BMW 3-Serie: tikkende moter bmw 316i e30 1991 HELPP

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

hoi ik kom een beetje onverwachts binnenvallen zonder me voor te stellen sorry bij deze . maar k heb mijn bwm nu 2dagen en de kleppen zijn echt bizar te horen , dus mijn vraag is ik ga morgen me kleppen stellen ,maar wat moet ik aanhouden ,koude moter ? of warme moter stellen en wat mag de klepspeling zijn voor de in en uitlaat . en waar moet ik op letten , ik doe het met een maat van me die werkt in de garage , maar niet bij de bmw dus als jullie nog tips hebben en alsjeblieft me vraag kunnen beantwoorden zou ik dat heel erg op prijs stellen . alvast bedankt

mvg dennis - ps: je kan het ook naar me toe mailen .. skitso_dennis84@hotmail.com

dennis e30

Geplaatst door dennis e30 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 17 jaar geleden

nou dennis,

als ik me niet vergis zijn van deze motor de kleppen helemaal niet te stellen,het zijn n.l. hydrolische,het is een kwaal dat geratel van de kleppen bij dit type motoren.

vervangen is denk ik de enige optie.

Stefan

dennis e30 (0), 17 jaar geleden

he bedankt voor je reactie op me vraag , en als dat zo zou wezen dat je ze niet kan stellen wat kosten nwe dan ?

en hoe lang kan ik nog zo doorrijden , want het klinkt echt klote ,heb je een nwe auto maakt die zown geluid :(

en weet je toevallig of je ze ergens nog goedkoop kan kopen of iets .

gr dennis

stefan84 (0), 17 jaar geleden

dennis

als het getik nog een beetje aan de normale kant is,hoeft het niet meteen een probleem te zijn om je zorgen over te maken,maar hoort het geluid zich al aan alsof er iemand op je aan het schieten is,zou ik er toch maar wat aan doen,het is zowieso beter en prettiger om in een auto te rijden zonder bijgeluiden.

daarbij kan een in gesleten nokkenas ook jou probleem veroorzaken,maar dan zul je eerst even moeten vast stellen wat het probleem precies is!

mijn mening is gewoon,indien het de stoters zijn,gewoon de kapotte vervangen door nieuwe..een nokkenas zal al iets duurder zijn,maar als je niet veel hebt om 'uit te geven' kun je overwegen om er een goede gebruikte in te zetten.

het komt bij dit type motor vaker voor.maar ik neem aan dat we hier toch over een M-40 motor praten ? 75 Kw / 102 Pk..

prijs van een klepstoter ligt rond de € 20,- en qua prijs zit er niet veel in,dan bedoel ik of je ze bij de dealer komt of ergens anders..

Gr Stefan

dennis e30 (0), 17 jaar geleden

he stefan

een hoop vrienden van me hebben ook een e30 of e36 maar die hoor je heel licht tikken tot bijna niet zeg maar , en dan kom ik eraan en je hoort wel degelijk verschil (harder dus) en af en toe bij t stationair draaien hoor je een soort V-snaar piep maar die is het niet heb m iets gespannen maar dat komt uit me motor :S .En mijn motor die heefd 72kw staat op mijn papieren msschien helpt t als je me kenteken heb msschien haal je daar wat info uit . ZN-72-VR 30mei '91.want een m40 zit ook in een e36 als ik het goed heb ...

gr dennis

alex207 (0), 17 jaar geleden

89 t/m 93 m40 blok 93 overgangsjaar naar m43 blok.( Note in 90 e36 in dld al te krijgen in nederland in 91 op de markt uitzondering is de e30 cabrio die is doorgebouwd tot/met 93 omdat de e36 cabrio wat lang op zich heeft laten wachten ) M40 heeft een distributieriem m43 wederom een distributieketting.M40 blok is eigenlijk een klein zorgenkindje geweest van bmw riem zou volgens bmw opgave bij 60000km vervangen moeten worden doch vanwege het feit dat de riem bij regelmaat overbrak (met natuurlijk cilinderkopschade ) bij ca 50000km heeft bmw dit teruggebracht naar 40000km.Betreffende het getik zou je eens kunnen proberen een dunnere olie te gebruiken (hoelang zit die van jou er eigenlijk in ??) Indien je een wezenlijk verschil hoort naar oliewissel kun je er misschien mee leven anders zul je de raad van stefan moeten volgen denk indien nokkenas ok dat het kostenplaatje in een garage ca 400/500 eurootjes zal zijn incluis materiaal. Je hebt dus hydrolische kleppen.

dennis e30 (0), 17 jaar geleden

ok dan , en je zegt dat ik er dunnere olie in moet gooien er is mij juist gezegd dat ik er dikkere olie inmoest gooien dat het dan misschien over ging .Want ik heb er ook zown flesje in gegooit voor het getik tegen je kleppen , en dat was zo dik als stroop zeg maar .En toen dat erin zat is het niet overgegaan , maar hoezo denk jij dat die met dunnere olie beter loop zonder getik ?.Ik heb me auto nu een week en ik heb er een liter ingegooit want hij was iets onder pijl , en ik weet niet hoelang de olie er al inzat bij de vorige eigenaar .Die auto was slecht onderhouden kwa alles bijhouden enzo was een vrouw he ;) en welk type olie raad je me aan dan .
gr dennis ... bedankt voor je reactie

alex207 (0), 17 jaar geleden

nou als je niet weet hoelang de olie er al op zit zou ik maar eens beginnen met de olie en oliefilter te vervangen.Je kunt een half-synthetische gebruiken 5w40. ( normaal 10w40 ) hier heb je een paar duitse links www.e30.de en www.motortalk.de veel info als je tenminste een beetje met het duits klaarkomt moet ik tenslotte ook met het nederlands Mijn inziens geen additieven toevoegen , ik ben er in ieder geval geen voorstander van en velen met mij .

remy_k (0), 17 jaar geleden

herkenbaar punt..

ik heb 3 weken geleden een 316i (1989) gekocht, 230000 op de teller.
vorige week de dynamo kapot, 2 dagen later de waterpomp. de monteur die de waterpomp vervangen heeft schrok zich rot van het getik. het geluid komt langzaam op, wordt steedt luider en verdwijnt dan plotseling weer. na enkele seconden begint het weer. bij warmgelopen motor wordt het iets minder luid maar het getik blijft.
hij raadde aan om reinigingsspul door de olie te mengen, de verstopping (in de klepstoters?) zou dan verdwijnen.
iemand raad? ik lees hierboven dat het ook een versleten nokkenas kan zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.