Ik heb een BMW M5 van 8 maanden oud. In die tijd is hij al 3x terug geweest naar de dealer omdat mijn versnellingbak het begeven had. Na de laatste keer kreeg ik van de dealer te horen dat dit aan mijn rijstijl ligt ! WAAROM KOOP JE ANDERS EEN M5 ?
Daar komt nog bij dat de bestuurder de versnellingsbak helemaal niet rechtstreeks kan bedienen. Het is een SMG bak welke volledig door de computer wordt bediend, ook de koppeling. Dus wat kan je als bestuurder dan verkeerd doen behalve veel gas geven ?
Het is bekend dat de launch-control optie heel slecht is dus die heb ik ook nog nooit gebruikt.
Ik ben heel kwaad en ik ben nu de zaak met mijn advocaat aan het doorspreken. Daarom zou ik graag willen weten of er nog meer mensen zijn die problemen met de versnellingsbak van hun M5 of M6 hebben.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bas, er zit 2 jaar garantie op. Maar betekent dit dat je omdat jouw rijstijl dit zou veroorzaken niet voor garantie gerepareerd krijgt?
vind ik een belachelijk verhaal van Bmw
je koop uiteraard geen M5 om als een 98-jarige ermee rond te rijden..bovendien lijkt me dat hij ervoor gemaakt is om die Pk's en snelheden ermee te behalen zonder problemen..
heb je motorische dingen aan de motor veranderd,zoals bv nokkenassen,uitlaat,vliegwiel en die dingen allemaal..dan zou het misschien een iets ander verhaal kunnen zijn..
maar ik vind dat ze het probleem moeten oplossen,en kijken waar het vandaan komt,en je niet moeten afschepen en maar makkelijk zeggen dat het aan je eigen rijstijl ligt..
ben eens benieuwd..
ze kunnen je wel een dure gloednieuwe wagen aansmeren maar je probleem oplossen is er niet bij!
bha bha..
Succes ermee..
Stefan
18 jaar
het is een opmerkelijk verhaal!! 3 maal een automaatbak stuk in 8 maanden..? doen wel belletjes rinkelen! ondanks het feit dat dit een M5 betreft... blijft een automaatbak een stukje gevoelige
techniek dat met beleid behandeld moet worden. er natuurlijk niet vanuitgaande dat dit niet is gebeurt... maar ik vind het wel opmerkelijk..
paul,
Het blijft idd een gevoelig stukje techniek.
Persoonlijk had ik de auto niet met automaat genomen.
Dat klinkt gek, maar met dit soort vermogens vind ik de automaat te gevoelig.
Dan denk ik dat een handbak sterker is.
Maar ze horen je niet met een kluitje in het riet te sturen.
Voor zo een sportief merk een aanfluiting!.
18 jaar
Wat gaat er dan stuk in de bak? Iets mechanisch?
Ik stond vorige week nog vol verbazing naar een klant te kijken die stopte z'n halfjaar oude Espace (hij reed nog zo'n 15 km/u)door simpelweg de selecteurhandle in de P te trekken. Moest ie tegen kunnen volgens de klant.
Het is niet echt een automaat bak.
Het is een 'handgeschakelde' 7-bak welke volledig door de computer en hydrolische systemen wordt bediend. Er zit dus geen koppeling in de auto maar er zit wel een koppelingplaat in net als bij een handgeschakelde auto.
Dit is de enige versnellingsbak welke in een M5 wordt geleverd.
De reparaties worden wel onder garantie vergoed (tot nu toe) maar sinds ik heb aangegeven dat ik wil dat ze de auto terug nemen omdat ik elke 2 maanden de auto weer 3 weken kwijt ben voor een nieuwe bak is het ineens mijn schuld !
Ik wil gewoon geen M5 meer omdat ik het gevoel heb dat als ze het nu weer maken ik toch over 2 maanden toch weer bij de dealer sta.
18 jaar
Dus een gerobotiseerde versnellingsbak. Gaat de bak zelf stuk of de bediening?
Zolang de auto in de fabrieksgarantie zit, ligt de bewijslast bij de leverancier (dealer) om aan te tonen dat jij iets verkeerd doet. Dat lijkt me bij een gerobotiseerde versnellingsbak heel moeilijk.
Wat je nog kan doen is kijken of er nog meer lotgenoten zijn die problemen hebben met hun M5. Dus ff googelen op (duitse) autoforums.
Bas ik ken dit. Heb dit poosje terug meegemaakt met een M6. je mag met deze wagens in principe alles doen als de motor maar warm is, op befdrijfstemp. Na een poosje flink op zijn staart getrapt te hebben stopte we bij een stoplicht, op groen flink wat gas erop en Mknop ingedrukt, begon de achterkant uit te breken ineens brandde alle soorten lampjes en op die zelfde moment geef je gas maar we bleven stilstaan, de diff. naar de kloten. Auto naar de dealer(met garantie), bleek de diff van binnen helemaal stuk. Er werd als oorzaak gegeven te veel brute kracht. Er waren van de tandwielen de tandjes erafgebroken, teveel pk's, misschien, maar volgens bmw moet hij er tegen kunnen, dus mooi niet. Nu zit er een nieuwe diff in, maar voor hoelang.
Tjeeee! Hier zakt mij de broek vanaf! Man man, dit geloof je toch niet? Nou Bas, als je een goeie advocaat hebt hakt ie zo de stelling van de BMW dealer in mootjes. Natuurlijk moet een auto van dit formaat bestand zijn tegen een sportieve rijstijl, ook al is dat soms plankgas. Je mag van elk nieuw gekocht artikel aannemen dat het blijft functioneren bij gebruik. Wanneer dit echter niet het geval is blijft BMW, bij monde van de dealer, in gebreke. Als jou dealer niets wil weten van enige vorm van garantie zou ik een civiele procedure zeker overwegen! Hij kan nu wel de schuld bij de rijder neerleggen, maar dat is zo eenvoudig nog niet, zeker niet wanneer de bediening van de bak volledig automatisch geschiedt, zoals bij jou het geval is.
Gewoon dealer aansprakelijk stellen en dan maar afwachten. Wel in de gelegenheid stellen om e.e.a. te herstellen natuurlijk.
Sytze
Hee Moh,
Mijn differentieel heb ik nog niet kapot gehad maar dat schijnt inderdaad ook niet alles te kunnen hebben. Een vriend van mij heeft een M3 en is al aan zijn 4e differentieel bezig. Het schijnt dat onder de M5/M6 exact hetzelfde differentieel ligt dus als het de 343Pk van de M3 al niet aan kan ...
Mijn bak gaat meestal op de snelweg kapot als ik bij 180 het gas intrap en de computer laat dan de bak even een paar versnellingen terug schakelen.
Ik ben op verschillende forums aan het speuren en vind steeds meer lotgenoten. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik mijn gelijk ga halen.
18 jaar
Bas, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat er nou precies stuk gaat? Dat is n.l. nogal bepalend....
Bij tempo 180 "een paar versnellingen" terugschakelen lijkt mij op zijn minst wat ongezond... Hoeveel toeren draait de motor dan na het terugschakelen..?
En door jouw manier van gasgeven heb je dus best wel enige invloed op de manier van schakelen!
Misschien kan de bak het VERMOGEN wel aan, maar is hij niet bestand tegen dat TERUGSCHAKELEN...??
18 jaar
Wat er kapot gaat is nu 2x de koppelingsplaat en 1x is de hele bak vervangen omdat er een pomp ofzo binnenin de geest had gegeven.
Dat paar versnellingen terug op de snelweg doe ik niet maar dat doet de computer. De auto staat in automaat stand en als je dan gas geeft denkt die computer 'hee, hij heeft haast dus dan gooi ik hem maar in de juiste versnelling'.
De computer zal NOOIT een versnelling kiezen waardoor het toerental van de motor in het rood kan gaan. Alles wordt door de computer bekeken of het wel kan voordat het wordt uitgevoerd.
Dus nogmaals: Ik kan er helemaal niets aan doen wat voor dingen die computer met de versnellingsbak doet.
18 jaar
Zoals ik al eerder zei: het lijkt er dus op dat de bak op zich NIET zozeer het probleem is, maar dat de KOPPELINGSPLAAT c.q. drukgroep het geweld van het schakelen niet aan kan.
Wanneer jij gas geeft bij tempo 180, trap je het pedaal dan tot op de bodem in (kick-down) of geef je geleidelijk gas?
Ik neem aan dat de computer ook naar de stand van je gaspedaal kijkt wanneer jij wilt gaan accelereren. Indien jij geleidelijk aan gas geeft bij tempo 180, schakelt de bak dan ook diverse versnellingen terug of versnelt hij dan gewoon geleidelijker in de versnelling waarin hij op dat moment zit?
Wat is trouwens de officiele type-aanduiding van jouw auto?
Ben niet zo thuis in die M en M's....... :)
18 jaar
Eigenlijk maakt dat toch ook helemaal niet uit, al die variabelen.
Hij moet alles aankunnen, hard of langzaam.
Sytze
Ik wil ff iets uitzoeken. Vandaar dat ik zoveel mogelijk gegevens van zijn tuf wil weten, Sytze.
18 jaar
Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar ook vind dit een arm verhaal, voor de koop wordt de auto de hemel in geprezen en bijna zalig verklaard, nooit is er vermeld , "meneer, het is een beest van een auto, maar tussen ons gezegd, alles kan stuk", goed, het koppel is enorm, het aantal pk´s ook, maar als alles schijnbaar niet op elkaar afgesteld-stemd is, is er sprake van een niet volmaakt gekozen constructie, als jij het voorhanden, door BMW geconstrueerde vermogen aanspreekt moet de auto er tegen komen, FINI, net als moh aan geeft, rijdt een BMW warm als een oude diesel, en dan moet en zal hij er tegen kunnen.
-
Laat er niet te veel tijd over heen gaan, en laten ze de hele transactie ongedaan maken, onder coulance dus, het geleverde is niet in staat de versproken specificaties aan te kunnen, er is dus geen enkele sprake van onwil of i.d. van jouw kant, BMW kan de pot op!
18 jaar
Bas,
Ik ben van de zomer een aantal rondes met de M5 meegereden over het circuit van Spa Francorchamps,De piloot was een testrijder van BMW.
Wat mij opviel waren de enorme klappen bij het opschakelen van de versnellingsbak,toen dacht ik al dit kan toch nooit heel blijven.
De kracht op de koppelingsplaat en drukgroep is natuurlijk buitengewoon groot ,toch zou je mogen verwachten dat een auto van deze prijsklasse en prestatie wat meer kan hebben dan wat nu het geval is.
Ik verwacht dat BMW dit niet gaat winnen omdat je nu eenmaal niets verkeerd kan doen bij het bedienen van de versnellingsbak (behalve de launch control) ,zou het om de remmen gaan dan is het natuurlijk een heel ander verhaal .
Je zou natuurlijk een uitdraai van de storingscode's kunnen vragen die in de computer zijn opgeslagen (die er waarschijnlijk niet zijn).
Succes
18 jaar
Ik ben van mening dat een auto NIET alles moet kunnen hebben. Alles kan natuurlijk kapot. Ik ben het wel eens met het feit dat als je met een (semi-) automaat rijdt, dat de aandrijflijn dan wel een stevige voet moet kunnen hebben.
Ik rijd zelf een wat ouder M produkt en daar mag je tenminste nog zelf mee schakelen ;-)
18 jaar
ivo1
als je zo'n auto koopt,verwacht je dat hij dit moeten kunnen weerstaan!het zou een beetje tegek zijn als de dealer zou zeggen dat je niet meer dan 3/4 gas mag geven omdat er anders het een en ander mis aan kan gaan..
maar zo'n M rijd natuurlijk ook niet verkeerd ;-)
18 jaar
Heb hier heel veel informatie over, maar das teveel om op deze site te zetten. Je kan me mailen op opstapevents@hotmail.com, dan stuur ik je wel een mail met het hele verhaal. Dit is een zeer bekend probleem in zowel engeland, amerika als europa.
rustig moeten rijden met een M is onzin.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar