close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Cadillac Fleetwood: Airco bevriest

Bouwjaar: 1976, Brandstof: Benzine, Motorcode: 500 8.2 liter inj.

Het probleem is ,er is een nieuwe aircopomp gemonteerd en afgevuld .
De airco werkte toen niet goed en is er een andere filterdroger gemonteerd ,geen nieuwe. en opnieuw afgevuld .
Nu is het probleem dat de leiding naar de filterdroger bevriest .
Er gaat een dun leidinkje naar de filterdroger (is dat vacuum?)
Het werkt nog steeds niet helemaal goed .
Hoe kan ik dat allemaal controleren ?
Er zit op het kachelhuis vlak bij de filterdroger een soort bimetaaltje (wat is dat precies).
Het bimetaaltje?spoeltje is nu doorverbonden .
Ik heb nu de stekker van de pomp afgehaald .

bedankt gr Paul

Geplaatst door

pauline8612 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De dunne leiding is de vloeistofleiding! en als het goed is zit er op de filter/droger een in en uitgang, dus 2 dunne leidingen.
Bevriezen van een leiding kan aan bepaalde factoren liggen?
1. Vulgraad is niet genoeg (te weinig koudemiddel )
2. Verstopping in het systeem of vervuilde/verstopte filterdroger.
3. Een leiding die gekneld/verbogen is
4. Lagedrukschakelaar defect. (verder koelen onder 0 °C)

Verstoppingen kunnen o.a veroorzaakt worden door ( bevroren) vocht/vuil en of lekstopmiddel.
Oorzaak kan dus bij de filter/droger liggen omdat geen nieuwe is gebruikt.
Hoe of wat uitgevoerd ? is ook nog de vraag.. is er teveel olie gevuld..

Wat bedoel je met het kachelhuis en bimetaaltje?
Het bimetaaltje/spoel is doorverbonden ? waarom.. en wat gebeurdt als je de dooverbinding los haalt?.. stopt de compressor dan..?

Je hebt de stekker van de compressor afgehaald.. dus is er een reden voor, dan neem ik aan dat de compressor blijft draaien ?

TheoStek 0
badge

14 jaar

De compressor draait maar de pomp niet omdat ik het stekkertje eraf heb gehaald .
Op het stickertje van het afvullen staat dat er 800 gram afgevuld is .
ik las later in het instructieboekje dat er 1300 gram in moet .
Op het huis van de warmtewisselaar van de kachel, zit een soort bimetaaltje (misschien is dat de vriesbeveiliging ?)
Als ik daar het stekkertje afhaal stopt de aircopomp (dan hoor ik een klik )van de magneetkoppeling.
Verder gaat er naar de filterdroger een leiding vanaf de compressor en een naar de radiateur warmtewisselaar aan de voorkant .
maar er zit een leidinkje van 4mm op de filterdroger /klep en ik denk zelf dat dat een vacuum bediening van een klepje op de filterdroger is ?
Ik kan wel heen en weer blijven rijden van Arnhem naar Dordrecht waar het aircobedrijf zit die de airco gemaakt en afgevuld heeft ,maar ik denk dat ik daarmee niet verder kom .
Alles van de kachel /airco climat/ control wordt bediend met vacuum bediende kleppen.
Ik heb zelf geen schema hiervan .
misschien is er iemand die mij verder kan helpen ?
gr Paul Scholten

pauline8612 0

14 jaar

Hoe kan de compressor nu draaien en de pomp niet !
Compressor blijf compressor en geen pomp, dus de compressor draait helemaal niet omdat je de stekker hebt los gehaald, wat draait is de vrijloop poelie.

Dat er 800 gram gevuld is zou te maken kunnen hebben met het feit dat het systeem is omgebouwd van r12 naar bijvoorbeeld R134a, dan wordt een 80% vulling aangehouden, zelfs dat is dan te weinig!!
80% van 1300 gram = 1040 gram.

[quote]Verder gaat er naar de filterdroger een leiding vanaf de compressor en een naar de radiateur warmtewisselaar aan de voorkant .[/quote]
Dat kan niet, tenzij we te maken hebben met een accumulator en géén filter/droger.

Normaal gaat vanaf de compressor HD zijde de leiding direkt naar de ingang van de condensor, de uitgang van de condensor gaat naar de ingang filter/droger, uitgang van de filterdroger gaat naar het expansieventiel, zodat alleen vloeibaar koudemiddel bij het expansieventiel komt, en voorheen het vocht is opgenomen door de filter/droger.
Gelet op het feit filter/droger - accumulator zit daar ook verschil in in plaatsing.
De accumulator zit tussen de uitgang van de verdamper en de zuig zijde van de compressor in.

Er zit géén vacuum leiding op een ac systeem, om de stand/bediening van de lucht in het interieur te regelen, dit is een aparte regeling dmv vacuum/electronische stelmotoren.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Beste mensen ,bedankt voor alle adviezen .
Ik ben er achter gekomen dat er 800 gram koudemiddel in het systeem is gevuld ,door een proffesioneel aircobedrijf.
Die had moeten weten dat er meer koudemiddel gevuld moest worden .
Volgens het instuctieboekje moet er 1700 gram in .
Ik heb het systeem opnieuw laten leegzuigen en vullen met 1700gram ,bij een ander bedrijf .
De airco werkt weer goed .
De leiding bevriest niet meer .
Probleem opgelost

gr. Paul

pauline8612 0

14 jaar

Daar is bijna een jaar voor nodig ? geweldig het probleem is opgelost..

TheoStek 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Cadillac Fleetwood of stel zelf een nieuwe vraag.