BMW 3 serie E30: Tikkende motor BMW 3 serie E30 M40 motor

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: M40 1800

Hallo,

Ik heb een BMW 3 serie uit 1990 met een M40 motor (1800 8 klepper). Deze tikt bovenin de motor. Kunnen dit de hydraulische klepstoters zijn. Het geluid klink wel zo. Komt dit vaker voor. Als de motor warmer wordt dan is het geluid minder.

Alvast bedankt,
Otto

Otto1982

Geplaatst door Otto1982 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

Wat voor olie zit erin?

nharmelink (0) PRO, 17 jaar geleden

moet daar geen 20w50 olie op

Otto1982 (0) PRO, 17 jaar geleden

Er zit Castrol 5W40 in. Moet wel goed zijn toch?

Otto

Otto1982 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mijn vrouw reed net weg en de motor is weer helemaal STIL... Maar ik denk dat ik de klepstoters ga vervangen.

Groet en bedankt voor de reacties!

Otto

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

5 w40 is goed maar 5W30 nog beter, als het maar vol-synthetisch is

frerini (0) PRO, 17 jaar geleden

veel problemen met de nokkenas van zulke moters,dit zal welschjnlijk het probleem zijn

h.hannemann (0) PRO, 17 jaar geleden

idd nokkenas en slepers

gr H.Hannemann

ferdiv3017 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je kunt de stotters makkelijk er uit pakken in de bankschroef rusttig
leeg perssen schoonmaaken met wasbenz.
terugzetten starten eventjes laten lopen
meestal is het dan opgelost scheelt weer 140 eur
groetjes
ferdiv

hunter99sb (0) PRO, 17 jaar geleden

beter om deze helemaal uit elkaar te halen.
bestaat een speciaal pompje voor om het zuigertje volledig uit de stoter te duwen dan kan je hem helemaal uitkuisen en dat lost een hoop problemen op.
meestal is de olie die daar in zit dik en stroperig geworden en krijg je dat niet meer goed door hem even helemaal dicht te knijpen.

groeten
stef

proffi (0) PRO, 17 jaar geleden

ge moet beginnen met de carterdichting te vv ( probleem is dat de carterdichting inwendig scheurd aan het gedeelte van de olie pomp en hier word lucht getrokken zodanig dat kleppen gaan tikken ) indien dit niet help dan pas klepstoters en nokkenas vv -> heb dit al medere keren moeten doen

John5695 (0), 17 jaar geleden

betekent dit dat als je de carterpakking vervangt je wellicht van het tikken af bent?
zo simpel (en goedkoop)

proffi (0) PRO, 17 jaar geleden

zo smippel en goedkoop zou het kunnen zijn

John5695 (0), 17 jaar geleden

maar merk je dat dan niet aan lekkage bijnje carterpan dan en je oliepeil?

stefan84 (0), 17 jaar geleden

onzin..geen carterpakking gaan vervangen,maar nokkenas en stoters controleren en zonodig vervangen,daar staan deze motoren bekend om,en al lekt de carterpakking iets,hierdoor zal hij echt niet gaan tikken.

Stefan

proffi (0) PRO, 17 jaar geleden

eerst antwoord voor john nee je ziet het aan het olie pijl en aan de carterpan omdat de dichting inwendig scheurd
stefan ben jij een een professionel bij bmw zelf ? Ik zelf wel en ik ben hier geen onzin aan het vertellen wij komen dit probleem meer dan eens tegen, en 80% van de gevallen is het probleem opgelost bij het vv van het carterdichting, en inderdaad als men te lang bij een defecte carter dichting heeft gereden is te weinig olie aan de nokkenas geweest en moet de nokkenas en klepstoters worden vv

stefan84 (0), 17 jaar geleden

proffi

doe zelf veel met bmw,dat door te weinig olie de stoters en eventueel de nokkenas bij dit type de geest gaan geven klopt,maar dat verhaal met die pakking ben ik zelf nog niet tegen gekomen.maar praat je nu alleen van dit type motoren of ook bij de 6 cilinders ?

Stefan

proffi (0) PRO, 17 jaar geleden

enkel bij het dit motor type M40

waal2094 (0), 16 jaar geleden

ik heb dit probleem ook met mij bmw hij tikt als ik een beetje olie via de motor erin doet is het tikktn minder /bijna weg
zou dit ook aan de packing kunnen liggen

proffi (0) PRO, 16 jaar geleden

als het hier om de m40 motor gaat kan dit best zijn -want wanneer je olie langs de vul stop bijvoegd komt deze rechtstreeks op de kleppen en de klepstotes en het zijn deze die gaan tikken door het te weinig van olie
( m40 motor is een 1.6 of 1.8 l benzine met distrubusie riem ) bij andere motoren heb ik dit probleem nog niet tegen gekomen maar het zou wel kunnen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.