close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US Trans Sport: Bubbels expansievat!!

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.4L V6

Volgens mij ben ik de l%l met mn Trans sport....

Heb 'm net 2 maanden....nu heb ik bubbels in mn expansievat...190.000km op de teller.

Pakking? of eerst 's radiateurdop proberen ?

Mn temperatuur blijft netjes op normale stand staan....net hilversum/nijmegen gereden en gaat perfect...
Ook hoor ik lucht door mn kachel gaan in het dashboard, kachel doet het overigens goed voor en achterin..

groet jan

Geplaatst door

ford'65 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Door op elke cilinder afzonderlijk in het bovenste dode punt ervan (compressieslag) luchtdruk te zetten ( minimaal 6 bar), kun je controleren of er op dat moment lucht uit het expansievat komt. Beter nog is dit te doen bij koude motor met een tot in de rand gevuld reservoir. elke verhoging van het vloeistof niveau wijst op een lekkage vanuit de betreffende compressieruimte. Na demontage weet je dan of de koppakking de oorzaak is of bv een scheurtje in de kop.

In een oude bougie een tubeless ventiel plaatsen en de bandenpomp erop zetten.

Als er geen lekkage is naar een cilinder is er waarschijnlijk ergens een verstopping met daarnaast een hoogliggende plek in het koelsysteemwaar de lucht naar binnen gezogen kan worden.

Als je nu al weet dat de overdrukdop defect is?? Zou ik beginnen met een nieuwe dop, daarna ontluchten en na een proefrit kijken of er op een hoog gelegen plaats koelvloeistof naar buiten komt? (dezelfde plek waar eerder de lucht in het systeem kwam.

Cor:

of de radiateurdop defect is weet ik niet.....is maar een gok....

Nog 1 x de feiten:

-kachel doet het perfect voor en achter
-temperatuur blijft normaal
-auto rookt niet

borrelt alleen beetje in expansievat

Toch ga ik volgende week het blokje lichten....koppakking en manifoldpakking....voor de zekerheid dan maar, wil nog dik een ton verder met deze auto!

ford'65 0

12 jaar

Nee joh, eerst vaststellen of het nodig is de kop eraf te halen. en als je weet welke cilinder de boosdoener is kun je daar extra aandacht aan geven.

Hoi Jan en Cor....

Een lekke kop heb je bij veel koelvloeistof verlies (of een lekke v-pakking) of een lekke waterpomp, of ergens een lekke slang of leiding.....

waarom niet ff de zaak goed op druk pompen bij de garage met een drukpomp en kijk hoeveel ie zakt en hoe snel.... eventueel ff snuffelen naar co, maar zo maar ff de koppen er af halen.......als je een behoorlijk lekke v-pakking hebt, dan hangen de druppen kvs aan de startmotor... een lekke kop, dan heb je al vrij vlot een blok vol caramelvla..... zorg er gewoon voor dat er koud genoeg kvs in je expansievat zit, ontlucht hem desnoods nog een keer... Er is niks vervelenders als een zgn"probleem tussen de oren"nl angst hebben dat je iets overkomt dat ook anderen is overkomen... niet eerder loshalen dan dat het aantoonbaar is!!

En Cor, de achterste 3 bougies verwisselen kost mij toch nog gauw een uurtje werk, en dan heb ik een speciaal sleuteltje en een aangepaste dop... daar krijg je nooit een aangepaste bougie met ventiel in, en dan al sowieso geen luchtslang er op.... die optie gaat bij deze auto niet werken...

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

12 jaar

Wij gebruikten meestal de slang van de cilinderlektster, daarnaast had ik nog een bougie waarop we een flexibel gewapende slang gefabriceerd hadden..
In dienst moesten we de bougies van de centuron tanks zowat uit het ondercarter toveren (dat waren nog eens tijden!!) Maar ik ben met je eens dat een eenvoudige test met de uitlaatgastester (in de pot maar boven de vloeistof) direct uitsluitsel geeft of er een lekkage naar een cilinder is. Andersom testen heb ik weing plezier van gehad. De druk op het expansie vat mag niet veel hoger zijn dan die van de overdrukdop, en het verschil in niveau voor en na de test zegt niet veel. Als je ermee hebt veroorzaakt dat er koelvloeistof in een cilinder komt loop je daarna het risico van een waterslot, of de lekkage is zo gering dat betreffende cilinder erna nog gewoon zijn werk doet.

Ik heb geen ervaring met de Chevrolet. Maar begrijp ik goed dat een klein beetje lekkage van bv een koppakking niet de reden kan zijn om de kop te demonteren.??

Het 3,4 liter v6 blok in deze auto is ontstaan uit het öude 3,1 liter onderblok (gebruikt tot 94) met daarop de koppen van de 3,8 liter v6 van na 1994, met wat aanpassingen aan inlaatspruitstuk, injectie en klepstoter geleiding...
Deze motoren hadden al vrij vlot last van problemen met de inlaatspruitstukpakking (de V-pakking) waardoor ze koelvloeistof verloren. Die pakkingset is hier in verbeterde versie te leveren voor een kleine 100 euro... de koppakkingset compleet, kom je al snel richting de 300 euro....
Als je de koppen trekt, kun je ze ook beter wegbrengen en laten reviseren, dus nieuwe klepzittingen en kleppen, want de zaak is nu toch los. Maar mijn ervaring is dat indien de v-pakking lekt, je ook koelwaterverlies hebt, maar dan hoef je niet de koppen te trekken... een lekke koppakkinng toont zich vrij vlot door sludge.... en voordat je weet wat er echt mis is zou ik de zaak niet loshalen....

gr

Peco

Mercury 0
badge

12 jaar

snelle reacties!

Mijn trans sport verliest geen koelvloeistof, slangen zijn normaal hard bij bedrijfstemperatuur......MAAR als ik in het expansievaatje kijkt komen er bubbeltjes lucht uit, als de motor koud is en ik knijp in de bovendste slang borreld hij ook leeg in het expansievat.....ik zal morgen een garage laten snuffelen....en toch maar even naar den Dolder voor een verse radiateurdop.....

Mercury: ik ben inderdaad een beetje paranoia over die pakkingen.......ik kwam er ook achter vandaag zo van toch 's kijken onder de kap...en ja hoor bubbels!!! als ik 'm niet open had gedaan had ik het nooit geweten hahaha

ford'65 0

12 jaar

Vandaag een expert laten kijken (vriend van me)

Is koppakking in heeel vroeg stadium.

Ga nu even tijdelijk in een half platgereden Nissan Micra rijden hahaha en een project maken van de Trans sport.

Ga koppakking en intakepakking vervangen....alles netjes maken....

Heb al een hoop info van Youtube en Venture forum uit USA vergaard.....en heb zeeeeer deskundige hulp(Harley Davidson monteur van het jaar 2010 en 2011!!!!!) mocht dat nodig zijn....wordt vervolgt!

Komen Fell Pro pakkingen op.......

ford'65 0

12 jaar

ford'65
Particulier
Echte naam: jan
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 57
E-mail
Koppakkingklus gestart Trans Sport '99
Chevrolet US Trans Sport
Bouwjaar: 1999
Brandstof: Benzine
Motor: 3.4L V6
Vandaag begonnen aan koppakkingklus Chevrolet Trans sport...pakkingset via Peco's klusmaat besteld....mooie prijs, aardige vent ;)

Alles netjes gelabeld en al 50 foto's genomen............handig als het weer in elkaar moet...zijde bestuurderskant is zo goed als kaal..
wel meteen de eerste problemen....

-haal ik de aansluiting uitlaat/uitlaatspruitstuk achterzijde van onder los of van bovenaf?
-motorsteun voorzijde passagierskant...wat een kl%#@% ding! morgen weer poging wagen te demonteren van motorblok....
-dynamo zit los maar wil er niet tussen uit, blok staat los(2 voorste motorsteunen zijn los)....(moet ruitenwissergebeuren eraf?)
-dynamobeugel zit muurvast...3 bouten zijkant zijn eruit... zie foto beugel=is ook de beugel waar een takeloog tegenaan zit, wat mij opvalt is dat je bij de meeste transporters een rol ziet zitten onder de dynamo...die heb ik niet...spanrol zit bij mij onder de stuurbekrachtigingspomp...
-stuurbekrachtigingspomp zit los maar loopt na 2 cm omhoog vast....kan 'm verder niet bewegen..

