Dames en heren,
Ik heb het volgende probleem met mijn handgeschakelde BMW 520d...
Als ik rij met mijn auto in de versnelling is er niets aan de hand. Wanneer ik de koppeling intrap of de auto in zijn vrij zet voel ik een trilling door de hele auto heen tijdens het rollen van de auto. Bij stilstand met draaiende motor is deze trilling er niet.
Wanneer ik bij het uitlopen de trilling voel en ik geef dan een beetje gas dan is de trilling nagenoeg weg. Dus gas geven in de vrij of met koppeling ingedrukt in de versnelling doet de trilling weggaan. Voor mijn gevoel is de trilling minder als de koppeling ingedrukt is dan koppeling los.
Ik heb zelf al gekeken of de motorophanging niet goed is, maar als ik zo voel door de motor weg te drukken en er aan te schudden lijkt dat wel ok.
Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen. Het is heel irritant namelijk.
Groet,
Nefer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien is de spline-as waarop de koppelingsplaat wordt geschoven droog gelopen en grijpt de koppelingsplaat vertraagd aan.
TIS (de BMW handleiding op CD) maakt melding van het veelvuldig optreden van dit probleem bij het type vet op de spline-as dat tot rond 2001 werd voorgeschreven. Na genoemd jaar is men ander vet gaan voorschrijven. Indrogen kan waarschijnlijk na nog meer jaren/ kilometers dan bij het oude type vet ook bij het nieuwe type vet uiteindelijk optreden. De versnellingsbak moet dan verwijderd worden om de spline-as opnieuw te kunnen smeren.
Bovenstaande beschrijving past eigenlijk beter bij het in een versnelling optreden van de trilling, minder bij vrijloop. Mogelijk staat het midden-lager van de cardan-as niet goed uitgelijnd of is het aan vervanging toe.
Een andere mogelijke oorzaak is verstopping van het inlaatfilter(tje) van elektrisch ventiel No. 9 in volgende afbeelding:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Dat ventiel (naast het motorblok, onder het inlaatspruitstuk) regelt het vacuüm in de motorsteunen. Bij een vervuild filter (komt regelmatig voor) aan de ingang kan geen lucht van buiten toestromen en is de onderdruk in de motorsteunen te hoog/ gedragen deze zich te stijf en geven zo meer trillingen van de motor door.
Hallo,
Ik heb nog steeds bovenstaand probleem. Ik heb nog wat experimenten gedaan. Als ik de auto dus laat uitlopen en die trilling heb, dan zet ik de motor uit tijdens het uitrollen. Alle trillingen zijn dan weg. Dit betekent dus dat het niet in de aandrijflijn, Cardan as of wielophaning zit, maar in de motor. Wat ik ook merk is dat bij het uitlopen, als de snelheid onder een bepaald nivo komt de trilling ook veel minder is. Het moet dus iets zijn met de regeling van het stationair toerental wat niet goed gaat als de auto snelheid heeft. Wat kan dit zijn????
Nefer
11 jaar
Een droge spline as vervalt hiermee als oorzaak van de trilling, maar de 2e of 3e suggestie zijn met de laatste bevindingen nog niet van tafel.
Het zou ook een gevolg kunnen zijn van een injector die deels verstopt is/ wat aanloopt.
Een fles Forté door een halve tank brandstof moet dan verbetering brengen.
11 jaar
Bedankt voor je reactie Freude_am_Fahren,
Met de 2e suggestie bedoel je het niet goed staan van de cardan-as lager toch?. Als de wielen draaien, draait deze cardan as toch ook? En omdat ik met rollende wielen en de motor uit geen trilling heb, trilt de cardan-as ook niet toch? Deze optie zou dan toch ook van tafel moeten zijn en blijft het vacuum ventiel en de injector over. Welke product van Forte moet ik exact hebben, dit wil ik namelijk wel proberen. En is er ook een foto ofzo van waar het ventieltje onder motorkap zit en hoe hij eruit ziet, dan kan ik daar ook naar kijken.
Nefer
11 jaar
Ik heb het ventiel niet kunnen vinden eigenlijk. Ik zag wel een ventiel, maar volgens mij is dat een andere. Ik zie bij mij ook niet echt dat er een vacuumleiding aan de motorsteun zit. Is het zeker dat mij uitvoering ook een motorsteun met vacuum heeft?
Nefer
11 jaar
Dat de trillen weg is als je de motor uitzet sluit de aandrijf lijn niet uit. De aandrijflijn word dan gewoon anders of minder belast waardoor het kan zijn dat de trilling wegvalt, wat wij wel vaker hebben meegemaakt is een drooggelopen homokineet die op de cardan as zit, of een kruisstuk in de cardan as die 1 kant op zwaar draait.
Je hoeft geen vacuumleiding op je motorsteunen te hebben, maar als ze er zitten kun je die enkel van onderaf zien zitten.
gr Martin
Een afbeelding van het electrisch ventiel zoals toegepast bij regeling van het motorsteun-vacuum is te vinden op (zie afbeelding Vacuum control AGR):
http://bmwfans.info/parts-catalog/E60/Th...
De afbeelding is het ventiel voor de EGR-klep. Die voor het motorsteun-vacuum moet in de buurt daarvan zitten (waarschijnlijk onder het inlaat-spruitstuk). Kwestie van leiding vanaf de motorsteun volgen (als die er is tenminste ...) tot je het elektrisch ventiel tegen komt.
Als je naar een nederlandse site van Forté zoekt, krijg je eerst de producten van concurrent Wynn's te zien ...
Daarom voorlopig maar deze engelse website:
http://www.forteuk.co.uk/product.php?id=...
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar