auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: temperatuur katalysator meten

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52 323i 2500cc

Ik zou de werking van de kat willen checken voordat de auto naar de APK keuring moet. Met een temperatuurmeting voor en na de kat zou dat mogelijk zijn. Want als het na de kat heter is dan er voor, werkt de kat nog.
Nou zag ik vanmiddag een oventemperatuurmeter bij V&D die tot 300 graden C gaat. Zou dat geschikt zijn om de temperatuur te meten? Of wordt de kat veel heter dan 300 graden?

Geplaatst door

MJ (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ergste geval zal de kat tegen de 500-600graden gaan
bij diesel wordt zelf 750graden (temperatuur waar roetfilter geregenereerd wordt)
dus meter is niet echt te gebruiken
tevens zal de temperatuur voor en na kat nagenoeg gelijk blijven
vooral als je de uitlaat goed warm is en de kat dicht biij de spruitstuk zit
als het wel zou kunnen wil nog niet zeggen dat kat defect is want kan ook zijn dat motor niet goed loopt (te veel of te weinig benzine, slechte vonk, etc.)
dit is niet te achterhalen

het beste is een lambda tester te gebruiken
deze zit in de 4gas meter bij de apk keuring
als deze 1 is en c0 en hc zijn ook goed werkt de kat goed
als de waarde lager of hoger zit dan zijn je c0 en hc ook niet echt goed
tevens weet je ook dankzij andere waarde wat het probleem waarschijnlijk is

dus werking kat is via een apk keuring goed te testen

zo kontroleer jij geen kat,hij kan toch wel bloedheet worden en niet goed functioneren,het gaat eroveruit wat er achter uit je uitlaat komt en gewoon naar de apk gaan laten keuren,blijkt dat ie goed is heb je een meter gekocht die je nooit meer gebruikt,even de auto goed warm rijden en laten keuren word ie op de kat afgekeurd kun je deze alsnog vervangen en teruggaan bij de meeste keurstations hoef je als je terugkomt niet bij te betalen.

Bij een werkende kat is de temperatuur na de kat behoorlijk hoger dan er voor.

oldford 0
badge

13 jaar

oké maar dan nog kan de uitstoot niet goed zijn. en hoeveel warmer is ie dan ???wat zijn dan de waarde die je moet meten???

Een graad of 30 - 50 hoger. Is inderdaad geen absolute garantie voor de uitstoot.
Maar geen temperatuur verschil vertelt je wel dat de kat niet werkt (is nog te koud of de lambdaregeling werkt niet of overleden).

oldford 0
badge

13 jaar

I.p.v de V&D oventemperatuurmeter ga ik voor de Voltcraft K101 digitale meter van Conrad voor 43 euro met een thermokoppelsensor erbij van een tientje, deze meet ver boven de 850 graden C, zo warm zal de katalysator van een 323i niet worden.
Dank voor alle info!

MJ 0
badge

13 jaar

ik snap dit niet,een apk kost gemiddeld 35 euro,dan weet je toch meteen of alles goed is.hoevaak wil jij je uitlaat temp. meten,dan daarbij dit zegt nog niks of je kat wel goed is of niet,maar goed jou keuze.

Hoef ik niet terug naar de garage als die wordt afgekeurd. En heb meer tijd om een nieuwe kat eronder te zetten. btw vandaag de carterventilatie/olieafscheider in de regen(!) vervangen. Morgen maar weer eens de auto uitlezen met Inpa (Zie topic 323i vs 328i) want volgens Oldford klopte er niet veel van het mengsel (te arm)
60 euro voor een meter is niet veel geld en kan volgend jaar ook weer nuttig zijn. Ik heb sinds aug 2010 toen ik hem kocht al voor bijna 2000 euro aan onderdelen in deze auto geinvesteerd en ben van plan nog jaren in deze 323i te blijven rijden!
Het lastigst vond ik de draagarmen vervangen voor, er zitten nu Meyle HD in die heb ik vanuit Berlin laten sturen. Das wel leuk om te kijken waar spul het goedkoopst is. Leve de webshops!

MJ 0
badge

13 jaar

Voor een uitlaatgasmeting mag je gerust even langs je garage gaan of zijn je contacten zo slecht. Groeten.

Punt 65
badge

13 jaar

met andere woorden, verbeeld je nou dat ie volgens jou te koud is(hoelang moet je dan gereden hebben om de juiste meting te kunnen doen) vervang je hem kost enkele honderden eurootjes,terwijl ie misschien toch goed is???en word ie afgekeurd op 'n rubbertje of iets anders moet je toch weer terug,zo lust ik er nog wel 'n paar.

Heb je wel gelezen dat het over een verschilmeting gaat tussen de in en output van de katalysator?
Bij een *lege* kat, dus zonder werkzame rhodium/platinum materialen meet je geen temperatuursverschil!
Ik maak hem APK klaar, zodat ik *bijnä* zeker weet dat ie wordt goedgekeurd in 1 keer.
Ik ben nu bijv. ook bezig de LMM te testen, want ik wil het mengsel wel goed hebben. Max Vout van de LMM zit nu op 3,2 V bij 6000 rpm en dat is wat laag. 4 V zou beter zijn. Anyway iedereen zijn hobby en dat mag wat kosten, ik drink geen bier dat scheelt ook

MJ 0
badge

13 jaar

oké

Je kunt de wagen ook laten keuren en de eventuele afkeur punten verbeteren . En daar natuurlijk geen weken over doen .
Succes.

Punt 65
badge

13 jaar

[quote=Punt]Voor een uitlaatgasmeting mag je gerust even langs je garage gaan of zijn je contacten zo slecht. Groeten.[/quote]
Ik kom er alleen voor de APK keuring omdat ik bijna alles zelf doe aan onderhoud. Maar ik heb een prima relatie met de keurmeester hij vind wel dat ik in oude auto's rijdt; Sierra 2.0i (1992) 3 keer en nu een BMW uit 95 die in 96 op kenteken is gezet, omdat die Sierra's een beetje op raken (of een scheur in de kop hebben) Maar wel met distributieketting en achterwielaandrijving!
Btw Inderdaad heb ik zo meer tijd om te repareren in weer en wind. Dan zit er minder tijdsdruk op omdat de auto nu nog goedgekeurd is. De APK vervalt op 20 maart as. Dus heb ik nog even de tijd om ijs en weder dienende de auto te verzorgen.
Dank voor de opbeurende reaktie, het is een hele zorg zo´n automobiel, maar wel mooi. Ik mag graag even een stukje rijden in deze zescilinder!

MJ 0
badge

13 jaar

OK, ik heb toch maar de 4 gastest laten doen.Die was goed! Vrijdag wordt ie APK gekeurd.

MJ 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.