Hey,
Ik heb een probleempje met mijn 125cc tweetakt brommobiel.
In zijn vrij loopt hij fatsoenlijk stationair. Maar wanneer hij warm is en ik schakel hem in zijn versnelling dan pakt ie vaak moeilijk op en loopt heel laag stationair totdat hij uitvalt.
Nou vraag ik mij af wat dit verschil geeft wanneer ik hem in zijn versnelling geeft, er is natuurlijk meer weerstand door de snaar die mee wilt gaan draaien. Maar verder?
De stationairschroef zit nu vrijwel geheel naar binnen en de luchtschroef is mee gevarieerd. Ookal lijkt hij bij geheel dicht nog het beste te lopen.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Carburateur is een Dellortho 21 mm.
Groetjes!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ten eerste, over wat voor merk brommobiel hebben we het?
ten tweede, waarschijnlijk is de afstelling van je snaar niet goed, heeft hij geen goede vrijloop bij stilstaan. daardoor pakt ie ook niet goed op omdat ie meteen moet gaan trekken.
even de snaar iets losser zetten zodat ie de kans heeft om op toeren te komen voordat ie aangrijpt. pas als dat goed is kun je de carburateur goed afstellen.
Oke dat klinkt logisch.
Het gaat om een Cassalini Sulky (bretta)
Toen ik hem kocht, liep hij heel erg hoog stationair. Dus heb dat eens aangepast en liep toen af en toe wel erg laag, maar wilde nooit uitvallen. Heb hem later weer hoger gezet en 100en km's gereden zonder problemen. Dit probleem kwam pas later.
Hoe kan deze snaar opeens veranderd zijn ?
En de brommobiel wilt inderdaad al vooruit terwijl hij zo laag stationair loopt. Dat is helemaal apart. !
Maar ik heb geen idee hoe ik die snaar losser moet zetten, kan je daar wat 'tips' voor geven?
15 jaar
Het is alweer een tijdje geleden dat ik aan zo'n mobiel gewerkt heb maar als het goed is kun je de poelies afstellen, daarmee zet je de snaar strakker of losser.
ik geloof dat het met vulringen werkt en uit m'n hoofd gaat het om de voorste poelie. zal mischien al helpen om die uit elkaar te halen en goed schoon te maken. kun je meteen controleren op slijtage. de kogels willen nog wel eens inslijten.
15 jaar
Oke, ga ik starx even naar kijken etc.
Maar is het eigenlijk niet zo dat zon motorblokje in zijn overbrenging gebruik maakt van (trek)veren. Als in veren die uitrekken bij bepaald toerental en er aangegrepen kan worden. Of is dat niet omdat er een versnellingsbak in zit?
Iig bedankt voor je antwoorden!
15 jaar
die snaaroverbrenging die er bij jou onder zit werkt centrifugaal met kogels. stationair moeten de kogels bijna vrij hangen. als de banen waar de kogels in lopen verleten zijn dan slingeren ze iets naar buiten waardoor de snaar gaat aangrijpen. dan krijg je deze problemen.
15 jaar
Heb even gekeken, zie zo 123 geen fuseekogels of iets waarmee ik het zou kunnen stellen. Heb verder nog niks losgehaald, kan je die moeren gewoon losdraaien zonder luchttol? Ik voeg even een paar foto's toe voor de duidelijkheid, dan weten we waar we het over hebben.
Naar mijn idee hangt de snaar aardig slap. Ongeveer een cm speling naar buiten en naar binnen een paar cm. Weet niet wat de juiste mate is?
Moet er wel bij zeggen dat ik reden heb te geloven heb dat dit karretje inderdaad de op de kilometerstand aangegeven 12,5 k gereden heeft.
Is dat niet wat te weinig voor die troep zover te laten slijten?
15 jaar
de voorste poelie heeft een bolle kom, daarin zitten de kogels. de boutjes waar het mee vast zit kun je als het goed is zo los draaien.
de snaar mag gerust meer dan een cm speling hebben. dat lost ie makkelijk op met de variateur.
15 jaar
Heb die troep even uit elkaar gehaald. De achterste poulie met de grote moer erop. Daarbij kon ik de moer met de hand losdraaien. ^_^
Toen de voorste met de bolvorm. Even eraf, geheel losgehaald, zit wel klein slijtvakje bij alledrie de fuseekogels..
