Ik heb een 323ti uit 2000 en deze maakt een zacht tikkend geluid (alsof er iets los zit). Dit getik is alleen als de motor warm staat en als hij stationair draait.
Als de motor pas gestart is (dus koud staat) draait hij perfect, maar na enkele minuten begint het getik langzaam te komen.
Het zijn niet de kleppen, het komt ergens van achteren, onderin uit het blok
Ik heb trouwens ook een wat gierend geluid als ik mijn koppeling intrap, ik denk, weet eigk wel zeker dat dit zn drukgroep is die wat droog staat. Maar het tikkend geluid wat uit mijn motor komt blijft, ongeacht ik de koppeling intrap of niet, maar zou dit er iets mee te kunnen maken hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ben maar blij dat je drukgroep droog staat zo hoort het ook,je druklager zal dat piepend geluid wel veroorzaken,en dat tikken denk ik dat je klepstoters doen,is wel moeilijk zo te constateren elk probleem heeft zo zijn eigen geluid
Ja sorry, ik bedoel druklager natuurlijk. Maar het geluid komt niet van mijn klepstoters. Ik ben vandaag onder mijn auto gaan liggen en heb mn oor tegen de onderkant van het carter gehouden ( ong daar waar je je olie aflaat ) en het geluid lijkt echt van net iets daarboven te komen. Zou dat evt. versleten oliepomp kunnen zijn?
16 jaar
dat is moeilijk te zeggen,ik zou dit wel op willen lossen als het de mijne zou zijn wie weet is het een kleine operatie en kan heel fout aflopen als je hier mee doorrijd,heb je al eens je oliefilter vernieuwd misschien zit die te dicht dat het overdrukventiel tikt
16 jaar
Ja hij gaat volgende week als ik thuis ben gelijk de garage in. Oliefilter is 10 000 km geleden vervangen. Die zal ik dan wel eens vervangen en kijken of het geluid verdwijnt. In ieder geval bedankt voor je snelle reactie
16 jaar
* is je olie nog op niveau en vers (zonder gruis van het blok)
- er is ook speciale reinigings olie voor je klepstoters
heb ik zelf ook in me 318 gegooid werkt perfect
*oliepomp versleten (pomp met te weinig druk)
*anders ingesleten klepstoters, ingesleten nokken
mvg ricardo
16 jaar
Eventjes de stand van zaken
Kettingspanner is vervangen, zonder resultaat
Daarna is het kleppendeksel gedemonteerd om eens een verder kijkje te nemen, het blok ziet er super uit en er zijn verder geen tekenen van slijtage.
Dus, kleppendeksel weer gemonteerd en nieuwe olie en nog steeds hetzelfde geluid.
Het geluid komt echt daadwerkelijk uit de distributie, hebben jullie nog een idee wat het is, iets wat los kan komen o.i.d.?
16 jaar
als je ketting te lang is geworden zal ook een nieuwe kettingspanner niks uithalen als je de oude nog hebt moet je er een klein moertje op lassen zodat je hem wat verlengt en weer monteren kijken wat hij dan doet
16 jaar
Nee is het ook niet, ketting en tandwielen zijn ook al vervangen.
Het geluid is echt alleen maar als de motor warm staat, dus ik zit te denken dat het iets is da los komt te staan ten gevolgen van uitzetting door warmte. Nog 'n idee?
16 jaar
heb je een vanos op je motor??..
16 jaar
Ja, enkele vanos (bmw 323ti M52 motor)
16 jaar
Ik heb exact hetzelfde probleem, heb ook een 323i M52. Ik heb destijds gegokt op de VANOS, die is vervangen maar het geluid bleef. Ook het gedeelte achter de VANOS is vernieuwd (dat zijn een aantal drukveren die bij de oudere generatie nog weleens voor een tikkend geluid zorgde). Mocht ook niet baten, dus bij jou zal het de VANOS waarschijnlijk ook niet zijn..
