Goedemiddag,
Vanmorgen wilde mijn 523i automaat niet meer starten, hij startte al een paar daagjes moeilijk en hoopte dat ie het nog wel even vol zou houden....naief natuurlijk maar ja nu zit ik met de gebakken peren.
Ik ben door veel te zoeken en lezen tot de conclusie gekomen dat het de ''krukassensor'' zou moeten zijn.
echter deze kan ik niet vinden, nokkenassensor al wel gespot maar kan de boosdoener nergens vinden.
nu heb ik oog geen brug dus kan er niet goed onder kijken.
wie o wie kan mijn duidelijk uitleggen waar hij zit? en of deze eenvoudig te vervangen is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de wagen laat uitlezen dan weet je het of het daadwerkelijk die sensor is .
Hij staat thuis voor de deur, hoe moet ik hem dan uitlezen???
14 jaar
bij 318 zit hij bij de startmotor, links achter dus tegen de bak aan, zal daar ook wel zitten
Kan er niks vinden maar bedankt
14 jaar
heb net eens op autodata gekeken
daar geven ze aan rechts voor bij de krukaspoely
Kijk bij je multieriem ( fan )omlaag, bij de krukaspoulie zit deze, met 1 bout vast en een 3 polige stekker zit eraan.
Wat doet hij niet, starten of aanslaan ? In het eerste geval zou ik eerst eens naar de accu kijken voor je dalijk een hoop voor niks gaat vervangen want zo te horen zit je probleem niet in de BDP sensor.
14 jaar
Hey thanks zal straks even een onderzoek starten ;-)
Nee Starten doet hij wel heb er al een nieuwe accu, dynamo en startmotor ingezet een paar maanden terug, hij wil gewoon niet aanslaan.
Ik da al een tijdje wat vage klachten met hem, geen trekkracht, stotteren onregelmatig lopen en moeilijk aanslaan dus heb ik mijn kaarten op de krukassensor gezet.
Ik hoop dat ik het bij het rechte eind heb, want ik kan helaas de auto niet laten uitlezen.
dus alle info is welkom.
14 jaar
meet de krukassensor eens door,dan weet je misschien 100% zeker wel of niet....
[quote=stefan84]Kijk bij je multieriem ( fan )omlaag, bij de krukaspoulie zit deze, met 1 bout vast en een 3 polige stekker zit eraan.
Wat doet hij niet, starten of aanslaan ? In het eerste geval zou ik eerst eens naar de accu kijken voor je dalijk een hoop voor niks gaat vervangen want zo te horen zit je probleem niet in de BDP sensor.[/quote]
Heb gekeken en bij geen een poelie zit er een sensor of moet ik eerst de onderste poelie weghalen? ik zoek me rot hahaha
is er niemand met een schematische tekening of foto of schets of wat dan ook?
Graag nieuwe en duidelijke input, ben niet a-technisch ofzo maar deze auto maakt het mij wel allemaal heel moeilijk.
Met de vriendelijke groeten,
George
14 jaar
Krukassensor doorgemeten deze is ok:-0 op zich wel fijn maar weet nog niet wat nu de boosdoener is ?!
Wat kan het dan zijn ?! De brandstofpomp.....hoor je deze te horen als je de auto op contact hebt? dit is namelijk niet het geval.....en hoe kom je daarbij om hem te vervangen?
Veel vragen maar hopelijk een antwoord van jullie
In afwachting.....
mvg George
14 jaar
Nu dus de brandstofpomp gevonden denk ik......want ik zie er 2?!
Tenminste de rechter vanuit rijpositie gezien heeft is met een 4-polige stekker en de linker met 2
Op contact bromt of zoemt er geen 1.....welke moet ik hebben?
14 jaar
ook de brandstofpomp is het niet.....drukregelaar misschien?
14 jaar
Auto uit (laten) lezen , hoef je niet te zoeken.
14 jaar
Loopt de pomp wel als je de motor start ? Dit moet wel het geval zijn..
Hoe heb je de BDP sensor gemeten / gecontroleerd ?
Je hebt als het goed is ook nog een relai voor de motorregelmodule zitten.
Heb je wel of geen vonk ?
Gr Stefan
14 jaar
Hoi de brandstofpomp loopt wel tijdens het starten
en de sensor gecontroleerd met een multimeter en geeft weerstand.....hoewel ik mijn twijfels nog over die sensor heb.
relais heb ik niet naar gekeken...waar zou die moeten zitten?
Ik heb een sterke vonk dus dat is wel ok.
ik blijf wel met die krukassensor in mijn maag zitten, ondertussen wel bmw specialist gebeld en die zegt als de krukassensor stuk is dat hij alsnog zou moeten starten via de nokkenassensor. hmmm vraag het me af.
Balen is dat ik hem niet uit kan lezen, doordat ie voor de deur staat en het is een automaat dus max 5km slepen.....en de dichtstbijzijnde bmw specialist zit 20 km verderop.....
14 jaar
Hmm..
Vonken doet hij wel, zou je eens kunnen kijken of hij brandstof krijgt ? Anders even iemand laten starten en wat start pilot de inlaat inspuiten om te kijken of hij dan wel wilt of eventjes loopt.
Als de BDP sensor echt kapot is, zou hij niet meer vonken en dus ook niet meer lopen, als de Nokkenas sensor kapot is, zal hij wel nog lopen maar in noodloop bv..
Bij de 3 serie zit het relai in de zekeringkast, onder een plastic kapje, daar zitten er 3 onder, ene voor de verwarming van de lambda, de andere voor de brandstofpomp, en voor de ECU, maar ik denk dat je in een andere richting moet gaan zoeken.
Hij vonkt wel, nu zou ik kijken of hij wel brandstof krijgt, is dit ook het geval, kun je eventueel even de waarde van de koelvloeistof temp sensor kunnen meten op ohm en die waarde eens hier plaatsen, is een 2 polige blauwe sensor, mocht alles niks baten, kom je hem toch even aan het uitlezen want dan word het lastig.
Niet dat dalijk het probleem in de startblokkering zit, maar meestal zou hij dan wel aanslaan, maar meteen weer uitvallen na 1 sec..
14 jaar
Als de krukas sensor kapot is start ie wel alleen heel erg moeizaam en kun je hem eigenlijk alleen aan de loop houden door gas te geven, als de nokkenas sensor kapot is start ie helemaal niet meer totdat je de foutcode reset of de accu een tijdje los gooit, dan start ie weer 1 keer tot de foutcode er weer instaat en start ie daarna niet weer (Blijft wel lopen en de auto blijft rijdbaar)
Als je een vonk hebt dan is de DME inorde. Als je dan ook nog brandstof hebt zou ie moeten lopen (Mits nokkenas/krukas sensor goed is) Als ie dan nog niet loopt kan het aan de brandstof druk liggen.
gr Martin
[quote=GJBAutos]Als de krukas sensor kapot is start ie wel alleen heel erg moeizaam en kun je hem eigenlijk alleen aan de loop houden door gas te geven
gr Martin[/quote]
Kijk! Bedankt dat klinkt me dus bekend in de oren dit was dus idd de voorlaatste dagen aan de hand moeizaam starten en spelen met het gas.
ga toch maar die sensor vervangen....doet ie het dan nog niet dan ga ik alles proberen wat Stefan al opperde waarvoor bedankt
mvg G
14 jaar
ok morgen de dag dat ik de krukassensor ga vervangen alleen nu de vraag:
Wat is de makkelijkste weg om deze te vervangen want zoals ik het nu zie moet de inlaat brandstofrail enzovoorts eraf of heb ik het helamaal mis en is er een eenvoudiger manier?
alvast bedankt!!
George
14 jaar
Sensor in huis maar natuurlijk regent het nu en kan ik niks beginnen....
Graag hoor ik nog van jullie wat de simpelste manier is om zo'n sensor te vervangen....
Mvg G
14 jaar
Je kunt de fan eraf halen. en de kap om de ventialtor.
Om de fan eraf te halen moet je eerst de fan zien tegen te houden, dit kun je bijv met een stuk ijzer ,2 gatjes boren en op de 2 m6 boutjes vast maken, (op de fan zitten 4 m6 boutjes )
Dan met een baco (of passende sleutel) de fan losmaken, is linkse schroefdraad.
Als alles eraf is dan zie je de sensor zitten.l
14 jaar
Ja dat zou kunnen maar ik heb gekeken en ik heb nog het oude type sensor waar dus niet de stekker op de sensor zit.....dit is pas zo vanaf '98
Om de sensor te vervangen zal ik dus helemaal aan het einde van de kabel moeten komen en god weet waar die zit?!
14 jaar
klopt, die van mij is van 1998.
14 jaar
Kan iemand me aub vertellen wat ik allemaal los moet halen voor het vervangen van de krukassensor van 523i van 1997 dus met oude type sensor
bvd g
14 jaar
Stefan Bedankt !
ik ga er morgen (als het droog is en blijft) aan de slag en hou je op de hoogte
alleen nog een laatste vraag ;
Volstaat het door de pluspool een uur van de accu af te halen om het storing geheugen te wissen?
Alvast heel erg bedankt!!
Groeten George
14 jaar
Je kan dat eventueel doen George,
Maar als je de sensor gemonteerd hebt en het probleem ook hierin zat, dan zal hij gelijk goed lopen, je kan eventueel het storingsgeheugen naderhand nog eens laten controleren en zonodig wissen.
Succes!
Gr Stefan
14 jaar
Vervangen is eenvoudig zelf te doen. Alleen de stekker onder luchtverdeelhuis is een crime. Tip, verwijder oliefilterhuis. Dan kun je zo bij de stekkers :-)
Voorste is van nokkenas sensor, de tweede van de krukassensor.
Succes
14 jaar
Dat was het dus @#$%^& niet!!!
Ik wordt echt moedeloos en zou er bijna de fik in willen steken.
wat nu????/
14 jaar
Oké nieuwe dag nieuwe kansen.....
krukassensor was dus niet de boosdoener, heb gecontroleerd of hij wel vonkte en dat id het geval maar wat mij opviel is dat na al starten de boegie niet nat was dus...brandstof probleem denken we dan maar.
ik heb laatst het brandstoffilter vervangen kan het zijn dat ik die verkeerd om heb gemonteerd?
hmmm.....zou dat wat uit kunnen maken volgens jullie?
Hoor het graag!
mvg George
14 jaar
Hoi,
Dit zelfde probleem had ik ook een paar maanden geleden (ook te zien op deze site) heb toen krukassensor vervangen en het probleem deed zich voor. Heb een 530d touring bj 2001, toen zei een bmw specialist (in het plaatsje Goor genaamd autobedrijf Hemel) dat het voor 1000% de nokkenassensor zou zijn. Heb er eentje besteld bij de BMWdealer en zelf erin gezet en daarna geen problemen meer. Wat je ook kan doen is de nokkenassensor eruit halen en goed schoonmaken (beetje vuil en stof kan veel problemen veroorzaken).
Wil je toch een nieuwe plaatsen dan is dat heel simpel. Als je de deksel van het motorblok eraf haalt (weet niet of de 523i dat ook heeft) dan zie je 'm recht voor je (tenminste bij de 530d motor). Of anders ga je even naar een plaatselijke garage en het is zo gedaan. Het is 10 min werk. Bij de BMWdealer wouden ze het vervangen voor 150 euro plus de onderdeel er nog bij kwam ik uit op bijna 260 euro. Onderdeel kost ca. 100 euro incl.
Hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd en geholpen te hebben.
14 jaar
Hoi Bedankt,
Maar heb toch net even een plaatselijke diagnose specialist gevonden die hopelijk spoedig de auto komt uitlezen en tot een juiste diagnose komt.
mvg George
14 jaar
Ok succes ermee en hoop dat je probleem zo snel mogelijk wordt opgelost. Heb het zelf ook meegemaakt best irritant.
14 jaar
Stefan, wederom hardstikke bedankt....ik probeer ook nog iemand om de auto ter plaatse uit te laten lezen maar momenteel geen succes.
14 jaar
de oplossing!!!!
met vreugde kan ik jullie mededelen dat het niet de krukassensor noch de nokkenassensor is maar toch die verdomde brandstofpomp!!!
ja die had ik eerder getest en toen deed hij het ....bleek bij doormeten dat ie het dan wel en dan weer niet deed!!!
Vanavond voor de 2e maal slang van de pomp gehaald en gestart en er kwam geen druppel uit!!!
hopelijk kan ik morgen een nieuwe ophalen mits ie in voorraad is en dan zal ik hopelijk mijn definitieve oplossing plaatsen.
voor alsnog iedereen bedankt voor het zoeken en meedenken
met hartelijke dank George
14 jaar
Heren hierbij de oplossing,
Het was de brandstof pomp, vandaag erin gezet klein uurtje werk, ik had de versie gekocht die je met oude bestaande onderdelen zelf moest assembleren vandaar uurtje werk.
In ieder geval zit er een nieuwe krukassensor in terwijl dat niet nodig was, dus zeg maar preventief vervangen en ik heb nu een nokkenassensor op voorraad je weet nooit ;-)
verder luchtfilter, bougies vervangen en na het draaien van de sleutel vroem!!! at kan dat toch bevredigend zijn.
nogmaals iedereen voor het meedenken en Stefan bedankt voor de schematische afbeeldingen chapeau!!
Hier een tevreden doe het zelver Bedankt!!
Mvg George
14 jaar
Mooi om te horen dat alles weer normaal functioneerd George..
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar