Heren deskundigen,
Sinds geruime tijd rij ik een 325td uit 94' met 285k op de teller zonder problemen, tot dat ik laatst een vreemd soort zacht tikkend geluid uit de motor hoorde komen. Als de motor koud is tikt er niets maar na een minuut of tien ( als de motor warm is) is er een geluid waarneembaar dat met halve krukasnelheid gaat tikken. Ik heb de multieriem erafgehaald om te kijken of het in een van de rand systemen zit en dat bleek dus niet het geval te zijn. Volgens een deskundig garagehouder is het ook de distrbutieketting niet omdat het geluid daar te zacht voor is. Naar mijn idee zijn het ook de klepstoters niet omdat deze alleen tikken bij een koude motor vanwegen te kort/koude olie. Blijft nog over de nokkenas en de oliepomp....???????De motor gebruikt bijna geen olie en het oliedruklampje gaat direct na het starten uit.
Wie heeft hier ervaring mee. Ik rij al een paar duizend kilometer zo rond, maar het geluid wordt niet harder of zachter. De motor draaid op een vol-syntheet 5w-40 van Valfoline.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ketting spanner misschien
Olie is te dun! Gezien de leeftijd en aantal km moet je min. 10W40 gebruiken. Advies Castrol gtx high mileage 15W40 voor bmw's met meer dan 100dkm,MVG.
Een 5W-40 is in de winter bij een koude start iets vloeibaarder t.o.v. van een 10W-40. Een maal op bedrijfstemperatuur gedragen ze zich het zelfde zoals WCp 178 al aangeeft. BMW adviseerd zelfs een 0W-30 heden ten dagen. Maar dat lijkt me wel heel erg dun.
Ik zal de kettingspanner nakijken om te zien of het probleem zich daar bevindt. Zou het eventueel ook in de brandstofpomp kunnen zitten. .......
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar