close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Versnellingsbakprobleem?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000

Hallo,

Sinds een week heb ik volgend probleem:

Als ik wil schakelen, dan moet ik die echt in zijn versnelling "duwen". Daartegen kon ik die vroeger gewoon in zijn versnelling "leggen". Maw er is een serieuze weerstand gekomen om een versnelling te kiezen. Als je dan aan het rijden bent voel je soms dat de de tanden efkes over elkaar ratelen.
Als je het koppelingspedaal niet helemaal indrukt (zo'n 3 tot 5 cm voor het einde stoppen) dan kan dit allemaal wel weer soepel gebeuren.

Heb ik dan een probleem met de bak of met de koppeling? Of moet er iets bijgeregeld worden?
De wagen heeft 170.000 km.

Alvast bedankt,
Kris

Geplaatst door

KrisV (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik vermoed dat het in je koppeling zit. Dat is namelijk de enige variable.
Je kunt de werking van de bak niet veranderen door de koppeling iets minder ver in te duwen.
Een hakerig schakelen door versleten syncromeshringen voel je OOK bij een uitstekend werkende koppeling.
Wordt het koppelingspedaal niet te ver ingedrukt doordat b.v. de aanslag (stop) kapot of verdwenen is en daardoor enig onderdeel van de koppelingsset te ver wordt ingedrukt?
Hoeveel kilometer heeft de auto met deze koppeling gereden?
Is het probleem plotseling verschenen of heel geleidelijk aan?
Zijn er onlangs reparaties uitgevoerd waarbij delen van de koppelingsbediening gedemonteerd zijn?

Santa 0

16 jaar

Heb je al versnellingsbak olie vervangen?.. in MTF-LT-2??.. ik had eerst MTF-LT-1 orgineel van fabriek af en ik hem toen mijn olie vervangen door een betere exemplaar MTF-LT-2 nu schakelt mij bak beter. Het is wel zo dat ik mijn schakelmechanisme moet veranderen rubbertjes enzo omdat ik spelling hebt.

vegito 0

16 jaar

Zou mooi zijn als dat idd met nieuwe olie zou werken, maar de auteur geeft duidelijk aan dat het probleem NIET optreedt wanneer hij het pedaal de laatste 5 centimeter NIET intrapt.
Dat lijkt mij dus niet een olieprobleem.

Santa 0

16 jaar

Sorry, dubbele posting.

Santa 0

16 jaar

Hallo Santa, Vegito,
Deze koppeling heeft er 170.000 opzitten. Je voelt er niks aan tijdens het rijden/optrekken.
De aanslag zit nog op zijn plaats (vanavond vergeleken met een andere E46).
Er zijn geen reparaties uitgevoerd. Zo nu en dan had ik dit voor om hem in zijn 1 te krijgen. De rest van de versnellingen zijn nu kortlings bijgekomen.
De olie is nog altijd de eerste die erin zit. Het type weet ik niet.
Moet de koppeling bijgesteld worden? Of gebeurt dit vanzelf?

Zou het dan aan de koppeling liggen of die syncromeshringen? Ik zou persoonlijk zeggen de koppeling, aangezien ik geen probleem heb bij een niet volledig ingedrukt pedaal. Indien het de syncromeshringen zijn zou het probleem zich in elke stand zich voordoen? Of heb ik het verkeerd voor?

KrisV 0

16 jaar

Die syncromeshringen van de meest gebruikte versnelling slijten het snelst.
Meestal is dat van de 2e en 3e versnelling.
Zelfs met een hagelnieuwe koppelingsset voel je de tandwielen dan nog schrapen.

Indien de olie er al zo lang in zit zou verversen idd een relatief eenvoudig en goedkoop uitprobeersel kunnen zijn.

Soebatten wat nou de oorzaak zou kunnen zijn heeft niet zoveel zin. Dat zie je vanzelf wanneer de bak erachter vandaan is.
Ik zou daarom eerst ff nieuwe bakolie proberen maar onthoud wel: nieuwe olie herstelt GEEN slijtageschade.
Zogenaamde "wonderen uit een pottie" ook niet.....

Santa 0

16 jaar

Wat Santa zeg is waar.. olie herstelt geen slijtage.. MTF-LT-1 was de oude handschakelbak olie, maar die is niet meer verkrijgbaar en is uit de handel gehaald. MTF-LT-2 is de vernieuwde versie er is ook MTF-LT-3 maar die is voor E90 M3 M5 serie. Ik denk zelf dat je nog geen syncromeshringen kan krijgen met die km stand of je moet echt als een debiel hebben lopen schakelen. Mogelijke probleem zou kunnen zijn inderdaad de koppeling (SAC Self Adjusting Clutch) of de arreteerpen die versleten zijn hierdoor kan je bak moeilijk schakelbaar maken. Er is hierover een STB geweest en meestal bekent bij de BMW dealer zelf. Je versnellingsbak moet er wel vanaf om erbij te komen dus denk dat je dan ook gelijk de koppeling kan laten vervangen. Mocht je dit willen doen koppeling en pennen vervangen vraag dan wel om een gemodificeerde versie want die zijn beter.

PS ga geen versnellingsbak olie in een automaterialen winkel kopen geheid kom je in de problemen en helemaal geen ATF erin gooien! wees gewaarschuwd.

vegito 0

16 jaar

Hallo,

De bak gaat er zaterdag uit in de garage. Dan zullen we wat meer zien.
@vegito: wat bedoel je met STB en ATF?
Alvast bedankt voor de info. Ik hou jullie op de hoogte.

KrisV 0

16 jaar

ATF (Automatic Transmission Fluid ) is een versnellingsbak olie die bijna altijd in BMW schakelbak wordt gebruikt. Je zult eerst moeten kijken of je een gele sticker op je bak hebt zo ja dan weet je het zeker dat het MTF-LT-1 erin zit. STB is een Service Technisch Bullet (soort reparatie informatie) Hierin wordt vermeld als er een probleem is ook de oplossing en waar de oorzaak is. Vaak wordt er ook een terug roep actie eraan verbonden als het serieus is o.a bijv de subframe damage.

vegito 0

16 jaar

Bedankt voor de info.
Gisteren was de garage gesloten wegens een sterfgeval. Het zal voor volgende week zijn.

KrisV 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.