Beste forumleden,
Bij mijn e90 lijkt het erop dat het 2 massavliegwiel zijn beste tijd heeft gehad. Af en toe is er sprake van wat clutch judder bij het wegrijden en ook is er af en toe bij het stationair draaien sprake van een lichte schommeling in het toerental +-150 toeren ongeveer. Clutch judder komt vaker voor bij deze modellen, dus dit is niet direct een aanleiding om het vliegwiel te vervangen.
Tijdens een lange rit door Duitsland vandaag, viel het mij op dat er nu ook sprake is van een bijgeluid (zingen/zoemen). Dit geluid treedt met name op tussen de 1700 en 2300 toeren. Dit in alle versnellingen en wanneer ik ontkoppel, verdwijnt het geluid. Ik vermoed dat dit bijgeluid ook van de koppeling/vliegwiel komt, iemand dit toevallig eerder bij de hand gehad, of moet ik verder zoeken? Versnellingsbak bijvoorbeeld zou ik erg snel vinden bij 145k. Idee erachter is om de reparatie gelijk goed uit te voeren als het toch uit elkaar is. Ik heb niet zoveel zin om twee keer de bak te moeten uitbouwen.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk niet dat het geluid van je vliewiel afkomt volgens mij klinkt dat veel heftiger, misschien motor/transmissie steunen? Bij de motorsteunen kun je kijken of er een plas olie bij ligt dat betekend dat ze kapot zijn.
Kapotte bak of motorsteunen zou ik ook moeten merken aan het kantelen van de motor of bijvoorbeeld vibraties in de versnellingspook. Van beide is geen sprake. Probleem is overigens minimaal en er gewoon met de wagen te rijden. Dat maakt het probleem ook lastig te lokaliseren.
Ik zal de auto binnenkort even op de brug zetten en ook de motor- en baksteunen controleren.
10 jaar
De motor en bak steunen zijn in orde. Ik zal binnenkort dus maar het 2 massa vliegwiel en de koppeling vervangen. Heeft iemand wellicht ervaring met de levensduur van de krukaskeerring? Is het verstandig om deze gelijk mee te nemen, of is dat nog niet noodzakelijk bij een km stand van 145K. Ervan uitgaande natuurlijk dat deze nog niet lekt.
10 jaar
vernieuwen
10 jaar
[quote=greybmw]Hallo ik zou zeker de krukaskeering gelijk mee vernieuwen vaak loop je kans dat als de boel weer in elkaar zit dat je na enkele dagen druppels ziet hangen dus mijn advies gelijk mee vernieuwen succes.[/quote]
10 jaar
[quote=greybmw]Hallo ik zou zeker de krukaskeering gelijk mee vernieuwen vaak loop je kans dat als de boel weer in elkaar zit dat je na enkele druppels ziet hangen dus mijn advies gelijk mee vernieuwen succes.[/quote]
In de praktijk is vaak het omgekeerde van dit bovenstaande.
Indien de kering nu dicht is, afblijven...
Je weet nu dat de kering dicht is, na vervanging hoop je dat ;
Gr. paul
De overweging van Paul was ook mijn eerste gedachte. Dicht is dicht, je weet nooit of het na vervanging ook dicht is. Reden om te twijfelen is vooral de kwaliteit van de rest van de pakkingen die door bmw in dit blok zijn gebruikt. Praktisch elke kleine pakking die erin zit gaat stuk. Vandaar mijn vraag of er soortgelijke ervaringen zijn met de krukaskeerringen. Als die net zo slecht zijn, dan is het wellicht wel verstandig om deze toch te vernieuwen.
Ik heb overigens gister even de afdekking los gehad bij het vliegwiel en de keerring is nu dicht.
10 jaar
[quote=Brum1467]Als die net zo slecht zijn, dan is het wellicht wel verstandig om deze toch te vernieuwen, Vandaar mijn vraag of er soortgelijke ervaringen zijn met de krukaskeerringen[/quote]
Dit is een afweging die je zelf moet maken. Keringen die normaliter dicht en droog zijn blijf ik af.
Het risico, indien de kering achteraf niet afdicht kan de bak er nogmaals achterweg..
''ervaring is een optelsom van alle gemaakte fouten uit het verleden''
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar