dan moet leveren is hem teveel en slaat hij af. Motor is met heel langzaam gas geven wel op max toeren te krijgen. Uitlaat geeft geen druk. Ik vermoed dan ook een verstopte uitlaat. Afgelopen augustus is de turbo vervangen door de garage.

Mijn vraag dan ook, welke deel van de uitlaat komt hier het eerst voor in aanmerking, gezien de plotselinge verstopping? Als iemand een antwoord heeft kan dat mij een hoop werk besparen, zo hoef ik dan niet elk deel apart los te halen en te testen. Ik moet dit op straat doen en dat is niet echt comfortabel.

Ik hoop van jullie te horen.

ruudwiwik

Geplaatst door ruudwiwik (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ruud

Zou hem eens bij de kat losdraaien, dus deze wel even laten zitten, grote kans dat hij verstopt zit, Het is lastig te zeggen welke verstopt zit op afstand want ze kunnen het allemaal zijn, ook de einddemper verstopt nog wel eens graag.

Zou er alleen niet meer te ver mee rijden want dat is ook niet echt geweldig voor de motor.

Gr Stefan

ruudwiwik (0), 14 jaar geleden

Stefan84,

Bedankt voor je reactie. Ik had de Kat al los gehaald maar zonder resultaat. Deze weer vast gezet. Vervolgens de luchtslang die aangesloten zit op de ERG/ URG/ ARG huis losgehaald. Auto gestart en de motor verstikte weer. In het ERG huis gekeken en tot mijn verbazing was het gehele klepje verdwenen. Dit klepje heb ik gelukkig nog terug gevonden in het inlaathuis. Nieuwe ERG gemonteerd en probleem is verholpen.
ANWB wegenwacht zat er dus 100% naast.

Volgende probleem wat gelijktijdig opgetreden is maar waarschijnlijk niets met dit te maken heeft is, de verbruiksmeten in het dashboord doet het niet meer. Heb jij enig idee?
Ik denk zelf dat deze via een vacuum aangestuurd word maar ik kan dit volledig fout hebben.

Graag je mening.

ruudwiwik (0), 14 jaar geleden

Ook het probleem van de verbruiksmeter is opgelost. Ging het spontaan weer doen. Wat het geweest is is onbekend.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan heb je nog mazzel gehad dat je het stukje terug gevonden hebt en het niet de inlaat in is gezogen..dan was het op een verkeerde plek terecht gekomen.!

Maar het probleem is nu opgelost ?

Als het afgebroken klepje de inlaat blokkeerd, komt er vanzelfsprekend weinig door de uitlaat, omdat hij de lucht die nodig is niet kan aanzuigen.

Gr Stefan

ruudwiwik (0), 14 jaar geleden

Stefan,

Het klepje lag plat in het inlaathuis en bokkeerde dus niets, maar doordat de ERG volledig openstond kreeg de motor teveel uitlaatgas retour en hierdoor teweing schone lucht om een knappe verbranding te maken. resultaat, hij stikte in zijn eigen uitlaatgas.

Probleem is inderdaad verholpen.


[quote=stefan84]Dan heb je nog mazzel gehad dat je het stukje terug gevonden hebt en het niet de inlaat in is gezogen..dan was het op een verkeerde plek terecht gekomen.!

Maar het probleem is nu opgelost ?

Als het afgebroken klepje de inlaat blokkeerd, komt er vanzelfsprekend weinig door de uitlaat, omdat hij de lucht die nodig is niet kan aanzuigen.

Gr Stefan[/quote]

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.