close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: vibreren en licht schudden stationair

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320

Beste leden,

Ik zit al een tijdje met een zeer vervelende probleem.
De auto, e46 320d 150pk met 108000kms heeft een lichte maar toch duidelijk voelbare vibratie in stationair.

Stationair draait de auto 750tr/min. , auto is meerdere malen uitgelezen, geen enkele foutmelding, auto is onderhouden, 5d kms geleden zijn de motorsteunen vernieuwd, thermostaat vervangen, gloeibougies vervangen. Alle vloeistoffen en filters vervangen, enkel de brandstoffilter niet ( omdat deze volgens boekje op 84000kms vervangen was).
De vibratie is eigenlijk overal voelbaar, in de zetels, in de deurpanelen, in het stuur, als de deuren openstaan zie je de deuren trillen.

Als ik zéér licht op gaspedaal duw zodat toeren naar +-850 gaan, dus een verschil van 100tr/min, is alles gedaan, smoother kan de auto dan niet voelen, geen vibratie, geen trillingen, geen rauw klinken van de motor.
Vanaf ik gaspedaal loslaat, terug vibraties over heel de auto, tot en met de kofferklep vanachter.

Wie weet aub tips, aanradingen? Waar moet ik beginnen? Wat kan ik testen? Desnoods wil ik geluiden films van de vibraties opnemen.


Dit probleem bestaat al aantal maanden, maar sinds 3 dagen is er stationair in neutraal een zéér licht tikkend ratelend geluid (metaal op metaal) begonnen zodra ik stationair stilsta, kan dit aan de rest gelinkt worden? Is dit uitlaat? Flexibel stuk ervan? Komt van voor kant van motor.

Mvg.

Geplaatst door

rpi688 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

zijn motorsteunen origineel van BMW?
Somige aftermarket steunen zijn te hard!

Anders verstuivers eens controleren!
Dat tikkend geluid kan ook van de verstuivers komen
Ook krukaspolie kan zulke geluiden en trillingen veroorzaken

Succes

ogy 0

14 jaar

Beste,

Denk wel dat de motorsteunen origineel BMW zijn. Zal is navragen bij de garage.

Heb al verschillende onderwerpen gelezen i.v.m. met verstuivers.
De werking ervan is bij BMW zelf en bij de lokale garage onderzocht, geen abnormale zaken volgens hun.

Heb vandaag toch een afspraak gemaakt bij de dieselspecialist voor donderdag om bij hun de verstuivers in uitgebouwde toestand te laten testen. Heb nog gehoord dat het toch de verstuivers kunnen zijn, ook al vind de computer niets verdacht, kan dit? Kan iemand dit aub bevestigen?

Heb altijd al het gevoel gehad dat de motor niet optimaal werkt, wat dan vibraties naar de chassis (naar uitlaat?) kan geven, ondanks nieuwe motorsteunen. Motor mist precies ook een pitje kracht denk ik.

De lokale garage vermoedde eerst ook de verstuivers en wou het een ultrasone reinigingsbehandeling geven, hij dacht dat deze vervuild waren, maar heeft de verstuivers eerst met een kastje uitgelezen en zei dat ze goed waren.

Kan een verstuiver buiten vervuiling/verstopping andere mankementen hebben? Of is de vervuiling de enigste oorzaak van niet goed functioneren van een vertuiver?

De man van de dieselspecialist zei mij aan de telefoon, dat het de verstuivers kunnen zijn ondanks uitlezen en niets vinden. Klopt dit?


Mvg.

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Heb je je carterventilatie al een keer vervangen? Zeker als je vermogen mist zou het daar aan kunnen liggen. Verstuiver kunnen zeker ook kapot zijn ondanks dat de computer niks aangeeft. Dat geld voor praktisch alle onderdelen trouwens.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Beste,

heb carterventilatie vorige maand zelf vervangen. nIet de behuizing, maar wel de filterrol die erin zat vervangen door zo een gemodificieerde Vortex afscheider.

De oude filterrol zag er gitzwart uit, potdicht, na vervanging van deze, was de motor misschien iets rustiger geworden, vooral bij opzetten van lichten e.d. minder lawaai en gezoem. maar de vibraties en zeer licht schudden(precies misfires) zijn onveranderd gebleven.

Ga donderdag met de verstuivers naar de dieselspecialist, hoop dat ik wat wijzer wordt en anders zal ik erna is naar de krukaspoelie laten zien.

Als er nog suggesties zijn om te laten checken, zoals de opvoerpomp, LMM?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Je moet je carter ventilatie helemaal vervangen omdat het membraam gaat lekken, hierdoor kan de motor onrustig gaan lopen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Beste,

Dus ik moet heel de set gaan kopen dan? Deze kostte iets van 54€ en het binnenste iets van 25€, dus ik heb het binnenste gekocht, omdat men mij vertelde dat er aan de membraan zelf niets fout kon gaan.

Spijtig van die 25€, maar zal is komende dagen het volledige set gaan halen, denk niet dat ik het stukje waarin de membraan zit nog is apart kan kopen.


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Beste Martin,

Je bedoelt met de membraan toch die kleine ronde roodkleurige membraan dat in de bovenste gedeelte van de behuizing verwerkt zit?

Wat is daar de functie van? En die van de nieuwe type Vortex olieafscheider?
Kan ik op het oog zien of testen of die kleine ronde membraan in de behuizing beschadigd is?

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Het membraam regeld de carterdruk/onderdruk, als die kapot is krijgt de motor intern valse lucht. Ik weet niet of je de behuizing open krijgt zonder het te beschadigen. Wij vervangen altijd de hele unit omdat je anders een hoop problemen kunt krijgen zoals olie lekkage,olie in het inlaat kanaal, slecht lopen en verminderd vermogen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Beste Martin,

bedankt voor je medewerking. Zal donderdag nadat ik de verstuivers heb afgeleverd bij de dieselspecialist de complete set gaan halen bij de dealer, als je er toch zeker van bent dat die kleine membraan de motorblok kan doen trillen vibreren in stationair.

Dacht altijd dat de vervangen filter de enigste component was dat de carterdruk EN olieafscheiding regelde.

Dus 3 zaken staan mij zeker te wachten om te laten testen/vervangen:

vertuivers
carterventilatie(gehele set)
krukaspoulie

Heb jij al is een geval gehad waarbij de motor reoneerde vibreerde omwille van die kleine membraan en ook vibraties gaf naar het gehele auto?

Alvast bedankt. Zal je de resultaat van de carterontluchter laten weten.

rpi688 0

14 jaar

Beste leden,

Even een update.
Vandaag hebben ze in de garage de verstuivers gedemonteerd, opdat ik ze zo los kon meenemen naar de dieselspecialist.
2 van de 4 kregen ze er met weinig problemen eruit, 2 andere zayen goed vast. na behandelen met ATF hebben ze de 2 andere ook losgekregen.

Heb het vandaag niet meer kunnen binnendoen bij de dieselspecialist, zal voor morgen zijn.

Wat wel meteen opviel is dat er vrij veel koolaanslag/smurrie zat op de nozzles.
Wie weet wat dit kan betekenen, is dit al een indicatie dat er iets is met de verstuivers.

Zo ja, is dit op te lossen met behandeling in utlrasoon bad? Vervangen nozzles? Volledige revisie? Gewoon vervangen?

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Beste,

Even een update.

Gisteren hebben ze eindelijk alle verstuivers eruit gekregen, ATFolie hielp niet, moesten ze een speciale tool om verstuivers uit te trekken gaan halen bij een collega met resultaat.

Heb vanmorgen de verstuivers binnengedaan voor het testen.
Vanavond om 17u mag ik erom bellen.

265€/per stuk voor ruilexemplaar en ze moeten alle 4 tegelijk vervangen worden, moesten er slechte bij zitten.

Reviseren van commonrail verstuivers kan niet volgens hun, enkel en alleen bij de fabrikant.


Weet er ieland, moesten de verstuivers niet echt kapot zijn, maar vervuild/verstopt, kunnen deze dan ultrasoon gereinigd worden?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Bel even met een Bosch diesel service, Diesel Buchli in Harderwijk bijvoorbeeld.
Die kunnen dat precies vertellen.

pieter_galant 0

14 jaar

Beste,

Verstuivers zijn nu bij een dieselspecialist, Bosch erkend hier in Belgie.

Probleem is dat hier in Belgie er bijna niets valt te vinden voor dergelijke problemen, anders was ik allang bij Buhli langsgeweest. Hoor daar goede dinges van, maar ja Belgie is echt te betreuren als het gaat om testen/reviseren van onderdelen hoor.

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Beste,

Heb vandaag gebeld met de dieselspecialist.
Wat die mens mij allemaal probeerde te vertellen aan de telefoon, was mij alles behalve duidelijk.

Wat ik er uit begreep was, dat er 1 verstuiver een retourwaarde had buiten de specificaties, dus deze lag beduidend hoger dan 80 iets???

Een tweede lag kantje boord, dus op 85.

De twee andere lagen binnen specificaties.

Hij wist mij ook te vertellen dat er testen zijn gebeurd op lage, midden en hoge XX(toeren,range,druk???).
Dat het probleem enkel voorkwam in lage en dat midden en hoge goed waren.

Morgen ga ik de verstuivers gaan halen en krijg ik ook de metingen op papier mee.

Komt zijn verhaal nu ongeveer overeen met hetgeen ik ervaar in de auto? Dus stationair schudden,vibreren, geef ik een beetje gas is dit over, tijdens het rijden ondervind ik amper iets.

Betekent het hoog liggen van de retour, dat de cilinders te weinig brandstof krijgen en dat er daardoor teveel terug naar de brandstoftank gaat?Zo ja, waaromka er te weinig ingespoten worden?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Dat betekent het inderdaad.

Als er een of meerdere cilinders niet goed meedoen, uit dit zich in slechter stationair lopen. Je kan het vergelijken met een onblans in de motor.
Het motormanagement kan hier iets voor corrigeren, maar dat bereik is beperkt.

pieter_galant 0

14 jaar

Beste,

Wat is de oplossing dan?

Moet ik degene die slecht is/zijn vervangen? Nieuw, ruilexemplaar?

Kan ik deze laten reviseren of laten ultrasoon reinigen?

Waarom is de retour te veel? Omdat er door vervuiling niet te veel brandstof kan ingespoten worden? oF omdat de injector de brandstof niet kan houden door interne slijtage?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Ik ben geen expert, maar dit is wat ik er vover kan zeggen;

Ik heb van een diesel specialist begrepen dat renigen van CR injectoren geen zin heeft. Als er intern vervuiling zit, betekent dit meestal vervangen. Je hebt wel reinigers dit je in de tank doet, maar dit helpt vooral tegen aanslag op de buitenzijde.

Ja kan ze laten reviseren, dan betaal je alleen voor wat defect is. Je bent dan wel een paar dagen je verstuivers kwijt.
Je kan ook een nieuwe kopen, dan krijg je voor de oude nog eeen bedrag terug. Het prijsverschil tussen een nieuwe en een volledig gereviseerde is niet zo groot.

Hoe dan ook, een verstuiver is een slijtageonderdeel.

Retour wordt te veel door onder andere slijtage.
Een verstuiver is mechanisch een heeft intern zeer kleine toleranties.

pieter_galant 0

14 jaar

Beste,

Weet u misschien een adres waar ik de revisie kan laten doen? Hier in Belgie of Zuiden van nederland?

Wat wordt er dan aangeraden?
Volledig gereviseerde verstuivers, zijn die evengoed als nieuwe? Kunnen ze een tijdje mee?
Moet ik ze alle 4 laten vervangen of enkel degene die kapot zijn?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Voor revisie kan ze opsturen naar bijvoorbeeld Diesel Buchli in Harderwijk.

Maar ik denk dat je net zo goed 2 nieuwe/gereviseerde kan kopen. Revisie exemplaar kos iets over E200 en een nieuwe zo'n E50 meer.
Zover ik weet zijn revisie exempleren net zo goed als nieuwe. Als je in de BMW onderdelencatalogus kijkt, staan er bij verstuiver ook dat het revisie exemplaren zijn.

Ik heb er destijd 4 laten vervangn terwijl er maar 2 defect waren, maar die gingne al 200d km mee. Ik zag dat die van jou 100d km hebben gelopen. Voor een verstuiver gaat men uit van een levensduur van 150d a 200d km, dus ik zou zeggen trek je eigen conclusie.

pieter_galant 0

14 jaar

Beste,

Mij vragen ze voor één ruilexemplaar(dus een gereviseerde in dit geval) met het binnengeven van mijn verstuivers 265€.

Is dit een normale prijs, of kan ik er goedkoper vinden dan?

Zal dan 2 van de 4 laten vervangen.

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Is een gemiddelde prijs, maar bij Buchli heb je voor dat geld een nieuwe.

In Engeland kan je ze goedkoper krijgen, google even op Diesel Jones (Bosch Diesel center).

pieter_galant 0

14 jaar

Beste,

bedankt voor je link naar diesel jones.

wat een prijsverschil? heb je daar ervaring mee? één verstuiver komt op 130€?

dat is de helft van de prijs dat ik moet betalen hier in belgie!

is dit een betrouwbare site dan?

Volgens hun uitleg moet ik mijn verstuivers opsturen, waarop zij de nieuwe verstuivers opsturen.


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Je kan ze op de Bosch site terugvinden als erkend Bosch Diesel Centrum. Je kan een verstuiver bestellen en 50 pond extra betalen. Die 50 pond krijg je dan weer terug als je de oud opgestuurd hebt.

Waarom hun prijzen zo gunstig zijn weet ik niet.
Kan iets met het belastingsysteem te maken hebben.

pieter_galant 0

14 jaar

Je kan ook met een diesel spoeling product proberen! (bij bmw hebben zij ook een originele spoeling product)
Dit is geen product voor in de tank!

ogy 0

14 jaar

Beste,

Bedankt allemaal.

Even op antwoord van Ogy: dit is een produkt om het vuil van de injectoren weg te spoelen. Kan dit het probleem verhelpen?

Ik vraag mij af, wat betekent het teveel retour hebben van een injector, Is dit fysieke slijtage, zoals ze meegeven bij de tester of is dit gewoon interne vervuiling?

Waarom worden dan verstuivers gereviseerd? En wat is revisie? Opkuisen veronderstel ik, maar daar buiten? Onderdelen in de verstuiver die worden vervangen? Terug fijnstellen?
Of is revisie daadwerkelijk enkel opkuisen?

Want ik ken iemand die zegt juist hetzelfde probleem te hebben gehad met zijn commonrail elektrisch aangestuurde verstuivers van een MB CDI, ook hij heeft overal het antwoord gehad dat ze versleten waren en vervangen moesten worden.
Uiteindelijk heeft een garage de verstuivers behandelt in een ultrasoon bad met een speciaal wit poeder en raad is, die mens heeft met die verstuivers nooit meer klachten gehad, auto reed als nieuw, heeft er nog 60000kms meegereden en uiteindelijk de auto doorverkocht.

Dus wat mij nog altijd niet duidelijk is, wat is slijtage aan een verstuiver dan buiten vervuiling?

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

In een vestuiver zit een naald die op en neer gaat om branstof door te laten. Dit is mechanisch en slijt daarom.
Bij revisie gebruiken ze behuizing van de verstuiver en vervangen ze bijv. de naald en/of meerdere onderdelen.

Bel gewoon een met Buchli, die kunnen al je vragen beantwoorden.

pieter_galant 0

14 jaar

[quote=rpi688]Beste,

Bedankt allemaal.

Even op antwoord van Ogy: dit is een produkt om het vuil van de injectoren weg te spoelen. Kan dit het probleem verhelpen?[/quote]
Die kans bestaat altijd! Het kost maar 10-15 euros en 30 minuten tijd om er achter te komen
of dat helpt!
Ik heb succesverhalen gelezen over behandelingen met originele BMW cleaner maar weet niet of dat geschikt is voor
comonrail's
http://www.schmiedmann.de/3_series/E46/O...




Mvg

ogy 0

14 jaar

Dat Ebay adres is een normale verstuiver en geen Common rail verstuiver. Zou ook niet zomaar zelf aan een commonrail verstuiver gaan lopen klooien.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

[quote=GJBAutos]Dat Ebay adres is een normale verstuiver en geen Common rail verstuiver. Zou ook niet zomaar zelf aan een commonrail verstuiver gaan lopen klooien.

gr Martin[/quote]
Ebay link verwijderd! Bedankt!

ogy 0

14 jaar

Ok bedankt allemaal.

Wat ik nu min of meer te weten gekomen ben omtrent verstuivers, dat er nog een heleboel verhalen/informatie bestaan en dat ik nergens duidelijke antwoorden krijg.

OPGELET: ik heb het over de mensen in de zaken waar ik de laatste week ben terechtgekomen, NIET over de forum of de leden!!

Heb hier heel wat opgestoken en ik dank jullie daarvoor.

Maar ik begin meer en meer vermoeden te krijgen dat er aan gereviseerde verstuivers, eigenlijk niet veel aan gedaan wordt ( of zelfs niet hoeft) buiten het opkuisen/proper krijgen. En dat niet elke resultaat van een lektest automatisch een versleten of kapotte verstuiver betekent, maar ook kan zijn dat de verstuiver vol vuil zit dat niet wegkan en de nozzle verstopt.
Heb vandaag zelfs bij een andere verstuiverrevisiezaak geweest, ik deed daar ineens mijn verhaal over die ultrasone bad en dat het resultaat gaf, en die man antwoordde mij vlakaf dat de helft van de verstuivers die binnenkwamen voor revisie na een ultrasone bad het gewoon terug deden als normaal. Maar toch gingen ze verder van alles vervangen omdat de klant 200€ per verstuiver had betaald of ging betalen.

Aangezien mijn kilometerstand van 108000 kms wil ik toch eerst is proberen met die BMW spul om de nozzles te cleanen, als dat niet helpt ultrasoon bad en als dat niet helpt ga ik ruilverstuivers bestellen bij dieseljones.


Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt iedereen.

rpi688 0

14 jaar

EN ja....nog iets.

Ik had enkele weken geleden zo een busje FORTE Diesel system cleaner geprobeerd. In 1/3 tank gooien en op hoge toeren rijden, heeft niets geholpen.

Is die BMW spul iets gelijkaardigs? ook in de tank te gooien?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

[quote=rpi688]EN ja....nog iets.

Ik had enkele weken geleden zo een busje FORTE Diesel system cleaner geprobeerd. In 1/3 tank gooien en op hoge toeren rijden, heeft niets geholpen.

Is die BMW spul iets gelijkaardigs? ook in de tank te gooien?


Mvg.[/quote]
Nee, niet voor in de tank!
Auto moet 30 tal minuten draaien met da spul ipv brandstof

http://www.youtube.com/watch?v=-3zpwPNij...

goed informeren of dat geschikt is voor comonrail

Mvg

ogy 0

14 jaar

Beste leden,

Vandaag breng ik de verstuivers binnen bij AETECH in NL voor revisie, voor een gunstige prijs.
Maar wat ik heb verstaan van die persoon aan de telefoon is het volgende:

2 verstuivers buitenspecificaties voor retour, betekent moeilijk aanslaan en heeft niets te maken met stationair ronddraaien en kan het vibreren schudden niet veroorzaken en dat ik zeker een foutmelding moest hebben in het systeem.

Nu versta ik er even niets meer van.

Kan er aub iemand mij wat raad geven of bevestigen dat het vibreren/licht schudden in stationair wel kan veroorzaakt worden door buiten spec voor retour van 2 verstuivers.

Ik wil er geld aan uitgeven, maar die mens bevestigd dat dit niet de oorzaak kan zijn.

IK heb geprobeerd hier beneden de meettesten weer te geven, misschien dat het iets duidelijk maakt.

MIN (cc/min) MAX(cc/min) GEMETEN(cc)
#1 | #2 | #3 | #4

BACKFLOW: 17,6 80,4 68,3 85,2* 73,2 102,7*
PREINJECTIE: 0,9 2,9 2,6 1,6 2,9 1,8
LOWSPEED: 3,5 7,5 5,8 3,7 5,3 5,3
MEDIUM VALUE: 13,0 23,0 20,2 16,4 20,4 17,3
MAX. VALUE: 61,0 73,0 62,8 62,2 62,9 64,5

Waardes van backflow verstuivers # 2 en 4, zijn sowieso buiten spec.

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Beste leden,

Alle 4 verstuivers zijn gereviseerd geweest en terug ingebouwd met nieuwe koperen dichtingen.

Verschil met ervoor is NUL!!!!

De vibratie/licht schudden voelbaar als ik stilsta, in de deuren in de zetels t.e.m achteraan de auto is nog altijd aanwezig.

Dus alles samengevat:

Auto is volledig onderhouden.
Nieuwe motorsteunen bij aankoop(was wel een hele verbetering)
Nieuwe thermostaat.
Nieuwe gloeibougies
Verstuivers gereviseerd
Nieuwe trillingdemper op uitlaat
Binnenste filter carterventilatie vervangen.
Laatste versie software was geladen.

Toch nog blijf ik vibraties voelen in de carrosserie, deuren, zetels.

Ik denk dat ik het stilletjes aan opgeef, toch bedank ik iedereen die heeft meegewerkt.

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Dat is inderdaad vervelend; maar goed de mijn vibreert ook wat stationair, lijkt niet anders te zijn. Ik had nog iets verbetering met vervangen van de versnellingsbaksteunen (kosten niet veel). Verder lijkt het ook weersafhankelijk te zijn, dus eigenlijk afhankelijk van luchtdichtheid en vochtigheid.

Ik heb wat geexperimenteerd met verhogen van het stationaire toerental, en dit scheelt inderdaad iets, maar lost het niet helemaal op. Ik heb het op de oude waarde van 730 laten staan. Ik weet niet hoeveel maximaal toelaatbaar is, 800 of zo.

Ik heb bij mijn eigen auto de adaptieve verstuiver correcties gemeten, allemaal rond nul. Ook de gelijklooptest ziet er goed uit, alle cilinders dragen even veel bij. LMM werkt binnen spec, en al het andere wat uitleesbaar is valt ook binnen spec.

Er is maar een ding wat ik kan bedenken, ongelijke compressie tussen de cilinders. Maar goed, om dat te laten meten moet weer de hele boel uit elkaar. Mischien kan je eens een motor flush proberen om te kijken of dit helpt. Echter, als er echt een mechanisch probleem is lost dit niets op.

pieter_galant 0

14 jaar

Had je je krukaspoulie nog bekeken/vervangen? Het probleem kan ook veroorzaakt worden door een defect in het 2 delige vliegwiel deze geeft trillingen en onbalans door binnenin de auto, en geeft het gevoel dat de auto op 3 cilinders draait. Ik heb hier een verslag van ''LUK'' lees deze eens goed door dan vind je je klacht er misschien in terug.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Beste,

Krukaspoelie is bekeken geweest door de garagist, omdat de bodemplaat er af moest voor iets vaster te vijzen, dat los bleek. Toen heeft hij waarschijnlijk een blik geworpen naar de poelie en hij zei dat die inorde was.

Weet nu niet in hoeverre hij dit heeft kunnen controleren.
Als laatste wil ik misschien nog een motorflush proberen bij oliewissel met forte. Deze schijnt goed te werken om vastgekoekte zaken op te lossen.

DMF is niet echt een verdachte, het is een automaat.

EN misschien zal ik ook nog is proberen de gehele unit van carterontluchting te vervangen, had eerder enkel de filter erin vervangen door een gemodificieerde vortex olie afscheider, maar volgens 1 van de leden kan de membraan in de behuizing zelf, die de carterdruk regelt, ook de oorzaak zijn.(zie hierboven)

Het is echt een hele kleine korte vibratie die aanwezig is, bijna masserend, in de zetels, deurpanelen, kofferklep openen is ook vibreren. zeer onaangenaam.

Een luchtmassameter, geeft deze altijd een foutmelding?
Heb ooit is 2 dagen met uitgetrokken kabel van LMM rondgereden, pas na 3-4 uren rijden, kreeg ik lampje van MM; bij het uitlezen bij garage kreeg ik enkel foutmelding luchtinlaattemperatuursensor( die op de LMM zit), maar geen foutmelding van de LMM zelf!?

En ook iets over de EGR; er zijn vacuumdrukregelaars van de EGR en TURBO, kan degen van de egr ervoor zorgen dat deze fout wordt aangestuurd in stationair? Of wordt deze egrklep stationair niet aangesproken?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Nog iets...

Ik kom af met die drukregelaar voor EGR, omdat ik ergens had gelezen dat er filters zitten in de PCV's die verstopt kunnen geraken en foutief kunnen werken zoals turbo te laat inkomen of egrklep minder open of dicht sturen. En dat deze filters gereinigd kunnen worden, of geeft dit ook altijd een foutmelding?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

DE OPLOSSING!!!!!
KRUKAS-POELIE VERVANGEN!!!!! had precies tzelfde probleem, hevig vibreren totdat je er misselijk van word
van de week was de multiriem erafgelopen, vandaag willen vervangen, viel de kruksaspoelie spontaan eraf, krukaspoelie was eraf en start m, geen enkel trillinkje meer, lopen wie een tiet:P

dus je weet wat je doen staat!!!!! kijk ff als de grote middelste vliegwiel scheef zit, of voel als ie los zit

grtz sander stelletje amateurs met hun monorail-injectors 300euro per stuk, weggegooid geld als je hun gelooft!!!!

BMW318iscoupe 0

14 jaar

Beste Sander,

Bedankt voor je suggestie.

Maar wat vibreerde er bij u? Hoe erg? Wanneer juist?

Bij mij voel ik lichte vibratie in carrosserie, deuren en vooral als ik even gas geef voel ik rond 900tr/min een hevige vibratie dat van de motor komt, dat ik het overal voel, tot in de zetels.

Motorsteunen zijn nieuw, is een automaat heb geen grote vliegwiel.

Hoeveel heeft de krukaspoelie je gekost? Heb je het laten doen of zelf gedaan?


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

dezelfde vibraties als bij jouw, als je na de velgen kijkt zie je de velgen vibreren, als je t raam omlaag vibreert t raam gewoon alles.. bij de uitlaat hoor je ijzer op ijzer, maar dat is is dus de krukas, omdat t vliegwiel van de krukas los zit, heeft totaal niks met de motorsteunen te maken
je heb wel een groot vliegwiel, heb zelf ook een 320d touring tip/aut van 2002, de middelste onderin daar loopt de multiriem overheen, dat is de krukaspoelie die zit los,
en in idd soms hoor je ook de kleppen tikken, en de krukaslagers, maar dat is omdat ze een opdonder krijgen van t vibreren, dus laat snel vervangen, want tis echt slecht voor je motor
krukaspoelie vervangen en al je problemen zijn verholpen

BMW318iscoupe 0

14 jaar

btw met stationair lopen, zodra je gas geeft is t weg, en krukaspoelie kost 170euro
rij anders ff langs een monteur en vraag als ie ff na de krukaspoelie kijken of voelen als ie los zit, kost je niks

ik zeg je dit is de GOUDENTIP;) zal k me giro nr erbij plaatsen voor de nutteloze adviezen zoals monorail verstuivers, motorsteunen enz...:P

BMW318iscoupe 0

14 jaar

Mijn krukaspoelie is ook een keer stuk geweest.
Ik merkte het pas toen mijn riem eraf liep; verder geen enkele trilling gevoeld.

Bij mij werd stationair trillen veroorzaakt doot 2 dingen tegelijk, versleten motorsteunen en 2 defecte verstuivers.

Er zijn dus meerede oorzaken voor stationair trillen, en die worden hierboven besproken.
Dat je dit nutteloze adviezen noemt, dat is jouw mening ...

pieter_galant 0

14 jaar

Beste,

Ben vandaag in de voormiddag langsgeweest bij de garage.

Ze hebben niet veel losgehaald ofzo om dingen te constateren, enekel is met een lamp boven op de motor gaan hangen om naar de krukaspoelie te zien. Eerst zeiden ze dat dit mogelijk een oorzaak kon zijn.

Ze zeggen dat deze abnormaal zou moeten bewegen om trillingen te veroorzaken en dit was niet het geval volgens hun, kan die mannen ook niet meer laten doen dan dat ze willen.

Had nochtans hier en daar verhalen gehoord van de trillingsdemper in de poelie zelf die versleten kan zijn, maar ja.

Heel mijn uitlaatlijn heeft het zelfs moeilijk met de trillingen, resonantie, zeker voelbaar als ik versnelling in drive zet. Dit moet toch van de motorblok komen?

Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Beste Sander,

Bij welke garage hebben ze kunnen vaststellen dat je poelie kapot was?

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om het probleem te laten verhelpen.

Vanwaar ben je ergens, kan jij is niet in de auto zitten? Is wel een diesel, maar heb met meerdere diesels gereden en nooit zo'n vibraties gehad.


Ik voel gewoon dat er iets mis is, onbalans, in de toeren tussen +-600 en 900.


Mvg.

rpi688 0

14 jaar

Beste forumleden,

Terugkomend op mijn probleem van vibreren chassis/uitlaat etc...

Een maand geleden hebben ze in de garage (heb het zelf niet gezien) nog van alles geprobeerd om de vervelende vibratie/trillen door de wagen er uit te krijgen.

Dus kort samengevat is het probleem:

Tussen 700tr/mn en 900tr/min is er een vibratie/dreunen/trillen aanwezig door heel de wagen. als ik de gaspedaal induw en de toeren juist op 850 tr/min hou is het ergste van al. Na 900 tr/min is alle vibratie weg.

Bij aankoop van de wagen was flexibel stuk van de voorpijp soieso al niet volledig inorde waarschijnlijk, waardoor de vibratie komend van voor niet echt doorgegeven werd tot en met van achter via de uitlaat.
Nadat ze er een flexibel hadden tussengelast, davert heel de uitlaatlijn mee op die 850tr/min.

Motorsteunen zijn vervangen
Injectoren zijn gereviseerd
Krukaspoelie hebben ze volgens hun nieuw besteld er op gezet, heeft niets veranderd en terug afgehaald

Gisteren hebben ze is geluisterd met zo een stetoscoop en garage bevestigd mij dat de trilling komt uit de blok zelf en niets anders. En dat ze verder niets meer kunnen doen.
Ze hadden het over krukas die uit balans kon zijn etc...

