Beste forum leden,
Sinds 6 maanden ben ik trotse eigenaar van mijn eerste BMW (bouwjaar 2000, 318i, 245k km).
In het begin liep de BMW perfect maar na 2 maanden begon de ''ellende'' .
1. Motorstoringslampje gaat branden bij +-4500 toeren (en blijft aan tot dat die weer gereset wordt).
Foutcodes :
p171: Controleer, brandst.verz.systeem. Kortsl. naar B+.
&
p115: Activering, kenveld koeling. Electronische storing (sporadische storing).
2. Klepperend geluid bij koude start (was eerst weg, op bedrijfstemperatuur), werd steeds erger -> lees: duurde steeds langer voordat het weg is.
Volgens een universele garage zouden het de kleppenstoters zijn en moest er een nieuwe nokkenas in komen (1400,-).
3. Honend/luid geluid bij koude start.
Volgens de universele garage zou het de secundaire luchtpomp zijn (die lek is), die de katalysator zou opwarmen bij een koude start (400,-).
Ondanks het geluid bij het starten en het iets inhouden bij volle toeren, reed de auto goed.
De problemen zouden volgens de universele garage niet erg zijn, maar wel steeds meer geluid gaan maken.
Nou reed ik 2 weken geleden dicht bij Duitsland en kwam op het idee om de topsnelheid uit te testen van 206 km/h.
Bij 190 km/h, wou de wagen niet verder in toeren gaan (en dus ook niet harder).
Op dat moment merkte ik een raar geluid op en nog geen seconde later begon het motorstoringslampje te knipperen.
De wagen gelijk langs de kant gezet en de ANWB gebeld, de Duitser gaf aan dat er niet meer mee gereden kon worden en dat de motor "schroot" zou zijn (ook zei hij iets over een lager).
De ANWB heeft na een lange dag de auto (samen met ons) naar Utrecht gesleept.
Het rare is (en ook de reden dat ik de BMW niet gelijk naar de sloop heb gebracht) dat het oliepeil nog goed is, het koelvloeistofpeil nog goed is, er geen koelvloeistof bij de olie zit of andersom en er geen "mayonaise" aan de onderkant van de olievuldop zit, ook komt er geen rook uit de uitlaat bij het starten.
De auto start goed en loopt goed stationair, alleen komt er een zeer hard geluid uit, alsof iemand er een handje moeren in heeft gegooid :| (niet meer geprobeerd te rijden dus).
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=ROrLxFP9...[/yt]
Op het filmpje is het geluid goed te horen, van de secundaire luchtpomp ook.
Wat kan dit in hemelsnaam zijn?
Is dit nog te maken of zal ik alvast voor een nieuw blok gaan kijken?
Bij voorbaat dank & met vriendelijke groet,
Thomas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dus je start de motor dan hoor je die harde klappen en vervolgens loopt hij zonder dit geklapper gewoon stationair ?
Brandt het oliedruklampje niet?
Vind het trouwens niet erg handig van je, dat je probeert om topsnelheid tegaan rijden, terwijl je WEET dat er storingen in zitten. Dit in combinatie met een rammelend geluid vanuit de motor.
Misschien dat je de universele garage eens moet mijden, en naar een dealer gaan.
Ik denk dat de eerste garage gelijk heeft .De stoters krijgen bij koude motor geen genoeg olie.Daarna als hij warm is gaat het iets beter.Dit betekent,dat je in ieder geval de olie had moeten verversen.Wellicht had hij dan beter gelopen.Maar dat is niet gebeurd. Daarna ga je een 15 jaar oude auto op top snelheid uitproberen.Dat is hetzelfde als je een bejaarde vraagt om 100m in 12 seconden te lopen. Naar mijn mening zijn minimaal je nokkenaslagers naar de kl.Maar de Adac man kan ook gelijk hebben en zijn je krukaslagers eruit gelopen Komt het geluid vanuit het onderblok of van boven.Als het van boven komt valt het nog te overzien.Naar mijn mening moet je afwegen of een 2000 euro kostende auto de reparatie nog waard is.Overigens ga je toch niet met een auto die een kwart miljoen km heeft gelopen op topsnelheid rijden.Ik heb zelf een BMW 3.0 CS uit 1970 met een gereviseerde motor.Daarmee rijd ik niet harder dan 130.
Ferry
9 jaar
Beste forum leden,
Ten eerste bedankt voor de snelle reacties!
Inderdaad Kaleido 1, de harde klappen zijn alleen bij het starten te horen, daarna is er alleen een constant (zachtere) klepperend geluid te horen (in het YouTube filmpje minimaal).
Ralf_Jensen, het oliedruklampje brandt niet. Achteraf is het inderdaad stom, nu niks meer aan te doen helaas.
Beste ferdinand, toen het geklepper er net in kwam, heb ik mijn olie ververst + nieuw oliefilter geplaatst(5000km geleden, bij BMW Dealer gehaald). Helaas zonder resultaat. De oude eigenaar had er 10W60 ingegooid (zit standaard alleen in M3/alpina motoren), een maat van me (automonteur) was het met me eens dat de dikkere olie het geluid misschien kon veroorzaken. 5W30 gaat er standaard in, en heb me hier dus aan gehouden. Het geluid lijkt van boven te komen, kleppendeksel is eraf geweest maar er was niks bijzonders te zien, volgens de monteur. Het betreft een executive, met alles erop en eraan (PDC, Stoelverwarming, etc) mijn buurman rijdt al jaren BMW (en sleutelt er ook zelf aan) en die zei dat het waarschijnlijk nog te redden was omdat die zo goed stationair loopt. Zaterdag ga ik met de monteur kijken/het blok open halen. Al het advies is welkom, aangezien de monteur bij de Renault werkt en niet zo veel verstand heeft van BMW's.
Nogmaals bedankt,
Thomas
9 jaar
Klinkt als overmatige speling van de zuigers. Ik denk dat je zuigers gewoon tegen de cilinderwand aan het slaan zijn. Eigenlijk klinkt het alsof je een vrachtwagen opstart bij -15 graden. En ik zou garage's mijden die zomaar van alles gaan vervangen zonder dat ze duidelijk weten wat het is. En de secundaire luchtpump maakt wel wat geluid maar ik denk dat dat compleet normaal is al mag een expert me hierbij aanvullen als dat niet zo is.
Als ik even een wilde gok mag nemen. Deze motor is inderdaad schroot zoiets ga je niet zomaar oplossen, en als ik de monteur was had ik meteen gezegd van zoek maar een andere uit bij de sloop of een gereviseerd blok want je kunt wel horen dat het niet meer te redden is. Een klein beetje tikkende lagers is nog wel te redden maar dit is teveel drama.
En ik ben het totaal niet eens met ferdinand, heel veel oude motoren kunnen de mishandeling prima aan. Ik heb zelf een E36 325i die 3 ton op de teller heeft staan en ik heb hem al meer dan 5 minuten achter elkaar in de begrenzer gehad tijdens het driften en hij loopt als een naaimachientje. Sommige motoren kunnen de mishandeling nou eenmaal wat beter aan dan andere. En ik heb het vermoeden dat de moderne kleinere motors nog het aller slechts zijn kwa betrouwbaarheid want de 6 cilinders gaan behoorlijk lang mee nog.
9 jaar
Goed voor de economie.
ferry
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar