hallo ik heb een probleem met starten.s,morgens slaat hij na lang doorstarten aan en dan stinkt het naar onverbrande diesel.de gloeibougie,s zijn vervangen,de sensor die de waarde meet als ik die uit de behuizing neem maar wel met de stekker erop dan gloeit hij wel en het lampje blijft ook langer branden en start normaal,zet ik de sensor weer terug in de behuizing dan gloeit hij weer niet voor.rara wie heeft er raad
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de sensor niet kapot ? Een TDI gloeit niet bij temperaturen van 5 graden en erboven, gezien het hier nu boven 0 is, zal het erom hangen.
Rookt hij ook als hij slecht aanslaat ? Zo nee, controleer de brandstofleidingen eens van en naar het filter / pomp..
hoi stefan.
ja hij rookt en stinkt naar diesel. half verbrande diesel,maar zou het niet kunnen dat de brandstof filter dicht zit of troep inzit want ik weet niet precies hoelang die erin zit en als die 4 of 5 uur stilgestaan heeft of de hele nacht geen diesel doorlaat
mvgr rob
14 jaar
oke de sensor weet ik niet,s,morgens brand het lampje langer dan normaal denk toch dat hij voorgloeit
mvgr rob
14 jaar
Rob,
Zou je het niet kunnen meten met en ampere tang, s'morgens voor je hem start ? Anders even met een multiemeter meten of er spanning op komt te staan..Zo nee, dan zou ik eerst de temp sensor vernieuwen, het kan zijn dat hij helemaal niet gloeit, of maar een sec..
Je kan hem ook eens 2 keer op contact zetten alvorens te starten,
Gr Stefan
14 jaar
hoi stefan
gloeibougie,s vernieuwd alles is door gemeten en hij gloeit voldoende voor,we hebben de branstof filter nu vernieuwd kon zijn dat er vocht in zat.
ze zeggen dat het ook kan zijn dat de brandstofpomp leegloopt als hij lang staat en bij het starten lang duurt tot de diesel terug in de pomp is,kan dat.dat is teverhelpen met een afsluiter er tussen zeggen ze.
mvgr rob
13 jaar
Hallo Rob,
Die afsluiter zit als het goed is op het filter, daar waar de retour op komt, is een plastic T-stuk en dat zit met een klem vast op het brandstoffilter.
Maar als je zegt dat hij rookt, krijgt hij ook zeker weten diesel.
Is dat probleem ineens ontstaan of na reparatie van iets dergelijks ?
Je zou hem eens kunnen laten uitlezen, dan kunnen ze gelijk de meetwaardeblokken bekijken.
Gr Stefan
13 jaar
hoi stefan
het is in een keer begonnen,als ik hem nu start dan duurt het even voor hij aanslaat en als hij aanslaat is het net of hij maar
op 2 cilinders loopt en het is meer wit grijze rook wat er uit de uitlaat komt en stinkt behoorlijk.na 30 sec loopt hij normaal en de rest van de dag is het ook goed tot hij langer stilstaat.dus de afsluiter zit op de filter.als ik nu een afsluit klep tussen de filter en de pomp plaats
op de aanvoer leiding zou dan mischien het probleem opgelost zijn.verder was alles oke nieuwe filter,nieuwe gloeibougie,s sensor
mvgr rob
13 jaar
Klinkt als niet zo beste gloeiers naar mijn idee.
Willem
Rob,
Neem eens even een multiemeter en hou een pen op de massa van de accu en de ander op de dikke + kabel van de gloeiers en laat iemand de auto op contact zetten, meet je nu spanning ?
Ik denk ook dat er inderdaad iets niet klopt met de gloei installatie, het kan zijn dat de dikke zekering stuk is, of dat het relai kapot, dan kan het lampje op het dashbord wel branden, maar dan komt er geen spanning op de gloeiers, in eerste instantie lijkt het wel of de boel werkt, maar zou toch even meten voor je met andere dingen gaat beginnen.
Gr Stefan
13 jaar
hoi stefan
we hebben de multimeter erop gehad en bij het voorgloeien geeft hij genoeg spanning en gloeit ook na.ik heb 2 afsluiters gehaalt
ik zet er een tussen de filter en de brandstofpomp het kan zijn de na lange tijd stilstaan de pomp leegloopt en er niet genoeg diesel
aanwezig is om de auto telaten aanslaan en het telang duurt tot hij hem aan gezogen heeft.ik hoor ook verhalen dat het de verstuivers zijn maar dan moet hij warm ook slecht lopen.en dat koppakking stuk is en er water op de zuigers staat,maar dan moet hij wit blijven roken ook als hij warm is.de auto heeft 350.000 km gelopen kan mischien ook compressie verlies zijn,maar daar wil ik nog niet aan denken.
ik ga de afsluitklep ertussen monteren en hoop dat het goed is ik laat je wel wat weten.
ik wens jou fijne feestdagen mvgr rob
13 jaar
diezel retourleidinkjes willen ook wel es haarscheurtjes bevatten.
dan heb je ook kans dat er lucht in t systeem komt.
en ook ff voelen of de aanvoer vast zit op de brandstofpomp.
(is bij mij ńet als turboslang, es een keer los/ser/ gegaan)
13 jaar
Ik heb het zelfde aan de hand. Bij mij is wsl de temperatuurzender/sensor voor het koelwater defect. Er is een nieuwe besteld, maar nog niet binnen.
Je kan dit testen door de stekker los te maken en de auto te starten. Pas wel op dat je motor niet te lang laat draaien en/of het contact niet te lang opzet aangezien door de stekker uit te trekken de gloeibougies continu blijven gloeien. Bij mij startte die meteen tijdens de eerste keer weer en de witte dieselrook was toen ook verdwenen.
Misschien heb je hier wat aan.
Grtjs
13 jaar
hoi,ik heb mischien de oorzaak gevonden.als ik de dieselpomp op punt zet met de paspen erin staat de nokkenas goed,maar zie het punt niet op het vliegwiel wel als ik hem wat bijdraai dus denk dat de timing dan niet goed is.
13 jaar
Mogelijk je distributieriem een tandje versprongen (of bij recent vernieuwd: niet goed gemonteerd)
13 jaar
hallo allemaal,oorzaak nog niet gevonden timing staat goed,voor en na gloeien ook goed,sensor ook goed,heb nu t-stuk op de filter vernieuwd het oude t-stuk liet meer lucht door als de nieuwe die liet bijna geen lucht door als ik er in blaasde.heb ook vanaf de filter een transparante slang gemonteerd dan kan ik zien of er lucht in de leiding zit.anders zou ik het echt niet meer weten,
goede raad is nu zeer welkom
mvgr rob
13 jaar
Je zou de tandwiel op de krukas van de distributieriem (heeft een diameter van ongeveer 7 cm) een kunnen controleren. Aangezien je toch al 350k km hebt opzitten (ik ZAT er net iets onder :-) ). Deze motoren hebben hier wel vaker last van. Als je dit het probleem is en je doet er niets aan, kan je het zelfde krijgen als wat mij overkomen is! Een dure zaak.
Gevolg van deze slijtage: distributieriem/timing is niet meer juist en je soms de auto niet meer aan de praat krijgt of moeilijk.
Bij mij was die blijkbaar al ver heen waardoor mijn problemen zijn ontstaan. Gevolg is dat ik op dit moment een tweedehands motor in moet laten zetten ipv een nieuwe tandwiel van een paar euro's. Omdat mijn problemen gelijktijdig waren ontstaan met het winterweer van de afgelopen periode, dacht ik eerst ook aan gloeibougies, voorgloeirelais, temperatuursensor,... Alles vervangen en gecontroleerd, maar daar lag het probleem niet.
Mvg
13 jaar
hoi oke ik heb een nieuw tandwiel besteld,we hebben de timing gecontroleerd.nokkenas op punt,brandstofpomp op punt krukas op punt maar het is wat jij zegt als er speling op het onderste tandwiel zit dan staat hij toch niet goed.ik weet dat het tandwiel 3 jaar geleden ook al eens is vernieuwd.bedankt voor de tip zal deze week onderdeel vernieuwen en dan hopen dat het opgelost is
mvgr rob
13 jaar
Graag gedaan. Het heeft mij 1250 euro gekost om tot deze oplossing te komen :-( Eigenlijk meer dan de auto waard was... Maar verder een super auto.
Grtjs
13 jaar
hallo allemaal
bedankt voor jullie raad ik heb een nieuwe krukas tandwiel en riem gemonteerd en hij liep meteen,hopelijk morgenvroeg
ook weer.maar denk dat het probleem verholpen is.
bedankt allemaal mvgr rob
13 jaar
hallo allemaal
bedankt voor jullie raad ik heb een nieuwe krukas tandwiel en riem gemonteerd en hij liep meteen,hopelijk morgenvroeg
ook weer.maar denk dat het probleem verholpen is.
bedankt allemaal mvgr rob
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar