BMW Z3 1996: welke benzine type

Bouwjaar: 1996

Mijn vraag is of iemand op de hoogte is welke octaan gehalte in deze BMW moet volgens sommige testen zou er SUPER LOODVRIJ in moeten
WIE GEEFT MIJ EEN GOEDE RAAD!!

Helbig

Geplaatst door Helbig (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW Z3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

General Motors (0), 19 jaar geleden

Het Octaangetal dat de verbrandingskwaliteit van brandstoffen aangeeft. Isooctaan, dat geen 'kloppende' motor geeft, heeft het getal 100 toegewezen gekregen. Heptaan geeft wel een sterk kloppende motor, en kreeg het getal 0.

Een octaangetal van 90 betekent dat het brandstofmengsel evenveel klopt als een isooctaan-heptaan mengsel met een verhouding van 90:10.

Vroeger werd tetraethyllood gebruikt om het octaangetal van bezine te verhogen, maar wordt vanwege de giftigheid van lood niet meer gebruikt.

Bijvoorbeeld:Mijn garage adviseert octaangetal 98. Kan ik Shell Pura tanken?
De octaan-behoefte van een motor wordt in belangrijke mate bepaald door de compressieverhouding. Deze wordt door de motor-constructeur gekozen. Alle auto's die na ca 1990 zijn gefabriceerd moeten probleemloos op benzine met een octaangetal van 95 (Euro 95) kunnen rijden. Er zijn ook een aantal typen motoren, met name de meer sportieve, die kunnen profiteren van een hoger octaangetal, zoals 98 bij Super Plus. Deze motoren zijn daartoe uitgerust met 'knock'-sensoren ('anti-klop' sensoren) en een ge-avanceerd motor management systeem dat een betere klopvaste benzine herkent (een benzine met een hoger octaangetal) en de belangrijke motor-instellingen daarop aanpast. De auto's welke uitgerust zijn met dergelijke motoren presteren beter op een brandstof met een hoger octaangetal (Super Plus 98), maar kunnen ook probleemloos Euro 95 gebruiken of natuurlijk Shell Pura, om zo te kiezen voor de (milieu/motor) voordelen van dit product.

klopmiddel
Om 1kg benzine volledig te laten verbranden moet er 14,7kg lucht aangevoerd en gemengd worden. Als aan deze voorwaarde wordt voldaan, zal alle benzine kunnen verbranden en dan zal de grootst mogelijke hoeveelheid warmte ontwikkeld worden. Men noemt dit ook wel het: chemisch juiste mengsel of de stochiometrische mengverhouding. Bij een normale verbranding bedraagt de vlamsnelheid ongeveer 30m/s. Hoe armer het mengsel wordt gemaakt, hoe verder de vlamsnelheid afneemt. Ook extreem rijke mengsels zorgen voor een verlaging van deze snelheid. Extreem hoge verbrandingssnelheden van zo'n 500m/s doen zich voor tijdens zeer explosieve verbrandingen. Men noemt dit ook wel Detonatie. Deze ongewilde explosie ontstaat als de temperatuur in de cilinder te hoog oploopt en vind plaats na de ontsteking in tegenstelling tot zelfontbranding (pre ignition) t.g.v. gloeiende kooldeeltjes. Detonatie en pre ignition zijn zeer ongewenst omdat dit leidt tot overbelasting (thermisch en mechanisch) en zelfs breuk van zuiger, drijfstang of cilinderkop. Detonatie is te herkennen aan een metaalachtig geluid uit
Het detoneren ontstaat ook meestal aan de rand van de zuiger (o.a. door een verkeerde squish)

Octaangetal en klopvastheid
De bekende getallen 95/98 staat voor het octaan getal en niet octaanhalte.
Het octaangetal kenmerkt de klopvastheid van een brandstof voor een motor.
Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de klopvastheid.

Klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal tot 100 geeft aan de hoeveelheid volume procenten iso-octaan C8H18 en n-heptaan C7H16

Ron methode geeft weerstand tegen low-speed knock
d.w.z. kloppen bij lagere toerentallen (tijdens acceleren)

MON methode geeft weerstand tegen high-speed knock
d.w.z. kloppen bij hogere toerentallen (detoneren bij hogere snelheden)
De motor methode onderscheidt zich van de research methode door mengsel voorverwarming,een
hoger toerental en een veranderlijke instelling van het ontsteektijdstip,waardoor een hogere
thermische belasting van de te onderzoeken brandstof ontstaat.


Hoe komt men nou aan een RON of MON getal? Nou er wordt met een speciaal ontwikkelde motor een brandstof getest. Bij deze motor kan de compressie tijdens het draaien van de motor worden verandert en kan worden gekeken bij welke compressie verhouding de brandstof vanzelf gaat ontbranden en dus gaat detoneren. Brandstof die pas gaat detoneren bij een hoge compressie verhouding krijgt dan een hoog octaan getal en brandstof dat al bij een laag octaan getal gaat detoneren krijgt een laag octaan getal. Bijvoorbeeld Euroloodvrije benzine heeft een octaan van 95 en super een octaan van 98, dit betekent dat een motor sneller kan gaan detoneren met Euroloodvrij dan met super benzine. RON dat komt heel bekend voor want bij de benzinestations staat dat getal bij de soort benzine die getankt kan worden. Dit getal heeft natuurlijk een betekenis en wordt er niet zomaar bijgezet. Super met of zonder loodvervanger heeft een octaangetal van 98, Euroloodvrij heeft een getal van 95 en normaal loodvrij heeft een getal van 91. Het MON getal is bij snellopende motoren eigenlijk net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan het RON getal, het MON getal bedraagt bij pomp benzine over het algemeen 10 tot 8 punten lager dan het RON getal. Wat is er nou zo belangrijk aan deze getallen en wat is dan het verschil tussen RON en MON? Nou bij het testen van het MON getal wordt de test van de brandstof uitgevoerd onder zwaardere omstandigheden zoals bijvoorbeeld een hogere luchtinlaattemperatuur en geeft dus een andere waarde. Dit kan in de racerij er voor zorgen dat met een brandstof met een hoger MON getal de turbo druk hoger kan worden opgevoerd of dat de compressie hogere kan worden gemaakt van een motor.

Als je dus de klopvastheid wil verhogen dan dus het volgende:Normale destillaat benzine heeft een lage klopvastheid. Pas door vermengen van meerdere klopvaste geraffineerde componenten ontstaat een brandstof met een voldoende octaangetal. Daarbij moet sprake zijn van een over zo hoog mogelijk octaan niveau over het gehele kooktraject. Koolwaterstoffen met een ringvormige molecuul structuur (aromaten)en kettingen met aftakkingen (iso-parafine) zijn klopvaster dan moleculen met rechte kettingen (n-parafine). Toevoegingen van zuurstofhoudende componenten (methanol, ethanol, methylteraarlbuthylether) heeft ook een positief effect op het octaangetal. Dit kan wel problemen geven b.v. alcoholen zijn vluchtiger en kunnen materiaal aantasten.

nadeel: 98 heeft een langere aansteektijd dan 95

Ontstekingstijdstip kan je proberen te vervroegen cilinderwand wordt namelijk warmer bij een te late ontsteking en krijg je dus nog meer
last van detonatie! Je kunt een koudere bougie proberen die worden iets minder warm en zul je wat minder last hebben van detonatie.

Dus :De meeste motoren hebben dus duidelijk geen problemen om met normale brandstof (95/98) te rijden. Meeste dutsjes enz. die mensen in zuigers zien staan zijn van lager, zuigerveerdeeltjes enz .

Mvg General Motors

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z3 of stel zelf een nieuwe vraag.