auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Viergasmeting

Bouwjaar: 1994

Hallo allemaal ik heb een bmw 316 uit 1994 staan die niet door de APK komt omdat de viergasmeting niet goed is OP TOEREN.

Co springt helemaal naar 2.64
Lambda naar 9.84

ik heb de lambdasonde gemeten die reageert gewoon. Maar toch vervangen omdat ik het niet meer wist.
luchtmassa meter omgewisseld met een ander hielp ook niet.
temperatuur sensoren vervangen (nieuw)
injectoren vervangen
katalysator was leeg maar is ook vervangen door een gebruikte die niet leeg is.
gasklep potentie meter omgewisseld met een andere auto haalde ook niets uit ik weet het niet meer iemand nog suggesties ???
met vriendelijke groet Henk Treur

Geplaatst door

Treur (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou de ecu eens omwisselen als je nog zo'n auto hebt staan.

sytze 0
badge

18 jaar

is deze ge-chipt ?

Valse lucht misschien aan inlaat of uitlaat ?

stefan84 0

18 jaar

Wat zijn de waardes met lambda los ?
Staat er spanning op de signaaldraad?
Bovenstaande lambda waarde is die wel goed?(9.84)
Oiram

lambda moet liggen tussen 0,97 en 1,03
ja op de zwarte draad hoort tijdens lopen te staan: 0,2 en 1,2 volt. bij japanners is het vaak 0,4 en 1,2, europeanen 0,2 - 0,8

sytze 0
badge

18 jaar

hallo allemaal ik heb inderdaad een foutje getypt lambda is niet 9.84 maar 0.948 dus veelste laag. Ik heb inmiddels inlaatspruitstukpakkingen vervangen en weer geen goed resultaat.
Ik heb ook met remreiniger gekeken of er ergens valse lucht vandaan komt maar is ook niet zo. Lambdasonde regelt echt goed af want met multimeter nagemeten maar omdat co zo oploopt klopt de lambdawaarde niet meer. Nogmaals stationair is het helemaal toppie maar op toeren een drama.

Ik weet niet of de auto gechipt is maar lijkt me sterk heeft wel op gasgelopen. Maar waarom ze de kat leeg hadden gehaald weet ik ook niet maar zit nu echt een volle onder.Ik heb ook het relais vervangen van de lambdasonde voor de zekerheid maar hielp ook niet.

Sytze Ik heb vaker geprobeerd een ecu omtewisselen bij een e36 maar ook als de nummers helemaal kloppen kan dat niet, de dealer kan hem ook niet inleren als het een gebruikte is, dat schijnt alleen maar bij een nieuwe te kunnen. Heb jij wel eens een ecu overgezet dan? Bij mij is het nog nooit gelukt. ik ben benieuwd naar jouw reactie met vriendelijke groet Henk Treur

Treur 0
badge

18 jaar

Wagen loopt veel te rijk wat is de hc-waarde.

geert3496 0
badge

18 jaar

Henk,

had dat laatst ook met een 325i 24v E-36 M-50 Zonder vanos

andere DME geprobeerd maar ook tevergeefs en de dealer zij toen dat ze er niet in kwamen,lijkt me een beetje sterk eerlijk gezegd,of het gaat werkelijk niet of ze willen het zelf niet.de test kast geeft dan in het begin aan of het chassis nr overeen komt.

heb het probleem nu nog steeds,lambda schommelt niet!wel spanning op de zwarte kabel bij de sonde,deze blijft staan op 0.4 Volt.kabels en relai's zijn goed!heb al een nieuwe universele lambda geprobeerd maar hetzelfde!div sensoren vervangen,andere dme,LMM,lambda,injectoren,inlaatspruitstuk,bobine's,nieuwe bougie's,ander gasklephuis,benzine druk is ok,maar dit alles tevergeefs en ben weer terug bij af!

Hoop dat er nog iemand de Gouden tip kan leveren!

verbruik is 1 op 6 en dit is al 3 jaar zo..ik mag van geluk spreken als ik 365 km met 65 liter kan halen.of je nu vol gas telkens rijd of op oma tempo dat maakt qua km's niet veel uit.

stefan84 0

18 jaar

Ik zou verder nog stuurspanning op sensoren controleren.
Om massa en of andere slechte contacten uit te sluiten.
Hoeveel draden heeft deze sonde.
Bij 4 draads (de grijze massa goed controleren).
Oiram

Geert hc is 106 op toeren en stationair zelfs 153 veelste hoog natuurlijk. maar waar zit hem dat in ???????

Oiram ik heb de auto uitgelezen maar geeft geen storingen (BMW Carsoft) en als de lambda sonde geen massa heeft geeft hij dat toch aan is mijn ervaring.

Stefan mijn dealer zegt precies het zelfde ze kunnen het waarschijnlijk echt niet.

Treur 0
badge

18 jaar

Compressie gemeten en klepspeling gecontroleerd?

geert3496 0
badge

18 jaar

kop is erafgeweest +/-15000 kilometer geleden ivm los liggende schroef van selenoide luchtklep van het inlaatspruitstuk die op de 1 van de zuigers lag vandaar de kop erafgetrokken en stukjes verwijderd bleek niets beschadigd te zijn toen, kleppen zijn hydraulisch, niet te stellen bij zo een auto.

compressie niet gemeten maar loopt als een zonnetje je merk helemaal niets alleen dat hij 1 op 1 loopt even overdreven gezegd dan uiteraard.

Treur 0
badge

18 jaar

Bij een te arm of te rijk mengsel(in dit geval) zal de Hc waarde omhoog gaan.
Een kleine afwijking van bv de massa(van de lambdasonde) hoeft de DME niet als een fout te zien.
Maar dit kan wel grote verschillen veroorzaken in de metingen.
Oiram

oiram

de sonde heeft 4 draden,een zwarte een grijze en 2 witte voor de verwarming!massa punten gecontroleerd en opgeschuurd.dus dat lijkt me ook geen probleem!heb ook nog alle sensoren doorgemeten op waardes en dit klopte allemaal op de inlaatlucht temperatuur sensor na,deze ga aan bij 10 graden celsius 2000 Ohm,naar mijn mening iets te veel!weet zelf niet meer waar ik het zoeken moet!olie verbruik is bij stevig rijden 1 liter op 2000km...start verder perfect,bij warme of koude motor,alle weersomstandigheden,geen bijgeluiden etc!gewoon goed!

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Wat voor motor M43?
Wat voor DME, Motronic 1.7?(luchttemp.sensor 20graden 2000/3000ohm)
Massa van sonde meten met ohm mtr.

Oiram

nee is een M-50 motor,zie hierboven DME Motronic Bosch 0 261 200 402.ja ik meet bij +/- 10graden een weerstand van 2000 ohm.
massa van de sonde e.d. is ók.ook geen last van vocht of water in of bij de DME.

Stefan

stefan84 0

18 jaar

oiram iik heb inderdaad wel een m43 blok en weerstand is goed van de grijze draad van de sonde. Ook heb ik alle massa en voeding punten van de DME gecontroleerd en is allemaal helemaal toppie DME is inderdaad Motronic 1.7.2
Groetjes Henk

Treur 0
badge

18 jaar

Haal de stekker van de ECU eens los en spuit hem eens in met contactspay
Anders rij hem eens flink warm (hard rijden hoog in toeren) en meet hem dan eens weer

Jannes5119 0
badge

18 jaar

jannes

als het op mij is bedoeld!dat heb ik al gedaan maar zonder resulaat

stefan84 0

18 jaar

benzinedruk aan de hoge kant of vervuilde injektor(s).als dit in orde is dan is het nog mogelijk dat de ecu naar "rijk" is weggeleerd op toeren(long fuel trim) en gereset moet worden.
J.E

janh5107 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.