Mijn e46 320Cd 150pk trilt na het vervangen van de koppeling (set) en 2 massa vliegwiel.
Het trillen is zowel op ralenti en in versnelling, mindert een beetje bij 1500/min maar de wagen schokt niet tijdens het rijden, alleen hard daveren en trillen.
Als ik onder de wagen lig hoor ik een tak tak tak geluid dat uit het koppelinghuis komt.
Tijdens de vervanging is de drukgroep nog eens gedemonteerd omdat de koppelingplaat niet in center zat, het opspan"ding" van de drukgroep was toen al verwijderd.
Normaal zou dit toch geen kwaad kunnen of ben ik fout? Lijkt me anders wel een slecht systeem want als je vliegwiel na 5.000km kapot gaat...
Heb ook al wat rondgebeld en er werd mij gezegd dat het massavliegwiel scheef zou gemonteerd zijn omdat we er geen speciale tool voor gebruikt hebben dat alle bouten te samen aandraait, maar 2 garagisten hebben mij verteld dat ze dat nog nooit hebben gebruikt er er ook nog nooit problemen mee gehad hebben.
Moest er iemand een idee hebben..
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de drukgroep los hebt gehaald moet je de drukgroep weer met speciaal gereedschap opnieuw installeren omdat hij nu helemaal op de achterste stand staat, je plaat zal daarom heel snel door gaan slippen. Normaal gesproken kan een vliegwiel bijna niet verkeerd gemonteerd worden omdat je en een pas bus hebt om 1 van de bouten en hij centreert om de bus die uit de krukas steekt. Als je geluid hoort is het zowieso niet goed maar dat kan van alles zijn bv een verkeert zittend hevel mechanisme, wat nog wel een gebeurt is dat de pen waar de hevel op rust aan de bijrijderskant afbreekt waardoor de hevel niet goed op zijn plek blijft. kijk ook eens naar de pasbussen van de bak zelf, als daar ook maar iets mis mee is dan komt de bak er iets scheef achter te zitten met trillingen tot gevolg.
Het BMW systeem van de zelfstellende koppeling van LUK is 1 van de makkelijkste om te monteren mits je de speciale paspennen hebt om de plaat op zijn plek te houden.
gr Martin
De pasbus van de versnellingsbak is nog iets anders dan die van de koppeling?
Als de koppelingsplaat niet in center is krijg je de bak et toch niet terug over?
Het daveren van de wagen kan dus enkel liggen aan dat de bak scheef zit?
13 jaar
Nee maar het is volgens mij wel het meest waarschijnlijke, en iets wat je makkelijk kunt controleren, als je de drukgroep zo hebt terug geplaatst zonder de drukgroep terug te stellen zul je de bak er zowieso weer achter vandaan moeten halen omdat nu je koppelingsplaat flink aan het verslijten is.
gr Martin
Koppeling eraf.. zonder voorspanning kan je de drukgroep niet meer gebruiken zonder een speciaal gereedschap om dit weer op spanning te zetten. Je ziet ook de 3 veren zorgen de spanning op de stel ring intern. Nu slijt je koppeling en je vliegwiel wordt er niet beter op. Zowiezo moet ie goed gecentreerd worden anders krijg je nooit je bak erin zonder echt geweld. Ik weet niet wie de vervanging heeft gedaan maar, die weet echt niks van BMW koppelingen SAC systeem is al gevoelig genoeg en verkeerd monteren is al uit den boze.
13 jaar
Het lag niet aan de koppeling. Heb alles terug gemonteerd, met opgespannen drukgroep.
De flexibel van de kat was de oorzaak van het probleem.
Flexibel van bosal ertussen laten lassen en het probleem was opgelost.
Bedankt voor de hulp mannen ;)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar