Probleem met een bmw 320d uit 2001.
Deze sloeg niet meer aan. Starten wél maar slaat niet aan. Aangezien die witte rook gaf tijdens het starten ging ik ervan uit dat de gloeipluggen het niet deden. Deze heb ik vervangen. Daarna deed die nog niet aanslaan. Toen kwam ik na een beetje zoeken op internet erachter dat ik geen spanning op het gloei relais had in de kast rechts onder de motorkap. Toen de zekeringskast los gehaald bij de bijrijders stoel. De zekering achter de zekeringskast van 100 amp kapot. Is zo'n platte schroef zekering. Deze vervangen. Daarna de auto proberen te starten. Wat resulteerden in een hoop rook onder de kap vandaan. Zowel in de zwarte doos van het relais waarbij de rood/zwarte draad en de paarse draad gesmolten zijn. Ook kwam er onder de intake een hoop rook vandaan. Ik vermoed van de gloeimodule. De zekering is overigens heel nog in de zekering kast van 100 amp. Iemand enig idee wat er loos kan zijn. Ga beginnen om de intake er weer af te halen om te kijken wat daar de schade is.
Hoop dat iemand me kan helpen hierin.
Mvg Fred
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben er ondertussen achter dat de draden die weg gesmolten bij het relais in de zwarte kast, de draden van de gloeipluggen zijn. In dit geval de tweede en vierde cilinder. Wellicht maakt dit voor iemand nog wat helderder .
Mvg Fred
Ondertussen weer wat verder. En heb de oorzaak al gevonden denk ik, volgende ik heb drie van de vier pluggen vervangen. Plug van cilinder 4 Wilde een paar slagen los en liep dan telkens vast. Dez heb ik herhaaldelijk geprobeerd los te maken met allerlei kruipolie middeltjes maar na een paar slagen losdraaien ging die weer vastzitten en kon ik hem niet verder draaien. Dus om de risico te lopen deze af te breken (zat al op 25nm met los draaien) heb ik deze weer vastgezet en laten zitten. Nu goed kijkende erna zie ik dat de isolator van de plug beschadigd is. Dus denk dat de stroom direct na het blok loopt ipv via de goei plug. Dit is ook de draad die heet geworden is. Dus moet alsnog eruit. Nu net weer geprobeerd los te draaien maar na een paar slagen gaat die weer vastzitten. En is er geen beweging in te krijgen. Dus ben echt bang dat die afbreekt. Iemand nog een goede tip om het toch los te krijgen?
Mvg Fred
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar