Ik zit met een belachelijke probleem. Mijn BMW wil niet starten. Je hoort de relais tikken als je sleutel draait. Ik heb het volgende gedaan:
- nieuwe startmotor die goed werkt als ik hem van blok los haal. Als ik het monteer doet is niks;
- de accu gemeten en de voltage is 11,4
- de kabels van de accu gemeten en ze krijgen allemaal spanning;
- nieuwe accu,
- met aanduwen start ie makkelijk. Wel gaan er een aantal lampjes aan en de tem.meter schomelt en ik krijg een melding dat de betterij bijna leeg is;
- nieuwe massa erop gemonteerd vanaf de versnellingsbak naar de draagarm;
Extra info,
>>> met het aansluiten van een tweetal kabels vanaf de motorblok naar de chassie start de auto tot 2x met gemak en daarna niet meer.
>>> met startkabels op een andere auto start ie niet.
Ik heb zojuist de ANWB gebeld, hij ging de spanning op de accu meten en dat was 11,4 en volgens hem zou het rond 14V moeten zijn. Zijn diagnose gaat naar een versleten DYNAMO of een gebroken kabel die spannig verliest.
Nu is de vraag: als de dynamo kapot zou zijn, dan moet de auto toch starten als je startkabels erop aansluit???
Graag jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inderdaad bij een defecte dynamo, mits accu geladen is, start de auto nog. Lijkt erop dat je een massa probleem hebt.
Tip, maak met een startkabel een verbinding tussen de - -pool van de accu en direct op de startmotor, niet op het blok. Controleer dan of deze nu wel start.
Die 14V moet erop staan, zogauw de motor loopt. Dus met uitgeschakelde motor kan het id best 11,4V zijn.
S6
Arian,
Meet eens op de accu wat de spanning is, terwijl je iemand anders de auto laat starten..
Je zegt, hij start niet, bedoel je daarmee dat de motor wel rond draait en niet aanslaat, of gebeurt er helemaal niks als je de sleutel omdraait ?
Gr Stefan
14 jaar
Stefan,
motor draait niet rond, de auto doet helemaal niets bij starten. Ik hoor alleen de relais tikken en meer niet.
S6
Ik heb de spanning gemeten bij het stationair draaien en het geeft 11,3 aan en dat lijkt me aan de lage kant.
Maar goed, ik ga morgen een kabel aansluiten op de startmotor en de min-pool van de accu en kijken wat ie doet. Mocht ie wel starten, wat is dan de oplossing???
Kan het trouwens niet aan de massa van Dynamo liggen???
14 jaar
Je kunt geen kabel op de van de startmotor naar de min van de accu aansluiten. Je kunt hooguit de startmotor kortsluiten om te kijken of ie draaien/starten wil.
11.3 volt is veelste weinig bij stationair toerental. Waarschijnlijk dynamo kapot waardoor de accu niet meer volledig vol loopt of zelfs over de dynamo weer leeg loopt.
gr Martin
Martin, hij bedoelt om direct een massa te maken op de behuizing van de startmotor. Zodat massa is uitgesloten.!!
Een diesel die niet wil starten op start kabels is heel erg normaal als je ziet welke kabels er gebruikt worden. Als een Dynamo maar 11.4 volt levert bij stationair dan lijkt het me duidelijk dat je het probleem daar moet zoeken. Als je het in een massa probleem zoekt moet je een kabel tussen het motorblok en de min van de accu leggen, een start motor heeft altijd massa en als het in de startmotor zelf zou zitten zou ie het los van de motor ook niet doen.
Je zou een 2de auto erbij kunnen zetten en de start kabels aansluiten, dan de 2e auto een minuut of 15 a 20 laten draaien zodat ie je accu kan opladen, als ie dan wel start heb je verkeerde startkabels (te dun) en zit je probleem in de dynamo.
gr Martin
ik had gisteren de accu los gekoppeld, vandaag even gemeten en het gaf 13,7volt aan. op het moment dat ik de kabels aansloot, begon de voltage te zakken tot 12,8Volt. Betekent dit dat er een lekstroom aanwezig is of praat ik onzin.
Kan de startprobleem uberhaupt te maken hebben met een lektroom???
of
Kan het probleem aan een defecte dynamo liggen die de stroom leegzuigt bij het starten van de auto?
nogmaals ter info: motor draait niet en ik hoor alleen een tik bij de relais van de startmotor.
ben echt benieuwd of we deze uitdaging samen kunnen oplossen!!
14 jaar
Spanning met aangesloten accu zonder dat de motor loopt is niet raar als ie 12,8 is.
Als de motor loopt moet ie minimaal 13.5 volt zijn.
Als ie dat niet haalt heb je kans dat de accu niet volledig volgeladen wordt en overnacht langzaam leegloopt waarna je de volgende dag start problemen kan hebben.
Overstarten is bijna niet mogelijk als je geen goede kabels hebt. En alle kabels die je bij je autoboer koopt (Zoals Halfords etc) zijn niet goed genoeg om een diesel fatsoenlijk te kunnen starten.
Als je 13.5 volt meet op de accu en je hoort alleen een klik dan krijgt of de accu zijn startstroom niet. Of hij is kapot. OF je hebt je startmotor niet goed gemonteerd. Heb je er goed op gelet dat
de startmotor goed is gemonteerd en dat de paspen van de startmotor nog op zijn plek zit? Heb je ook spanning aan de startmotor op de dikke kabel?
gr Martin
Beste Martin, bedankt voor je reactie,
hierbij mijn reactie op je aanwijzingen:
- Startkabels: zelfs met de kabels van de ANWB lukte het niet, ik mag aannemen dat de kabels van de wegenwacht wel de juiste zijn?
- de dikke rode kabel die naar de startmotor loopt krijgt stroom (gemeten door ANWB en mezelf);
- ik heb een nieuwe accu erin gezet en daarmee lukte het ook niet om te starten;
- de paspen van de startmotor zit er gewoon op;
- als ik de startmotor los haal en even kortsluit met een schrovendraaier, dan draait het met volle toeren ( wel met een massa vanaf de body v.d. startmotor naar de chassie);
Ik ga zo nog even twee dingen uitproberen dan stel ik jullie op de hoogte.
14 jaar
Hallo Alfa,
Heeft die man van de ANWB gemeten of er wel 12V signaal (bij het starten) op de het startrelais komt?? Ik neem aan van wel.
Jij zegt; dat als je de starter loshaalt, en kortsluit met een schroevendraaier, Dat deze dan wel goed ronddraait??!! Dan heb je toch een massa kabel aan de starter gemaakt?? Dan kan het niet anders dan dat deze starter via de bak geen massa maakt.
.........."Martin, hij bedoelt om direct een massa te maken op de behuizing van de startmotor. Zodat een massa- probleem is uitgesloten.!!".........
IK hoor het wel.
S6
Beste S6,
thnxx voor je reacties.
ik heb net het volgende gedaan:
- voltage op de accu, rode kabel vd startmotor en de rode kabel van de dynamo was 12,8Volt
- ik heb de auto kunnen starten door twee startkabels vanaf de motorblok naar de draagarm te trekken en het startte probleemloos,
Wat mij opviel was, dat toen de auto stationair draaide, bij het bewegen van de koperen punten van de startkabels op de motorblok vonkjes vrij kwamen. Het leek erop dat er spanning op de motorblok zat. Iets wat eigenlijk niet mag (???)
Verder, elke keer dat ik de auto startte de alarm een paar keer piepte.
Ik heb alle rode kabels en aansluitingen nagelopen en kon visueel geen breuken vinden.
Oh ja, de accuvoltage bij stationair draaien was 13,4Volt, welk erop wijst dat de dynamo zijn werk goed doet.
Ik denk dat jullie nu wel een betere diagnose kunnen stellen.
tot zover bedankt.
14 jaar
Prima, weer iets verder.
Dus wat jij doet is een massa verbinding leggen naar je startmotor. Dus toch een massa- probleem.
Beste Alfa, probeer nu eens een dikke kabel, met goede kabel- ogen te verbinden aan een van de bouten waarmee de starter vastzit, en het andere einde direct aan je -- pool van de accu. (als test).
S6 (succes)
Ralf
opgelost, ik heb een nieuwe massa 5,95- aangesloten vanaf de bovenkant van de motorblok naar de chassie, en de auto werkt perfect.
BEDANKT voor jullie hulp
14 jaar
Goed zo, en bedankt voor de terugmelding.
Ralf
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar