close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Vacuum probleem E39 520i klint als een luchthoorn

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52 2.0i

Hallo! ik heb een 2-tal vraagjes over het vacuüm systeem van een E39 benzine..

Mijn zus heeft recent lpg laten inbouwen in haar E39 5-serie en sindsdien is er een suizend geluid in het interieur hoorbaar..
De gas inbouwer zegt hier niets aan te kunnen doen, maar ik vind het wel vreemd dat het pas sindsdien hoorbaar is. Het komt van een slangetje aan de linkerkant in het dashboard met een open einde (komt nergens op uit). Als ik er iets in stop is het geluid weg, maar loopt de auto niet lekker meer dus hebben we het er maar bij gelaten. Hier rijdt ze nu al een paar maanden mee rond en hij loopt verder goed op gas. (wel viel me op dat de gas injectors enorm tikken, dat terzijde)

Nu sinds vandaag is er bij gekomen dat onder de motor kap bij gasgeven als de motor lucht aanzuigt kort een geluid dat door vacuum gemaakt wordt hoorbaar is, het lijkt wel een luchthoorn (maar dan niet zo hard). Het geluid is er maar kort, alleen in het begin bij gasgeven. Het komt uit de buurt van het inlaat spruitstuk / brandstof rails.
Zojuist met een zaklamp heb ik de inlaat en de vacuum slangen geinspecteerd maar kon niets vinden.. Ik zal morgen als het licht is nog een goed kijken. Maar wellicht heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn (lek in het inlaat spruitstuk?) de gas slangetjes per cilinder zitten goed vast met een klemmetje. De auto rijdt verder wel ok (misschien wat sloom in het begin bij gasgeven, maar is rijdbaar).
Het viel me ook op toen ik de oliepijlstok er uit haalde en hij ging schommelen in toeren (wat normaal is) het geluid bijna contine hoorbaar was.
Voor mijn gevoel echt valse lucht.

Morgen eens aan de slag met wat remreiniger om het beter te lokaliseren.

Mocht iemand dit probleem herkennen, of wat meer details weten over de functie van het vacuum slangetje naar het dashboard hoor ik het graag!
Alvast bedankt.

Groet, Jorge

Geplaatst door

Jorgeb (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat geluid onder de motorkap kan komen van rubberen stuk tussen de luchtmassameter en de gasklep. Maar kan ook de inlaatpakking zijn.

orkano 0

13 jaar

zit dat slangetje niet ergens op een klep van je verwarming of iets dergelijks,waar gaat de andere kant van dat slangetje heen??dit lijkt verdacht veel op 'n losgetrokken vacuum leiding,en anders dit slangetje uit je dashbord weghalen en onder je motorkap leggen hoor je dit geluid niet meer ,maar volgens mij moet dat egens opgestoken worden er ligt toch geen los vacuum slangetje in je dashbord.

hierbij een update..

Gisteren het vacuum slangetje in het dashboard bekeken, het komt uit op het dashboard paneel links onder het stuur.. en lijkt enkel een soort uitgang / overloop. Het zit wel echt in het paneel gemonteerd, dus bmw lijkt het zo bedoelt te hebben. Wel vreemd dat sinds er lpg in zit je dit slangetje een beetje hoort suizen. Er lopen onder de motorkap ook vacuum slangen naar de lpg installatie.. dus zal dit weliets met de druk van het systeem te maken hebben ofzo (vogels gascomputer). Ik heb het slangetje los gemaakt van het paneel en wat naar achter gelegd in het dashboard.. het irritante suis geluid is hiermee niet meer te horen.

Toen onder de motorkap gaan zoeken naar de oorzaak van vacuum geluid nr 2 (wat pas sinds vorige week te horen is, dus niet gelijk na de lpg inbouw 3 maanden geleden), Dit is te horen in het motor compartiment bij gasgeven (vooral bij koude motor).. Ik heb de inlaat buis gedemonteerd, deze en ook de stappenmotor meteen schoongemaakt. En alles in die buut met een zaklamp nagekeken. Geen lekkages aan vacuum slangen of het inlaat spruitstuk te zien. toen alles maar terug geschroefd.. met als resultaat het zelfde geluidje..

Toen een rondje gaan test rijden, de auto rijdt heerlijk.. Trekt goed door.. valt ook goed terug naar stationair toerental, En als de auto warm is is het rare geluid ook niet meer waar te nemen.
Zou het een lek in het inlaat spruitstuk kunnen zijn op een nu onzichtbare plek? alle vaccum slangen zitten goed vast. Het klinkt echt als valse lucht op het moment dat de motor lucht aanzuigt als hij meer toeren moet gaan maken.

Nu ga ik denk ik maar een set inlaat spruitstuk pakkingen bestellen, en volgende week het inlaat spruitstuk er maar afschroeven om deze eens goed te kunnen inspecteren..

Eventuele tips zijn welkom :)

Groet, Jorge

Jorgeb 0

13 jaar

vacuum lekkage kun je ook anders opsporen,je pakt een spuitbus remmenreiniger en spuit met draaiende motor overal langs het inlaatgebeuren af als de motor reageert zit er ergens een lekkage.

Het is weer een tijdje geleden maar het probleem is inmiddels opgelost door het vervangen van de Carter ventilatie klep onder het inlaat spruitstuk met alle daaraan verbonden vacuum slangen (deze ook meteen bestellen want ze breken tijdens het vervangen, omdat ze hard geworden zijn). Was best een aardig klusje nog want het past allemaal maar net onder het inlaat spruitstuk.

De 'loeiende koe' die onder de motor kap zat is nu iig weg :)


Meer info:

Het klepje heet in het engels Oil seperator / CVV.

Hier ook een video om het geluid te herkennen: [url]http://www.youtube.com/watch?v=K9OQtvZ2f...[/url]

meer details over hoe het te vervangen is hier te vinden: [url]http://www.bimmerfest.com/forums/showthr...[/url]


Groet, Jorge

Jorgeb 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.