š Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Heb sinds vorige week een BMW 535D touring (E61) uit 2005 met 127.000km
De wagen rijdt perfect als je flink gas geeft in de hoge toeren echter indien je rustig het verkeer volgt gaat de toerenteller de hele tijd op en neer (300 tr/m), dit eigenlijk alleen tot een 2200 tr/m, daarna is het weg.
Ook als ik het gas los laat blijft hij de toeren op en neer gooien. Hij staat momenteel bij de BMW garage echter zij hebben mij zojuist gebeld om te vragen om de auto tot maandag alvast te laten staan daar omdat ze het niet kunnen vinden.
Ik heb zelf reeds eerder op verschillende forums gekeken en gezien dat er veel mensen dit probleem hebben gehad met deze wagen echter niemand die nu eens na de reparatie zich de moeite deed andere op de hoogte te stellen.
Het kan natuurlijk veel zijn echter hoop dat iemand dit reeds ook eerder heeft meegemaakt en misschien kan zeggen wat het hoogstwaarschijnlijk is.
Zelf dacht ik eerst een de koppelomvormer, echter vele wijzen me toch naar een Lmm, krukassensor en/of software van de automaatbak.
Hoop dat iemand me kan verder helpen! Fijn weekend allemaal!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Dave,
Ik heb met mijn 530d zoiets ook gehad. De koppelomvormer. Deze zal je ongeveer 1000 euro kosten. Ik kan je het nummer van een automaatbakspecialist geven. Bel hem even VRO UIT Oss. 0651597312 ze hebben ook een vaste lijn maar moet je even op hun site kijken.
mvg,
Salih
Beste Kessie,
Als eerste bedankt om te reageren.
Heb hem vandaag terug opgehaald bij de BMW garage (XXXXX), echter zij wijzen naar de turbodruk die te laag zou zijn... Ze zijn er van overtuigd dat het niet de automaatbak is, ook zou er zelden problemen zijn met de automaatbak van een 535D. Hoewel ik zelf eerlijk gezegd ook meen dat het aan de koppelomvormer of automaatbak ligt...
Ik heb hem opgehaald omdat ik even niet zonder de auto kan en moet nog een nieuwe afspraak maken.
Iemand die soms ervaring heeft met wegvallende turbodruk met soortgelijke problemen?
14 jaar
Beste Dave,
Zij willen niet van de ergste geval uitgaan. Bel het nummer eens die ik je hebt gegeven. Hij zal je overtuigen. Deze modellen hebben dit gewoon alleen wel een beetje vroeg begonnen bij jou.
Ik had hetzelfde probleem, namelijk: tussen de 80 en 120km/h ging de toerenteller dansen. Maar over de 120 km/h merk je niks. Het lock-up systeem werkt niet naar behoren en deze modellen zijn niet te reviseren met de 6-bak.
14 jaar
Je koppelomvormer is kappot.
Ik heb het ook gehad met de turbodruk.Bij het uitlezen gaf die aan dat de turbodruk te laag was.en dat was omdat de vacuumslangen kappot waren....het heeft nix met je turbodruk te maken
Koppelomvormer gewoon even laten vervangen
groetjes
14 jaar
Ik heb met ZF Dortmund contact gehad. Deze zegt dat het idd een veel voorkomend probleem is bij deze auto's. Echter hij beweert dat een spoeling van de automaatbak (2 x nieuwe olie) het probleem doet oplossen.
Prijs voor dit alles 450 euro...
Ik heb 3 augustus een afspraak hiervoor, ik houd jullie op de hoogte.
Ondertussen heb ik de auto vandaag laten keuren in Belgie (As). De auto is afgekeurd wegens de ophanging voor + achter.
Het schijnt dat links voor de ophanging niet goed is (veer of...) maar achter waren ze beide even slecht. Achter heb ik luchtvering maar ook heb ik 4 x runflat banden. Nu stelde de controleur voor beter gewone luchtbanden te gebruiken voor de keuring. Het schijnt nl dat runflats te hard zijn en daardoor valse meldingen geven.
Is dit probleem enkel in Belgiƫ bij de keuring of is dit probleem in Nederland ook bekend?
Mvg Dave
14 jaar
Auto is ondertussen goedgekeurd. Voor nieuwe schokdempers geplaatst, achter de bandenspanning op 1.8bar en alles oke (dit blijkbaar nodig ivm de runflats).
Ondertussen heb ik een nieuw probleem. De ruitenwisser achterklep werkt niet. De sproeier werkt wel maar zodra ik de ruitenwisser wil laten gaan hoor ik 1 x een klikkend geluid, daarna doet die dit niet meer tenzij ik de auto terug afsluit.
Ik ben eens gaan zoeken welke zekering het is maar kom er niet uit.
Iemand ervaring ermee?
14 jaar
Je hebt problemen met de keuring omdat in belgie op een vreemde manier de schokdempers/veren gekontroleerd worden, dat je je runflats op 1.8 bar moet hebben voor de keuring komt omdat de zijwangen van een runflat band veel stijver is en hij daardoor waarschijnlijk te ver inveert voor de keuring.
Ruiten wisser zit in het losse achterraam. Als je deze open doet kun je dan de ruitenwisser zonder veel weerstand met de hand heen en weer bewegen? Meestal loopt het asje vast en geeft de motor het na 1 keer proberen op. Los halen en ontroesten opnieuw invetten en weer in elkaar zetten is meestal voldoende.
gr Martin
Inderdaad Martin, kan hem niet bewegen!
Als ik het zwart kapje eraf pak zit er een 13mm schroef, als ik die eraf haal kan ik de ruitenwisser eraf nemen maar aan de binnenkant ziet het wat ingewikkelder uit.
Kun je me toevallig vertellen hoe het ongeveer allemaal los komt?
Alvast bedankt!
Gr Dave
14 jaar
Zo uit mijn hoofd zitten er links en rechts aan de onderkant van het raam 2 afdekkapjes die je er uit moet halen, dopje 10 om 2 moertjes los te draaien. Als de kap eraf is zit er nog een 10mm moertje die ook los moet. Aan de bovenkant zit een 13 mm moertje die je los draait en de ruiten wisser af halen. Daaronder zit een borg veer die los moet, dan nog een grote moer die eraf moet en dan zou je alles uit elkaar moeten kunnen halen. Beste gewoon het hele mechaniek vervangen, kost zoeen 50 euro.
gr Martin
Heb het mechanisme eraf gehaald, zit inderdaad behoorlijk vast. Heb het rubber los gehaald en eens stevig het mechanisme op en neer beweegt maar dan moet je echt veel kracht zetten.
Mijn vraag daar ik geen zin heb alles weer in elkaar te zetten en dan een week op het onderdeel te wachten of het niet mogelijk is hier iets aan te doen?
Kan de schroef er niet uit zodat alles ingevet kan worden of zoiets? Mij lijkt dat het binnenin gewoon veroest is.
Gr Dave
[url=http://img837.imageshack.us/i/img0653a.j...][img]http://img837.imageshack.us/img837/8434/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
14 jaar
Een beetje dealer heeft hem gewoon op voorraad liggen, vandaag nog eentje van een e46 vervangen en die lag ook gewoon op voorraad, gaan namelijk veel vaker vastzitten, als je hem nog kunt draaien kun je hem uit elkaar halen een schoonmaken blijft alleen niet lang goed.
gr Martin
Dealer gebeld en besteld, zou morgen al daar zijn. prijs 67 euro incl btw
Bedankt voor de hulp Martin, jammer dat je in Groningen zit...
14 jaar
Vandaag is de auto bij ZF geweest in Dortmund. Ze hebben 3 x maal de automaatbak olie gespoeld (gewisseld en dan een stuk rijden, dan opnieuw), nieuwe pan met filter geplaats enz.
Resultaat... het is verbeterd, echter bij optrekken nog steeds een beetje aanwezig (niet voelbaar), enkel bij gas loslaten ziet men de toerenteller nog licht op en neer gaan, je voelt dit slechts weinig.
Bij ZF kost een nieuwe koppelomvormer incl werk en BTW 1200 euro. Volgens ZF zou ik nog een 15000 tot 30000km kunnen rijden met deze koppelomvormer, was eigenlijk beetje teleurgesteld dat ze niet meteen dit oordeel hadden en meteen een nieuwe hadden gestoken. Echter zou het zo zijn dat het vaker wel het probleem zou verhelpen. Prijs voor de olie spoeling (3x) 466,69 euro.
Nu heb ik alleen nog het probleem dat hij niet voldoende vermogen heeft met optrekken en een scherpend geluid maakt bij hard optrekken rond de 2500 tr/min, ik denk dat het idd een vacuumslang is daar het rare is dat als ik 130 rijd in de 6de versnelling (dus een 1700tr/min) dat die best snel vooruit gaat, dus kleine turbo werkt wel lijkt me.
Iemand ervaring mee?
14 jaar
Jaa zeker ervaring mee.
Mijn 530D deed dit ook, een luide schreeuw net als een kapotte waterpomp.
De turbo is vervangen maar hier bleek het niet aan te liggen, het roetfilter zit dan verstopt, bij mij hebben ze het vervangen en nu kon de druk wel weg.
Het volle roetfilter kan ook het schokken veroorzaken tijdens lage toerentallen constant rijden. De toerenteller gaat dan inderdaad heen en weer en de auto schudt zelfs.
Bij mij was de diagnose van dit probleem weer het roetfilter, er waren 16 foutmeldingen van dat ding.
Morgen ga ik proberen of het beter gaat als ik even met hoog toerental, 3500 rpm, blijf rijden. Dan warmt het filter lekker op en brand hij wat schoner.
Volgens de iDrive kan ik nog 180.000 km rijden met het roetfilter, hij is immers vernieuwd.
Ik denk dus dat dit roetfilter vaak de boosdoener is voor andere problemen die ontstaan.
14 jaar
Hij staat sinds vanmorgen bij de dealer in Aken omdat mijn eigen dealer pas eind augustus tijd had...
Zojuist telefoon gehad, het schijnt inderdaad de roetfilter te zijn, er zou eens sheur inzitten. Totale kostprijs roetfilter + materialen, koppelstuk 2.800 euro!!
Als ik zo zoek op internet kom ik tegen dat een roetfilter 1150 tot 1200 euro kost zonder werk, volgens de dealer in Aken 1.600 euro, weet even niet wat ik hiermee moet doen? Dacht dat het in Duitsland toch normaal niet duurder moest zijn dan in Nederland of vergeet ik iets?
14 jaar
Kijk eens hier: http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=2
Dit bedrijf maakt roetfilters schoon en misschien hebben ze wel een gebruikt roetfilter liggen die ze kunnen reinigen en eronder zetten.
Mijn roetfilter is destijds geplaatst voor 1700 euro all in. Blijft een hoop geld voor iets wat onder je auto hangt.
Of eventueel via een erkende sloperij een roetfilter zoeken en die laten reinigen voor 300 euro.
Mijn nieuwe roetfilter, zit er 30.000 km onder, geeft nu ook alweer problemen, hier is dus het laatste woord nog niet over gesproken met de dealer, ik had 16 roetfilter foutmeldingen in de computer. en dat ding is nieuw.
14 jaar
Vroom bedankt.
Schijnt dat mijn roetfilter gescheurd is, ik ga morgen eens langs de garage om te kijken hoe ze aan de prijs komen, echter ik heb de wagen al sinds juni.
Heb er slechts een 1000km mee gereden, voor de rest stond die bij een BMW dealer, automaatspecialist en nu weer BMW dealer.
Afspraak maken duurt meestal een 3 weken... ik denk dat ik het maar laat maken want als ik hun nu zeg dat ik het niet wil betaal ik dadelijk al een paar honderd euro zoek kosten en rijd ik achter een maand nog niet ermee.
Maar ben BMW ondertussen moe, niet normaal welke kosten zij tellen voor werk, onderdelen en wat een waardeloze service dat ze na 3 dagen onderzoek nog niet eens kunnen zeggen dat het de roetfilter is! Volgende auto word een Porsche die doet het tenminste altijd of een mercedes die is tenminste niet zo duur in onderhoud!
14 jaar
Ik weet wat je bedoeld, ik ben momenteel een mail aan het schrijven voor mijn advocaat, ik ga een procedure aanspannen tegen de garage als niet alles opgelost wordt.
Het lijkt wel of je alleen service krijgt als je een nieuwe BMW koopt, als je een gebruikte koopt hoor je er niet bij.
Ze kunnen ook alleen maar kijken naar wat de computer zegt, ze luisteren niet naar de klant, mijne schudt af en toe tussen de versnellingen, maar de computer geeft geen storing op de versnellingsbak, dus is er volgens de dealer niks aan de hand.
Ik heb al zoveel ellende met mijn 530D gehad en heb nog nooit zoveel kosten aan een auto gehad. Ik heb diverse Audi's gereden tot 300.000km zonder dit soort dingen, dus het zou toch wel moeten kunnen.
Ik woon in Belgie en heb 2400 euro inschrijftaks betaald voor deze auto, dus ik blijf er wel mee rijden, als ik die niet had betaald had ik hem al lang weer weg gedaan en weer een A6 gekocht.
Maar wat wel zo is, als hij rijdt, is het wel een fijne auto, zeer stil en snel.
14 jaar
Ja ken dat probleem, woon ook in Belgiƫ en moet nog de inschrijving (BIV) betalen. Zal nog iets meer zijn dan die van u.... Anders was mijn idee ook verkopen die rommel.
Mvg Dave
14 jaar
De Oplossing dan hopenlijk!
Maandag zou de wagen klaar zijn, rond 16.20h telefoon. De katalysator is vernieuwd en wat drukslangen/leidingen, de lambasonde en nog wat klein materiaal. Totale kostprijs 2300 euro! Het was dus niet de roetfilter... Ze hadden zich vergist want bij de E90 zit deze als eerst.
De auto loopt nu dus goed echter er is nog een probleem geconstateerd.
De grote turbo heeft een lekkage (gat) en veroorzaakt het geluid. Deze dient dus te vervangen worden prijs 2200 euro!
Ben vandaag langsgereden bij de dealer in Aken, heb even met hun gepraat en overeengekomen daar ze me eerst zeiden dat de turbo incl werk een 2000 euro kost dat ze alles in het geheel maken voor 4300 euro.
Morgen is die dus klaar. Ik heb reeds een 1700 euro uitgegeven aan nieuwe schokbrekers en automaat problemen enz
Geheel dus 6000 euro aan kosten gehad en 2 maanden niet met de auto kunnen rijden.
De dealer heeft een km check gedaan en blijkt te kloppen. Mijn vraag dan wat kan met deze auto gebeurt zijn. Kan dit niet komen door de ontluchtingsfilter van de carter dat verstopt zat. Toen ik dit bij dealer vroeg bleek dat ze deze niet gescheckt hebben, vreemd vind ik.
Ook vraag ik me af of ik niet verhaal kan maken op de verkoper. Ik ben ervan overtuigd dat de verkoper op de hoogte was van de problemen en zou me niet verwonderen dat het een 2dehands auto dealer is en zo problemen wou ontkomen. Volgens de BMW dealer heeft de wagen schade gehad (ongeval) echter niet extreem. Maar heb de wagen unfallfrei gekocht.
De verkoper neemt geen telefoon aan, zijn adres klopt niet, maar heb wel een voorlopig duits kenteken mee gekregen en vond in de geheel gepoetste wagen een betalingsbewijs gedaan met een duitse EC karte (en het bijhorend nr ervan) dat hij vergeten was eruit te nemen.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
14 jaar
Hallo,
Ik heb denk ik vergelijkbare klachten.
Het betreft een BMW 320D uit 2002 (automaat; facelift met CR motor), alleen katalysator en geen roetfilter.
- Bij koude start schommelend toerental (alsof de gloeibougies kapot zijn, maar zijn pas vervangen)
- Bij gas loslaten schiet het toerental weer een stukje omhoog vlak voordat stationair bereikt wordt
- Bij lagere snelheden met cruise control licht schommelend toerental
- Hij trekt niet echt lekker door
- Als je bij stilstaan de bak van Pof N naar D of R zet, zakt het atationair toerental van 750 naar 730; was eerst niet.
- Een piepend/snerpend geluid bij optrekken, tussen 2000 en 2500 toeren.
Verdere info:
- Geen foutmeldingen
- Retourtest verstuivers OK
- Compensatiewaarden verstuivers kleiner dan +/-0.5
- Geen luchtlekkages
- Geen olieverbruik
- Turbo loopt niet aan tegen behuizing
- Pas nieuwe software DDE en EGS
Is dit alles herkenbaar?
14 jaar
Is maar goed dat ik van de automaatbakken ben afgestapt.
jesus... wat een geld
14 jaar
Beste pieter,
Heb ondertussen geleerd dat het vanalles kan zijn.
Koude start slecht lopen en niet goed kunnen doortrekken lijkt me een luchtmassameter of lamdasonde probleem. Deze laatste veroorzaakt ook schommelende toerentallen en geven meestal ook geen foutmelding.
Het geluid dat u beschrijft lijkt toch wel te komen van de turbo of drukslang(en).
De problemen bij het in gang zetten van de automaat lijkt me eerder een automaat probleem.
Hoe lang hebt u de auto al en waarmee begon het probleem?
14 jaar
Ik heb wat relevante onderhoudshistorie samengevat. Ik heb de auto bijn 3 jaar, redelijk probleemloos, en goed onderhouden.
De problemen begonnen begin deze maand, nog voor de SW update. Lambdasonde heb ik niet. LMM is enkele maanden geleden vervangen.
Wat betreft het geluid, het zou zelfs een pakking van motor/uitlaatspruitstuk of turbo/uitlaatspruitstuk kunne zijn, maar dat heb ik nog niet kunnen controleren.
Relevante onderhoudshisorie ->
Aug-2010 260,000 Software update DDE, EGS
EWS en DDE compensatie
Inleren verstuiverwaarden
Uitvoeren draaistabiliteittest
Controleren uitlaat
Jul-2010 256,600 Vervangen inlaatspruitstuk
Jul-2010 255,000 Vervangen verstuiver #1
Jun-2010 254,500 Vervangen waterpomp, thermostaat, egr thermostaat
May-2010 251,800 Vervangen multiriemen, spanrollen, looprol
Mar-2010 245,500 Vervangen luchtfilter, egr klep, vacuumschakelaar egr klep
Dec-2009 239,100 Vervangen laaddruksensor, carterventilatie, luchtmassameter, pakkingen luchtinlaatslang
Nov-2009 235,300 Vervangen transmissiesteunen, -vloeistof, -filter
Oct-2009 234,800 Vervangen gloeibougies, kabelboom verstuivers
Oct-2009 232,000 Vervangen motorsteunen
Mar-2009 212,450 Vervangen vacuumschakelaar turbo
Mar-2009 211,300 Vervangen alle vacuumslangen, luchtfilter, pakkingen intercoolerslang
Oct-2008 199,900 Vervangen alle verstuivers
Sep-2008 197,700 Vervangen filter carterventilatie
Jun-2008 190,300 Vervangen krukaspoulie, multiriemen
Apr-2008 185,150 Vervangen transmissievloeistof, -filter
Mar-2008 182,500 Vervangen gloeibougies, brandstof-, luchtfilter
14 jaar
Ik heb zelf ook een 320D gehad van 2002. Maar in de 4 jaar dat ik hem gehad heb is enkel 1 keer de turbo en drukslangen vervangen en 1 of 2 verstuivers. Ik reed ongeveer een 30.000km per jaar.
Mij lijkt als ik de historie zo zie dat er toch al langer iets mis is met uw auto. Hoeveel km rijdt u per jaar? Wat is de km stand op het moment? Wat is uw verbruik (hoger als normaal)?
De luchtmassa meter is die vervangen door een originele BMW dealer? Deze moet nl ingelezen worden.
Probleem van deze auto's is dat er gewoon zoveel dingen op kapot kunnen gaan dat je niet meer weet waar te zoeken. Maar dat alles tegelijk kapot gaat in u geval Turbo, automaat, enz lijkt me sterk. Het zal ergens iets zijn dat deze storing veroorzaakt. Dat de katalysator vol is kan ook best eens kunnen, veroorzaakt ook soortgelijke problemen.
Vreemd vind ik dat uw verstuivers zovaak vernieuwd zijn. Slechte diesel?
mvg
14 jaar
Ik rijd rond de 33000 per jaar. Nooit echt grote problemen gehad. Veel zaken in de historie zijn preventief (zoals bijvoorbeeld waterpomp en carterventilatie), behalve uiteraard de dure zaken zoals verstuivers. Op dit moment is de stand 261000. Verbruik is goed, komt overeen met wat BMW specificeerd.
De LMM was al van hetzelfde type als er al in zat, dus die hoefde niet gecodeerd te worden.
Wel is de adaptiewaarde op nul gezet.
Die katalysator begin ik ook steeds verdachter te vinden. Hoe kan ik makkelijk controleren of deze verstopt is?
Verstuivers heb ik 2 jaar geleden allemaal laten vervangen, omdat er 2 defect waren en ik niet op korte termijn terug wou voor de volgende 2. Die ene die weer defect was is denk ik stom toeval. Maar het kan zijn dat de HD pomp overmatig slijt; ik moet nog kijken of er metaaldeeltjes in het brandstoffilter zitten als ik dit binnenkort ga vervangen. Brandstogdruk is in ieder geval in orde. Diesel tank ik altijd bij Shell.
14 jaar
Meen dat je de lmm toch moet herprogrammeren als deze los is geweest.
De katalysator eens loshalen lijkt me de zekerste manier om te weten of die nog goed is.
Laat hem gewoon eens nakijken bij een dealer die vinden het probleem altijd wel wat sneller, zelf zoeken is prima bij simpele problemen maar in dit geval kan een simpel probleem heel wat zoek werk zijn.
mvg
14 jaar
Heren, ik zie dat er zich meer mensen melden met hetzelfde probleem;
er zijn zelfs mensen die hun hele onderhouds historie, inclusief kosten, hier plaatsen.
Wij willen jullie verzoeken om bij het topic van de vraagsteller te blijven.
Soortgelijke problemen graag in een nieuw topic starten.
mvg, Hans
Moderator Problemcar
Hallo Hans,
Als je het over mijn reactie hebt -> Kosten staan er niet bij, en de vraag sluit wel degelijk aan bij de oorspronkelijke probleemstelling.
14 jaar
Pieter, de topicstarter heeft geen belang bij de problemen van anderen...hij wenst slechts een oplossing voor zijn probleem.
mvg, Hans
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar