Hallo Z3 Drivers
De verwarming van mijn BMW Z3 1.9 bwj 1996 gaat enkel als de wagen rijd.
Als de wagen voor het rode licht staat, wordt hij langzaam kouder.
Terug vertrokken is het terug warm.
Heb de antigel vervangen ( hoe)
1) Al het water af gelaten langs de rechter onderste darm aan de radiator.
2) Ook via de aflaatplug aan de linker onderkant van de radiator.
3) De wagen aan de voorkant omhoog gebracht dat de radiatorvuldop op het hoogste punt stond.
4) De ontluchtingsvijs naast de vuldop er uit gedraaid.
5) de verwarming op heet gezet en contact aan gezet.
6) De antigel traag in de radiator gegoten tot er antigel langs de ontluchtingsschroef kwam zonder dat er nog luchtbellen uit kwamen.
7) Antigel verwijdert uit de radiator tot hij op de max.. stond.
8) Motor laten warm draaien, door een beetje gas te geven en werd warm.
9) Antigel was vermindert, terug gebracht tot max. merkteken.
10) Motor een tijdje stationeer laten draaien en warmte vermindert. (veel)
11) Aan de darmen van de chauffage gevoeld en de ingaande verwarming was heet en achter een klep (denk ik potje waar darm in en uit gaat)) is de darm lauw.
De wagen had deze kuren daarvoor ook al.
Nu is mijn vraag, heb ik iets verkeerd gedaan?
Waarom blijft de verwarming niet constant?
Hoop dat iemand mij kan helpen, met dit weer is het niet prettig met een koude wagen te rijden.
Eddy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als een gebrek aan circulatie bij stationair draaiende motor. Eerste verdachte in mijn ogen zou de waterpomp zijn.
Hallo Hellbat
Bedankt voor de reactie
U zou gelijk kunnen hebben, maar waarom komt er dan hete lucht binnen en circuleerd volgens mij niet goed terug naar buiten toe.
De darm die naar buiten gaat, gaat naar een potje wat voor mij een soort klep moet zijn.
Wat is daar de werking van, zou het dat ook niet kunnen zijn?????
Eddy
6 jaar
je schrijft dat je temperatuurverschil in de kachelslangen hebt, dus is er circulatie, en wordt er warmte onttrokken aan het water. Het beste is dat te merken bij weinig circulatie, hoe minder circulatie, hoe lager de temperatuur van de uitgaande slang. ( Delta-T).
Jouw klacht komt ook overeen met wat ik al een aantal malen heb gezien. Een defect schoepenwiel op de waterpomp. Deze kan een stuk uitgebroken zijn, los zitten op het asje, en ik heb al metalen schoepenwieltjes gezien die door het gebruik van verkeerde koelvloeistof half "Opgelost" waren, dus nog maar een restantje schoepen aanwezig.
een foto van het "Potje" zou kunnen helpen. Ik ben van origine vrachtwagenmonteur, luxewagens zijn mij niet vreemd, maar ken niet van alle typen auto's alle soorten uitvoeringen, en/of hoe wat geconstrueerd is. Ik zal het moeten zien om te begrijpen wat je bedoeld met "Potje" het zou een kachelkraan kunnen zijn, maar ook een extra pomp voor een eventuele bijverwarming. ( Veelal toegepast op moderne diesels ).
hoop je zo wat wijzer te hebben gemaakt.
Beste Hellbat
Heb een foto bij gevoegd en wat uitleg er bij gezet.
Hoop dat de foto er bij staat ?????
6 jaar
Denk dat hier de foto bij staat
6 jaar
Dat is de kachelkraan
Deze sluit de circulatie in het kachelgedeelte als er minder warmtevraag is. Het gedeelte met de blauwe pijlen zit een magneetspoel of stappenmotor, naar gelang de uitvoering. Hiermee drukt hij een klep ter hoogte van rode pijl 2 dicht. Om deze uit te sluiten, zou je met een stukje pijp de slangen bij rode pijl 1 en 3 aan elkaar kunnen koppelen. Dan heb je altijd een open doorvoer.
Beste Hellbat
Sorry dat ik er even niet was, ben niet zo denderend.
Zoals iedereen deze tijd denk ik.
Bedankt voor de reactie.
Dacht ook al aan de darmen aan elkander te koppelen, omdat bij andere wagens er niets tussen stond vroeger.
Maar wat gebeurt er dan in de zomer?
Blijft hij dan een beetje warmte geven?
Sluit het dan uit dat het schoepenwiel van de waterpomp defect zou zijn?
Of wilt u zeggen indien ik de warme lucht dan stationeer wel door krijg, dat ik de kachelkraan moet vervangen?
Zoals ik al zei, ben ik momenteel niet zo denderend maar zodra ik beter ben ga ik dit proberen.
6 jaar
Bedoeling(hellbat) is om te testen of dan kachel constant warm blijft. Zo ja, dan kun je zoeken in kraan zelf op defect(vervangen) of er iets in de leiding zit(heb zelf meegemaakt).
Zodra je dat geconstateerd(werking/niet) hebt, kun je tot reparatie overgaan en niet afwachten tot zomer.
Gezien het een elektrisch aangedreven kachelkraan is, valt de werking ervan te testen/uitlezen.
Wel door de dealer, daar deze de juiste uitlees apparatuur daarvoor heeft.
6 jaar
Beste Hellbat
Bedankt voor de snelle reactie.
Ga zeker dit alles uit proberen.
Bedankt nogmaals voor de belangrijke info dat ik van u heb gekregen.
Mvg
Eddy
6 jaar
Zal er even tussen uit zijn om alles te proberen, maar ga zeker de afloop hier terug op plaatsen.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z3 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar