auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chevrolet US K1500: backfire in de uitlaat

Bouwjaar: 1994, Brandstof: LPG, Motorcode: 5700

Ik rij met een K1500 suburban, heb de hele tijd gigantische ontploffingen in de uitlaat
heb al vervangen: bougie's, kabels, verdelerkap, rotor, ontstekingsmodule, andere bobine, komplete verdeler met hallgever
heb al stroom gezet op de bobine
als je met een stroboskoop lamp kijkt zie je de ontsteking haperen
alle cilinders hebben een kompresie tussen 7 en 8.5 bar

Geplaatst door

chevyjeepke (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

op zowel benzine als gas???

Mercury 0
badge

13 jaar

Ja zowel op gas als benzine

chevyjeepke 0

13 jaar

leg eens een extra massakabel aan je onstekingshuis.ik zou haast zeggen nokkenas slijtage,maar als de vonk niet konstant is zit dit toch in je ontsteking. zit dat koolstofstiftje er wel in in de verdelerkap.

anders moet je eens even een voor een de bougiedoppen eraf pakken en rijden even op 7 cil. kijken bij welke bougie of cilinder dit euvel zich voordoet dan deze even extra bekijken,en wat voor bougie's zitten erin toch wel ac delco's.

As van de ontsteking gecontroleerd op speling?? ivm haperende vonk...

Mercury 0
badge

13 jaar

massa kabel al geprobeerd, de ontsteking valt al weg van de bobine naar de verdeler, de b+ van de bobine blijft stroom houden onder het stotteren
en heb een compleet andere verdeleras met halgever geplaatst.

chevyjeepke 0

13 jaar

heeft er iemand een idee of deze aan de computer kan liggen? of aan de aansturing van de gasklep?

chevyjeepke 0

13 jaar

ja dat kan zeker... je hebt veel onverbrande brandstof in je uitlaat wat iedere keer tot ontbranding komt dat is zeer schadelijk.
Je moet het idd bij de bron aanpakken, alles wat de bobine aanstuurt controleren of uitlezen.
Dus idd de parameters als sensoren en potmeters ( gasklep ) en natuurlijk de bedrading en de computer zelf

C.Jonker 0
badge

13 jaar

bobine kabel ook vernieuwd,of heeft deze bobine in de verdelerkap,of losse bobine.als deze kleine verdeelkap heeft dus met losse bobine is vaak de bobine kabel rot daar waar hij de verdelerkap ingaat

Dag Robby,
de bobine kabel is ook vernieuwd, als ik de stroboscoop lamp op de bobine kabel zet zie ik deze ook wegvallen, op de primairekring van de bobine blijft stroom staan. mijn idee zit het tussen de hallgever en de bobine, maar daar is alles in verwisseld.
Heeft er iemand misschien een elektrisch schema van deze ontsteking
Alvast bedankt voor jullie aandacht
Sandy

chevyjeepke 0

13 jaar

effe 'n vraag,heb je alles vernieuwd of vervangn door gebruikte spullen ??

bougie's, kabels, verdelerkap en rotor, ontstekings module zijn nieuw.
bobine en verdeleras met halgever komen van een lopende motor

chevyjeepke 0

13 jaar

Geen speling op de nokkenas naar de ontstekings as??? moet wel zoiets zijn ....

Mercury 0
badge

13 jaar

inderdaad dacht ik ook maar heb deze ook vervangen door een andere geen nieuwe maar van een lopende motor

chevyjeepke 0

13 jaar

Welk merk onsteking is er gemonteerd? ga eens rijden zonder dat de vacuumslang van de vervroeger is aangesloten, Is het knallen weg. Maak dan een foyo van het inwendige van de verdeler zonder rotor en stuur die op. ik heb dan misschien nog meer raad. Stel anders de bougies tijdelijk eens af op +/- 2/3 van de voorgeschreven afstand. Als het knallen nu over of veel minder is ligt het probleem in het Hoogspanningsgedeelte. (bougiekabels bobinekabel verdeelkap of bougierubbers,rotor,verdeelkap,bobine. zo niet in het laagspanningsgedeelte.( bobine, verdelelerdraden,ontstekingsmodule, halgever, of massaverbindingen stekkers.) De afstand yussen de halgever en de z.g kantelen mag niet te groot zijn. Maar ze mogen elkaar ook niet raken. Een doorgeslagen verdeelkap of bougiekabels was vroeger een veel voorkomende oorzaak. De electrische verbindingen kun je misschien controleren door bij stationair draaiende motor eens aan de laagspanningsdraden te rommelen of iets te trekken.

dag Cor,
deze onsteking heeft geen vacuum, ik zal morgen een foto opsturen van de verdeler, heb de oude nog niet terug gezet, ik twijfel aan de bougies of de verdeler kap omdat de hoogspannings kabel tussen de bobine en de verdelerkap al ondebreekt tijdens het wegvallen van de ontsteking blijft er stroom op de laagspanning staan dit heb ik gemeten met een test lampje

chevyjeepke 0

13 jaar

Ik denk niet dat je met een proeflampje de hoogspanning kan meten. Een kant van bobine ligt aan het contactslot en de andere kant gaat naar de module. Ook op de module ligt een aansluiting aan het contactslot en als ik het goed heb gaan er drie naar de verdeler? 2 voor de halgever en een afscherming cq massa?

nee inderdaad, hoogspanning kun je niet meten met een testlamp maar de 12v laagspanning wel en deze valt niet weg.

chevyjeepke 0

13 jaar

door de bougieafstand te tijdelijk te verkleinen zal de hoogspanning om de vonk te veroorzaken veel lager zijn. de kap en de kabels zullen nu pas veel later lekken vertonen. ik opper dit alleen om het hoogspanningsgedeelte uit te sluiten of juist de schuld van het euvel te geven. scheelt de helft van de zoektocht.

Inderdaad, maar het probleem is dat de bobine kabel al geen hoogspanning meer naar de verdelerkap doorgeeft. dan vonken de bougies ook niet of de afstand tussen de elektroden nu groot of klein zijn van de bougies

chevyjeepke 0

13 jaar

http://www.marineengine.com/parts/mercru...

Maar ik lees het nu allemaal nog eens door....
Er zitten toch niet per ongeluk Champion bougies in deze auto???? daar krijg je gedonder als dit mee namelijk.... (waarom weet ik niet, maar ik heb het al een aantal keer meegemaakt)

Mercury 0
badge

13 jaar

nee inderdaad spaar mij champion zijn om te eten niet voor te ontsteken :)
het is niet de zelfde onsteking als ik erop heb zitten

chevyjeepke 0

13 jaar

jawel ook deze ontsteking heeft vacuum op de ontsteking, alleen niet zo'n mechanisch potje,maar elektronisch wat vacuum geregeld word,deze module zit rechts van de motor langs je gaskleppen,zo'n zwart langwerpig doosje met in 't midden een vacuum leiding ,gooi die eens los,misschien dat deze module het probleem is.

Ah dat is dat stukje met de groene stekker, weer iets geleerd, maar helaas deze heb ik ook al gewisseld

chevyjeepke 0

13 jaar

Heb vandaag mijn sub uitlaten lezen, blijkt dus nergens een fout in te staan, alle parameters werken.
Maar helaas hij knalt nog.
Kan iemand mij aan een elektrisch schema helpen van het motor kompartiment?
Alvast bedankt

chevyjeepke 0

13 jaar

je hebt de kabels toch wel goed op volgorde zitten zeker,en ontsteking staat op tijd??

De kabels zitten goed, met momenten loopt ie perfect, heb vandaag nog eens de onsteking af laten stellen voor het geval dat ik zelf iets mis zou doen,
maar we komen weer op't zelfde neer knallen en poffen in de uitlaat.
ik denk zelf dat ik de kabels van de ontsteking naar de module of de pc moet nakijken

chevyjeepke 0

13 jaar

hoe meer ik lees hoe meer ik ervan overtuigd raak dat de halgever de storing veroorzaakt. zit er speling op de verdeler? zodat de halgever een extra signaal krijgt op een verkeerd moment? Anders denk ik erover dat de afstand van de rotor tot het contact in de verdeelkap niet te groot als de vervroeging werkt? De vonk komt dan bij een verkeerde bougie terecht. Bij bosch verdraaide de krans op de verdeleras weleens omdat men de motor startte zonder verdeelkap en het verdeelkapveertje blokkeerde de krans die op de as geklemd zit.

dat spoeltje onder de halgever geeft ook vaak problemen,is vaak geoxideerd,en die dunne draadjes begeven het weleens.en dat probleem van vervroeging kun je ook uitsluiten door de vervroeging los te gooien,dat is dat vacuum potje langs je carburateur oftewel gaskleppen waar een vacuum leiding opzit en een stekkertje.

die bobine was niet nieuwe hé,verdacht.

Dag Cor
Ik wil best geloven dat de verdeler as krom is of dat de hallgever verkeerd staat. Maar dan zit ik met het probleem dat deze verdeleras met hallgever uit een lopende auto komt die geen problemen heeft met lopen.
Ik heb niet het vermoeden dat de rotor aan de verkeerde punt door geeft daar deze beide nieuw zijn. Maar kan ik dat ergens mee meten?
Heb de auto ook aan een bosch kast gehangen om het verloop van de ontsteking te volgen en daar heb ik inderdaad momenten tussen zitten dat ik dacht dat de verdeler as krom zou zijn, maar het gekke daarvan is dat hij met momenten perfect loopt en dan is de cyclus ook goed en het lijkt mij als een as krom is dat deze niet met momenten recht komt.

Dag Robby
De MAP censor is ook vervangen, de oude werkte niet meer volgens de OBD meter.
Als ik de MAP censor los koppel dat loopt ie voor geen meter
De bobine is inderdaad niet nieuw maar komt van de wagen waar ik de verdeleras heb uitgehaald.

chevyjeepke 0

13 jaar

Sandy, Ga eens terug naar wat ik 10 augustus voorstelde. gewoon tijdelijk de bougies afstand behoorlijk verkleinen. De vonk is dan ook kleiner waardoor de motor een beetje overslaan kan. Maar de vonkvormingsspannong is dan ook veel lager en de kabels, rotor, bobine en verdeelkap worden minder belast. Is het knallen dan weg? dan weet je dat je de storing in het hoogspanningsgedeelte moet zoeken. Blijft hij knallen? dan is hoogwaarschijnlijk het deel van de ontsteking dat de vonk moet inleiden de oorzaak, Meet dan ook eens of de stroomverdeler een goede massa heeft op het motorblok. Heb je de bedrading tussen de verdeler, de bobine en de versterker mee vervangen? of zit daar ergens een slecht contact of een breuk? Als je het merk van de verdeler doorgeeft wil ik wel op internet kijken of er ergens een electrisch schema te vinden is. Hij knalt toch in de uitlaat??? Backfire staat eigenlijk voor knallen in het inlaatspruitstuk..

Dit zit gewoon in speling op de verdeleras, kan niet anders. je hebt de as uit een lopende wagen.... maar heb je die ook bereden, dus onder warme werk omstandigheden horen lopen, en gas mee gegeven?

ook zit er soms een axiale speling op de nokkenas, waardoor de overbrenging naar je ontstekingsas soms iets ruimer is dan anders...

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

je hebt er een 350 motor in liggen zeg je, een ori chevrolet? of is er een andere ingekomen?

heb je de ontsteking voor of achter op het blok zitten? waarschijnlijk achter als het een 94 er is

Mercury 0
badge

13 jaar

Dag Peco Power

de verdeler as komt van een G20 waar ik al 3 jaar mee rij
er zit inderdaad wat axiale speling op

De onsteking zit inderdaad achter op't blok ik vermoed niet dat er een andere motor in ligt
ik heb 'm nog maar een 5 maanden

Gr Sandy

chevyjeepke 0

13 jaar

pak die module eens van de donor auto,je kan wel een nieuwe erop hebben gezet maar toch.

Die had ik eerst geprobeerd, daar heeft ie een dag goed mee gelopen toen dacht ik dat die ook kapot was daarom had ik een nieuwe gehaald

chevyjeepke 0

13 jaar

wat die speling betreft,hij kan wel speling hebben op de as en kan dan in uiterste geval een verkeerde bougie een vonk geven maar daar dan blijf je op de bobine kabel toch wel een konstante vonkenstroom houden,die module zitten stekkertjes op,zijn die kontakten goed schoon geen slecht draadje ergens als je er aan trekt tek je dan geen kabeltje middendoor??

Robby, ik vermoed dat je de principe werking van de bobine enz. niet goed ziet. In de bobine zitten twee spoelen om een metalen kern. (net als bij een trafo.) De ene spoel is een redelijk dikke en redelijk korte draad(primair bv 12 volt. De andere is heel dun en heel lang(secundair 12000 tot soms wel 20000 volt.) Laat je nu een stroom lopen door primaire draad. dan wordt de kern magnetisch. Als je die stroom onderbreekt wil de magneet zijn energie kwijt. Die komt terecht in de secundare spoel die veel langer is en daardoor ontstaat een hoogspanning. dit heet inductie. De grap is nu, hoe sneller je de primare stroom onderbreekt hoe hoger de spanning in de secundaire spoel. Het snel onderbreken deed men vroeger met behulp van contactpunten en een condensator. Er spatte dus 1 vonk(je) als de contactpunten open gingen. als ze later weer dicht gingen werd de bobine weer opgeladen om later weer hetzelfde te doen. Later kwamen de zg electronische ontstekingen waarbij de condensator vervangen werd door een transister en de contactpunten door een soort magnetisch oog (de zg halgever. Doe daar nog wat electronica bij en het werkt allemaal hetzelfde. Voor de goede orde ik heb het nu over een inductieve ontsteking. Omdat de secundaire spoel via de verdeelkap en de bougie loopt, zal de vonk wachten tot de spanning hoog genoeg is om over te springen. dat doet hij ook van de rotor naar de verdeelkap. De halgever in jouw geval moet wel kunnen werken. als het oog niets ziet gebeurt er niets. als het ook alles ziet gebeurt er ook niets. alleen als hij van licht naar donker gaat of andersom zal hij dat doorgeven aan de electronika die uiteindelijk de transistor bedient. Ik heb nu 1 vonk beschreven, maar als jouw motor 3000 toeren/ min draait zal bij dat voor elke bougie 1500 keer per minuut moeten doen. (4 takt motor) heb je een 8 cilinder dan moet hij dat 8 keer 1500 is 12000 keer per minuut doen dat is 2000 keer per seconde. Iets sneller dan ik het vertellen kan. Het is dus wel een vonkenregen, zoals jij denkt maar elke vonk komt maar 1 keer en die hoort op tijd te komen.

Sorry Robby, mijn relaas is voor Sandy bedoeld

Dag Robby
dat is inderdaad de ontsteking die ik er op heb zitten.
de speling die er op zit is inderdaad wat weinig voor problemen, moet ook kunnen ronddraaien.

Dag Cor,
Ik snap wel hoe de onsteking cycles werkt.
maar de primaire kring blijft 12V behouden tijdens het stotteren waar de secondaire kring geen spanning geeft
Daar zal ergens het probleem zitten
Aangezien ik alle onderdelen gewisseld of vernieuwd heb ben ik beginnen twijfelen

groetjes Sandy

chevyjeepke 0

13 jaar

12 volt op de bobine is echt niet voldoende om te weten dat er geen probleem is. trouwens op de versterker moet ook 12 volt staan en de maasa ervan moet ook goed zijn. is de bedrading meegewisseld? Ondanks alles denk ik toch dat de halgever de oorzaak is.

Nee dat snap ik, maar er is nu een nieuw symptoom wat ik niet kan thuis wijzen,
als ik de auto start, gaat vrij goed, en van het moment dat ik aan de gaspedaal kom valt ie stil,
moet echt verschillende keren pompen voor dat ie op gang komt, de toerenteller valt ook steeds weg

chevyjeepke 0

13 jaar

toerenteller haalt zijn signaal van de ontsteking.

Sorry dat ik effe weg ben geweest, ben een paar dagen op vakantie geweest en meld dit niet graag op voorhand over het net,
ga maandag weer eens verder sleutelen aan mijn knal ijzer ;)

alvast bedankt voor de reacties
Sandy


Ondanks alles wat ik al gewisseld heb ga ik weer alles terug zetten om het zo nog maar eens te proberen

chevyjeepke 0

13 jaar

Weet iemand of de onsteking ook samenwerkt met de automaat??

chevyjeepke 0

13 jaar

nee, die werken niet samen.

gr

Peco

Mercury 0
badge

13 jaar

samenwerken niet denk ik maar de motor kan wel informatie geven aan de bak. b.v. toerental.

Ik heb de ecu vervangen. deze zorgde er voor dat de ontsteking weg viel waar door er zich gas in de uitlaat opsloeg.
als er weer ontsteking was... laat je verbeelding maar werken. ben blij dat er niet alles is afgesprongen

alvast bedankt voor jullie uitleg ben er weer wat slimmer van geworden ;)

chevyjeepke 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US K1500 of stel zelf een nieuwe vraag.