auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Witte rook

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2 liter

Sinds enige tijd heb ik te maken gehad met witte rook net na het starten. Een kermis door de straat maakt minder indruk, zeg maar. De rook verdwijnt dan weer na een minuut of 5.

Uiteraard naar de garage geweest met dit probleem. Deze vermoedden een scheur in de koppakking, een gescheurde kop of een kromme cilinderkop. Niet bepaald goed nieuws, zeg maar. Nu zijn deze euvels opgelost: nieuwe koppakking en een gevlakte en geperste cilinderkop, en zelfs 4 gloednieuwe verstuivers zijn geplaatst. Een scheur was overigens niet te vinden in de kop. De rekening is zo ongeveer betaald, maar het probleem niet...

Want, na drie weken heb ik nu opnieuw hetzelfde probleem. Weer te pas en te onpas witte rook. Net als de vorige keer, dan weer een paar dagen niet en dan ineens een hele straat wit.

Mijn eigen garage heeft hierna nog een keer zijn best gedaan, om het probleem op te lossen. Hij heeft het probleem bij xxx neergelegd die ook niet kon vinden, net als een cilinderkop revisie bedrijf.
Mijn garage heeft nu de handdoek in de ring gegooid. Ze kunnen me niet meer verder helpen.

En ik zit met een waanzinnig prachtige auto, waar ik zo graag in rijd, maar met een groot probleem. Wie weet raad?

BMW 320D Touring - bouwjaar 2003 - 285 000 km op de teller
detail:
*vorig jaar nieuwe turbo, dus die kan het niet zijn
* bij demonteren cilinderkop was in 1 van de 4 cilinders te zien dat deze water had verdampt.

Geplaatst door

rogander (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ondanks dat de koppakking is vervangen en de kop is gevlakt zit daar denk ik wel je probleem.
Een cilinderkop krimpt en zet uit...lekken die er zijn kunnen op die manier lang onzichtbaar blijven en dan ineens de kop opsteken.
Als deze cilinder water heeft binnen gekregen dan kan dat idd via de kop zijn gebeurd tijden de afkoelingsperiode en met de restdruk die nog in het koelsysteem zat.
Doe bij wijze van proef een antilekmiddel in je koelvloeistof, dit zal miss tijdelijk een verschil geven en kan bij eenmalig gebruik geen kwaad.
Maar dan weet je wel of het idd een lekje of scheurtje is danwel toch een kromme kop.
Het zal minimaal zijn maar ik denk dat de garage iets niet heeft gezien wat er wel zat.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Beste Christiaan,

Dank voor het meedenken. Ik ga dit zeker overleggen met mijn garage.
Hopelijk kan dit helpen.

Groeten,

Rogier

rogander 0

12 jaar

Oplossing probleem:
Niet de cilinderkop, maar het hele blok vertoont scheuren...
Deze zal vervangen moeten worden. Helaas, de meest ingrijpende en kostbare oplossing.

rogander 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.