Tips zijn welkom....ik merk al wel dat het geen simpel klusje is ;)

groet Jan


Grijze beugel waar dynamo aanzit...met de 3 bouten los zit ie nog muurvast...gepast geweld begruiken?:



Dynamo is los......gat zagen in schutbord? haha


Onder zat de dynamo nog vast:




Rechtsboven de irritante motorsteun moet verder zoeken hoe hij vast zit aan het motorblok:


Laatst bewerkt door ford'65 (Vandaag 23:34)

Mercury 0
badge

12 jaar

goed, je dynamo beugel zit vast achter in de kop, om het hoekje... je zult de eerste niet zijn die 1 breekt (ik zelf ook al eens, en ik denk niet dat ik nog 1 heb liggen, en Jan de onderdelenman ook niet dacht ik...

uitlaat los van onderaf....

ruitewissermechaniek loskoppelen van de wisserarmen.....

motorsteun loshalen vooraan, dan omhoogklappen naar de motor....

nadat je de uitlaten los hebt, dan motor met spanband naar voren trekken, kun je beter bij de bobinebrug... denk om de grommets die onder de bobinebrug zitten, anders krijg je je kleppendeksel later niet weer oliedicht!!

stuurbekrachtigingspomp....moet zo aan de kant willen als alle bouten los zijn...

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

12 jaar

[quote=Mercury]En??????? al verder???[/quote]
Auto zit weer in elkaar!
starten lopen...en zonder gekke geluiden...echt zoals het hoort, Smooth!

Nu heb ik wel een probleem: auto slaat af bij lage toeren en stoplichten....auto geeft wel zelf eerst dot gas voor hij afslaat........?
Stationair toerental schommeld ook, geeft ie ook weer gas tot 1200toeren en slaat af.........
Alle onderdelen heb ik netjes schoongemaakt, ook gasklephuis,ecu e.d.
Het gekke is als ie uitslaat hoor ik wel direct de benzinepomp aanslaan....starten doet ie weer direct goed.
Heb er nu 10minuten mee gereden na de 1e start....wie weet gaat het zelf over? ben er wel moe van....wat een klus zeg !!!!

Waar zal ik zoeken?

gegroet!

ford'65 0

12 jaar

Alle vacuum goed? pcv valve? daar lijkt het nl op. als ie begint te donderen, knippert dan het motormanagement lampje ook?

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

12 jaar

[quote=Mercury]Alle vacuum goed? pcv valve? daar lijkt het nl op. als ie begint te donderen, knippert dan het motormanagement lampje ook?

gr

Peco Power[/quote]
PCV valve is dat ding op de voorste kleppendeksel toch?.. die zit goed vast/erin gedrukt, heb 'm ook nog schoongemaakt met remmenreiniger...als ik 'm eraf trek slaat ie gelijk af...ding doet dus wel iets.
Het probleem doet zich ook meer voor als de motor warm is ben ik al achter.
GEEN lampje dat brand.
Het verotte is dat als je afremd om af te slaan je stuurbekrachtiging ook stopt als ie afslaat...spierballen kweken...

Heb net alles nog eens bekeken....alles zit netjes vast/stekkers zitten goed...

Wat me wel opvalt is die plastic buis die net voor het gasklephuis in dat rubber zit en aan de andere kant in het achterste kleppendeksel.....daarachter in kleppendeksel zit ie maar heel losjes in....dat hoort zo?

Het probleem is dat je overal zo moeilijk bij kan....een controle is meteen weer zo'n operatie.......nu las ik wel op een usa forum dat het normaal kan zijn dat ie in het begin moeilijk doet met stationairproblemen....ze hebben het zelfs over de eerste 50 mijl!

Voor de koppakkingklus deed hij het perfect.....anders lees ik hem wel uit binnenkort....


gegroet!

ford'65 0

12 jaar

afslaan bij remmen duidt op vacuumtekort.... nou,probeer maar ff, maar die pcv valves gaan vaak stuk...

Mercury 0
badge

12 jaar

[quote=Mercury]afslaan bij remmen duidt op vacuumtekort.... nou,probeer maar ff, maar die pcv valves gaan vaak stuk...[/quote]
http://i195.photobucket.com/albums/z130/...

Schiet me net iets te binnen...

Bovenstaande link zie je een foto met de benzineregelaar linksonder....deze heb ik gemonteerd zonder pakking...zat ook niet bij demonteren....hoort hier een rubbertje in ? er zat na vastdraaien wel beweging in viel me op......

ford'65 0

12 jaar

Auto loopt weer als een nieuwe!!

De IAC idlle control vergeten schoon te maken tijdens klus...
Nu schoon en weer prima!

Bedankt voor 't meedenken...

Groet jan

Ps Mercury bedankt voor je onderdelen link/verwijzing!

ford'65 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.