Kan dit juist zijn op deze kilometer en waarom?
Kan dit nog gemaakt worden?
Of kan er iets anders de blok doen trillen? Zuigers die vastzitten ofzo?

Alles is zowat nagekeken op de auto, behalve blok zelf en brandstoffilter...


Dus het is toerental gerelateerd in elke versnelling, in D, R, P, N tussen 700 en 900 tr/min.


Mvg.

rpi688 0

13 jaar

Niemand een suggestie,raadgeving over het vermoeden van onbalans krukas aub?


Ben nog iets tegengekomen onlangs, weet niet of dit een verschil maakt:

op realoem zag ik bij motorophanging voor de motorsteun met nr 7, 2 verschillende produktnummers staan in d e lijst, één voor voertuig zonder automaat en één voor met automaat. Ook is er zelfs een lichte gewichtsverschil tussen de twee rubbers. Zou een rubber niet geschikt voor een voertuig met automaat er voor kunnen zorgen dat niet alle vibraties gedempt kunnen worden?

Wie heeft hier antwoord(en) op aub.

Mvg.

rpi688 0

13 jaar

heb je ook geprobeerd om de toerental iets op te krikken met een bmw kast?
ik had zelfde probleem bij een 320d die ook zon trilling had,ik heb toen de toerental iets omhoog gezet

CIVICCOUPE66 0
badge

13 jaar

Ik heb zelf ook een 320D.
Stationair trillen is heel herkenbaar voor deze motor.

Ik heb de laatste DDE software erin laten zetten en bij mij is het nu minder. De motor oogt nu rustig stationair, maar je voelt het nog wat trillen in de auto.

Onbalans krukas -> Waarom heb je er dan geen last van als je rijdt?

pieter_galant 0

13 jaar

Beste,

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

stationair toerental lichtjes opkrikken zou helemaal niet goed zijn, omdat juist bij 850 tr/min, heel mijn uitlaatlijn eraf gaat trille precies. Raakt mijn uitlaat op die specifieke toerental ergens tegenaan? Stationair toerental is nu 750 tr/min.

Dit fenomeen is er ingekomen na het vastlassen van een flexibel stuk voor de catalysator. Er voor merkte ik dit bijna niet. Enkel een heel licht hoorbaar gebrom, gezoem, resonantie ban uitlaat? Maar na de nieuwe flexibbel stuk, ook hevige trillingen/krachten onder de auto, voelbaar in zetels.

Wat ik ook nooit aangehaald heb denk ik, dat er bij aankoop al, een zware rechte stuk gelast zit op de einddemper, i.p.v. het krullen naar beneden. Is er daar iets misgelopen? Onder spanning, verkeerd gepositioneerd?

Stationair toerental is nu 750 tr/min.


Heb ook laatste sofware DDE en EGS van bak.


Iemand haalde aan (een wilde gok) dat het misschien aan versleten distributiekettingspanners ligt. kan dit eventueel zoiets veroorzaken?

Hoop ook niet dat het krukasonbalans is! Enkel tussen 650tr en 900tr voelbaar, daarbuiten niet! Stilstaand rijdend gaspedaal los en toerental laten zakken tot die gebied, in N D R P, maakt niet uit, telkens in die toerengebied, trilt heel mijn uitlaat hevig.

Nog terugkomend op d emotorsteun verschillend voor automaat en manueel, is deze gewoon anders of is het enkel de pasvorm? Snap anders niet waarom er 2 verschillende onderdelennummers zijn.



Mvg.

rpi688 0

13 jaar

Die uitlaat is misschien een goed punt. Hoe stugger de verbinding tussen uitlaat en motor is, hoe meer trillingen je krijgt.

Waarom maak je je druk om het type motorsteun? Heb je redenen om aan te nemen dat dit verkeerd zou zijn?

Nog een vraag. Kan je eens kijken wat je stationair toerental is in N en wat het is in D (dus bij stilstand).

pieter_galant 0

13 jaar

|Er is totaal geen reden waarom de krukas de onbalans veroorzaak, een krukas die in onbalans is heeft wel het een en ander meegemaakt, dat gebeurt niet zomaar. Krukasen wilden overigens wel een breken met ongeveer de zelfde symptomen (motor bleef wel gewoon bruikbaar) maar je zegt het zelf al dat de trillen erin is gekomen of veel erger is geworden toen er een nieuw flexibel deel is tussen gekomen. Als die te kort is of te stijf krijg je dit soort problemen, orgineel schud de motor ook nogal wat maar dat word door datzelfde flexibel deel opgevangen waardoor het waarschijnlijk ook vaak voorkomt dat ze kapot gaan.

Motorsteunen/rubbers zijn voor bijna elk type motor anders en links en rechts zijn ook verschillend, zeker voor een diesel kan het een enorm verschil maken als je de verkeerde er op zet.


gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Beste leden,

Eerst wat antwoorden op de vorige vragen:

Waarom ik mij druk maak om de motorsteunen? Omdat ik ineens merk dat motorsteunen verschillende onderdeelnummers hebben voor autos met manuele versnelling of automatische versnelling. Waarom hebben ze andere nummers bij realoem, als ze toch hetzelfde zijn?
Mijn vraag is, zijn ze anders van vorm, dus past die steun voor auto met manueel niet op een auto met automaat, omdat het anders is van vorm? Of hebben ze andere eigenschappen?

Stationair toerental:
Voor de s/w update in D 750,in N 650
Na de s/w update in D en N 750 tr/min.

Aand e uitlaat zijn ze zoveel bezig geweest de laatste weken,krijgen ze gewoon niet gefixt, de trillingen komen gewoon van de motorblok!

Dus altijd tussen stationair en +-900tr/min, daarboven is het gedaan, geen vibrerende deuren als ze openstaan, geen trillingen in carrosserie voelbaar, alles is trilllings/resonantievrij.
Dit ongeacht in D,N,R,P, stilstaand, uitbollend, altijd tussen die toerentallen.

Wat ik nu wil vragen:

Vandaag keek mijn schoonbroer is onder de motorkap, omdat hij een zekere V riemspanner wou checken?? Iets dat de riem op spanning moet houden,als deze niet goed meer zijn werk deed, kon deze wel is zo'n symptomen geven volgens hem.

Omdat hij exact dezelfde symptomen heeft gehad toen met zijn Mercedes C 220, ook altijd dreuenen en trillen door heel de auto tssen die toerentallen.

Kan een riemspanner zoiets veroorzaken aub? Is dit dan de spanrol of nog iets anders?
Raden jullie mij aan om dit ook nog is te proberen? Riem en spanners/rollen te vervangen?

Wat we ook merkten was het volgende: bij het starten van de auto, koude motor, stond die fan die juist voor de riem en spanrollen staat, niet die van de a/c, al mee te draaien en volgens hem zou deze maar moeten beginnen draaien als de motor op bedrijfstemperatuur komt. Is dit juist?

Wat ik dan zelf ook nog opmerkte was dat deze fan, van boven er op te zien, niet echt mooi ronddraait maar als je goed oplet dat deze af en toe wiebelt. Kan dit kwaad?
Als ik niet verkeerd ben, zijn deze fans bij automaten mechanisch bediend(soort koppeling?) en niet elektrisch of ben ik verkeerd?


Mvg.

rpi688 0

13 jaar

[quote=GJBAutos]Je moet je carter ventilatie helemaal vervangen omdat het membraam gaat lekken, hierdoor kan de motor onrustig gaan lopen.

gr Martin[/quote]
Dat is niet altijd het geval, de mijne was in prima staat. Nou weet ik als tweedehandsgebruiker niet wat de onderhoudshistorie was. Na het weghalen en openen bleek het rode veerbelaste membraam in prima staat! Ik heb het zeer onwetenschappelijk getest door hard op het pijpje te blazen en er zat geen luchtlek. Met wat beleid en een goede schroevendraaier wip je zo het deksel eraf.
Een nieuwe aanschaffen met nieuw rubber ed. zit toch al gauw op 80 euro bij BMW.
De olieafscheider en leidingen schoonmaken is een werkje van niks.

MJ 0
badge

13 jaar

[quote=GJBAutos]Het membraam regeld de carterdruk/onderdruk, als die kapot is krijgt de motor intern valse lucht. Ik weet niet of je de behuizing open krijgt zonder het te beschadigen. Wij vervangen altijd de hele unit omdat je anders een hoop problemen kunt krijgen zoals olie lekkage,olie in het inlaat kanaal, slecht lopen en verminderd vermogen.

gr Martin[/quote]
Qua werking zal het niet verschillen bij een benzinemotor? Al ik het goed gezien heb staat de pijp van de kleppendekselventilatie via het opvangreservoir/olieafscheider in directe verbinding met de oliepeilstok. Evt. sludge, druppels olie en oliedamp gaan terug naar het carter.
Mijn vragen zijn:
a. wat is de relatie tussen de over(?)druk die heerst onder het kleppendeksel en de uitslag van het veerbelast membraam? Dit wijkt max. 2 cm.
b. Zou dat als een luchtpomp werken?

Zoals je ziet heb ik niet voor automonteur geleerd, maar ben wel geinteresseerd hoe de preciese werking van dit systeem is.

MJ 0
badge

13 jaar

MJ,

Wat bedoel je nu?

Ik heb toen mijn mond op doie membran geplaatst en bij het blazen en zuigen bewoog de membraan naar binnen en buiten, niet visueel maar dit voel je. Werkt deze goed? Heb toen enkel de nieuwe type afscheider binnenin vervangen.

Hoe kan ik aan de leidingen geraken om deze schoon te maken?

Kan er iemand misschien meer info geven omtrent de Vriem spannerrollen? Kunnen deze de motor doen vibreren?


Mvg.

rpi688 0

13 jaar

Sorry, ik was meer aan het theoretiseren dan aan jouw probleem te werken. Velen maken de olieafscheider en slangen schoon. Gewoon met wat afwasmiddel onder de hete kraan.

MJ 0
badge

13 jaar

Beste,

Bedankt allemaal.
Auto heb ik verkocht met trilprobleem. Was het blijven zoeken wel beu, heb het uiteindelijk opgegeven en weggedaan.

Toch bedank ik iederren die heeft meegewerkt.

Topic mag dicht.

rpi688 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.