Sinds enkele weken lekt er olie uit de motor in het koelcircuit van mijn BMW 318tds. Om de 1000 kilometer moet ik ongeveer een liter olie bijvullen. Verder rijdt de auto nog normaal: geen vermogensverlies, geen blauwe rook, alleen zwarte koelvloeistof. Inmiddels is de auto naar de garage geweest en daar wist men mij 3 mogelijke oorzaken te geven:
1. lek in oliekoeler
2. koppakking
3. barst in cilinderkop
Inmiddels werd reeds een lektest uitgevoerd op de oliekoeler, en die bleek nog in orde te zijn, dus blijft nog over: de cilinderkop en/of de koppakking.
Het probleem is nu dat ze pas echt kunnen weten wat er aan de hand is als ze de cilinderkop eraf halen. Als het de koppakking is kost het mij ongeveer 600 euro om dit te laten herstellen, en dat heb ik er nog wel voor over.
Een nieuwe cilinderkop daarentegen kost 1560 euro, exclusief montage, en zo'n investereing is die auto volgens mij niet meer waard (10 jaar oud, 262.000km)
Nu zit ik met de volgende vragen:
1. is dit een gekend probleem bij BMW, en meerbepaald bij de 318tds?
2. zo ja, is het dan in de meeste gevallen de cilinderkop of de koppakking die de boosdoener is?
3. Is een tweedehands cilinderkop al dan niet een interessant alternatief en zo ja, wat mag dat dan nog kosten?
Als ik de auto laat herstellen is het de bedoeling om er nog ongeveer 150.000km (+/- 4jaar) mee te rijden; is dat haalbaar? De auto is verder nog in goede staat, wordt altijd rustig warmgereden en er worden voornamelijk snelwegkilometers mee gereden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi,
heb zo geen oplossing helaas. Je kunt pas zien of het de pakking of de kop is als de kop eraf is inderdaad, dus de kosten van de koppakking ben ja altijd minimaal kwijt.
Na demontage kun je de kop af laten persen: dit toont dan aan of deze gescheurd is of niet. Ik zou dit altijd doen, want een defecte pakking wil niet zeggen dat de kop perse goed is. En het is pas echt ellende als de pakkinge vervangen wordt, de kop teruggezet en deze blijkt alsnog kapot.
Een gebruikte kop kopen kan best denk ik zelf indien deze gevlakt en afgeperst is (sommige revisiebedrijven verkopen "ruilkoppen": je levert de oude in en krijgt een gereviseerde voor een gunstige prijs). Een echte gebruikte kop (dus niet gereviseerd of wat dan ook vind ik te riskant).
Wat je ook kunt proberen is een koelsysteem dichtend middel toevoegen aan je koelvloeistof zoals Bar's Leaks. In het verleden heb ik hiermee hardnekkige lekkages duurzaam gerepareerd, ja zelfs een lekkende kop. Nu is het zo dat bij jou de lekkage andersom is maar aangezien er toch een kansje is dat het werkt en het spul geen drol kost vergeleken met een reparatie is het de moeite waard om het te proberen.
Als blijkt dat je cilinderkop kapot is is het misschien ook interessant om eens na te vragen wat een gebruikte motor kost bij de heren slopers, als dat ongeveer even duur is als repareren heb je daarna een boel motoronderdelen voorhanden en zullen eventueel toekomstige motorproblemen minder hoeven kosten en sneller op te lossen zijn.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar