auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chevrolet US Trans Sport: Accu loopt langzaam leeg

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 3,4 V6

Al weer lang geleden. Auto heeft nu bijna 270000 gelopen (nieuwe koppakking bij 180000). Tijdje geleden liep de accu leeg. Leek te zijn na tijdje stil te hebben gestaan en werd erger. Accu vervangen door nieuwe (originele). Nu weer hetzelfde euvel. Lijkt bij kou te zijn. Zag bij jump starten wel dat hij iets veel teveel stroom trekt. Lig ziek in bed en kan niet echt accu gaan uitbouwen nu (ampere meter ertussen).

Mijn vraag, Zijn er "bekende" plekken om te zoeken? Het is in ieder geval niet de binnenverlichting die aan blijft staan vanwege dat draaiknopje ;). Kan geen ventilatorkachel horen of de niveau regeling achter bijvoorbeeld...

Ga dus alle zekeringen maar trekken maar als iemand zegt, begin daar eens, ben ik blij.

Groeten, Saffi..

Geplaatst door

saffi (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi allereerst beterschap.

Bekkende sluipers zijn binnenverlichting leeslampjes achterin verlichting in zonneklep en dashboardkastje. Verder kan een lekke luchtslang/schokbreker achter veelvuldig de luchtcompressor laten activeren.
Toevallig ook een alarm?
groet Danny

dannymdouma 0

11 jaar

Dank voor je antwoord en beterschap... 38,7 dus vandaag geen troubleshooting..

Luchtcompressor had ik al uitgesloten (die staat overigens uit zonder contact bij mijn model)

De binnenverlichting kun je voor de zekerheid helemaal uitschakelen met de knop bovenin. Weet overigens niet of dat voor de spiegelverlichting zo is. Maar ik denk dat ik dat wel had opgemerkt...

Groeten, Saffi

saffi 0

11 jaar

Nou, vandaag de accu gedemonteerd (was trouwens een VMF green system). Ik zeg "was" omdat hij compleet bol staat. iemand een idee hoe dat komt? Of is de accu gewoon slecht en moet ik voor de garantie gaan (accu is net 7 maanden oud). Als er zo'n kortsluiting zou zijn dat ie de accu bol trekt zou ik helemaal niet meer hebben moeten kunnen starten toch? Laatste keer ging het na een jump start prima en was de accu pas na een dag leeg... Hmmm..

maar goed, hoe kun je zonder accu de lekstroom meten? Via de weerstand? Of moet ik een andere kleine accu erop zetten en dan kijken wat de lekstroom is?

Groeten, Saffi

saffi 0

11 jaar

test die accu gewoon ff......

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Accu te vast gezet , druk je hem ook krom , vast is vast. , testen zou ik hem zeker.

kaleido 1 7430
badge vip badge

11 jaar

Hoi Allemaal..

Accu word bij de bodem vastgezet. Daar kan ie niet echt krom van trekken. Het zijn ook de zijkanten die naar buiten gekomen zijn. In ieder geval, ik zal hem straks laden (moet ff boutjes vinden die er in passen, het is geen "omgebouwde" gewone accu.

Verder, ik heb een kleine accu erop gezet en de stroom in rust gemeten. Die was vrij hoog (1,5 ampere). Ik ben daarna zekeringen gaan trekken. Eerst spiegelverwarming en daarna de pwr lock. opeens ging de lekstroom naar 0,5 ampere... Dat was vreemd want dat bleef zo terwijl de zekeringen weer terug zaten. Nu vond ik 0,5 ook nog hoog. Later schoot ie weer even naar 1,5 en weer terug naar 0,5. Geen idee wat dat was. Verder gaan trekken. Bij de ON Star zekering (derde rij van achter naar voren en derde van boven (25 amp) Zakte de stroom afname naar 0,16 amp. Dat lijkt me een normale waarde nietwaar? Bij het terugsteken van de zekering bleef hij op deze waarde. Nu is mijn vraag: welke zekering is dat? Ik kan geen beschrijving vinden in de Haynes. Weet iemand dat?

Zal nog laten weten hoe de accu het doet hoewel ik geen fan ben van een bolle accu laden...

saffi 0

11 jaar

Hmmm, ik ben me niet bewust van een Onstar systeem... waarom zit die fuse er dan in..

saffi 0

11 jaar

volgens mij is dat de zekering voor het automatisch aanzetten van de verlichting. zo'n shitsysteem dat er voor zorgt dat je dynamo nooit je accu goed vol kan drukken... ik zou zeggen, laat hem er eens uit, kijken wat er gebeurd.....

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Er zit ook een 25 amp zekering in (terwijl hij vijf moet zijn geloof ik)... OK, first to go....

Accu staat op de Victron, 15 amp lader, ga zo eens kijken..

Morgen nog eens meten. Heb toch het idee dat de accu het gewoon begeven heeft. Er is niet echt een aanleiding..

Hoewel het heel weinig voorkomt heb ik al eerder een gloednieuwe accu gezien die "op hol sloeg" bij een normale belasting (net wat zwaarder dan normaal). Dat was in een landrover. Net in serie gezet, belasten en daar ging ie.... (de tweede, bijna nieuwe accu ernaast geen enkel probleem).

saffi 0

11 jaar

Accu helemaal opgeladen en laten rusten. Gaf keurig goede spanning aan. toch stond hij aan de zijkanten bol. Had hem online besteld maar een RMA ingevuld. Moest naar Wormerveer om hem te laten doormeten. Hij hield wel spanning maar geen vermogen. Kreeg onder garantie keurig nieuwe accu mee.

Wederom gemeten of ik geen lekstroom kon ontdekken. Als ik de accu aansluit trekt ie 1,5 amp voor ongeveer tien seconden en zakt dan naar 0,15. De On Star zekering heb ik eruit getrokken. In de VS had je een GPS/GSM optie (On Star) die hulpdiensten etc. waarschuwd als je een ongeluk hebt (airbags deployed). Dat is het enige dat ik er over kon vinden. In ieder geval zit dat niet in mijn auto ;) Laadspanning is goed (14,45) en blijft constant bij wisselende toerentallen.

0,15 is toch een redelijke afname "in rust"?

Mocht er weer ellende zijn dan zal ik het melden maar voor nu houd ik het op een slechte accu i.c.m. redelijk diep ontladen bij erg koud weer...

Thanx voor het meedenken!

saffi 0

11 jaar

ik denk dat je niks bijzonders hebt, 10 sec iets meer is logisch, je bodycontrol module moet zich weer installeren.......

Mercury 0
badge

11 jaar

Nog een laatste update: De nieuwe accu werkt goed. Ik heb de bewuste zekering er weer in gedaan (de compressor achter draait daar op) en had na drie dagen stilstand weer een redelijk lege accu. De zekering blijft er dus uit tenzij ik de compressor nodig heb (is niet vaak)....

Heb nu een nieuwe issue :( Nieuw draadje...

saffi 0

11 jaar

Wordt er gek van. Nieuwe accu is wederom aan gort. Ik dacht dat die VMF Green Systems wel aardig waren. Die onstar zekering heeft er niet meer ingezeten en ik heb geen andere sluipverbruikers kunnen meten. Accu staat weer bol en binnen een week helemaal aan gort (eerst twee dagen voldoende vermogen, nu niet eens meer na een uur rijden. 1,5 maanden per accu gaat me toch wat ver. Hij is nooit helemaal ontladen geweest. Zijn ze zo slecht bestand tegen wat verdere ontlading? Heeft iemand dezelfde ervaringen met de accu's?

Ga maar weer een nieuwe halen en weer verbruik meten...

saffi 0

11 jaar

Koop nu eens een gewone goede ac delco accu MET PLATTE POLEN!!! die andere accu.s vaak gecombineerd met allerlei andere overzetstukken doen geen goed aan het hele zaakje, en aangezien deze dynamo's op een iets andere manier laden (faselading naar de accu) gaan veel andere accu's al vlot weer kapot. terwijl de meeste ac delco accus gewoon 6 jaar meegaan...... tsja, wat is dan goedkoper....(bovendien scheelt het vaak ook een hoop electronicaproblemen, en een bolle accu, is te heet geweest en dus kan ie tijdens het laden dan dus zijn warmte niet goed kwijt. koken, borrelen, kromtrekken van de platen..... sluiting en voila... wederom een accu naar z'n grootje.....

Gr Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Hee Peco,

Sorry maar de VMF accu is er één met platte schoefpolen op de juiste plek. Hij wordt zeer goed aangeschreven en is zeker niet de goedkoopste (hij zit in dezelfde prijsklasse als de acdelco). 85ah en een koudstart 800 SAE waar de "goedkopere merken blijven steken op 540. Maar goed, ik hecht waarde aan je oordeel, je hebt je sporen ruimschoots verdiend en zal dit keer een acdelco proberen.

Dat lost het probleem echter niet op. Ik kan maar een paar redenen bedenken dat een accu het na nog geen twee maanden het begeeft:

Volledige ontlading
foute serie/productiefout
type accu
overladen

Ik kan geen abnormale stroomverbruikers ontdekken bij een "normale" controle. Dat maakt dat als dit het probleem is, ik een groot probleem heb, een lekstroom die af en toe opduikt maar niet altijd daar is (vocht?). Ik kan daar erg weinig tegen troubleshooten. Ik heb gedacht aan een hoofdschakelaar maar de positie van de accu en de polen werken niet echt mee.

Ik heb al een nieuwe accu onder garantie gekregen maar die heeft het dus maar even uitgehouden. Bij het doormeten van de oude accu was wel vreemd dat de accu z'n spanning prima hield maar er geen vermogen geleverd kon worden. Productiefout? Nu dus een ander merk, we gaan het zien.

Ik lees dat de VMF onderhoudsvrije accu's (en de meeste nieuwe accu's) pure calcium accu's zijn die een hogere laadstroom zouden moeten hebben. De acdelco is een calcium/lood accu. Wellicht dat dat invloed heeft. Misschien kan de laatste accu ook beter tegen diep ontladen.

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de laadstroom regelaar gewoon aan gort is en de accu overladen wordt. Dat is latig te zien. Ik werd wel getriggerd door je opmerking over de fase lading van deze dynamo's. Wat is daar anders aan? Ik gebruik voor mijn boot een goede Victron lader maar dat zijn semi-tractie accu's en gemaakt voor diepere ontladingen en opladen in fases. Dit moet gewoon een start accu zijn toch, de auto start altijd direct, geen grote ontladingen en dus een vrij recht door zee laadproces na starten....

Al met al, acdelco en dan duimen ;) (naast er bovenop zitten)

Ik baal gewoon dat het zo lastig is om bij deze auto een pool los te gooien en er even een ampere meter er tussen te hangen. Dat had wel wat makkelijker mogen zijn grrrr...

saffi 0

11 jaar

met een beetje inventiviteit is daar wel iets op te bedenken, los stukje massakabel vanaf de accu en dan ff met klemmetjes de meter er tussen. meet al een stuk makkelijker, maar een proeflampje werkt ook..... heb je de relaiskast onder de motorkap al eens goed doorgemeten? (die op de stabilisator balk geklemt zit? ) en het relais dat verstopt zit in het rechter binnenscherm? ( is het relais voor je luchtinjectie, heb ik ook al eens een hoop sluiting in gezien ( een h4 pit verblinde mij gewoon als ik die over zijn zekering zette...) op een gegeven moment maar gewoon overzekeren en toen kwam de rook uit het spatbord..... en weer een relais gevonden.....

nou succes, ik hoor het wel weer

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Thanx! Ik ga kijken (heb accu besteld)....

saffi 0

11 jaar

Hoi peter,
Ik heb het zeer recent ter hand mogen hebben.
Betrof hier een seriegeschakelde GEL acuset 2x1000A nee niet iets om grappen mee te maken. Geldt overigens ook bij de normale accu's in de auto
Sommige type accu's zoals Gel ed kunnen zeer slecht tegen overbeladen hebben ook eigen ladersystemen. Het schijnt (van de accu specialist) dat de cellen dan kapot worden geladen en de lading niet meer wordt vastgehouden.
Onderhoudsarme accu's zijn fijn alleen wel gemiddeld zwaarder in gewicht. tevens vinden vooral deze typen diepteontladingen niet fijn.
Belangrijk bij een ieder accu is wel om te onderzoeken voor welke toepassing deze het meest geschikt is.

@ Mercury wel een blusser standby mag ik hopen bij dit ouderwetse doch funtionele storing eruit/schoonblazen?

groet Danny

dannymdouma 0

11 jaar

@ Mercury wel een blusser standby mag ik hopen bij dit ouderwetse doch funtionele storing eruit/schoonblazen?

Danny, je weet toch, ze hangen aan alle kanten van de bruggen......

gr

Peco

Mercury 0
badge

11 jaar

Acdelco is een Exide geworden (wel platte Polen, geen ongein). Deze zat er origineel ook in. Weer gemeten tot ik een ons woog, geen rare dingen. Ik check het voltage nu dagelijks. Accu lijkt het goed te doen. Afwachten maar weer....

saffi 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.