Bij één van de fuseekogels zat in de passende groef een stik metaal los(een flinke schilfer) wat vermoedelijk de bal constant naar buitengedrukt hield. Dit stukje verwijderd en naar mijn idee zit er nu vrijwel geen verschil in stationair in zijn vrij en in zijn versnelling. Schakelt ook veel makkelijker nu! Loopt lager stationair, maar dat is altijd aan te passen. (Het had geregend en de vloer was helemaal nat, dus kon dat nu niet doen.)
Wel blijft hij nog steeds vanzelf vooruit rijden zachtjes, overigens merk je wel dat hij nu echt toeren verzamelt bij het echt aangrijpen. Dus lijkt allemaal goed te zijn. Maar wordt binnenkort natuurlijk uitbundig getest.
Bedankt voor je tijd iig!
15 jaar
Wel vraag ik mij af hoe of war je eventueel zon stelring zou moeten plaatsen. Ik neem aan tussen de stang die uitstekeekt vanuit het motorblok en dat gehele bolvormding?
Ik zal wat foto's erbij op zetten om je nieuwgierigheid te dempen. :D
15 jaar
je kan, en dat is aan de buitenzijde, ringen plaatsen om de veren te spannen maar of dat de voorste of de achterste poelie was is me even ontschoten.
iig bedankt voor de feedback. fijn dat ie het nu al stukken beter doet.
15 jaar
Nou, heb het even allemaal getest, ook na warm rijden. En doet het PRIMA. Absoluut geen problemen meer mee.!
Nu dit topic er toch loopt. :P
Dit ding heeft een 21 mm Dellortho carburateur.
Hij rijdt denk ik misschien 1 op 12. En mengsmering van 1 op 50.
Is dit niet een beetje te weinig? Verkoper beweerde 1 op 20.
Het is natuurlijk tweetakt en een redelijk grote carburateur. Dus wel aannemelijk da thet best veel slurpt. Maar voor lange afstanden is dit wel erg duur. !
Hoort er altijd al een 21 mm carburateur op te zitten? Hij trekt niet echt bepaald snel op, maar ik vermoed dat met een 17,5 mm carburateur hij amper langzamer zal optrekken. Maar wel veel zuiniger zal zijn.
Iemand idéeen?
15 jaar
de 21mm hoort er wel op. met een 17,5mm zal ie zuiniger zijn maar je hebt ook minder smering. het hele zootje word heter, met alle gevolgen van dien.
goed afstellen en desnoods andere sproeiers er in. veel meer zou ik niet doen.
en haalt hij die 1 op 12 nu of voor de reparatie? daar zal ook wel verschil in zitten.
15 jaar
Dat was voor de reparatie, wel met het probleem ja. Ik zal nog eens de kmstand noteren en het in de gaten houden!
Ik heb even geen foto,maar het enige wat het niet doet op dit karretje is het dashboardlampje helemaal rechts(en de deursensor, ookal weet ik niet waar die op is aangesloten). Is deze van de handrem of van de versnellingspook? Beide poken zijn uitgerust met en sensortje. Ik zal eerdaags de bedrading geheel nalopen, maar als iemand me alvast hieruit helpt ben ik al een stap verder.!
15 jaar
goed de massa controleren. en inderdaad bedrading en stekkers nalopen
15 jaar
Hmm hier ben ik weer!
Het probleem van de overbrenging kwam terug!
Weer losgehaald. De groeven waar de fuseekogels in glijden zijn bedekt met een 'gegoten' plastic laag ofso. Deze is bij 1 van de 3 geheel verdwenen. (De ene waar voorheen een stukje aan de achterkant uitstak!) Njah der viel niet meer mee te rijden in lage toeren. Alledrie de banen vrij gemaakt. Maar nu rijdt ik dus al een week met metaal op metaal en volgens mij slijt dat enorm!
En het liefst wil ik gewoon een nieuwe koppeling, maar die vind je niet zo snel. Is er een manier om deze banen opnieuw te laten gieten ergens of ergens fuseekogels in het materiaal van rolletjes in de vario van een scooter te verkrijgen?
Dat lampje op het dashboard was uiteraard van de handrem, was een los contact, nu opgelost!
Schakelaar bij bestuurderskant werkt wel, maar was nergens op aan gesloten, er zit nu een zoemer tussen. :)
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Brommobielen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar