close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Turbo fluit boven 1300RPM (BMW330XD 204pk)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: M57TU

De auto heeft 95.000km op de klok staan. Ik heb het 3 maanden geleden gekocht. Sinds ~2 weken hoor ik een zacht gefluit, welk bij 1300RPM begint, en afhankelijk van het gevraagde vermogen in frequentie (niet zozeer in sterkte) toeneemt. Ik schat dat het gefluit zo rond 200-300Hz begint. Het geluid heb ik in een keer opgemerkt, het is niet geleidelijk gegaan (misschien heb ik het toen pas opgemerkt?). Verder neemt het niet toe of af als de motortemperatuur verandert.

Kwa geluidsterkte is het alleen hoorbaar bij optrekken (ik doe die altijd extreem rustig, verbruiksmeter gaat vrijwel niet boven 14l/100km) en bij constant rijden tot zo'n 60km/h, afhankelijk van de toerental. Als ik bijvoorbeeld 80km/h rijd met de cruise control en in zijn 5e, hoor ik het geluid eigenlijk niet meer. Dit om een idee te krijgen...

Ik heb nu ~500km ermee gereden sinds het geluid mij het eerst opgavalen is.

Ik kan ook niet echt zeggen dat ik vermogensverlies zou hebben, of dat de auto niet meer trekt. Maar hij rookt wel (zwart) als ik met bijna volgas ga rijden.

Specs over de turbo en mijn auto:
- GEEN roetfilter
- GEEN tuning/ niet originele onderdelen
- altijd bij dealer onderhouden
- turbo die er nu op zit: Garrett 728989-1, BMW part nr waarschijnlijk: 11 65 77 90 328 (was volgens mij 1e turbo met variabele geometrie op een E46)
- onlangs (6weken geleden) grote beurt gehad. Dealer zegt dat ook de carterontluchtingsfilter vervangen is destrijds.
- geen merkbare olieverlies tot nu toe

Dit hele verhaal baart me zorgen, des te meer omdat het een relatief dure turbo is. Ik zou naar de dealer moeten gaan voor een diagnose, maar dan gaan ze alles overhoop halen en dat gaat volgens hen minstens 2 uur duren voor de diagnose.

Een monteur van een BMW dealer in de buurt heeft er kort (1minuut) naar geluisterd, hij zei dat het waarschijnlijk de turbo is (maar hij leek niet 100%).


Vandaar een aantal vragen voor de kenners.




1) staat deze specifieke turbo (met variabele geometrie?) erom bekend als onbetrouwbaar?

2) kan het in mijn geval zo zijn, dat de turbo goed is, maar dat bv het spruitstuk lekt, of een ander iets? Of is het onwaarschijnlijk?

3) wat kunnen de oorzaken zijn van mijn probleem?

4) is het veel moeite/wijs om het zelf te vervangen met ruilexemplaar? Volgens menige leveranciers is de trubo door een monteur in 15-20min te vervangen, maar is dit realistisch? BMW vraagt er minstens 3-4 uur voor (*100 €/uur).

5) is een revisieturbo een goede optie?

6) is er in de buurt van Eindhoven een 'getraind' oor, die naar het gefluit van mijn motor wil luisteren?

7) wat zou nu de optimale weg zijn, om dit probleem op te lossen?

*) waar zit de carterontluchtingsfilter bij mijn auto precies? naast de turbo, of toch boven, naast de luchtfilter?

Dank voor de inputs!

Geplaatst door

patratel (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is het je turbo wel is het niet een andere pouli of dynamo,als je turbo fluit en je gaat gas geven gaat hij toch wel meer fluiten maar heel veel turbo's fluiten die wordt aangedreven door uitlaatgassen hoe meer gas des te harder die draait dus kun je nagaan wat een luchtverplaatsing er plaats vind wat op zich al geluid kan veroorzaken,zit je luchtfilter niet dicht zodat hij aangezogen lucht via het luchtfilterhuis of slangen aanzuigt

Als tie alles voor de rest gewoon goed doet, lekker mee doorrijden.
Als tie naar de knoppen gaat is het vroeg genoeg om de boel los te halen.
En een turbo hoor je fluiten, de ene meer dan de ander.

primera p11 0

16 jaar

[quote=robby10030]is het je turbo wel is het niet een andere pouli of dynamo,als je turbo fluit en je gaat gas geven gaat hij toch wel meer fluiten maar heel veel turbo's fluiten die wordt aangedreven door uitlaatgassen hoe meer gas des te harder die draait dus kun je nagaan wat een luchtverplaatsing er plaats vind wat op zich al geluid kan veroorzaken,zit je luchtfilter niet dicht zodat hij aangezogen lucht via het luchtfilterhuis of slangen aanzuigt[/quote]
Geluid schijnt van omgeving v/d turbo te komen als ik met open motorkap ernaar luister.

Geluid heeft direct te maken met hoeveelheid lucht die naar de cilinders gaan, dat beslist. Dus ook met turbo, spruitstuk, luchtfilter enzovoorts.

Luchtfilter is als het goed is vervangen tijdens inspectieII, 6wkn geleden, maar wie weet.. ik vertrouw die bmw dealer niet 100% wat hij zegt, om redenen die ik liever niet in deze topic breng. Maar alles bij elkaar is beslist een brief richting Munchen waard. Komt te zijner tijd.

patratel 0

16 jaar

pak er je luchtfilter eens uit dan zie je dat toch

[quote=robby10030]pak er je luchtfilter eens uit dan zie je dat toch[/quote]
gechecked: is nieuw en verkeerd installeren kan bijna niet.

patratel 0

16 jaar

en zit die inlaatbuis van turbo naar luchtmassameter goed erop? en vooral dat kleine stukje slang van de by-pass (aan die buis) die wil wel eens af liggen door verkeerde montage dan hoor je hem ook goed fluiten...

of miss kijk is of niet je uitlaatspruitstuk gescheurd is bij de punt waar de turbo erop komt.

succes

Driver21 0

16 jaar

probleem is inmiddels gediagnostiseerd. Toch de turbo.. Weet iemand een goed adres waar ik voor een goede prijs een nieuwe Garrett 728989 turbo kan kopen (bmw cat.nr: 11 65 77 90 328)? Die dingen zijn zo rond 1000-1100Euro, zo niet duurder via de dealer..

patratel 0

16 jaar

check bij dparts of bij blparts.

vegito 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.