Heb met verschillende BMW,s het zelfde probleem . E39 en X5 2003.
Bij het remmen trilt de auto .
Remschijven vernieuwd , probleem blijft .
Nieuwe schijven met de klok uitgemeten , slingeren niet .
Misschien iets met de rubbers van de ophanging ??
Vast bedankt .
John.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ook achter gecontroleerd ?
Ze kunnen natuurlijk krom gaan , als de wielen erop gaan.
Alle pasvlakken zijn brandschoon ?
Wielbouten op het juiste moment en juiste volgorde vast gezet ?
Achter is ook uitgeklokt was minimaal . Alles is brandschoon en met de momentsleutel aangezet .
M.V.G.
John.
11 jaar
De trilling kan ontstaan door een/ meer van de volgende factoren:
- Kromme schijven (in dit geval duidelijk niet)
- Te grote speling in de wiellagers
- Speling in de rubbers van de reactie-armen
- Het weggesleten zijn van de standaard aanwezige afschuining aan de korte zijkant (die in wiel-draairichting het eerst wordt tegengekomen) van de remblokken
Na korte tijd van optreden van de trillingen worden deze in de schijven opgeslagen. Er ontstaan concentrische groeven (steen in vijver-patroon) die het optreden van trillingen bevorderen/ versterken.
Het probleem oplossen vereist het opheffen van alle factoren die mogelijk bijdragen:
- Schijven recht, goed gemonteerd*, zoals ook door anderen vermeld
- Speling in wiellagers onder de toelaatbare grens
- Speling in rubbers van de reactie-armen niet te groot
- Niewe schuine kant vijlen aan de korte zijkant (ong. 3 mm breed, onder 45 graden of beter nog 30 graden). Remblokken schoon borstelen (met staalborstel) kan ook helpen.
Als er reeds groeven in de (relatief nieuwe) schijven zitten is de dure oplossing: Weer nieuwe schijven monteren. De goedkope oplossing is: Remblokken-set links en rechts verwisselen**, de blokken na de wisseling niet meteen vol belasten maar even de tijd geven om 'in te slijten' op hun nieuwe montage-positie. Als de trilling verdwenen is, kunnen ze eventueel (maar niet noodzakelijk) weer terug naar hun oorspronkelijke 'R' en 'L' positie.
*) Vuilresten en zand op wielnaaf verwijderen. Vet op wielnaaf/ in remschijf-boring voorkomt vastroesten van remschijven op de naaf !
**) In de remschijven ontstane groeven + optredende trilling passen nu niet meer bij elkaar. De groeven zullen wegslijten als de andere factoren weggenomen zijn. Is dat niet het geval dan zullen nieuwe bij de trilling 'passende' groeven ontstaan.
11 jaar
Frantzeska,
Waarschijnlijk rubbers draagarmen.
Hoe te controleren? Zet je voet aan voorzijde tegen band en duw wiel met voet naar achteren.
Een klein beetje speling is normaal, echter wanneer het veel is zijn draagarmrubbers versleten.
Voor een kleine 150,- ben je klaar.
11 jaar
Zo ziet het eruit wanneer ze versleten zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=83Pw3V8pM...
Ik heb mijn draagarm rubbers vervangen met Powerflex rubbers, die slijten niet.
11 jaar
Het zijn allemaal wel goede adviezen maar hebben geen betrekking op de auto van TS, een X5 en een E39 hebben een heel andere wiel ophanging als de voorbeelden die worden aangehaald. Zal toch wel een draagarm rubber probleem zijn alleen kun je bij deze modellen vaak niet zien dat er iets mee mis is. Ze worden vaak een stuk flexibeler over de jaren en geven dan ook als bv de remschijven binnen de marge slingeren (0.25 mm maximaal) vaak problemen met trillen. Ik zou proberen de voorste draagarm rubbers te vervangen.
gr Martin
X5 Bj.2001 deur openen probleem .
Ik heb hier een X5 waarvan de linkervoordeur niet meer van binnen of van buiten te openen is .
Iemand een idee hoe ik die deur open krijg zonder gaten te boren ?
Vast bedankt ,
John
10 jaar
Alstublaft
http://www.xoutpost.com/bmw-sav-forums/x...
10 jaar
Vaak creeer je met inremmen van een nieuwe set al snel brandplekken ook al zijn ze niet zichtbaar.
ik los dit probleem altijd op met een half uurtje zeer sportief rijden en de remmen heet remmen zodat ze bijna niet meer remmen (schijven gloeiend dus) en dan rijdend rustig af laten koelen bijv: op snelweg. je zult zien dat hij niet meer trilt bij remmen want je hebt hierdoor je brandplekken opgeheven. relatief goedkope oplossing. hoogstwaarschijnlijk heb je geen problemen met je rubbers.
Mvg Piet
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar