Na veel zoeken kom ik er niet uit...
in beide deuren zit een schakelaar om de deuren te vergrendelen of te ontgrendelen. vergrendelen gaat wel, maar ontgrendelen niet, zowel op de linker als de rechter deur schakelaar.
ik héb een bedradingschema, en na diverse metingen op de BCM blijkt dat op de lichtblauwe draad op de BCM module geen signaal komt, wel op de witte die de deuren vergrendelt.
er zit dus ergens een onderbreking. Ik heb overigens beide deurschakelaars getest en die functioneren goed.
Volgens het schema (Haynes) komen die draden uit de deurschakelaars "ergens" bij elkaar, en vandaar gaan ze naar de BCM.
En dat kan ik dus niet terugvinden zonder de hele kabelboom uit elkaar te halen en dat zie ik niet echt zitten...
weet iemand waar en op welke stekkers de kabels uit de deuren bij elkaar komen en vandaar of elders naar de BCM gaan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja, die blauwe draad is je boosdoener, en om die te volgen zul je helaas de kabelboom uit elkaar moeten hebben.
Eric,
Je zou eens kunnen zoeken naar een stekker onder je dashboard die dezelfde kleuren draden heeft als de stekker op de BCM. Controleer vervolgens of op die witte draad (die vergrendelt) spanning komt te staan en op de blauwe (die ontgrendelt) om het zeker te weten. Als de witte draad doormeet naar de witte draad op stekker van de BCM kun je een nieuwe (blauwe) draad trekken naar de BCM, of vanaf de deuren, voordat je de kabelboom opereert.
Mvg,
Jvr
14 jaar
Ja,
Ik had al zoiets bedacht, om de draad vanaf de schakelaar naar de BCM Ohms door te meten, de witte doet het dus wel de blauwe niet.
nu gaat vanaf beide deuren natuurlijk een kleine kabelboom naar binnen. gaat die nu meteen een kabelboom in of zitten daar nog stekkers tusen?
en waar zitten die stekkers....
daar kan ik natuurlijk zelf wel achter komen door het hele dashboard overhoop te halen maar als iemand het weet kan ik gerichter zoeken.
Misschien vind ik dan de breuk óf kan ik vanaf daar een nieuwe draad trekken.
in ieder geval zit de onderbreking volgens mij áchter het punt waar de bedrading van de deuren bij elkaar komen, anders zou één van de deuren het nog doen.
Ik zag wel dat er een alarm is ingebouwd van het merk Laserline (waarvan de sirene het gelukkig niet meer doet).
wat wel werkt :
vergrendelen en ontgrendelen met de afstandbediening van Laserline.
En ook wanneer je de "park" en "drive" bedient werkt het naar behoren.
Pas nog met succes alle hydraulische stoters vervangen, één van die zorgden voor een harde tik als de motor koud was. Ik heb ze alle vervangen omdat niet te vinden was welke de tik veroorzaakte...gelijk ook die V-pakking en een lambda sonde die ook defect was.
Hij loopt weer als een zonnetje, doodstil en heeft ook merkbaar meer vermogen.
Ik zag aan fles met nog een beetje olie erin dat de vorige eigenaar ( ik heb 'm pas) 5W40 erin gedaan heeft. de olie in het blok ziet er goed uit, nog niet zwart maar is het niet beter de juiste (5W30) erin te doen?
14 jaar
5w30 is voorschrift, maar mijnes loopt al jaren lekker op 5w40. op http://chevytranssport.hyves.nl/?pageid=... is er een poll over. Ik weet niet of je hem al kende.
Er is een methode om de deuren te resetten, maar moet ik even opzoeken, als ik hem heb meldt ik het wel even.
gr
Peco Power
bedankt voor jullie reactie,
ik ga binnenkort, als het weer wat warmer buiten word eens spitten onder het dashboard.
het zal er uiteindelijk wel op neerkomen om een by-pass te trekken van de schakelaars naar de BCM.
14 jaar
Ik zal morgen ff een reset opzoeken en je sturen
gr
Peco Power
Hallo allemaal,
ik heb het uiteindelijk gevonden
Dus voor diegenen die problemen hebben met de schakelaars van de deurvergrendeling, let op het volgende :
Als de deurvergrendeling niet of ten dele werkt, en je weet zeker dat de schakelaars in de deur goed zijn.
Maak aan de pasagierszijde voorin de plastic dorpel los en ook een stuk van het deurrubber. Maak ook (iets meer naar voren) het plastic deksel aan de zijkant onder het dashboardkastje los.
Nu kun je de vloerbedekking iets oplichten en daar vindt je een kabelboom.
Precies waar die kabelboom rechts uit de carosserie komt en naar onder de vloer verdwijnt rust deze op een richel in de bodem, meestal heeft daar ook water gezeten. (kun je zien aan de oxidatie).
haal voorzichtig het plakband eraf. Nu zie je uiteraard een heleboel draden maar het gaat om de volgende kleuren : dunne witte en dunne lichtblauwe.
Vanaf voor komen dus twee witte die bij één witte naar achteren en ook twee lichtblauwe die weer bij één blauwe zijn geknepen.
Daar zit meestal zwarte tape omheen. Die maak je los en je zult zien dat deze verbindingen zwaar geoxideerd zijn.
Bij mij lagen de witte helemaal losgeoxideerd. De oxide zat zover in de draden dat deze niet meer gesoldeerd kon worden. Ik heb er daarom een nieuw stuk tussen moet zetten.
Losknippen, opnieuw aanstrippen en weer aan elkaar solderen, gebruik géén kroonsteentjes, die gaan weer los, dan weer aftapen.
Opmerking : GEBRUIK GÉÉN S39 OF IETS DERGELIJKS ALS VLOEIMIDDEL !!! GEBRUIK SOLDEER WAAR AL VLOEIMIDDEL IN ZIT!
Er zit ook nog zo'n zelfde verbinding met gele draden, ik weet niet waar die voor is maar die heb ik ook maar gelijk gedaan.
Daarna werkte alle deurvergrendeling schakelaars weer in elke deur.
14 jaar
ERic, Chapeau...
EEn ROT klus en ik heb er wel eens iets over gehoord, maar ik heb het (gelukkig) zelf nog nooit bij de hand gehad... De gele draden zijn volgens mij voor de schuifdeur en de vergrendeling daar van bij het uit de park zetten.
gr
Peco Power
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar