ondanks al diverse malen deze bmw onder handen gehad,
motor start perfect,geen problemen verder,op wat olieverbruik na,één liter op ongeveer 2000km..
bij snelheden tot 190 is er niet veel aan de hand,trap je het gas gewoon in,en hij komt in de buurt van de 200km/h dan houd hij even in,dit doet hij niet altijd,maar het duurd dan ontzettend lang voordat hij wat harder gaat!of je dan 3/4 gas rijd of plankgas,je merkt dan bijna geen verschil..maar soms is het net of hij dan wat inhoud,laat je het gas los en kom je van de snelweg af,dan loopt hij ineens nog maar op 4 soms 5 cilinders,na het demonteren van de bougie's verbranden meestal 2 electrode's..van 2 bougie's is is net of ze aan elkaar vast zitten gebakken..
zou dit aan de warmte graad kunnen liggen ??
nu zitten normale originele erin,NGK BKR6EK
heb ook al eens een set dure bougie's geprobeerd,de NGK LASER PLATINUM BKR6EQUP
maar telkens weer hetzelfde,met doortrekken in elke versnelling vertoont het probleem zich niet,auto heeft 180.000 gelopen,ondanks al verwisseld van een donor auto,de DME + CHIP,LMM,Lambdasonde,temp.sensor,inlaat+gasklep en sensor,bobine's,nokkenas pos. sensor,geen gescheurde slangen of geen valse lucht!benzine druk is ók.
het verbruik is ook niet misselijk,1/6
het gaat om een 2.5 l 24v M-50 zonder vanos..
Wie heeft de Tip ?
Stefan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
stefan ikzou eens een koudere bougie proberen.de temp aan je electrden word duidelykte hoog. deze hebben een betere warmte afvoer.ik zou zeggen probeer het eens succes martin
was even bij de automaterialenzaak,probleem voorgelegd,had hij me nu deze gegeven : BERU Ultra 14 FR - 7LDU ( R6 )
maar ook deze begeven het!!!
welke raden jullie eens aan ?
wat is het preciese verschil in warmte graad in deze 3 soorten ?
NGK BKR6EK
NGK LASER PLATINUM BKR6EQUP
BERU Ultra 14 FR - 7LDU ( R6 )
Stefan
18 jaar
Ik denk dat er wat anders aan de hand is.
Ik denk dat het mengsel te arm word bij die snelheden.
Dat de boel daardoor verbrand, omdat tie ook ingaat houden en niet meer wil trekken.
Originele bougies moeten gewoon goed zijn.
18 jaar
zo is er niks aan de hand,kan doortrekken tot max. in elke versnelling,dit doet hij alleen in de 5..
dat het mengsel 'te arm' blijkt te zijn weet ik ook..
maar mijn vraag is :welke warmtegraad bougie's kan ik eens nemen?wat gebeurt er bv met een te koude ?
Primera p11,
wat zou er volgens jou aan de hand zijn??
ow ja,injectoren e.d zijn allemaal ók en ook vervangen net zoals benzinefilter,slangen,en de rest wat opgenoemd is..
kun je wel verklaren waarom hij dat alleen in de 5e versnelling doet dan ?kan zelfs in de de 4 doortrekken tot 190km/h schakel ik dan na de 5 en geef gas,komt hij heeeeel moeizaam voorruit!maar met dat inhouden is niet altijd sprake,af en toe houd hij heel even in,en hup,is het al gebeurt met de bougies,
het is niet zo dat ik ermee door blijf rijden als hij zo gaat doen!
temperatuur koelvloeistof en olie zijn prima in orde.!!
iemand nog ideeen ??
18 jaar
Stefan, is het steeds de zelfde cilinder waarvan de bougie stuk gaat? Gewoon die orginele bougies derin, moet echt goed zijn. Heb je het inlaatspruitstuk gecontroleerd op valse lucht? Komt het alleen voor als je er op de omschreven wijze mee rijdt? Welke brandstof gebruik je?
Ik denk zelf dat jou injectoren vervuild zijn. En dan niet heel erg, maar een beetje. Dan merk je op toeren weinig, maar alleen als de omstandigheden zwaar worden. Dat zou alles kunnen verklaren. Is trouwens wel een bmw kwaaltje hoor. Kijk ook eens hoe de benzine er uit ziet vlak voor de injectoren. Mijn advies: injectoren eruit en in ultrasoon bad, dan zijn ze werkelijk weer brandschoon! Hoor wel van je........
Sytze
Sytze
dat van die injectoren kan ik eens proberen,wat ik wel al gedaan heb is deze 6 injectors verwisseld compleet met drukregelaar en rails,ook weer van een andere 325i..
vreemd als deze ook 'vervuild' zijn..
het inlaatspruitstuk is ook al vervangen door een ander exemplaar,en ook grondig op lekkage onderzocht!
ik tank super 98 ongelood.
ja het is meestal cilinder 2 en 5
heb het ook wel eens bij de 4e gehad..is het toeval,of wat anders..
ja inderdaad,dit doet hij alleen auto de snelweg bij plankgas,vanaf 200km/h om het zo maar te zeggen,maar echt veel harder wil hij volgens mij niet gaan,zo traag is het bij die snelheid,wat overigens niet normaal is lijkt me?
Stefan
18 jaar
Schiet mij maar lek, wordt moeilijk als ik auto niet in de werkplaats heb. Als ik het goed begreep heb je alleen problemen boven 200 km per uur?
En dat rij je vaak? Ik weet niet hoor........
Sytze
Sytze
zo zijn er geen problemen!
alleen op de snelweg bij hoge snelheden!
ja +/- vanaf 200km/h dan heeft hij veel moeite om nog wat voorruit te komen!en meestal gebeurt het dan ook dat een of meerdere bougie's defect raken!
heb je enog idee welke bougie's ik eens kan proberen?
het is zeker lastig als je niet precies wie wat hoe weet van de auto en over de comp. moet denken..
maar het rare is dat hij dat zo niet heeft,ook bij sportief rijgedrag!alleen en puur bij die hoge snelheden,niet dat ik dat vaakl rij!maar dat probleem moet gewoon verholpen worden!bovendien kan er net zo goed een gat in de zuiger gebrand worden ipv de bougie?
Stefan
18 jaar
Stefan, is het een idee om een lambda sonde tester aan te sluiten en vervolgens te gaan rijden? Kun je eens echt zien wat er gebeurd. Zou misschien aanpassing van vervroeging ontsteking niet goed werken? Zou ook nog eens koudere bougeis proberen. Hij wordt duidelijk te heet op dat moment. En welke brandstof zit erin? Kun je daar niet eens mee vogelen? Inderdaad zou je de kans lopen op zuigerschade zoals je zelf al zegt. Jij weer......
Sytze
ik rij altijd op ongelood 98
heb eerder wel eens 95 getankt maar dat kwam hem niet ten goede!
maar even over de ontsteking,dat vervroegen gebeurt normaal automatisch,zou je denken dat hier iets mee mis is ?volgens mij kun je daar niks aan veranderen..naar mijn mening dan..
kan helaas niet met een laptop of iets dergelijks rijden,dat was wel mooi geweest!
een te koude bougie is ook weer niet goed neem ik aan,maar kan volgens mij weinig kwaad?op het 'niet goed' lopen van de motor na..
Stefan
18 jaar
Nee man, rijden met een lambda tester! Is een klein kastje met 10 ledjes waarbij je direct kan zien hoe de sonde werkt en hoe het mengsel is, rijk/arm.
Zou zeker ff een graadje zakken met warmtegraad. En koop zo'n tester, kost geen drol! Maximaal genot man!
Sytze
ja zoiets :d
had ze gezien,je kunt zelfs zo'n bouwpakket kopen voor zo'n tester in elkaar te solderen..
maar wat heb ik eraan..zal duidelijk zijn dat het mengsel te arm staat,ipv te rijk..maar wat is eraan te doen?of waar bevind zich het probleem..;-)
Stefan
18 jaar
Ja Stefan dat snap ik, maar dan kun je wel precies zien wanneer het misgaat en bij welke toerentallen. En waar zit de oorzaak? Moeilijk hoor. Alleen weet ik wel dat meten weten is, en gissen missen is. We moeten zien dat we het mengsel over de hele linie iets op kunnen schroeven. Ik begin te vermoeden dat het ligt aan een vervuiling in je brandstof toevoer. De sonde geeft welliswaar opdracht aan mm om meer te geven, maar wellicht zit hij al op maximum inspuiting. Dus dat moet verandert worden. En stefan dan nog wat, Je kunt zien aan de lambda tester of ie de opdracht geeft, maar wat je ook kan zien is dat de sonde tester aangeeft dat hij continu een te hoge lambda heeft, want dan heb je dus een probleem met de inspuiting(duur). Als je gaat rijden en de tester geeft niet een pendelend beeld dan weet je dus al een stuk meer. Hoop dat je dit begrijpt. Er zijn een aantal manieren om dat aan te passen wanneer dit het geval blijkt te zijn. Je kan andere injectors plaatsen. Je kan eventueel je luchtstroom iets knijpen. Ook het verhogen van de brandstofdruk zou je probleem verminderen. Op zich zou het een aardige zaterdagklus zijn om uit te vogelen. Jij maar weer.
Sytze
Sytze,
daar zijn we weer..;-)
vandaag de tester eraan gehad,en wat zag ik nu,de lambda schommelt helemaal niet!!hij blijft gewoon 'hangen' erna even gemeten en bleef staan op 0.4V raar..andere sonde geprobeerd,hetzelfde,universele sonde geprobeerd,ook zonder resultaat!bekabeling nagekeken en deze is ook goed,geen breuken of beschadigingen!relais hoor je ook inschakelen en geen vuile contacten!vreemd..ik kan zelfs in de 4e versn. 180 blijven rijden,dit allemaal zonder problemen,motor houd ook niet in,of doet niet raar..alleen in de laatste versn. gaat het bijna telkens mis!het verbruik ligt al 3,5 jaar op 1/7 max.!! heb er ook een power boost valve op gemonteerd,dit voor de benzine druk te verhogen,dacht met een halve bar..maar dat heeft allemaal geen nut gehad!!
misschien nog een optie van jou proberen met het 'afknijpen' van de inlaat/luchttoevoer,zou je enig idee hebben hoe dit te doen? en waar bv..? nu de lambda niet werkt heeft een andere warmtegraad bougie's monteren ook geen nut lijkt me..de lambda doet over het hele toeren gebied niks toe nauwelijks iets!
aan welke injectoren dacht jij aan ?
en heb je misschien een ingeving van die niet werkende sonde ?
de verwarming van lambda werkt,en ook de aarde..
heb me in elk geval niet verveeld vandaag..
Stefan
18 jaar
lijkt mij toch dat de lambda moet schommelen, anders heeft zo'n sensor geen toegevoegde waarde. Meet eens de spanning naar de sensor toe. Er kan niet meer vanaf komen dan er naar toe gaat. Sjaak.
Ja sjaak, dat hoort wel zo, maar het is niet altijd zo. Alleen moet je de werking wel doorgronden.
@stefan: Ik verwachte al precies wat je uitkomst was, nl. een sonde die blijft staan. De oorzaak hiervan is dat hij de opdracht geeft aan het motor-management om rijker te gaan, alleen deze kan gewoon niet meer geven! Hij geeft al maximaal kwantiteit, en dat is nog te weinig, dus schommelt je lambda niet! Die zegt zolang hij te veel zuurstof meet, give me more!!!! En dat gebeurd nu juist niet, omdat er ergens een stagnatie is van de brandstof. Ik ben al bijna zover dat je hierheen rijd met die bak en dan kom je niet eerder weg voordat het goed is. Beurs kun je wel thuis laten. Dit is gewoon een principe kwestie, ik moet en zal de baas worden over de kwantiteit van jou injectie systeem!
Begrijp je inmiddels de uitleg over de sonde die niet pendelt? Anders moet je me maar bellen, dan zal ik het nog eens overdoen. Ik zal es ff denken hoe we dat ding nog meer voeding kunnen geven.
Sytze
Ik denk ook niet dat je ongestraft de brandstofdruk met een halve bar kan verhogen.
Je zegt dat de brandstofdruk goed is. Heb je dit gemeten onder belasting? Als de opbrengst van de pomp onvoldoende is, dan zal je druk dalen onder het rijden. Zeker als er gedurende lange tijd een grote hoeveelheid brandstof moet worden ingespoten.
Daar zeg je zowat Henk!
Sytze
@Sytze
bedankt weer,ja ik snap het verhaaltje,maar kon er niet echt wijzer meer uit,om wat nu te doen,en welke oorzaak dit kan hebben!
@Sjaak.
volgens mij heb je mijn vraag verkeerd begrepen of gelezen!logisch dat hij schommelen moet,maar blijft gewoon hangen!relai's en kabels etc = goed!
@ Henk.
Brandstofdruk gemeten met een niet belaste motor!
en dan ligt hij +/- op 3,5 bar..geef ik echter een beetje gas op speel een paar keer met het gas,dan verhoogt hij even naar 3.8 en valt weer terug naar 3.5
de verhoging zal komen door de aangebrachte power boost valve(benzinedrukregelaar)
is die brandstofpomp ook te controleren of iets dergelijks ?
geen lekkage te zien of geen andere rare sporen..
kon hem helaas niet belastbaar meten..
Stefan
18 jaar
Stefan ik denk dat het uitdraait op andere injectoren. Heb hier wel een paar bmw's staan, dus we kunnen proberen, alleen ikke is hier en jij is daar......
Wat je eerst nog kan doen is obstructie aanbrengen in je luchtinlaat kanaal. Net zoals we vroeger deden bij lpg auto's.
En meet dan weer eens met je sonde tester. Kijken of ie dan wel pendelt. En de oorzaak??? Denk toch vervuiling in toevoer of ergens een foutieve meting door motormanagement. Wat ook nog te proberen valt is de temperatuursensor faken met een weerstandje die de waarde heeft van het equivilent halfwarm.
Zo goed?
Sytze
ik ga nog eens aan de slag Sytze..
18 jaar
Je kan wel een restrictie inbouwen of de ECU foppen zodat die wil gaan verrijken maar als de hoeveelheid brandstof niet voldoende is??? Weet je nog niks.
Je hebt al zoveel gewisseld aan deze auto; wissel eens van brandstofpomp en controleer de beluchting van de tank.
Das waar Henk, maar je zou het kunnen proberen en dan weer kijken of de sonde dan wel pendelt. Denk toch dat het euvel hier ergens weg komt.
Sytze
de ontluchting is ók,dat had ik ook al gecontroleerd!
maar heb alleen geen 2e brandstofpomp die ik even kan testen,
maar stel,ik fop de DME,dan word het verbruik alsmeer meer ? met moeite haal ik nu 1/7..ik neem aan dat dit toch minimaal 1/10 gecombineerd hoort te zijn zoiets,lambda gaf hetvolgende aan :
tussen pin 2 en massa : 0.4 Volt
tussen pin 3 en 4 : 5.1 Ohm
tussen pin 4 en massa : Accuspanning
Gasklep Dicht : 1200 Ohm
Gasklep Open : 4150 Ohm
LMM Weerstand Pin 4 - Massa : 0
LMM Spanning Pin 2 en 4 : Accuspanning
LMM Motor aan Pin 4 en 6 : 2.25 Volt
LMM Pin 1 en 4 : 1sec. 2.5 Volt
Temp.sensor inlaat : 10 Graden - 2000 Ohm
Temp.sensor Koelvlst. 50 Graden - 4900 Ohm
Stappenmotor Pin 1 en 2 : 22 Ohm
Stappenmotor Pin 2 en 3 : 20 Ohm
Stappenmotor Pin 3 en Massa : Accuspanning
Krukaspositie Sensor : 570 Ohm
Nokkenaspositie Sensor : 1480 Ohm
Actief Koolstoffilter : 45 Ohm
Actief Koolstoffilter : Pin 1 en Massa - Accuspanning
Stefan
18 jaar
Kijk ff in je mailbox!
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar