auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3ER REIHE: Veel rook uit de uitlaat, totdat de motor warm is

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 204D4, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Mijn BWM 318D (km stand 440.000) geeft sinds enkele weken forse rookpluimen.
De rook is grijs/blauw, en zo dicht dat auto's achter mij graag flink afstand houden!

Echter de rook is er niet altijd! Zodra ik na een koude start enkele hondernden meters gereden heb begint het. Wanneer ik in die tijd nog even voor een verkeerslicht moest stoppen, maakt dat het nog wat erger.
Eenmaal de snelweg opgereden ( na ca 2 a 3 kilometer) neemt het snel af en nadat ik op snelheid ben is het roken gewoon voorbij.

De auto start goed en ook aan het vermogen merk ik weinig. Wat ik merk zou zomaar tussen m'n oren kunnen zitten, want je gaat overal op letten.

Ik merk wel dat het olieverbruik wat toenam. Het zal nu een dikke liter op 5000km zijn.

De auto wordt dagelijks gebruikt en de reisafstand is dan gemiddeld 2x 70km waarvan meer dan 60 snelweg.

Wie heeft dit eerder aan de hand gehad?

Alvast dank voor uw antwoorden!

Geplaatst door

RoAnEd (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dan denk ik in eerste instantie aan versleten klepsteelrubbers.De symptomen komen overeen.

voyager 0

7 jaar

Ja, daar zat ik ook al aan te denken, echte in mijn beleving geeft hij dan slechts na gas los en weer gas geven een pluim.
Ik heb echter bij gas geven continue een wolk achter me, waar je normaal het mistlicht voor aan zou doen...

Maar ik ga de kleprubbers op m'n lijstje zetten! Dank!

RoAnEd 0

7 jaar

Het kan ook een lekkende verstuiver zijn.Een diesel specialist kan die op lekken testen.Of is het een combi van meerdere problemen.
Houd brandstof verbruik in de gaten.

voyager 0

7 jaar

Het brandstofverbruik is gewoon zoals het altijd al was. Gemiddeld zit ik op 1:19, behalve wanneer ik op winterbanden rijdt. Dan is het ongeveer 1:18,5.

RoAnEd 0

7 jaar

Vandaag alvast op zoek gegaan naar de oorzaak... Het inlaatkanaal achter de EGR zit dus voor een kwart dicht met kool!!!
Ook de carterontluchting zit potdicht! Dus da's ook niet goed...

Inmiddels ben ik e.e.a. aan het reinigen ( spruitstuk gedemonteerd) en dan maar weer proberen...


[url=https://s18.postimg.org/fijakka21/IMG_64...][img]https://s18.postimg.org/6niga1l9h/IMG_64...[/img][/url]

[url=https://postimg.org/image/gm3ewiup1/][img]https://s18.postimg.org/gm3ewiup1/IMG_64...[/img][/url]

[url=https://postimg.org/image/97e3458th/][img]https://s18.postimg.org/97e3458th/IMG_64...[/img][/url]

RoAnEd 0

7 jaar

Goed bezig.Daar kan zeker de oorzaak in zitten.

voyager 0

7 jaar

Goed... de voortgang en afloop:

Ik heb het inlaatspruitstukj gedemonteerd en zo goed mogelijk ontkoold, ik heb de EGR gedemonteerd, gereinigd en op werking gecontroleerd, ik heb de carterventilatie gemodificeerd en ik heb het luchtfilter vervangen.
Tijdens de montage van alles heb ik de vacuumslang van de EGR afgedopt en met een tiewrap vastgelegd aan een steuntje.

Het resultaat was in eerste instantie niet zichtbaar. Toch weer een mistgordijn achter de auto...
Echter tijdens de 2e x opwarmen, de dag erop, was er al geen sprake meer van rook!

Inmiddels rij ik een dikke 10 dagen rond, en het blijft rookvrij. Een heel klein pluimpje direct na de koude start en daar blijft het bij.
De motor loopt rustiger bij constante snelheid, wat ik verklaar door het niet meer recirculeren van de uitlaatgassen. Iets waarvoor normaliter de EGR steeds aangestuurd werd...
Verder is het vermogen weer helemaal terug.

Ik ben weer een blije BMW rijder!
Dank voor jullie input!

RoAnEd 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.