close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Wiellagers vervangen

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 525I

Hallo,

Ik heb het idee dat mijn wiellagers achter defect zijn. Ik voel tijdens het rijden op de snelweg(140-160) een brommend geluid door de hele auto.
Met name als ik gas los laat.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Zijn de lagers zonder speciaal gereedschap te vervangen?

Alsvast bedankt,
Adriaan.

Geplaatst door

a3aan (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Adriaan

Het is een vast lager,dus je hebt op zijn minste een pers nodig voor het lager erin en eruit te persen.

Voor de rest niks speciaals nodig eigenlijk.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Kan dit verschijnsel dus aan de lagers liggen of kan dit ook nog ergens anders aan liggen?

Bedankt voor de info

a3aan 0

15 jaar

Het zou goed 1 van de lagers kunnen zijn die je hoort..( beginnend wiellager )

Je zou dat niet alleen moeten horen als je het gas los laat,of overheerst anders het motorgeluid ??

stefan84 0

15 jaar

De wiellagers zitten niet speciaal vast. Volgens mij wel met Torx bouten.
Bij een achterwielaandrijver is dat moeilijk te horen, maar je kunt de auto even opkrikken en het wiel ronddraaien.
Als het lager echt defect is merk je dat wel.
Als het geluid bij een stevige bocht naar links of recht veranderd (goed druk op het wiel zetten) veranderd is het vaak ook het wiellager

Caspar1549 0

15 jaar

met dat geluid kan het ook het differentieel zijn. ook even goed de hardyschijf controleren.

en zoals Caspar zegt, even opkrikken en luisteren. desnoods even de schokbreker vasthouden bij de onderste bout, dan zou je het lager moeten kunnen voelen als die slecht is.

Mausx 0

15 jaar

Bij een defect aan de hardyschijf hoor je meestal een bonk tijdens het gasgeven of gas los laten..

stefan84 0

15 jaar

kijk ook eens naar je banden of ze niet gecupt zijn.
bmw heeft er vaker last van omdat de achterwielen vaak scheef staan (camber afstelling).
zou ook wel een lager kunnen zijn, maar zoals stefan al zegt zou je het dan niet moeten horen bij het afremmen,
dan zijn het meestal de banden

gr paul

manneke1 0

15 jaar

Is het een automaat of handgeschakeld. een automatenbak kan dat geluid ook veroorzaken.

en, ja Stefan, je hebt gelijk maar het geeft ook trillingen en geluiden. net in wat voor mate hij stuk is.

Mausx 0

15 jaar

Dat wat Stefan84 zegt kan wel kloppen. Als ik met de auto wegrijd 's morgens en zet hem dan in de D dan hoor ik in de achteras een bonk.
Daarna heb ik nergens geen last. Alleen bij de eerste keer van de P naar de D en dan langszaam gasgeven.

Waar zit die hardyschijf precies?

dank u voor uw aandacht

a3aan 0

15 jaar

De achterbanden zijn trouwens nieuw. Voor zo goed als.

a3aan 0

15 jaar

Hmm..

Controleer de hardyschijf dan maar eens,meestal zijn ze gescheurt..

Je vind hem tussen versnellingsbak en cardanas,dus precies tussen bak en de cardanas.

[url=http://img198.imageshack.us/i/84015474.p...][img]http://img198.imageshack.us/img198/8759/...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Oke ga ik morgen is even doen. Bedankt

a3aan 0

15 jaar

Hehe eindelijke vandaag met me auto op de brug geweest. Duurde even.

Ik heb de uitlaat als eerste even losgemaakt samen met het hitteschild. Tot mijn verbazing kwam ik tot de ondekking dat het lager wat tussen de bijde cardanas delen zit scheef zat. De ene kant zat mooi in het midden van dat sleufgat. De andere zat helemaal tegen 1 kant aan.

Ook zag ik dat de cardan aan de achterkant ook niet goed gemonteerd zat. De pakking tussen cardanas en de achteras zat er niet goed tussen.

Dit alles juist gemonteerd en gelukkig is alles nu weer zoals het wezen moet.

Ik heb voor een tijdje terug de krukaskeering vervangen en dus ook de as/bak ge/demonteerd. Waarschijnlijk niet weer goed gemonteerd.
Ik heb dit op een put gedaan dus dan gaat dat allemaal wat lastig.

Het probleem is dus opgelost.
Ik heb ook nog gekeken of ik die hardyschijf kan vinden maar kom tot de ondekking wat mijne dit niet heeft. Ik zag wel zo'n soort rubber in de koppeling van cardanas naar achter as, maar niet tussen bak en as.

Bedankt voor jullie hulp.

Adriaan.

a3aan 0

15 jaar

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.