Maar ik heb dus ook dat hij koud perfect draait, maar na enkele minuten begint het zachtjes, steeds wat luider totdat het stabiel wordt als de motor warm is. De ene keer is het erger dan de andere keer, dat wel. Bij koud weer is het zowiezo minder.
16 jaar
Mijn dealer vond het ook onzinnig om de VANOS te vervangen, hij zei ook als je zn kleppendeksel eraf haalt ziet alles er nog zo goed uit, maar de km-stand van mijn auto is ook nog maar 70 000
16 jaar
Waar lokaliseer jij het geluid? Bij mij lijkt het vanuit het uitlaatspruitstuk te komen.
16 jaar
Eerder uit de distributie bij mij
16 jaar
Ok. Als ik voor de auto sta met de kap open, lijkt het aan de linkerkant van het blok te zitten. Aan de voorkant kan ik niets bijzonders merken.
16 jaar
ok, naja ik vind t altijd nogal moeilijk om te zeggen waar het geluid precies vandaan komt. Vriend van mij heeft er met een sthetoscoop aan geluisterd en die denkt dat het eerder onderin t blok zit, maar ik en mn dealer zijn er van overtuigd dat het ergens in zn distributie / onder t kleppendeksel zit
16 jaar
Het is een heel raar probleem, ik heb er ook al verschillende mensen naar laten luisteren (ook goede BMW specialisten) maar tot nu toe heeft niemand het bij het rechte eind gehad. Ik dacht ook eerder dat het onderuit het blok kwam, uit voorzorg direct de lagerschalen laten vervangen maar dat was achteraf overbodig (mijne heeft wel 190.000 km). Op de krukaslagers zat ook geen speling of iets dergelijks. Onderblok is bij mij dus uitgesloten.
Nokkenassen, klepveren etc. zijn ook nog allemaal in orde. Het ergste is dat ik zo iemand ben die blijft doorgaan tot het eruit is, al kan het heel geen kwaad. ;-)
16 jaar
Nee, ik ben ook zo iemand, t moet en zal eruit gaan. Bij de grote beurt gaan we nog eens verder kijken. Bij mijn dealer was ook iemand die ernaar geluisterd heeft en die heeft mijn dealer geadviseerd om .... (een of ander onderdeel) na te kijken, hij had dat ook gehad dat er iets los was gekomen en dat daardoor gaan trillen was, en dat was zowat hetzelfde geluid als bij mij. Ik laat u wel iets weten als ik iets heb gevonden
16 jaar
Als je nieuws hebt, hoor ik het graag! Ook als je weet naar welk onderdeel ze moesten kijken, daar ben ik wel benieuwd naar.
Verder, als iemand nog een idee heeft.. Ik heb ook wel eens gehoord dat een lekkend uitlaatspruitstuk een tik kan veroorzaken?
16 jaar
Is het mogelijk dat het eventueel iets met de oliedruk te maken heeft? Ik hoor vaker dat een oliepomp naarmate hij ouder wordt wat minder druk op gaat brengen. Dat zou verklaren dat het tikken opkomt naarmate de motor opwarmt. De olie wordt dan dunner, dus de druk gaat omlaag.
Of praat ik nu onzin?
16 jaar
bwah lijkt me beetje ver gezocht. Bij de grote beurt gaan we weer is verder kijken. kennis van mij heeft bij zn 320 ook tikkend geluid gehad en dat bleek de kettinggeleider te zijn die los zat, dus ik denk dat het bij mij ook wel zoiets zal zijn. alles was los zit kan immers gaan resoneren en zo een tikkend geluid veroorzaken.
Maargoed over een paar weken weet ik weer meer
16 jaar
Zoek eens op oliepomp zou het dit kunnen zijn? Ik denk nl dat IK HIER last van heb:
http://www.unofficialbmw.com/phpBB/viewt...
Graag reaktie!
16 jaar
Dat zou goed kunnen, ik heb al naar vele dingen gezocht en ik ben eigenlijk ten einde raad. Vanos is vervangen ( zat een beetje speling op ), distributie ketting en tandwielen zijn vervangen. kettingspanner vervangen. kettingeleider is gecontroleerd of deze nog goed vast stond.
na het vervangen van de distributie werd het ratelen wel veeel minder, maar het zit er nog steeds in. Ik was van plan om bij de volgende beurt sowiezo al de waterpomp te vervangen en ik denk dak het oliepompje ook ga vervangen dan.
bedankt voor de reactie
15 jaar
h RpER
laat je me even weten wat eruit is gekomen? Ik moet nog 12K voordat ik aan een beurt ben.
Jij hebt niet toevallig ook een 'klonkende' dubbel vliegwiel/aandrijflijn?
pjeevandee@hotmail.com
15 jaar
hey,
ik moet pas volgend jaar ( 15K ) weer om een beurt, hij heeft gote beurt net gehad. Maar ik heb geen geluid in m vliegwiel / aandrijving mijn koppeling en drukgroep is onlangs vervangen dus. Is overigens niet zoveel werk om dit te doen vanwege de achterwielaandrijving van bmw
15 jaar
Het is lang geleden maar nog eens even alles op een rijtje het probleem is nu opgelost
Er was een beetje een rammelend geluid te horen bij warme motor ondertussen is vervangen:
kettingspanner
distributieketting
kettingeleider gecontroleerd
olie
tandwielen in de distributie
Afgelopen weekend is in mijn auto (323ti)
1. Een groter inlaatspruitstuk gemonteerd (aangepast m50 spruitstuk met bredere kanalen, scheelt zo'n 25 pk)
2. Snellere nokkenassen
3. Een aangepaste computer ( dit setje heeft op een 528 (e39) gezeten). Deze auto heeft een ander type computer maar wel dezelfde aansluiting en deze draait
gewoon op mijn motor alleen er wordt nog een probleem verwacht met de aansturing van de airco omdat deze anders is bij een E39.
Het rammeltje in mijn motor is hiermee ook weggegaan, dus het zijn de nokkenassen geweest. Omdat hier op dit forum niet zoveel te lezen is over rammeltjes in motoren is hiermee een ovezichtje van mogelijke problemen
Echter loopt mijn auto niet zo soepel met deze nokkenassen, stationair loopt hij heel beroerd maar er komen nog andere injectoren in die bij het setje hoorden, nu zijn mijn originele injectoren gemonteerd, hopelijk loopt hij hiermee netjes. Met heel de zooi zou er zo'n 210 pk uit de motor moeten komen. loopt hij echter nog niet netjes dan gaan de originele nokkenassen er terug in
15 jaar
je kunt moeilijk rammeltjes op papier opsporen en advies hier over geven,wat jij een rammeltje noemt noemt iemand anders weer een knars,en een tik weer een tak dus wat moet je hiermee,maar jij bent je motor zo aan het veranderen dat ik me afvraag hoe dit verder gaat ik denk dat ie nooit mooi gaat lopen,al die motoren die ze opvoeren lopen bijna nooit mooi als je rustig rijd wel als je gaat gassen dus waar kies je voor
15 jaar
Die 528 liep er heel netjes mee blijkbaar maar zo netjes als hij altijd liep krijg je hem niet denk ik, maar als hij nog niet netjes loopt na die andere injectoren gaan er gewoon de andere nokkenassen weer in want ik vind het wel belangrijk dat hij wat fatsoenlijk loopt. Zonder die nokkenassen heb ik dan toch al zo'n 200 pk en dat is ook al mooi
15 jaar
.
nou sorry hoor jongens wat een verhalen waarschijnlijk zijn het alleen de injectors die tikken en dat is vrij normaal bij deze motor als hij warm wordt .
14 jaar
Ron
Je reageerd op een topic van 1,5 jaar geleden, of de motor nog loopt na al deze aanpassingen betwijfel ik ook..
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar