👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hoi Allemaal
Ik heb een 4.4 M62 motor van BMW in een Range rover van 2003 zitten.
De motor heeft 132.000 km gelopen en het volgende;
Koud loopt de motor correct en is hij stil.
Warm gaat hij tikken uit zijn rechter cilinderkop (gezien van achter het stuur) t.h.v. het tandwiel van de uitlaat nokkenas.
Nu vermoed ik zelf het Vanos systeem maar gezien de km stand eigenlijk belachelijk???. Daarnaast staan de motoren als zeer sterk te boek.
Heeft iemand ervaring hiermee en een advies op welke wijze het op te lossen op een beetje financieel verantwoorde wijze.
Ik hoor het
Groet
Robert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vanos is een ander type als die lawaai gingen maken, zit ook alleen maar op de de inlaat nokkenas, uitlaat nokkenas is niet verstelbaar, kan zijn dat de kettingspanner lawaai maakt, die zit daar wel in de buurt alleen wel een stuk verder naar beneden.
Het zou ook gewoon een klepstoter kunnen zijn.
gr Martin
Klopt het als 1 stoter kapot is, dat je ze dan allemaal moet vervangen gelijk?
13 jaar
Moet niet maar je kun aan de stoter vaak niet zien dat ie kapot is. Als je ze niet allemaal vervangt heb je kans dat je het probleem houd.
gr Martin
Hoi Martin,
Klopt betreffende het type Vanos.
vreemde is direct op de kleppendeksel hoor je echt niets bevreemd. Je hoort op de rechter distributie (Vanachter het stuur) hem dus thv de uitlaat nokkenas het meeste. Daar zit idd geen vanos op maar wel een korte ketting die mijns inzien zou kunnen gaan klapperen.
13 jaar
Was nog niet klaar met mijn tekst,
Wat hij ook doet als hij koud is, je start, olie druk lampje direct uit. Als hij warm is en hij staat een half uur af, je start hem hoor je het geluid alsof je stoters van druk zijn, 2 a 3 seconden dan is hij stil en het lampje is uit. ergens loopt de olie druk dus uit weg. wellicht helpt dit tot de oplossing..... Ik dacht in die zin dat mogelijk de olie via het vanos systeem weg loopt.
Hoor je
13 jaar
Zat net mijn mail te lezen,
Een specialist in revisie van deze motoren gaf aan dat het een Vanos probleem kan zijn, maar dat het meestal in de distributie en geleiding zit bij deze motoren. Het is lastig te vinden, kunt hem wel open schroeven maar je kunt het er waarschijnlijk niet vanaf zien. wat ik gezien heb langs via de kleppen deksels zag een en ander er niet verkeerd uit.
Hoor het
13 jaar
Je hoort het wel vaker maar dan bij motoren met meer kilometers dat de klepstoters wat leeglopen als ie een tijdje staat, dit is niet echt een probleem als het maar niet te lang duurt voordat ie weer op druk is. Wat je wel hebt is een kleine kettingspanner tussen de boven en onderkant van de korte ketting tussen beide nokkenassen, misschien dat je dat hoort. Daar hoort ook een kleine beugel/veer tussen de 2 geleiders te zitten die misschien los is gegaan waardoor ie lawaai gaat maken.
Met klepstoters heb ik vaak toch dat het geluid tijdens bv stationair draaien komt en gaat. Wat voor een olie heb je die motor?
gr Martin
Wat ik wel vaker is gehad bij deze motoren dat het kunststof van de geleiders veroudert en heel erg breekbaar wordt. Heb wel een een paar koppen gedemonteerd waar de geleider zo in stukken brak.
gr Martin
Hoi Martin,
Er zit 5W-40 in. Dat zou volgens specificatie goed moeten zijn?
Ik heb idd wel eens gehoort over de geleiders. Men gaf alleen dan aan tussen de 180 en 250 dk maar dat de distributie nog wel eens een probleem kan geven.
Korte ketting spannertje zou kunnen,.. maar zou hij er dan zo lang over doen op druk te komen met warme dunne olie?? Veer zou ik moeten kijken, goeie!!!
Vervelende is het is moeilijk te toetsen,.. maar een stoter,. die herken je vaak wel duidelijk aan het geluid,. dit is meer een nokkelend / rammel geluid niet echt een stoter geluid..... ik zou me best voor kunnen stellen dat het komt door een rammelende ketting maar dat kan ook weer door diverse zaken komen, en die stomme ditsributie kast is weer zo'n fijne klank kast, als je echt gaat zoeken dan zou je toch je geluk wedden op het uitlaat nokkenas tandwiel maar ik ben het met je eens daar zit geen versteller op, kan alleen de ketting zijn dan.... maar dat kan ook weer een andere oorzaak hebben.....
Eerst de olie druk maar eens meten anders??
Groet
13 jaar
Normaal schrijft BMW 5w30 voor maar wij gebruiken bijna altijd 5w40 als er meer als 150000Km op de teller staat, als er olie terug loopt dan zal het toch daar ergens als eerste terug lopen, en het is toch iets waar je waarschijnlijk niets aan doen kunt tenzij je de hele motor opnieuw wilt opbouwen, het is zowieso een lastig motor om iets aan de timing etc te doen omdat je bijna alle speciale gereedschappen dubbel moet hebben.
Het klinkt niet fijn dat gerammel maar als je niets op het eerste gezicht kunt zien of kunt meten zou ik er niets aan doen.
Ik krijg wel eens mensen die klepstoter getikt horen maar als je dan zegt dat je er 24 of 32 moet vervangen (A ongeveer 15 euro per stuk of meer) plus het werk (En aan een v8 ben je wel even bezig) Laten ze het meestal zitten.
gr Martin
Hoi Martin,
Ik ga denk van het weekend even olie druk meten, kijken of dat wat gaat zeggen. Dan maar even kijken wat zinnig is.
Ik kan eigenlijk zelf vrij slecht tegen dit soort tikjes... dus ik zal zeker een degelijk onderzoek inlassen en dat timing verhaal zat ik ook mee,. dat is idd lastig bij deze motor. Beetje mazzel heeft een maatje van me de tools maar ik ga nog maar even niet uit van het ergste wellicht gaat de oliedruk mij wat zeggen.
Wat ook zo schijnt te zijn is dat er achter de solenoid van de VANOS een olie terugslag klepje zit. Als die lekt zou de olie eenvoudig terug kunnen lopen en bij warme motor na het starten dat gerammel kunnen veroorzaken. zegt jouw dat wat?
Groet
13 jaar
Hey Martin,
Ik heb gister oliedruk gemeten. Ik kwam koud rond de 7 bar (zegt natuurlijk niet veel) Warm liep ik rond de 2 bar, het is wat lastig meten want de digitale waarde schommelt wel wat. Fabrieks opgave zou 0,5 bar minimaal zijn. Mijns inzien leek mij hier geen probleem direct uit te halen te zijn.
Wat ons opviel, als de olie dop eraf haalt van het filter, dan loopt hij altijd een beetje leeg. Het filter eruit trekt houd je meestal een half gevuld olie huis over. De mijne loopt uit zichzelf spontaan leeg en rap ook. Mijns inzien is dat niet normaal en moet er ergens een terug slag klepje zitten die niet werkt.
Elke keer starten betekend dus een leeg olie filter,. daar zal een en ander wel van te lijden hebben en veklaard ook dat het lampje warm wat langer brand. Ik heb de auto kort en toen deed hij het al dus wie weet hoe lang dat al zo gaat.
Ik ga maar weer verder speuren, mocht je een aanvulling hebben... graag!
Groet
13 jaar
Dat de olie snel terug loopt is niet normaal en zal de druk opbouw zeker niet meehelpen maar volgens mij zit er in de Vanos nog een aparte terugslagklep, ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet maar bij de m43 bv zit er een kleine kunststof terugslag klep in het filter huis die wel eens wil gaan lekken, om dat goed te repareren moet het filterhuis worden vervangen. Hoe het bij een m62 zit weet ik niet maar vaak gebruikt BMW dezelfde oplossingen bij verschillende motoren.
gr Martin
Hey martin
Zo vanavond weer even lekker in de garage geknutseld.
Wat jij schets over dat klepje in het vanos systeem die zou direct achter de solenoid moeten zitten in de cilinderkop. Ik was nog nog niet zover gekomen.
Ik ben even bij het filter gebleven want daar zit iets niet lekker. Er zit een bypass klepje in en een klep om het huis leeg te laten lopen volgens mij.
Volgens mij is de werking dat het filter element het klepje in moet drukken indien het filter geplaats is (op de zitting) en als je het filter eruit trekt dan loopt de olie via een 10mm slangetje terug het carter in omdat je het klepje dan vrij geeft doordat je het filter element uitneemt.
Het klepje op zich werkt al zit het verder niet appart geborgt in het huis met een ring of zo maar erin gestoken en klemt op drie weer haakjes. Het lijk alsof hij los zit maar toch is dit bij benadering niet zo en lijkt het wel zo te horen al ziet het er wel erg vreemd en los uit maar het element sluit hem natuurlijk op naderhand.
Dus ben ik verder eens goed naar het Filter gaan kijken en de onderkant van het filter zit geen plastic plaatje maar gewoon filter pappier (weet niet of dat hoort?) maar het filter element staat wat bol aan de onderzijde en is ook wel wat vervormd. Ik weet niet wanneer dat filter vervangen is maar hij ziet er wat in elkaar gedrukt uit en niet echt recent.
Zelf dacht ik als de onderzijde wat bol staat van het filter dat hij het klepje wat scheef drukt en de olie dan heel makkelijk terug kan lopen naar het carter via dat 10 mm slangetje die aan het filter huis zit.
Zelf denk ik morgen een nieuw filter scoren, die plaatsen, boel in elkaar zetten en draaien en dan afzetten. Volgens mij zal er dan via het 10 mm slangetje geen olie mogen komen als hij goed afsluit. Wellicht zo maar testen en kijken of het olie druk lamje dan wel snel wil doven bij het starten.
Probleem 2 is natuurlijk de tik, rammel hoe je het noemen wil.
Via de vuldop heb ik even kunnen genieten alvast van dit fijne systeem genaamd de distributie omdat ik toch denk dat het hier vandaan komt. Vanavond heb ik de auto rijdend naar binnen gereden en 1,5 uur later via de vuldop even naar binnen gekeken. Het valt mij op dat de korte ketting gewoon niet strak staat. Ik kon hem met de schroevedraaier ook makkelijk bewegen. deze dingen moeten toch gewoon fijn strak blijven staan of wat is jouw idee hierbij.
Ik vermoed dat de spanner gewoon toch naatje is, wat jij.
Hoor je en fijne avond
13 jaar
Normaal hoort de ketting strak te staan, hij werkt op olie druk maar er zit ook een sterke veer in die hem zonder olie op spanning moet houden, je kunt hem met een schroevendraaier wel op en neer bewegen maar echt makkelijk mag dat niet gaan.
http://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/Oi...
Volgens mij heb je net zoeen klep erin zitten. moet je maar even lezen.
gr Martin
Hoi Martin
Hij lijkt erop maar is toch anders. Het klepje wat getoond is dan de bypass klep. Deze sluit wel goed af bij mij die heb ik er ook uit gehad bij mij zit hij opgesloten met een segering. Ik heb net even zitten zoeken en het klepje die aangedrukt wordt door het filter schijnt er alleen voor te zijn om het filterhuis bij een olie wissel leeg te kunnen laten lopen.
Morgen zal ik eens een nieuw filter plaatsen ga ik kijken wat er gebeurd. Ga je horen van me.
Ketting ga ik nader onderzoeken, door een dop kijken is moeilijk inschatten maar strak staat hij zeker niet.
Groet
13 jaar
Hoi allemaal
Na het nodige speuren is het oliefilter probleem opgelost en het tikken gevonden.
Het oliefilter sluit nu goed af en loopt niet meer leeg. Het zat in het klepje om het filter huis leeg te laten lopen bij filter vervanging. De olie liep via het 10 mm slanggetje langzaam leeg, hoe warmer de olie hoe sneller leeg.
Het tikken is ook gevonden. Van de rechter cilinderbank is de kettingspanner lek van de korte ketting tbv de uitlaat nokkenas. De ketting hangt niet op spanning en de plunjer staat ook niet voldoende uit. Jammer dat het niet gedetecteerd wordt door de nokkenas sensor die zit hellaas oo de andere ketting anders had het zonder slopen kunnen herleiden....Op zich allemaal wel te verhelpen, je zou echter inschatten dat je hem er tussen uit kunt vriemelen zonder de kettingen los te gooien weet iemand of dat lukken zal?? Iedergeval is dit wel op te lossen.
Nu heb ik wel eens iemand horen vertellen dat deze M62 motoren zo super waren, nou het houd niet op bij mij.... soms heb je van die dagen...
Januari heb ik problemen gehad met het uitvallen van een cilinder. De carter ventilatie bleek niet juist te werken, er was een slang defect onder de inlaat. Heeft toen flink moeite gekost dat te vinden omdat de slang onder de inlaat zat en niet direct een vacuum lek kon constateren. De inlaat lag toen vol olie en ik heb alles gefikst en gereinigd en ging top weer. Hellaas zag ik vanavond aan de peilstok dat hij weer lekker gedronken had van de carter inhoud.
Even bougie eruit van de cilinder die toen problemen had eruit gehaald en ja hoor ZWART. Het inlaat traject is in orde nu geen overmatige olie meer de overige bougies zijn ook gewoon goed van kleur. Ik heb al eens compressie gemeten koud en zaten ze allemaal rond de 11 bar en degene die het niet lekker deed op 10 bar.
Zelf dacht ik aan een schraapveer maar ja..... daar wordt je niet blij van, zou het ook de cilinder kop pakking kunnen zijn of zitten de olie kanalen ver van de verbrandingsruimte verwijderd bij dit type motor?
Wellich specifieke zwakke punten bekend van deze motor op dit gebied??
Ben er wel even klaar mee zo onderhand.
Hoor het wel..
Groet
Robert
13 jaar
Hoi allemaal,
Afgelopen week ben ik druk bezig geweest met het uitbouwen van mijn 4.4 bmw motor.
Gister heb ik hem aan de motorbok gehangen en hem uit elkaar gehaald. Eerst maar eens alles goed bekeken en onderzocht. Ik ben toch uitgekomen waar mijn vermoeden al sinds het begin naar uit gingen. De olie komt in de verbrandingsruimte via de zuiger. Mijn vermoeden was een klevende schraap veer echter het is een uitgesleten bus door koolvorming op de zuigerkop. (voor de liefhebbers ik heb duidelijke foto's op aanvraag) Balen dus. De eigenlijke oorzaak van de koolvorming zou best wel eens olie via de klepafdichting binnen kunnen komen echter zover was ik nog niet gekomen vandaag wordt dus vervolgt.
Wat vast staat is dat er werk aan de winkel is voor het onderblok want die zal op deze wijze altijd olie blijven gebruiken. Ik vraag me eigenlijk af of je er uberhaupt wat aan kunt doen. Het lijtk nammelijk dat de bussen voorzien zijn van een speciale hardings laag.
Wie weet een goed bedrijf bij voorkeur midden van het land die het onderblok op kan knappen en thuis is in bmw motoren. Waar ik ook waarde an hecht is de betaalbaarheid.
Tips zijn welkom
groet
13 jaar
nou nou nou en dat bij 132000 km daar ga je wel van balen maar ik wens je veel succes . mijn ervaring is ik weet niet waar bmw of bmw zijn motoren mee bezig zijn, ik ken wel andere dagen met bmw lijkt wel of tegenwoordig alles aan bmw motoren heel snel stuk gaat en het ergste ze willen je bij de dealer nog laten geloven dat het heel normaal is.
13 jaar
Hoi allemaal,
Ik heb het blok nu helemaal uit elkaar en ben eruit dat het onderblok niet meer te maken zou zijn vanwege de nikasil zuigerwanden (soort croomlaagje)
Ik moet dus aan een vervangend onderblok waarvan de prijs van een kaal onderblok wel mee viel. Ik zou alleen eigenlijk het liefst een paar nieuwe zuigers willen plaatsen, wie kan mij adviseren in dit verhaal of heeft een dergelijk klusje opgeknapt aan een M62 motor.
Ik hoor graag en zeker een advies in de richting van een goede en betaalbare partner voor onderdelen.
Groet
Robert
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar