Chevrolet US Impala: Autoradio moet perse spanning hebben, accu loopt leeg...

Bouwjaar: 1979, Brandstof: LPG, Motorcode: 6 cylinder, 4.1 Liter

Hallo,

Ik heb sindskort het probleem dat mijn accu 's nachts leeg loopt. (misschien wordt het erger door de kou)
Tot nu toe kreeg ik 'm gelukkig nog altijd aan de praat, maar start 's morgens erg langzaam.

Iemand had nu het idee om een schakelaar tussen de accukabel te zetten, zodat hij 's avonds gewoon helemaal uit kan.
Ik zou natuurlijk ook naar lekstroom kunnen zoeken, maar ik vond het andere eerlijk gezegt een stuk makkelijkere oplossing. (niet de beste).

Mijn kennis zei dat ze dit zo ook altijd in het leger deden met wagens.

Zou dit mijn probleem zoiezo oplossen? of kan hij dan nog steeds leeglopen?

maar mijn vraag was of alle autoradios perse een constante spanning nodig hebben?
Ik herinner me nog dat oudere radio's hun zenders nog steeds in het geheugen hebben, ookal hebben ze 10 jaar geen spanning gehad.

mijn radio (pioneer DEH-3000MP) heeft perse spanning nodig om mijn zenders/instellingen te onthouden.
Zijn er tegenwoordig nog radio's die gewoon een ingebouwd geheugen hebben, zodat alles erin blijft, ookal staat er geen spanning op??
Of kan ik mijn radio zo instellen dat deze het opslaat zonder spanning?

weet iemand hier meer over? en of dit zoiezo een goed iedee is (die schakelaar in de wielkast)???

bartjevee

Geplaatst door bartjevee (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Impala? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

is de accu al doorgemeten? het kleine beetje wat een autoradio gebruikt daar hoeft de auto geen last van te hebben, dat is niet de oorzaak.

als de accu 100% is dan kan het nog zijn dat de startmotor een beetje moe begint te worden.

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

accu's???? hier hoort 1 accu, minimaal 66 Ah en liefst een ac-delco (niet perse, maar wel een pre). lekspanning, controler eens het lampje (indien nog aanwezig) onder de motorkap, anders de draad die daar ooit aan heeft gezeten. Startmotor draait wel vlot rond met een opgeladen of hulpaccu eraan?

gr

Peco Power

bartjevee (0), 14 jaar geleden

Er zit meer 1 accu in :P die 's hoorde bij : 's nachts.


ik heb net een nieuwe accu van Bosch.
ik heb geen lampjes meer in mijn motorkap/kofferbak.

als de accu goed vol is (als ik er een tijdje mee heb gereden) dan start hij weer gewoon vlot.
Zouden de lampjes in mijn kofferbak / motor de accu 'snachts dan leeg kunnen trekken??

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

zonder meer, maar even met een proeflampje tussen de accu, en dan de zekeringen trekken tot ie uit gaat is net zo veel werk als er een hoofdswitch tussen zetten... bovendien weet je dan waar er ergens iets fout zit, en dat is wel zo prettig, want stel je voor dat je prachtige klassieker onder het rijden begint te roken en je een uurtje later een smeulende puinhoop over hebt............

gr

Peco Power

bartjevee (0), 14 jaar geleden

Vandaag hebben we de kabel van het kofferbaklampje afgeknipt. (deze zat nog aan een fitting)
Misschien dat dit de boosdoener was.
Bij de motor zat al geen lampje meer, en de kabel was ook al weg.

alleen hoor ik ook nog binnenverlichting te hebben (zit er niet meer, heb een nieuwe plafond in de auto).
Dus kan ik niet zien of daar nog kabels liggen.

Maar ik zal het eens proberen met de zekeringen.
Bedankt!

De hoofdschakelaar heb ik al aangeschaft.
Deze wil ik er zoiezo wel tussen hebben. Dit lijkt me handig voor de winter.
De Chevy is namelijk niet in topstaat, is nooit echt goed onderhouden geweest (ook niet toen ik hem kocht).

Als ik deze switch ertussen zou hebben, is het dan 100% zeker dat de accu niet leeg kan lopen? (als de switch uit staat)

Want ik hoor weleens dat oudere auto's nogal snel een lege accu hebben in de winter?? ookal is de oldtimer goed onderhouden.

Mausx (0), 14 jaar geleden

een losse accu, niet aangesloten niks. zels een nieuwe, loopt vanzelf leeg. ongeveer 3% per maand bij een nieuwe en iets meer bij een oude.

jvr (0), 14 jaar geleden

Bart,

Er van uit gaande dat je vanaf de accupool als enige draad direct naar de schakelaar gaat: Als de accu goed is en je hebt de schakelaar ertussen en je zet die uit, dan is het onmogelijk dat een verbruiker in de auto die accu nog leegtrekt.

Natuurlijk loopt ook een onbelaste accu (net als elke andere batterij) heel langzaam een beetje leeg, zoals Maurice hierboven al zei. Maar na een nachtje merk je daar niets van. Hij zal 's morgens hoogstens iets langzamer starten vanwege wat dikkere olie en omdat alles nog koud en stroef is.

Haal 's middags een accupool los en monteer deze 's morgens weer: start hij even beroerd, dan is het de accu. Controleer eventueel alle massa aansluitingen op corrosie of breuken. Start hij goed, doe dan de lampjes test van Mercury.

Wat betreft de radio, deze hebben over het algemeen allemaal spanning nodig om de zenders en klok te onthouden. Maar dit verbruikt zo weinig, daar kan het niet aan liggen, mits de accu goed is.

Gr,
Jvr

bartjevee (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]een losse accu, niet aangesloten niks. zels een nieuwe, loopt vanzelf leeg. ongeveer 3% per maand bij een nieuwe en iets meer bij een oude.[/quote]
bedankt voor je reactie.
ik zat er aan te denken om de accu dan uit te zetten als ik savonds thuis kom, en dan smorgens weer aan zetten.
de kans dat de accu dan leeg loopt lijkt me heel klein, toch?

het is wel een gloednieuwe accu van Bosch.

Mausx (0), 14 jaar geleden

na 1 nachtje zal een losgekoppelde accu niet leeglopen.

Als je de schakelaar gaat monteren, zet hem dan tussen de massakabel van de accu. dus vanaf de min eerst naar de schakelaar en dan naar het massapunt.

En inderdaad zoals iedereen al zegt, kijk even waar de lekstroom vandaan komt. lampje of multimeter ertussen en zekeringen trekken.

bartjevee (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]na 1 nachtje zal een losgekoppelde accu niet leeglopen.

Als je de schakelaar gaat monteren, zet hem dan tussen de massakabel van de accu. dus vanaf de min eerst naar de schakelaar en dan naar het massapunt.

En inderdaad zoals iedereen al zegt, kijk even waar de lekstroom vandaan komt. lampje of multimeter ertussen en zekeringen trekken.[/quote]
Bedankt voor alle reacties!
Is het echt belangrijk dat de schakelaar achter de minpool zit en niet de plus?

Helaas heb ik nu nog steeds problemen met de lege accu (nog geen tijd gehad om de schakelaar ertussen te zetten)

maar nu wil ik de accukabels er afhalen, zodat hij morgen gewoon start.
Nu heeft iemand mij verteld eerst de min en daarna pas de plus eraf te halen.

Maar nu weet ik niet hoe het zit met het terug aansluiten, welke van de twee moet ik eerst aansluiten? de min of de plus? of maakt dat niets uit?

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

min als laatste weer aansluiten

Mausx (0), 14 jaar geleden

en het is wel belangrijk dat de schakelaar tussen de min zit anders verbrand de schakelaar.

bartjevee (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]en het is wel belangrijk dat de schakelaar tussen de min zit anders verbrand de schakelaar.[/quote]
Oke, bedankt.
Je zei: dus vanaf de min eerst naar de schakelaar en dan naar het massapunt.

Is het massapunt de carrosserie van de wagen? Er lopen namelijk twee kabels vanuit de min.
Want er loopt vanaf de min een kabel naar de carrosserie van de auto, en er loopt ook een kabel vanaf de min naar het motorblok.
(misschien een domme vraag)

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

hij moet tussen beide, want anders helpt het niet, massa is massa, oftewel als je de STROOMKRING niet volledig onderbreekt heb je geen resultaat.

gr

Peco Power

jvr (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]en het is wel belangrijk dat de schakelaar tussen de min zit anders verbrand de schakelaar.[/quote]
Tenzij het hier om een bijzondere schakelaar gaat: stroom is in een stroomkring overal gelijk dus maakt theoretisch niet uit waar een schakelaar geplaatst wordt zolang de buitenkant maar geen elektrisch contact maakt met massa.

Voorbeeld:

http://www.ripcamarine.com/WebRoot/Store...


Gr,
Jvr

bartjevee (0), 14 jaar geleden

[quote=jvr][quote=Mausx]en het is wel belangrijk dat de schakelaar tussen de min zit anders verbrand de schakelaar.[/quote]
Tenzij het hier om een bijzondere schakelaar gaat: stroom is in een stroomkring overal gelijk dus maakt theoretisch niet uit waar een schakelaar geplaatst wordt zolang de buitenkant maar geen elektrisch contact maakt met massa.

Voorbeeld:

http://www.ripcamarine.com/WebRoot/Store...


Gr,
Jvr[/quote]
De schakelaar die ik heb aangeschaft ziet er precies zo uit als op dit plaatje.
Waar zou ik deze dan moeten zetten? tussen het carroserie of tussen het morotblok?

Zou ik eventueel ook 1 van de twee kabels kunnen verwijderen? of is dit geen optie? Het lijkt me namelijk dat 2 kabels overbodig is?

Mausx (0), 14 jaar geleden

je moet beide onderbreken dus én carroserie, én motorblok naar de schakelaar en vanaf schakelaar naar de accu.

en beide kabels zijn nodig, motor hangt in rubber en motor en carroserie hebben massa nodig.

jvr (0), 14 jaar geleden

Bart,

De twee kabels vanaf de min-aansluiting op de accu niet verwijderen. Zoals Maurice al zegt; motor hangt in rubber, dus heeft eigen massa nodig en carrosserie heeft eigen massa nodig omdat veel elektrische gebruikers in de auto hun stroomkring sluiten direct naar massa (je ziet wel eens een draad, als het goed is bruin, met een oogje aan de auto geschroefd bijvoorbeeld. Dat is dan de "min" voor die gebruiker).

De twee kabels vanaf de min-aansluiting op de accu wel samen onderbreken. Dus vanaf de min-pool met een nieuwe dikke kabel direct naar de schakelaar en vervolgens vanaf de schakelaar de twee aansluitingen die je eraf gehaald hebt. Het beste is om de dikte de som van de twee kabels die er nu op zitten te laten zijn, dus misschien wel 50 kwadraat, afhankelijk van wat er nu in zit, de lengte en de specificaties van de gebruikte kabel. Als deze te dun gekozen wordt zal hij bij het starten heet worden of erger.

Gr,
Jvr

bartjevee (0), 14 jaar geleden

[quote=jvr]Bart,

De twee kabels vanaf de min-aansluiting op de accu niet verwijderen. Zoals Maurice al zegt; motor hangt in rubber, dus heeft eigen massa nodig en carrosserie heeft eigen massa nodig omdat veel elektrische gebruikers in de auto hun stroomkring sluiten direct naar massa (je ziet wel eens een draad, als het goed is bruin, met een oogje aan de auto geschroefd bijvoorbeeld. Dat is dan de "min" voor die gebruiker).

De twee kabels vanaf de min-aansluiting op de accu wel samen onderbreken. Dus vanaf de min-pool met een nieuwe dikke kabel direct naar de schakelaar en vervolgens vanaf de schakelaar de twee aansluitingen die je eraf gehaald hebt. Het beste is om de dikte de som van de twee kabels die er nu op zitten te laten zijn, dus misschien wel 50 kwadraat, afhankelijk van wat er nu in zit, de lengte en de specificaties van de gebruikte kabel. Als deze te dun gekozen wordt zal hij bij het starten heet worden of erger.

Gr,
Jvr[/quote]
De schakelaar zit erin, op de manier zoals je had uitgelegd.
Alleen is er nu ipv een nieuwe dikke kabel, gewoon 2 dezelfde kabels. Kan dit ook? Dit komt dan toch op hetzelfde neer?
Dus tussen de accu en de schakelaar zitten nu 2 kabels die op het zelfde punt beginnen en eindigen. Of moet dit perse 1 kabel zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Impala of stel zelf een nieuwe vraag.