Bmw 316i bouwjaar 2009.
Geef ik stationair gas, dan voel ik de wagen trillen. Het lijkt of die verstopt raakt. Bij 2de maal rustig gas geven gaat het goed. Maar het komt weer terug dat 'verstopt'-gevoel.
Dit heb ik dus ook als ik voor verkeerslichten sta en ik in 1e versnelling opstart. Dat gaat moeizaam. Pas vanaf de 3e versnelling komt die los.
Vandaag 3x uitgelezen:
Afbeelding 1. Gisteren gereset en na 3x ermee gereden te hebben vandaag uitgelezen.
Afbeelding 2. Weer eerst gereset en daarna stationair 2x gas gegeven.
Afbeelding 3. Weer gereset en daar mee gereden
Iemand een idee wat mijn probleem kan zijn??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
30EA - DME: DeNox catalytic converter, sulphurized
2AF9 - DME: Nitrogen-oxide sensor, NOx signal: coast-mode check
29CF - DME: Misfire, cylinder 3
29D9 - DME: Misfire at low tank fill level
Ik zie 2 verschillende problemen. Ten 1e een misfire op cylinder 3.
Dat kan een hoop oorzaken hebben. B.v. defecte bougie/bobine, defecte injector, mechanisch probleem (compressie verlies). Doorrijden kan de dure katalysator beschadigen.
Ten 2e een probleem met de NOX-sensor wat mogelijk leidt tot het probleem met de NOX-katalysator (mogelijk verdwijnt dat weer nadat de NOX-sensor is gerepareerd en de motor-computer de kans heeft gekregen om langdurig te regenereren).
Bedankt voor de toelichting! Ik ga het nader bekijken.
2 jaar
En? Al verder gekomen?
Ondertussen 4 bobines vervangen. De omschreven symptomen zijn weg en de wagen trekt veel beter op!
De wagen heeft enkel korte ritjes gereden. Ik las ergens dat de foutmelding van de nox-sensor kan te maken hebben met die korte ritjes. Het is niet goed op temperatuur kunnen komen. Ik krijg eveneens foutmelding van de lamda sensor.
Ik ga dus hiermee langere ritjes maken binnenkort voor mijn werk. Hopelijk is dat probleem hierdoor ook opgelost!
2 jaar
Welke foutcode(s) krijg je er nu dan bij? Exacte tekst en nummer graag.
Vandaag 2x uitgelezen. Afbeelding 1 geeft 1 probleem aan. Bij afbeelding 2 komt er een tweede probleem bij. Bij afbeelding 2 zag ik fysiek ook die bekende motorstoring-icoon en ook het bijtanken-icoon (had iets over de 100km nog aldus de melding).
Maar misfires zijn er niet meer na het vervangen van alle 4 bobines. Stationair gas geven gaat ook vlot.
2 jaar
2C31 - Oxygen sensor control
Het mengsel is om de 1 of andere reden niet goed (wijkt minstens 20% af).
Lees specifiek de DME uit om uit te vinden of het mengsel te arm of te rijk is.
Ik merk een plasje rechts onder de motorkap. Op de bodem is het nat. Ik weet niet of dit een oorzaak van de miserie kan zijn???
Op de grond zie ik een natte vlek. Niet eerder op gelet. Bij verplaatsen ben ik gaan kijken.
2 jaar
Tja, waar bestaat dat plasje uit? Water, koelvloeistof, remolie, motorolie of brandstof? N.B.: Doorrijden met een verkeerd mengsel kan voor dure gevolgschades zorgen zoals lekke kleppen en/of een defecte katalysator.
Bedankt voor de uitleg 👍.
Koelvloeistof peil was gezakt. Sensor gaf niets aan, dus neem aan nog voldoende. Het peil zakt na elke rit wel, dus lek is aanwezig. Vlek op de grond vertoont ook regenboogkleuren. Ik weet niet of het enkel koelvloeistof is. Moet het laten bekijken.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar