BMW 5-Serie: Trilling BMW 530i E39

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0

Ik heb een vaag probleem met het trillen van deze auto.

Toen ik deze auto kocht 2 weken geleden was de thermostaat kapot. Heb toen met - 4.5 graden gereden en heb toen niets gemerkt van trillingen. De thermostaat is inmiddels vervangen, daarbij gelijk beide multisnaren en de waterpomp. Er is ook nog een leiding van de stuurbekrachtiging vervangen, dit betreft de leiding die onder uit de pomp komt en naar het ATF vatje loopt. Deze auto heeft 166 dkm gereden en heeft een automatische transmissie, de originele velgen zitten er onder met nieuwe Vredestein winterbanden type wintrack maat 225/55/16.

Het probleem is als volgt, nadat ik na het uitvoeren van deze reparatie ongeveer 10 km snelweg gereden heb 120 km/pu niets aan de hand. Als ik dan een 80 weg op ga begint de auto op een gegeven moment aan de voorzijde in het stuur te trillen. Heb de auto geparkeerd en ben na een uur uitgebreid gaan testrijden. Gelijk de snelweg op 120 km/pu auto begon rechts voor te trillen duidelijk voelbaar in het stuur, ben gelijk de snelweg af gegaan.
Ben toen vervolgens weer de snelweg opgegaan snelheid opgevoerd 140 km p/u niets aan de hand. Nadat ik een kort stuk de cruisecontrol op 110 km/ pu heb gehad en wil gaan uitvoegen 80 km/pu begint de auto heftig te trillen, het dashboard begint zelfs te klapperen. Had zelf even het idee dat de auto niet meer op 6 cilinders liep. Vervolgens binnendoor over de 80 weg naar huis, de auto begint bij het afremmen ook heftig te trillen, naar verloop van tijd is dit weer weg. Het laatste stuk toch nog even de snelweg op invoegen tot 120 km/pu geen probleem, bij het uitvoegen ook niets.

Het is misschien een beetje een langdradig verhaal maar ik probeer zoveel mogelijk info te geven. Het vervelende is dat het geen constant probleem is, ik kan er geen touw aan vast knopen.

Heeft iemand misschien een idee, waar ik moet beginnen.

mako

Geplaatst door mako (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Kaiser123 (0), 14 jaar geleden

Ik heb en 523i touring bwj 1997 deze heeft ook last van trillingen , niet zo extreem als u hier beschrijft, ook tijdens het afremmen trilt hij soms in het stuur.
En ik vind de auto wat vaag sturen. Ik heb nu winterbanden op de auto hij stuurt minder vaag 205/65r15
Het schijnt voornamelijk te liggen in de lager bussen van de draagarmen .

Ik ben zelf van plan alles te vervangen door Meyle heavy duty, dit kun je kopen bij brezan ik weet niet of het echt zo goed is als ze beweren.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

De Meyle Heavy Duty zijn wel beter als de orginele alleen komt dat trillen niet door de wieldraag armen zelf. Je hebt toch een onbalans ergens. Wij monteren deze wieldraag armen wel vaker. Meestal zit er een slingering in de schijf die dan versterkt wordt door de slappe rubbers in de wieldraagarmen. Ook als de trilling binnen de marge is kun je hier last van hebben. Dan hoef je er verder buiten de wieldraag armen niks aan te doen. Laat alleen wel de slingering van de remschijven meten als ze wel te veel slingeren komt het ook met nieuwe draagarmen weer terug.

Om even terug te komen op Alex, ik denk niet dat dit een probleem is bij hem omdat de klachten niet of niet alleen daar van komen. Laat er eens door een specialist naar kijken.

gr Martin

mako (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken. Bij mij op de zaak (Honda Daihatsu Dealer) zoeken ze het in een andere hoek. Mijn ene collega zegt inderdaad draagarmen, mijn andere collega zegt dat de trilling misschien uit de automaatbak komt en wil gaan flusshen met ATF.

Ik zal jullie op de hoogte houden

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Er moet speciale BMW olie in die bak, ff informeren bij BMW, is erg belangrijk verkeerde olie erin er je bak gaat naar de maan.
Bak kan ook maar dat ie meestal goed te controleren door hem in de vrij te zetten tijdens het trillen, is geen garantie dat het niet de bak is maar wel een indicatie
anders ff contact opnemen met een revisie bedrijf.

gr Martin

mako (0) PRO, 14 jaar geleden

Het probleem is opgelost. Het was uitendelijk een vast zittende remklauw aan de linkerzijde. Na het weer gangbaar maken van de zuiger ben ik gaan rijden en weg trilling. Wel raar dat het probleem links zit en rechs tot uiting komt. De remschijf is gelukkig nog heel.

Allemaal bedankt voor het mee denken.

hasa (0), 14 jaar geleden

hoi wou weten hoe je achter gekomen ben met deze probleem.want ik heb de zelfde probleem trilling aan de voor kant.ik heb ook een bmw e39.welke bedrijf is die en kunnen zij mijn auto ook kijken
want ik ben al overal geweest probleem kunnen ze niet oplossen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.