Hallo monteurs,
Ik ben in het bezit van een 316i E36 uit 1995 met 145.xxx km en er had zich vandaag een probleem voorgedaan, maar eerst even in het kort wat feiten: ik heb al lang ontdekt dat hij bij de distributiezijde minimaal olie en koelvloeistof zweet/lekt. In december kwam ik erachter dat het koelvloeistofreservoir vrijwel helemaal leeg was en zag dat de radiateur wat koelvloeistof aan de onderkant had zitten. Dus ik wat Bars & leaks gehaald en erin gedaan, probleem daarvan voorbij. Het minimale zweten/lekken van de motor bij de distributiezijde daarintegen niet. Aangezien ik het geen probleem vond/vind om rond de zoveel weken even de olie en koelvloeistof te controleren en bij te vullen, wilde ik het zo laten als het daarbij zou blijven, want dit is een bekende kwaal bij E36-ers zo heb ik gehoord. Onze vorige E36 had dat namelijk ook al.
Maar goed, nu het probleem wat zich vandaag had voorgedaan: vandaag reed m'n vader (leent hem voor z'n werk) met de auto de autobaan op en rook hij een bekende geur. Dus hij naar de temperatuurmeter gekeken maar die was nog normaal. Onder aan een afrit bij wat stoplichten aangekomen zag hij rook onder de motorkap uitkomen en de temperatuurmeter in het rood staan. Dus hij meteen bij een tankstation gestopt en de motor afgezet. Daarna is hij gaan kijken wat er aan de hand was onder de motorkap. Toen bleek dat de bovenste koelslang aan de zijde van de thermostaat (zie foto helemaal onderaan dit bericht) eraf was gesprongen en dat zowat alle koelvloeistof eruit was gelopen. De aansluiting van het thermostaathuis is ook niet afgebroken zoals dat bij onze vorige E36 met M43 motor wel het geval was...
Nu zei een zwager van m'n vader (mijn oom) dat als een van de koelslangen eraf springt, dit meestal duid op een lekke koppakking. Ik ga zaterdag op mijn werk even het koelsysteem onder druk zetten, maar wat denken jullie als jullie dit lezen? Ook de koppakking of wellicht iets anders? Als dit de koppakking zal zijn, hoeveel zou dit dan zo ongeveer gaan kosten?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou het feit is als een motor warm wordt komt er altijd druk op je slangen te staan en misschien is deze slang bij jou wel slecht geweest en eraf gesprongen dus eerst effe nieuwe slang erop koelvloeistof erin en kijken hoe hij zich gedraagt het hoeft natuurlijk niet altijd meteen drastisch te zijn,en omdat hij daar volgens jou altijd heeft gezweet kan dit wel eens aan de slang of slanklem hebben gelegen natuurlijk,effe optimistisch blijven
Middelen om een koelsysteem af te dichten, zijn nood oplossingen, er kunnen ook kleine koelwater kanalen dicht slibben (MB 124 gaan vaak de elektrische kachelkranen vast zitten),
Ik zou in dit geval het systeem goed spoelen (Forte heeft er wat voor), tevens de thermostaat vervangen en het exspansievat kan los van je radiateur vervangen worden.
Maar ik ben bang voor een lekke koppakking, laat hem even controleren op CO in het koelsysteem.
Veel succes Harry.
heb het zelfde probleem gehad en zat in de dop van het tankje klepje zat vast en druk in systeem werd te hoog toen hij op bedrijfs tem was dop vervangen en probleem was op gelost
16 jaar
trek de peil stok eruit bij lopende motor en hou je hand erboven
voel of er lucht uit komt
er hoort wel iets lucht uit te komen mr niet dat het echt eruit wordt geblazen
je kan ook compresie laten meten
16 jaar
koppackingvervangen niet meer en niet minder ik heb dezelfde motor en hetzelfde probleem komt veel voor bij de m42 en m43
16 jaar
ps laat de kop ff afpersen die willen nog wel eens scheuren
16 jaar
Nou dat van die koppakking is niet zo zeker hoor.
die aansluitingen zijn bij bmw van plastiteert, dat gaat verkruimelen.
Bij mij is het zelfde gebeurd...bij mij was de plastic aansluiting op de kop verteerd...die gewisseld en tot nu toe alles ok...is 2,5 jaar terug.
Hoeft dus niet te wijzen op lekke koppakking, kan ook een lekke aansluiting zijn en meer niet...
14 jaar
simon oktober 2008,zou ie onderhand niet gemaakt zijn.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar