BMW 3-Serie 2014: Trilling in stuur tijdens rijden

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: N47D20C, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 135

Forum

Beste forumleden,

Ik rijd sinds circa 4 jaar in een F31 320d uit 2014 en heb inmiddels bijna de 200.000 kilometer aangetikt. Ik ben nog altijd erg tevreden met mijn auto en mag er graag in rijden. Helaas ervaar ik sinds ongeveer een jaar een vervelende trilling. Deze is voelbaar en waarneembaar in het stuur vanaf zo’n 60-70 á 80 kilometer per uur tot zo’n 100-110 kilometer per uur. Bij hogere snelheden ervaar ik het niet of minder. Ik heb ook het idee dat ik de trilling soms in de stoel voel, maar weet zeker dat ik het onder mijn voet in het gaspedaal voel.

Het vervelende is dat, toen het probleem destijds omstond, ik ook een trillend stuur had bij het remmen. De lokale autogarage gooide het dus al gauw (terecht) op de remschijven. Deze werden vervangen en met het remmen was het trillen weg. Helaas met de bovengenoemde snelheden tijdens het rijden niet. Ik ben nog een keer weer terug geweest bij de lokale autogarage, maar zij ervaarden het trillen niet zoals ik dat deed. Het trillen van het stuur lijkt overigens op dezelfde trilling bij het remmen met kromme schijven, maar dan minder heftig. Preventief had men de banden nog eens opnieuw gebalanceerd, maar ook dat verhielp het trillen niet. Ik besloot het eerst maar voor lief te nemen en verder te rijden.

Enkele weken later begon mijn stuur weer te trillen met remmen. Opnieuw naar de lokale garage. Wederom remschijven vervangen. Dit keer origineel BMW. Wederom was de trilling bij remmen weg, tijdens het rijden niet. Voor de trilling tijdens het rijden had men bij de garage nog steeds geen verklaring en dus nam ik het wederom voor lief.

Tot mijn grote verbazing vernam ik na zo’n drie á vier weken en circa 3000km verder dat mijn stuur opnieuw begon te trillen met remmen. Bij de lokale autogarage werd mij verweten dat het aan mijn rijstijl zou liggen. Mijn inziens onmogelijk na zo weinig kilometers en de jaren ervoor had ik dit probleem ook niet.

Ik heb besloten naar de BMW dealer te gaan om daar mijn remschijven voor te laten vervangen. Daar zijn eveneens ook de remblokken vervangen. Ten aanzien van het trillen tijdens het rijden dacht men bij BMW dat het in de band of velg zou kunnen zitten. Ik heb daarom preventief nieuwe zomerbanden (Pirelli) aangeschaft en een set replica velgen gekocht. Ik had goede hoop, maar de trilling tijdens het rijden was helaas nog niet weg. Opnieuw naar BMW, die overigens erg negatief reageerden op de replica velgen. Ergens terecht misschien, maar ik vond ze gewoon mooi en redelijk betaalbaar! Volgens BMW hebben replica velgen vaak afwijkingen en kon ik beter mijn originele set velgen laten richten. Ze hebben daarnaast de dwarsdraagarmen voor vervangen. Ook helaas geen resultaat.

Aangezien ik erg graag van de trilling afwilde, besloten mijn velgen te laten controleren bij een velgenspecialist. Deze constateerde een lichte afwijking in de velg rechtsachter en een kromming in de velg rechtsvoor. Velgen laten richten, Pirelli banden er weer om heen en ik was overtuigd dat het nu klaar zou zijn. Helaas… Nog steeds dezelfde trilling met rijden aanwezig.

Geloof het of niet. Nog geen 2000km na de vervanging van de voorste remschijven bij BMW kwam ook wederom het trillen met remmen weer terug. Om gek van te worden. Naast dat me dit omzettend veel geld kost, is de irritatie enorm. Soms vervloek ik de wagen, maar tegelijkertijd zou ik er het liefst nog een ton aan km’s bij op rijden.

Is er iemand die, na het lezen van mijn epistel, een idee heeft wat er met mijn BMW aan de hand kan zijn? Heb ik te maken met twee verschillende problemen of kunnen ze gelieerd aan elkaar zijn? Na vier sets remschijven vlak achter elkaar, nieuwe velgen, gerichte velgen, een bandenwissel, nieuwe draagarmen en circa 6000,- euro verder, zit ik echt met de handen in het haar. Bedankt voor het lezen en eventueel het geven van een antwoord.

Ps. In de tijdlijn ben ik nog vergeten te melden dat ik nog naar een bedrijf ben geweest dat zich alleen maar bezighoudt met balanceren en uitlijnen. Daar hebben ze, naar hun zeggen, best wat winst kunnen behalen. Echter geen positieve resultaten ten aanzien van het trillen.

Sigall

Geplaatst door Sigall (65) , lid sinds 1 maand geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-Serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (2285) PRO, 1 maand geleden

Als een flens van de naaf krom is dan kun je schijven wisselen wat je wilt het komt dan terug.
Is dit al eens gecontroleerd ?
Als al deze reparsties gedaan worden , wordt dan de luchtsleutel afgepakt van de monteurs en ze een momentsleutel aangereikt ? met andere woorden wordt er op de juiste wijze gewerkt , pasvlakken gecontroleerd enz.

Sigall (65), 1 maand geleden

Hallo Kaleido,

Dank voor je antwoord. Ik denk, maar weet bijna zeker dat de naven niet gecontroleerd zijn. Hier is mij in ieder geval nooit iets over medegedeeld. Ik ben geen automonteur en echt een leek, maar wat jij schetst klinkt heel plausibel. Zou een kromme naaf (flens) dan ook voor ‘onbalans’, oftewel trillingen tijdens het rijden kunnen zorgen? In dat geval zou ik kunnen kijken of eventuele vervanging van de naven plus wederom nieuwe schijven voor verandering zorgt.

kaleido 1 (2285) PRO, 1 maand geleden

Laat ze met een meetklok eens controleren of ze slingeren voordat je weer veel kosten maakt zonder zekerheid.
Tevens zou ik het complete onderstel incl. Schokbrekers controleren op speling / juiste werking.

Sigall (65), 1 maand geleden

Wederom bedankt, Kaleido. Ik ga met jouw informatie verder onderzoek (laten) uitvoeren. Ik zal een update plaatsen zodra er meer bekend is.

Ik hou me aanbevolen voor meer tips!

Sigall (65), 1 week geleden

Ik heb de naven laten controleren en meten. Rechtsvoor liet een kleine, bijna verwaarloosbare, afwijking zien. Dat rijmt misschien met de kromming in de velgen, die ik inmiddels heb laten verhelpen. Toch heb ik voor de zekerheid de naaf + wiellager laten vervangen. Helaas had dat geen positief resultaat op het trillende stuur tijdens het rijden… Wederom een teleurstelling.

Ik wil echt graag in deze auto blijven rijden en dus van de trilling af zien te komen. Inmiddels ben ik zoals in de inleiding geschreven een heleboel centen verder. Enorm vervelend, maar sinds ik gehoord heb wat mijn auto inruil nog opbrengt (diesel schijnt een vies woord te zijn), is het me waard om verder te kijken en waar nodig meer reparatiekosten te maken. Dan kan ik in ieder geval een mooie wagen blijven rijden zonder nog een enorme extra investering te doen voor een soortgelijke auto.

Volgende stap de schokdempers? Bij de vorige controle zijn er geen spelingen of defecten waargenomen bij het onderstel. Ik zal toch ergens moeten beginnen met zoeken…

Alle tips zijn weer welkom!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-Serie of stel zelf een nieuwe vraag.