auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: lucht in toevoerleiding dieselpomp

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1600

Hallo,
Ik heb een standaard 1600 diesel uit 1981.
Tussen dieselfilter en pomp zie ik lucht bij het starten, hij start dan ook slecht nadat hij 2 uur of langer heeft stilgestaan.
Eenmaal lopend, loopt hij goed.
Dieselfilter vervangen.

Waar kan de lucht binnenkomen?
Kan er lucht binnensluipen via retourleiding verstuivers en/of pomp?
Zit er in de pomp een terugslagklep die vast kan zitten?

Ik heb een terugslagklep gekocht, wil ik in de aanvoerleiding tussen pomp en filter zetten om te voorkomen dat de diesel terug de tank in loopt bij langer stilstaan, is dat een goed idee?

Alvast dank en fijn weekend!

Geplaatst door

vwhobbyist (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat is een goed idee,maar niet tussen pomp en filter,want dan kan het filter nog leeglopen,maar VOOR het branstoffilter.Succes.

bieuwke 0
badge

13 jaar

matthijs

Wat zou dan de achterliggende gedachten zijn dat een terugslagklep niet voor het filter zit maar op het filter ??

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Ik dacht dat achter de terugslagklep als de luchtlekkage in de retourslangen zit tenminste, de diesel door vacuum niet terug zal lopen, ook niet uit het filter, of zie ik dat verkeerd?
Een kennis zei me dat je bij een volle tank minder last hebt, waarom?

vwhobbyist 0

13 jaar

Het is mij niet bekend dat er een terugslagklep op je filter zit,maar dan werkt hij in ieder geval niet,anders zou je dit probleem niet hebben.Ik heb dit probleem al meerdere keren bij verschillende merken meegemaakt,en altijd op deze manier opgelost.Er zit waarschijnlijk in je toevoer van je branstofpomp een heel klein luchtlekje,en aangezien er geen druk op staat [aanzuigleiding] kan er wel lucht in terwijl er geen brandstof uitlekt.Als de auto stilstaat gaat de brandstof door het lekje terugstromen naar je tank met alle vervelende gevolgen de volgende keer als je wil starten.Als je nu voor het brandstoffilter in de slang een terugslagklep plaats dan blijft in ieder geval je pomp en filter gedurende de nacht vol,en kan ie fatsoenlijk aanslaan de volgende dag.Als hij normaal loopt heeft ie voldoende kracht om de teruggelopen brandstof voor de klep weer aan te zuigen.Succes!

bieuwke 0
badge

13 jaar

Terugslagklep is wel aanwezig, indien je deze vervangt is het probleem opgelost....

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Bieuwke, klinkt heel goed!
Ik ga dit volgende week toepassen, laat het effect hier weten, goed weekend!

vwhobbyist 0

13 jaar

Paul. volgensmij zit er geen terugslagklep in. Heb het fiter vernieuwd. Ik heb het oudste type van de T3 diesel. Filter schroef je onder een soort plaat waar de leiding die naar de pomp loopt op zit. of zit daar de terugslagklep in?

vwhobbyist 0

13 jaar

Wat je zegt een schroeffilter.... dan zit de terugslagklep in het deel waaraan het filter gemonteerd wordt.

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Idd, filter hangt als het ware aan een soort schotel, daar zit aan de bovenkant een doorzichte slang aan richting pomp.
Er zit een aftapkraantje aan de onderkant v/h filter

vwhobbyist 0

13 jaar

In die schotel zit de terugslagklep...... dat deel vervangen of een losse bijgeplaatste klep is de oplossing.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Ik kan aan de slag! Bedankt, laat volgende week het resultaat weten!

vwhobbyist 0

13 jaar

Ronald

Succes....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb slang gehaald bij een motorzaak, daar kun je doorzichtige,die wilde ik,per meter kopen, bij de auto-onderdelen zaken moest ik een rol van 5 m afnemen :-(
Terugslagklep geplaatst in slang tussen filter en dieselpomp, op aanraden van een kennis.
Wilde hem eerst voor filter plaatsen,maar vuil zou de klep kunnen beinvloeden.
Slang was trouwens aardig verhard, ik sluit dus ook niet uit dat die bij 1 van de aansluitingen toch zorgde voor het binnentrekken van lucht.

Heb vandaag, ook na stilstand van 5 uren, geen startproblemen, hij snort super snel.
Wat mij betreft probleem opgelost!

vwhobbyist 0

13 jaar

Zie hierboven, opgelost

vwhobbyist 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.