close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US Malibu: koelprobleem chevy 5.0 v8

Bouwjaar: 1983, Brandstof: LPG, Motorcode: 5.0

hola

Heb sinds enige tijd koelproblemen met mijn chevy

Het probleem doet zich alleen voor op de snelweg als ik laag toeren rijd , rond de 90 a 100 km/uur, automaatbak schakelt dan naar 3 en dan rijd je laag toerental, bij zon v8 is dat echt laag

De motor gaat dan in hoog tempo in temperatuur omhoog

De motor loopt op zowel lpg als benzine, bij beide brandstoffen manifesteert zich het probleem

Zelf onderzocht/gedaan om te kijken of het enig verschil maakte:

-slangen van lpg verdamper omgedraaid, geen verschil
-kachel doorgespoeld/ afgesloten, geen verschil
-radiateur doorgespoeld met veel water en soda, geen verschil
-thermostaat vervangen/zelfs verwijderd, geen verschil

Er zit een viscokoppeling tussen waterpomp en fan

Die moet vaster mee gaan draaien naarmate de motor warmer wordt

Ik kan hem echter met warme motor met de hand tegenhouden totdat de fan stilstaat, hij draait wel mee als ik dat niet doe

Sommigen beweren dat dat normaal is, anderen weer niet

Ik weet dat een motor warmer wordt op lpg, e doch, op benzine is het probleem er ook

Ik rijd nu rond zonder thermostaat, in de stad gaat dat, want trek je regelmatig op, maakt de motor toeren en wordt de motor niet te warm

ik verdenk oa een defecte waterpomp, al kun je als je in de radiateur kijkt toch zien dat het koelwater goed doorstroomt, en tevens denk ik dat er ergens een verstopping zit in het blok

Ik ken het blok van binnen niet, is zoiets mogelijk? zijn de koelkanalen zo krap dat dat dicht kan gaan zitten?

Als laatste verdenk ik de koppakking

Ik heb alleen geen koelwater bij mijn olie, het blok loopt verder goed, als de motor niet te heet is dan kan ik de koelwaterslangen nog indrukken, wat niet duidt op overdruk

wat te doen?

advies gevraagd ;)

bvd

Malle

Geplaatst door

malle (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zo'n koelventilator moet je bij een warme motor niet tegen kunnen houden en helemaal niet als ie heet is. dan slaat ie gewoon je vingers eraf. en zo te horen heeft ie alleen het probleem als er dus geen rijwindkoeling is en bij toeren draait de vin altijd meer mee.
ik zou toch maar een andere (goeie) viscokoppeling proberen.

succes!

Mausx 0

16 jaar

ueh correctie, zon 100 km per uur, dan heb je juist wel rijwindkoeling, en zou de motor niet te heet kunnen worden

maar de motor wordt dan wel constanter belast dan in de stad

plan is nu om eerst de visco koppeling vast te zetten zodat ik een vaste fan heb

dan weten we al wat meer ;)

malle 0

16 jaar

haal ff een andere fan, het metaaltje dat (jij noemt het een visco koppeling) dat hem mee moet nemen werkt niet goed meer, komt vaker voor.
ook moet je ff je bakolie verdenken de bakolie wordt gekoeld in de radiateur en als je een slippende bak hebt in 3, dan wordt die olie zo heet dat je temp er behoorlijk van oploopt. als ie stationair draait en ook langer dan 10 min wordt ie dan ook te heet? ik wordt een beetje wantrouwig omdat je in stadsverkeer geen last hebt en dat is normaal gesproken juist een probleem bij warmlopende voitures, die krijgen nl te weinig rijwind en als de fan dan ook nog slecht meedraait.......

suc6

peco power

Mercury 0
badge

16 jaar

kheb ook gedacht aan bak, maar dan een lekkage, koelvloeistof die daarin verdwijnt, e doch, niets aan de hand

slippen doetie juist niet,bij hoge snelheden draait de motor juist een laag toerental, zals het hoort

stationair is er niets aan de hand, niet te heet

ook bij mij druist de logica totaal tegen mijn manier van denken en diagnosestelling in, zoals je zegt, hij zou juist in de stad, korte stukken, heet moeten worden, maar in de stad maakt je motor wel meer en onregelmatiger toeren doordat je steeds aanrijdt en gas geeft, op de snelweg rijdt je constanter met eenzelfde soort belasting en toerental van de motor

als ik straks nog ff tijd heb gaat eerst de fan deraf

bedankt zover allen meedenkers

:)

malle 0

16 jaar

heeft je radiator nog wel voldoende door stroming
heb dit zelf gehad in de stad geen probleem en op de snelweg steeds heet lopen

gr erik

erik007 0

16 jaar

gaan we vandeweek ondervinden, hij gaat eruit om door te spoelen

malle 0

16 jaar

heb je recentelijk een andere dynamo, stuurbekrachtigingspomp of aircopomp geplaatst met een andere poelie, hierdoor kan de rotatiesnelheid van je waterpomp afnemen, maar dan moest je stationair helemaal last hebben. probeer nog eens om de fan vast te zetten (met een zelftapper oid) en kijk dan nog eens, blijft ie warm, dan moet het met je bak en je bakoliekoeling te maken hebben volgens mij. Je verliest geen koelvloeistof neem ik aan? waterpomp maakt geen rare geluiden (ff luisteren met een schroevendraaier erop en het handvat aan je oor) dan had je het probleem stationair ook. radiateur zou nog dicht kunnen zitten, spoelen met soda heeft weinig nut gehad, soda is basisch en kalk met vuil ook, beter spoel je met zuur, schoonmaakazijn oid of verdund zoutzuur/salpeterzuur, maar je hebt bij een te sterke concentratie dan kans op andere schade.

we horen het wel

gr
peco power

Mercury 0
badge

16 jaar

nee, recent niets aangepast, behalve lpg derin

hij liep op benzine ook wat warmer dan normaal al, maar niet om zorgen over te maken

verlies alleen koelvloeistof als de temp zo hoog wordt at het gaat koken, waterpomp klinkt ook in orde

de bak is ook in orde , veranderd niets in schakelgedrag en hij schakelt boterzacht zoals ik gewend ben

het is toch echt de motortemp die te hoog oploopt

je tip met schoonmaakazijn ga ik proberen

later meer ;)

malle 0

16 jaar

wat ik wel vreemd vind, bij deze motoren knijp jij je slang echt niet in als hij warm is die is dan keihard is je radiatordop nog wel goed

en hij is van 83 vervang eerst je visco maar eens en dan verdenk ik je radiateur als je die vervangt moet je wel zorgen dat je er een opzet met dik blok anders heb je weer een warmloper

radiateurdop is al vervangen, geen verschil

als alles goed gaat en de oplossing gevonden is komt er sowieso een gereviseerde rad in, die reviseren ze met 30 % fijnere mazen vor meer koeling

ik overweeg ook een electrische fan er aan de voorkant bij te zetten met thermoschakelaar

kan nooit kwaad

maar eerst de oorzaak zien te vinden

malle 0

16 jaar

electrische fan met thermoswitch ben ik geen voorstander van, bijna alle koppakking/warmlop/waterverliesproblemen die ik binnenkrijg van de nieuwere voertuigen hebben te maken met niet werkende thermoswitches van electrische fans. slaan veel te laat in en als ze dan een keer niet werken (slechte contacten , luchtbellen in het systeem) wordt veel te laat opgemerkt dat de zooi heet loopt en staan ze al te koken of ze blazen de radiateur op. hal gewoon op de sloop een goed werkende fan, hij heeft er de afgelopen 25 jaar ook goed mee gereden dus (hier volgt een wijze les van MIJN leermeester) 'wat goed is moet je goed laten'
even terug naar je probleem, ik lees nu : pas lpg opgebouwd en toen begon het.................
Goed dan weten we nog een veroorzaker, hoe is de converter aangesloten, wat voor converter zit er in (welk merk) heb je een idee voor hoeveel pk deze is en is de route naar de converter (warm water) wel goed, zit de converter wel hoog genoeg, ik denk dat hier het probleem zit.
je rijdt in de stad en neemt zo nu en dan gas af, converter wordt koud door het verdampen,maar op het moment dat je het gas loslaat komt het weer bij. nu ga je op de snelweg met een constante snelheid rijden, er wordt meer gas gevraagd en gedurende langere tijd moet er op een behoorlijk nivo verdampt worden. water route trekt nu over de verdamper en circuleert niet goed, hierdoor warmlopen van de auto, ik heb het al eerder gezien, fout aangesloten converter en 2 aparte circuits meestal bevriest dan de verdamper, maar miss dat dat bij jou net niet gebeurt en als je gaat kijken onder de kap is de ijsvorming miss wel weer weg. ik zoudit zeker ff nalopen!!!!!!

greetz

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

als ik denk aan electrische fan denk ik aan erbijzetten, niet vervangen, je hebt gelijk,wat goed werkt moet je niets aan doen

de visco vervangen door een vaste fan is weinig aanpassing, er rijden daarnaast zat chevy's 5.0 rond die dat standaard al hebben

ben nooit voorstander geweest van visco, vaste fan draait altijd mee, altijd koeling, nooit gelazer

dik heb de visco eraf gehad en bekeken of ik hem kan blokkeren, das best lastig dus er komt een vaste fan op

dan nu het lpg gebeuren

ik heb een omvl verdamper, vermogen tot 8 liter, geplaatst ongeveer op zelfde hoogte als het luchtfilter

ik heb nog geen bevroren verdamper gehad, ook heb ik diverse set ups geprobeerd met aansluiten koelwater

van serie met, en zonder kachel, tot parallel met en zonder kachel , gekeken of de slangen wel vrij lagen en zo nee, dat aangepast, zoals het er nu bijligt heb ik voldoende doorstroming en dat check ik door de bovenste uitgaande waterslang eraf te halen tijdens lopen van de motor, het koelwater circuleert netjes rond, bovenste punt van het systeem ook ontlucht overigens

ik heb ook bekeken of het uitmaakte welke in en uitvoer ik gebruikte, ik heb de slangen aan de verdamperaansluiting dus eens omgedraaid, en merkte geen verschil , vereiste aansluiting bij naavraag is, aanvoer onder de verdamper in, afvoer boven eruit

de verdamper wordt ook warm, bedrijfstemperatuur

ik snap je theorie en het zou daar in kunnen zitten, ik heb dat nog niet grondig gecheckt maar mijn ervaring is wel dat een bevroren verdamper meteen betekent dat je motor afslaat, dat is nog geen enkele keer het geval geweest

ff nuance, het probleem is niet pas begonnen toen ik lpg heb ingebouwd

op benzine liep de motor ook al warmer dan bedrijfstemp, maar dat zag ik niet direct als een probleem, omdat de meter op 210 bleef steken, 210 is weliswaar wat aan de hoge kant, maar toelaatbaar, fahrenheit uiteraard, 210 is 98 graden celcius

op lpg kwam daar nog zon 10 graden bij en het lijkt er op dat de motor dat nu net niet meer kan verwerken

de theorie die me gezien alle onlogische problemen het meest logisch lijkt is nog:

lekke koppakking, overdruk in het koelsysteem die de circulatie in het koelsysteem daardoor belemmert, het koelwater stroomt niet meer voldoende, en de motor wordt te warm, tegen overdruk kan een waterpomp niet inwerken

ik hoop uiteraard dat het dat niet is

nog een vraag over de plaatsing van de verdamper:

ik heb hem geplaatst op het binnenscherm, zon beetje ter hoogte van het luchtfilter

wat is beter, hoog plaatsen, of laag?

bedankt voor het meedenken iig zo, leer ik ook nog eens bij

nog ff voor de duidelijkheid

zelfs met de thermostaat er geheel uit - dus vrije doorstroming - loopt de motor nog te warm

dat is volgens mij zelfs met een vaste fan niet op te lossen, maar ik ga het stap voor stap aanpassen en bekijken wat het me oplevert

malle 0

16 jaar

wat die vaste fan betreft,inderdaad die draait altijd mee maar maakt wel een klere herrie plus kost je veel meer brandstof want dat kost veel energie om die volgas mee te laten draaien en je riemen kunnen ok wel gaan slippen,mooi origineel laten die visco's kosten tegenwoordig ook niet alles meer

ik gooi het op je radiateur als jij je thermosstaat eruit gooit gaat ook de koelvloeistof sneller door je radiateur en krijgt dus minder kans om te koel te worden als hij dan niet goed open is wordt de koelvloeistof niet snel genoeg afgekoeld.

ok, maar hoe verklaar je dat het probleem van te heet worden er ook was met thermostaat, en ook met een nieuwe thermostaat?

overigens eentje die bij 80 graden opengaat

malle 0

16 jaar

je hebt als de auto stationair draait geen rare belletjes (licht schuimend) in het koelwater, zo ja, dan heb je een lekke koppakking, zit er een bougie bij die echt anders van kleur is ? nog ff 1 ding wat je kunt proberen: draai de radiateur dop niet helemaal vast, maar gewoon op de eerste stand zeg maar. het systeem kan nu geen druk opbouwen en zou als de koppakking lek is minder hoog in temperatuur moeten lopen (geen druk is een lagere temperatuur, ivm veranderd kookpunt van de vloeistof)
miss een extra oliekoeler voor de automaatbakolie?
Verdamper altijd zo hoog mogelijk!!!
jammer dat je ruim 200km van me af woont, ik zou dit graag eens even in werkelijkheid willen bekijken, en ff meten op het blok met de infrarood thermometer. Ik verdenk ook je radiateur, iets anders kan ik niet meer bedenken.
we horen het wel
gr
Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

ook bij verkeert afgestelde ontsteking,kan je verhoging van themperatuur krijgen!
hier wordt nergens overgesproken.
mijn mening is dan ook ,,begin bij het begin
nieuwe en juiste bougie type,ontstekingstijdstip,enz,enz,enz
en verdamper moet inderdaad zo hoog mogelijk,maar onder der radiateurstop zitten.

gr Jan

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

Idd Jan, ook die mogelijkheid bestaat nog! zit je vervroeging niet vast? of staat de ontsteking veels te vroeg? start de auto zwaar?
gebruik je niet toevallig (ja daar gaan we weer) Champion bougies? gewoon ac/delco's erin en ietsje warmer dan originele ivm gas, dan ontsteking goed zetten, 305 chevy moet zo ergens tussen de 6 en 12 graden voorontsteking hebben. gewoon ff proberen en verder afstellen op het gevoel/gehoor.
nu zie ik alweer mensen schreeuwen van wat een voorontsteking, maar chevrolet staat bekend om zijn versleten distributies met erg veel speling, kun je de rotor makkelijk heen en weer draaien? meestal stel ik ze op het gehoor af en kijk dan met de lamp of het niet echt veel te gek staat (meer dan 14 graden is niet echt goed)
hierna opnieuw gas afstellen. Het is in elk geval het proberen waard . check ook ff alle vacuum, 1 lek vacuumslangetje en je hebt soms de vreemdste problemen.

gr
Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

hhhmmmm is je temp zender wel oké die zit achter het linker uitlaatspruitstuk als jij zegt dat hij warm loopt zijn dan ook echt de slangen bloedheet,omdat je visco niet ingrijpt zou het ook nog kunnen zijn dat je meter of zender afwijkt natuurlijk

ff aanvulling:

nieuwe verdelerkap plus rotor, centrifugaalvervroeging zit niet vast
nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies,merk accel, speciaal bij C en P part in belfeld gevraagd naar wat warmere bougies ivm lpg

verdamper zit op zelfde hoogte als radiateurdop

radiateurdop half erop heb ik een aantal keren geprobeerd omdat dat idd vertragend werkte toen motor te te begon te worden, maar eenmala toch te heet en kokend helpt ook dat niet

ontsteking stond eerst verkeerd, inhouden en wilde niet doortrekken, dit op gevoel versteld, dus niet zo nauwkeurig als met stroboscooplampje, maar de motor trekt nu wel goed door als ik wat meer gas geef

hij start niet 1 2 3, duurt een seconde of 5, 6, wijt ik aan lage accuspanning, dynamo laad niet geweldig meer bij, moeten nog nieuwe koolborsteltjes in, de massas van en naar blok en accu zijn ok

ff 2 bouigies uitgehaald, linksvoor is zwart, rechtsvoor is wit/grijs

oh, meter wijkt niet af, koken is koken en water deruit mieteren is water deruit mieteren, ding wordt loeiend heet

geen belletjes in het koelsysteem, zover ik kan beoordelen, met thermostaat deruit spoelt het koelwater er snel door en das lastig beoordelen

koelwatervraag: ik heb er al die tijd ipv koelvloeistof gewoon water inzitten, koelvloeistof koelt wel beter dan water, maar dat scheelt toch geen 20 graden wel?

ik heb er geen koelvloeistof inzitten omdat ie dat steeds eruit gooit en dat kost me klauwen met geld

mijn opsomming:

radiateur wellicht verstopt, plus niet helemaal correcte afstelling van lpg, te heet wellicht, plus een visco die niet helemaal geweldig is, dat zou te warm worden als gevolg kunnen hebben lijkt mij zo

het beste is meten en controleren, daar heb ik ff de facaliteiten niet voor helaas

ik begrijp niet goed dat het probleem zich alleen manifesteert bij snelheden rond de 90 a 100 voor lange tijd/constantere belasting dan in de stad

ik begrijp ook niet goed dat ik eerst een anderhalve week op lpg heb gereden zonder problemen, en ineens werd de zaak te heet van de een op de andere dag

misschien ook el zinvol om te vermelden, ik heb een motorolielekkage aan de kant van de bak, verlies zon halve liter op 150 km, ast nie meer is, ik houd dat wel in de gaten natuurlijk en vul um bij als ik stil sta, nog geen tijd voor gehad

minder olie is natuurlijk ook minder koeling

enfin straks verder

malle 0

16 jaar

Waar komt die olie weg? onder de kop? dan is het wel duidelijk, koppakking lek danwel scheur in kop of nog erger in blok.......
komt het van de kering(krukas) dan kan het daar niet aanliggen. wel vreemd met die verschillende kleuren bougies....
ga eerst maar spoelen en een andere fan plaatsen, ik ben al aan t zoeken naar een goede voor een 305, maar heb alleen nog maar 2 kapotte gevonden...
greetz

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

Nog ff snel, maar kijk net onder de kap van een monte carlo met 305 en ...... zit de koeltunnel acgter de radiateur d'r nog wel op? kap waar de fan in draait zeg maar

gr
Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

die olielekkage doen ze ook vaak via je oliezender die achterop je motor zit

lekkage iig niet van kop, het komt tussen bak en blok uit

oliezender zal ik eens checken, nog niet naar gekeken

de kap van de fan zit er ook nog op

inmiddels heb ik vanmidag ff de v snaar van de pomp strakker gelegd., ook die was verdacht, niet overdreven slap maar ik wil nu gewoon zaken gaan uitsluiten stap voor stap

kutweer nou, regen dus ff nie naar buut'n

ik heb inmiddels een fan trouwens, maat van mij, moet ik ff ophalen in arnhem maar toch bedankt voor het zoeken

malle 0

16 jaar

enfin, inmiddels besloten eerst radiateur eens te reviseren, het pist er minimaal uit tijdens het rijden, zo weinig dat ik het over het hoofd had gezien en het pist ook nog eens recht naar beneden de dwarsbalk van de carosserie in en loopt er op een andere plek uit

eenmaal wat te weinig in de rad wordt het lastig koelen en dat loopt de temp als vanzelf hard omhoog

en wie zegt dat de zaak met themostaat er wel in, meer drukopbouw, de rad niet nog meer eruit zeikt?

ik geloof niet dat dit het enige probleem is maar daar komen we dan vanzelf achter

malle 0

16 jaar

hola

vanavond stuk snelweg gereden

te heet , gestopt

de fan kon ik een zwieper geven en die bleef draaien

hoe warmer motor wordt hoe minder ie gaat meedraaien, het lijkt wel erger dan vorige week

ding is dus gewoon kapot

radiateur blijft trouwens dicht tot dat temp op loopt tot 240 fahrenheit en zover laat ik het niet graag komen

als iemand een fan heeft liggen, liefst een vaste, ivm lpg, dan maar wat meer herrie,

dan hoor ik het graag

greetz

malle

malle 0

16 jaar

Dan kan het eigenlijk alleen maar radiator zijn. Als de radiator verstopt zit wordt deze niet heet genoeg en draait ook de visco niet mee.

Zou dat eerst maar eens proberen, veel kan het niet meer zijn.

Succes!

paulmichiel 0
badge

16 jaar

radiator wordt reeteheet, blok ook

viscofan zou dan ook beter mee moeten gaan draaien

en dat doetie juist niet ondanks dat hij heet wordt

die is dus naar ze gootje

dankje

malle 0

16 jaar

Nou, dat wordt ff contact opnemen met de us-parts leverancier hier in Nederland, ik heb ff snel voor je gekeken en in amerika kost een "fan clutch" voor een 83 er malibu net iets meer dan 30 dollar... dus zo vreselijk duur zal ie hier dan ook niet zijn. beschikbaarheid wordt miss wat lastiger, maar dan maar ff wachten.
dus ff co ntact opnemen met , en daar komen ze weer.........
www.tyra.nl www.cpusaparts.nl of www.catalina.nl
ff je chassisnummer bij de hand houden ivm juiste type of evt heavy duty.

suc6

peco power

http://www.car-stuff.com/store/?N=9943+4...

hier haal ik bovenstaande wijsheid weg;-)

Mercury 0
badge

16 jaar

als jij op de snelweg rijd krijg je rijwindkoeling en heb je die visco helemaal niet nodig,wat jij moet doen is je radiator vernieuwen(hij lekt toch volgens jou)en als hij lekt zal het wel een oudje zijn dus ook verstopt en zet er gelijk een nieuwe visco op dan denk ik dat je uitgetrubeld bent en geen vaste krijg je spijt van fluitende riemen en een hoop windherrie[quote=malle]hola

vanavond stuk snelweg gereden

te heet , gestopt

de fan kon ik een zwieper geven en die bleef draaien

hoe warmer motor wordt hoe minder ie gaat meedraaien, het lijkt wel erger dan vorige week

ding is dus gewoon kapot

radiateur blijft trouwens dicht tot dat temp op loopt tot 240 fahrenheit en zover laat ik het niet graag komen

als iemand een fan heeft liggen, liefst een vaste, ivm lpg, dan maar wat meer herrie,

dan hoor ik het graag

greetz

malle[/quote]

mercury en robbie, bedankt

ik denk dat een combi van beiden vervangen het probleem idd oplost

eerst maar eens die adressen bekijken en bestellen

30 euro voor een fan is idd peanuts

radiateur komt later in de week, kan de wagen nu nie missen

malle 0

16 jaar

frankrijkstraat in eindhoven zit een radiateurenman

klopt, eindhovense radiateurenfabriek

daar heb ik eerder ook revisie laten doen ;)

malle 0

16 jaar

koelfan

69 euro standaard uitvoering

heavy duty 97 euro

c en p

inmiddels een rdw lpg keuring verder loopt het zaakje uiteraard nog steeds te heet

heb nu lpg wel op kenteken

duss, als ik het weekend een gaatje vind dan gaan we weer hobbyen

malle 0

16 jaar

uiteindleijke diagnose nar oplaatsing van electrische kelvin en nieuwe themostaat

koppakking deruut

ik had al een vermoeden

de druk in het koelsysteem wordt te hoog, de thermostaat wordt er door dichtgedrukt

klote maar niks aan te doen, behalve repareren

bedankt voor het meedenken allen

malle 0

16 jaar

nu is dit niet zo'n giga klus bij deze motoren het zuivermaken neemt nog het meeste werk in beslag,teken wel even je ontsteking af,of zet hem effe op tijd bij het eruittrekken van je ontsteking verdraait de rotoras dat je daar even rekening mee houd,en je moet het zelf weten maar mijn ervaring is dat ik meegemaakt heb dat er een kop gescheurd was en eentje krom,dus mijn advies luid laat ze even afpersen en vlakken,ik zal wel kommentaar krijgen maar 100% zeker dat ik dit meerdere keren ervaren heb,het zijn wel gietijzeren koppen maar toch komt dit voor,en even je klepveren verwijderen en kijken of je hier kleprubers op kunt zetten niet alle amereikaanse koppen zijn hier voor gerschikt dan moeten de klepgelijders bewerkt worden zo ja, meteen even goeie kleprubbers kopen en erop zetten die originele ringetjes die je tegenkomt bij het verwijderen van je klepveren is shit,gewoon even bij catalina usa parts goeie kleprubbers kopen net zoals deze bij een europese auto's zitten gewoon van die hoedjes ik pak altijd zwarte dat zijn de beste(je hebt ook blauwe)

jo

kan de wagen nog ff niet missen, het loopt verder redelijk prima

kop laat ik bij een 6 lijn blok immer vlakken, heb nog geen ervarng met v8 maar af laten persen is idd ene goeie tip, lullig als je de hele zaak weer in mekaart hebt zitten na vervangen van koppakking en je dat probleem hebt

kleprubbers, die zulen idd ook wel hard zijn inmiddels, ook nieuw drop

kosten voor een kompleet koppakkingset bij c en p, 90 euro

geen id of er dan werkelijk alles bijzit ,kleprubbers, of zelfs pakking voor intake, maar het viel me mee

qua werk zal het ook wel meevallen maar het blijft ouwe troep dus oppassen geblazen voor bouten die vastzitten afbreken etc

magoed

we gaan het zien tzt

voorlopig zit er ene E fan bij en warm lopen zallie dus niet zo snel meer doen
ke oplossing, tis nie anders totdat ik um kan missen

thx voor de tips

malle 0

16 jaar

Afbreken bij een chevrolet 305, dat heb ik nog nooit meegemaakt, afpersen kan geen kwaad, ben je zeker, maar 305 koppen heb ik in tegenstelling tot robby nog nooit meegemaakt met scheuren. klephoedjes vervangen is idd goede tip, je hebt de boel toch los, je hebt wel een grote kleppentang nodig. spuit wel ff je uitlaatspruitstuk bouten in met kruipolie een dag voor je begint los te halen, die krengen zitten vaak muur en muurvast. denk om de voorste en achterste bouten boven in het inlaatsspruitstuk, zitten iets verstopt (ze vallen de "leek" vaak niet op) en dan krijg je het spruitstuk niet los. voor het makkelijk monteren van de koppen, het uitlaatspruitstuk loshalen van de uitlaat zelf, dan heb je meer ruimte. Check ook meteen of alle waterkanalen die je nu kunt zien goed schoon en open zijn! als je een beetje doorzet is het een klus die in een dag goed te doen is.

suc6

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

dat bedoelde ik met afgebroken bouten enzo

uitlaatspruitstukbouten blijven risico

nu ben ik niet van de lompe dus het zal allemaal wel loslopen, letterlijk, met wd 40 uiteraard


waar ik me nu meer zorgen om maak is een tik die erbij gekomen is, ik vermoed een drijfstanglager en als ik dan toch het blok ga openhalen dan liefste meteen drijfstanglagers vervangen, dwz als het dat is

ik neem aan dat je die het beste per gehele set kunt vervangen dan maar 1

ik weet het pas zeker als ik het ga open maken maar de tik is er iig bij koude motor, komt onderin vandaan, warm hoor ik hem bijna niet meer maar het is een risico om er mee door te rijden

ik ga bijna terug verlangen naar mijn vorige merk ;)

malle 0

16 jaar

kijk eens even met een lange schroevendraaier tegen je oor of sthetoscoop of dit je benzinepomp niet is of nog beter even je benzinepomp eraf pakken,zeker omdat je op gas rijd gaan deze klapperen of tikken

goeie tip

zal eerst eens kijken of ie op benzine ook tikt trouwens, hij loopt wel op benzine, ik rijd uiteraard 99 % van de tijd op lpg en de tank is inmiddels leeg verdampt

malle 0

16 jaar

Hey heb je wel eens naar je waterpomp gekeken zal niet de eerste zijn waar de schoepjes vanaf geroest zijn bij hoge toerentallen heb je dan nog wel wat flow maar bij lage is het beduidend minder. of niks meer...

succes

MobiTech 0
badge

16 jaar

mijn eindconclusie mbt koppakking trok ik omdat de thermostaat ook niet open gaat, ook niet als de temp meter zo'n 240 aangeeft

overdruk in het systeem en die duwt de - nieuwe - thermostaat dicht

je diagnose kwam hier al eerder voorbij en zo langzamerhand denk ik dat er maar 1 manier ,is open schroeven en controleren

op zich loopt het koelwater goed door de radiateur, maar alleen met thermostaat deruit

voordat ik groot werk ga verrichten, morgen gaat de waterpomp deraf

ben het wel beu nu, dit is aanklooien en ik wil nu wel weten wat er aan de hand is

is de waterpomp die wegroest een veel voorkomend probleem?

als het dat is ben ik dolblij want dan hoef het blok nie uit elkaar en ist opgelost

rij nu zonder themostaat, blok wordt niet helemaal lekker warm en het zuipt als de nete op deze manier

malle 0

16 jaar

thermostaat dichtdrukken heb ik nog nooit van gehoord overdruk zit zowel voor als na de thermostaat,zet er nog eens een andere in gewoon eentje van opel past erin.en die waterpomp moet er toch af als je je koppen gaat verwijderen

en wat je natuurlijk altijd nog kunt doen is even een lektest uitvoeren,een oude bougie even aanpassen zodat je er een luchtslang op kunt zetten en druk op je cilinders zetten en kijken ofdat het water omhoog komt of gaat borrelen en het fijne van deze motor is dat je hem niet op compressiestand hoeft te zetten de kleppen zijn toch gesloten omdat je hydraulische lifters hebt,de zuiger zal wel naar beneden gedrukt worden maar gaat goed

ok weer wat verder

lektest, ganwne doen

ff bougie aanpassen, heb compressor staan dus mot lukken

malle 0

16 jaar

Toch blijf ik niet geloven in een lekke kop,die tik, komt ie onder uit het blok? of komt ie van de waterpomp? met/zonder thermostaat gaf nl zelfde resultaat, je hebt geen schuim in de radiateur, dit doet mij denken aan een voorval met een 69'er mustang, auto kwam binnen uit Californie en had problemen met koeling (vandaar dat ie ook goedkoop was natuurlijk) Ik maakte de auto aan de loop en reed er wat mee rond, ontdekte niks bijzonders. Dan de auto maar voor de keuring (rdw) onderweg daar naar toe.. temp hoogoplopend, dan weer iets zakkend, gestopt, kijk onder de kap en een raar gebrobbel en een geraas in de slangen en radiateur. dus terug en zoeken, niks bijzonders te vinden, totdat ik de waterpomp er voor weg draaide, bleek het kanaal vanaf het blok naar de waterpomp helemaal dicht te zitten, waterpomp kon niks verpompen naar de radiateur, bij lagere snelheden en stationair draaien drukte het water wel bij de pomp langs door thermische stroming, maar wat op toeren werd de waterpomp te sterk en dan liep ie heet!. ik zou dus eerst ff blok op druk zetten en kijken of ie blaast in de radiateur en anders de waterpomp controleren. nog ff een vraag, heb je ook een hoop radiateurlek reparatie zooi in het ding gegooid de laatste tijd? daar wil ook wel eens een koelkanaal van dicht gaan zitten nl.
gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

meten is weten he

je verhaal lijkt iid op mijn verhaal

geen rotzooi in de rad voor lekdichting trouwens, wel een kilo soda en dat hielp wel eea, genoeg rotzooi deruit, inmiddels heb ik zo vaak het water eraf gehad dat dat nu iig zuiver is wat er in zit en er zuiver uitkomt

waar de tik zit is nog niet duidelijk, het klinkt als een zware tik iig, ergens onderin heb ik het id

maar voordat ik dat ga nakijken zal ik toch eerst het koelprobleem moeten oplossen , dus eerst compressie derop

ik meld me als ik daar wat meer over weet ;)

malle 0

16 jaar

gaat wel ff duren zo als ik naar buiten kijk

sta op straat te klooien en het weer wordt er niet beter op

garage in de buurt = welkom ;)

malle 0

16 jaar

waarom zit mijn waterpomp zo vast?

zijjn 4 bouten,die heb ik los, pomp geen beweging in te krijgen

zitten er pasbussen onder?

malle 0

16 jaar

yep, 2 stuks, vaak zit ie wat vastgekalkt, wat zachte dwang met een kunststof of rubberen hamer wil wel eens helpen, NIET tegen het draaiende deel aanslaan ivm het lager en de keerring, tenzij je zeker weet dat het lager eruit ligt en je er een nieuwe of andere pomp opzet NIET te ver met schroevendraaiers er tussen gaan zitten te wrikken want dan beschadig je de afdichtingsvlakken!!! ff wat geduld, en zachte dwang levert vaak de beste resultaten ;-)

mazzel

Peco Power

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

fijn dit forum:)

ik was al voorzichtig en heb geprobeerd los te tikken met messing hamer maar echt los ging ut niet

ok, ga ik weer ff verder prullen

top!

:)

enfin, waterpomp lijkt mij wel erg overleden, 1 bonk roest aan binnenkant

die eerst maar eens vervangen

malle 0

16 jaar

waterpomp vervangen, temp meter geeft 220 aan, op lpg, teveel?

themostaat gaat open, niet heel ver maar hij gaat open

ik weet het pas als ik ff de snelweg op ga

weinig druk in bovenste radiateurslang, was eerst veel

electrische fan slaat niet aan

sensor is er 12 van 88 graden, in pannetje water gehangen met multimeter eraan, doet het primam schakelt in bij zon 90 graden

motor van fan draait ook prima rechtstreeks op accu, dus zou moeten werken

ik weet het nog zo net nie

straks snelweg ff

malle 0

16 jaar

220 is te warm, da's 104 celsius, dus nog net niet koken onder druk, maar miss afwijking meter en temp sensor. toch te veel, meet de temp eens in de radiateur/expansievat. Omdat je weinig druk in de bovenste slang hebt en de thermostaat wel opengaat, je fan bij 88 graden aan zou moeten slaan en dat in een pannetje gemeten wel doet moet je gaan twijfelen aan de waardes van je temp meter. verbind de fan eens door zodat ie constant draait en kijk dan nog eens naar de temp meter, zou een wezenlijk verschil moeten maken. temp zou zo rond de 180 fahrenheit moeten zijn, fan moet aanslaan bij zo'n 190 fahrenheit. temperatuur moet eigenlijk geen verschil geven tussen gas en benzine. Je weet zeker dat de converter goed is aangesloten in het watercircuit? maak eens een foto van de slangen en de aansluiting van de converter, miss dat we daar iets kunnen ontdekken.
gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

[quote=Mercury]220 is te warm, da's 104 celsius, dus nog net niet koken onder druk, maar miss afwijking meter en temp sensor. toch te veel, meet de temp eens in de radiateur/expansievat. Omdat je weinig druk in de bovenste slang hebt en de thermostaat wel opengaat, je fan bij 88 graden aan zou moeten slaan en dat in een pannetje gemeten wel doet moet je gaan twijfelen aan de waardes van je temp meter. verbind de fan eens door zodat ie constant draait en kijk dan nog eens naar de temp meter, zou een wezenlijk verschil moeten maken. temp zou zo rond de 180 fahrenheit moeten zijn, fan moet aanslaan bij zo'n 190 fahrenheit. temperatuur moet eigenlijk geen verschil geven tussen gas en benzine. Je weet zeker dat de converter goed is aangesloten in het watercircuit? maak eens een foto van de slangen en de aansluiting van de converter, miss dat we daar iets kunnen ontdekken.
gr

Peco Power[/quote]
fan draait constant rechtstreeks op accu, die werkt

sensor zit aan zijkant in de pijp onderste rad slang, ik ga um een slag draaien zodat ie er aan onderkant uit komt en dus 100 % zeker water temp meet

met die E fan aan zakt de temp meter idd, dus dat werkt iig ook

op lpg loopt een motor toch wat warmer dan op benzine?

niet dat dat 40 graden scheelt ik schat zon 10 ommenabij

converter is goed aangesloten, ik heb hem inmiddels zowel in serie gehad, zonder kachel, als parallel, met kachel,zonder kachel, slangen in en uit een keer omgedraaid,alle mogelijkheden geprobeerd en bij alle mogelijkheden bleef hij functioneren, dwz, hij bevroor niet dus kreeg warm water en doorstroming was goed

fotootje

[img]http://i335.photobucket.com/albums/m445/...[/img]

[img]http://i335.photobucket.com/albums/m445/...[/img]

later meer ,mot werken

malle 0

16 jaar

zo

sensor slag gedraaid zodat ie naar onderen steekt en ten alle tijde water voelt

thermostaat er in gezet

fan slaat niet aan

het lijkt wel alsof de thermostaat de circulatie tegenhoud, hij gaat wel open maar veel is het niet

themostaat deruit slaat fan ook niet aan omdat de motor dan amper 150 graden fahrenheit wordt

met thermostaat erin wordt de motor dus te warm, terwijl die toch echt in een pannetje bij 85 graden open gaat

volgend controlepunt:

koppakking checken dmv compressie op een cilinder te zetten

malle 0

16 jaar

De terugvoer van af je verdamper, waar komt die uit, dus het koude water (afgekoeld door het verdampende vloeibare gas) ik kan het zo op de foto's niet goed zien, maar als die direct bij je thermostaat langs komt, haal je dar nooit de goede temp om deze volledig te laten openen, hierdoor heb je dan te weinig circulatie in je blok en wordt dat te warm (220 fahrenheit op de meter) en blijft het in de radiateur onder de schakeltemperatuur voor de fan (< 90 graden celsius) voel eens of die slang die terugkomt ook erg veel kouder is dan een 85 graden. op de 2e foto zie ik dat en ik zou de flow vanaf de converter liever eerst de kachel in zien gaan ipv rechtstreeks terug op het blok, ik puzzel ff nu om het goed te omschrijven, maar wss zit daar ergens de fout.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

Malle, sluit de converter ff uit, dus geen water er heen of er vanaf (zoals het origineel af fabriek heeft gezeten, laat de auto lopen op benzine (op gas zal ook moeilijk gaan nu natuurlijk) en ga dan de temperaturen eens weer volgen, loopt alles nu goed, dan zit het probleem in de converter aansluitingen.
gr
Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

[quote=Mercury]De terugvoer van af je verdamper, waar komt die uit, dus het koude water (afgekoeld door het verdampende vloeibare gas) ik kan het zo op de foto's niet goed zien, maar als die direct bij je thermostaat langs komt, haal je dar nooit de goede temp om deze volledig te laten openen, hierdoor heb je dan te weinig circulatie in je blok en wordt dat te warm (220 fahrenheit op de meter) en blijft het in de radiateur onder de schakeltemperatuur voor de fan (< 90 graden celsius) voel eens of die slang die terugkomt ook erg veel kouder is dan een 85 graden. op de 2e foto zie ik dat en ik zou de flow vanaf de converter liever eerst de kachel in zien gaan ipv rechtstreeks terug op het blok, ik puzzel ff nu om het goed te omschrijven, maar wss zit daar ergens de fout.

gr

Peco Power[/quote]
die komt idd vanaf de verdamper terug blok in naast de thermostaat

dus als ik het goed begrijp is het beter de uitgaande slang van de verdamper eerst naar de kachel te laten gaan en dan pas het blok in?

dus ipv parallel zoals het nu staat in serie zetten?

snap je verhaal niet 100 %, zou mooi zijn als je met pijlen aan zou kunnen geven waar welke slang heen moet volgens jou ast niet teveel moeite is ;)

ohja, op de terugweg vanuit berlijn waar ik het ding heb gekocht liep de zaak op benzine ook al warmer dan normaal , maar dat was hooguit een graad of 15

ik kan idd ff kijken wat hij nu op benzine doet met de nieuwe waterpomp en de nieuwe thermostaat

is er dan niks aan de hand dan zit het in het lpg systeem

goeie tip!

morgenmiddag heb ik weer ff tijd om dat te checken\

edit: kwartje valt, nu begrijp ik wat je bedoelt

de verdamper koelt het koelwater zodanig af dat dat effect heeft op de thermostata en die kan derhalve ook niet volledig openen, gevolg is oplopen van temperatuur

je bedoelt dat als ik het water vanuit de veramper eerst naar de kachel laat lopen het water de tijd heeft om weer warmer te worden en de themostaat dan ook warmer kan worden, zoiets?

man man, als dat de oplossing is dan heb je een fleske wijn van me te goed ;)

maar hoe zit dat dan bij andere lpg aansluitingen bij deze motor?

alemaal in serie geschakeld?

malle 0

16 jaar

soms wel.soms niet
gr

peco power

Mercury 0
badge

16 jaar

dat warm lopen heeft niks met je verdamper te maken , gooi die T stukken ertussen uit en sluit het aan zoals het vroeger was en ga rijden op benzine kom je er meteen achter,die slangen ziten zo goed alleen zou ik de T stukken anders monteren,kachelslangen doorsnijen T stukken ertussen en dan op de aftakking de T stukken de verdamper slangen zetten ,ik heb zelfs met regelmaat een slangklem op de waterslang van de verdamper gezet om deze wat te knijpen anders heb je in de winter geen warme kachel water zoekt de weg van de minste weerstand en in dit geval heeft je verdamper minder weerstand dan je kachelradiator dit beetje warmte wat je nodig hebt om je verdamper niet te doen bevriezen is niks anders zou hij bij koude motor direct bevriezen

[quote=robby10030]dat warm lopen heeft niks met je verdamper te maken , gooi die T stukken ertussen uit en sluit het aan zoals het vroeger was en ga rijden op benzine kom je er meteen achter,die slangen ziten zo goed alleen zou ik de T stukken anders monteren,kachelslangen doorsnijen T stukken ertussen en dan op de aftakking de T stukken de verdamper slangen zetten ,ik heb zelfs met regelmaat een slangklem op de waterslang van de verdamper gezet om deze wat te knijpen anders heb je in de winter geen warme kachel water zoekt de weg van de minste weerstand en in dit geval heeft je verdamper minder weerstand dan je kachelradiator dit beetje warmte wat je nodig hebt om je verdamper niet te doen bevriezen is niks anders zou hij bij koude motor direct bevriezen[/quote]
Dat zeg ik!!

Mercury 0
badge

16 jaar

ja ik weet gewoon zeker dat als ie heel dat gas gebeuren eruit haalt of losgooit nog warm loopt.

Volgens mij zijn de slangen verkeerd om aangesloten.
de slangen van en naar de kachel heb ik als een slang met de vertakking naar de verdamper.
op de foto is het:de slangen van en naar de verdamper met de vertakking naar de kachel.
volgens mij veroorzaakt dit een rem op de vloeiende beweging van de vloeistof waardoor dit euvel(te warm worden)zich kan voordoen

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

ik heb het zo aangesloten omdat volgens de weg van de minste weerstand de verdamper iig koelwater krijgt, die waterleiding is 1 rechte lijn van en naar het blok, met de T stukken voor naar de kachel, waarvoor het water omhoog moet

ik begrijp ff niet waarom ik het juist zo moet aansluiten dat ik de kachel eerst pak en dan pas de verdamper

in serie is wellicht nog beter

we gaan het zien, ik heb al diverse set ups geprobeerd, zowel parallel als serie, en ik had koelgelazer bij iedere setup

weliswaar wel allemaal met een versleten waterpomp, die is vervangen en dat zou wellicht alsnog het probleem kunnen oplossen als ik slangen aanpas zoals hierboven beschreven

we gaan het zien, heb vanavond weer ff tijd

malle 0

16 jaar

tziet er naar uit dat het probleem opgelost is

kheb alle slangen eraf gemieterd en alles opnieuw aangesloten, in serie deze keer

temp meter dash geeft 220 aan, in werkelijkheid is dat 104 graden celcius

kheb er een thermometer in gehangen bij het punt van thermostaat en die gaf 190 fahrenheit aan, oftewel 87 graden celcius

de temp meter op de dash wijkt dus 30 graden af

koelvin springt niet aan maar dat hoeft ook niet, ik heb de sensor in de onderste rad slang zitten en tegen die tijd dat het water er onder uit en langs de sensor komt ist behoorlijk afgekoeld, de sensor springt aan bij 88 graden

kheb ook geen overdruk meer om mijn bovenste rad slang, sterker, de slang is gewoon inknijpbaar bij warme motor

kortom, het lijkt opgelost en de nieuwe waterpomp heeft daar zeker aan bijgedragen

bedankt voor ut medenken allen

malle 0

16 jaar

het zal wel aan je waterpomp gelegen hebben al lopen die slangen zo of zo dan nog mag hij niet warm worden(hooguit heb je kans dat je verdamper bevriest
) al sluit je de hele kachel af dan nog mag hij niet warm worden in curacou hebben ze kachelslangen allemaal aan elkaar gekoppeld omdat die kachelradiatoren allemaal gaan lekken(oud spul) en daar niet nodig zijn en lopen niet heet

nou, in serie stroomt het water iig stukken beter door

parallel had ik nog steeds veel druk in het systeem, maar die waterpomp is iig een groot deel van de oplossing

malle 0

16 jaar

is je sensor nog wel goed meschien geeft die wel de verkeerde waarde aan ... (meschien eerder gezegt heb ik niet zo 123 gezien)

meschien klinkt dit vaag maar is meschien de moeite om te proberen

neem een temp meter mee, ga rijden op de snelweg zo als je het probleem hebt om schreven zodra de temp op loopt zo dan een VEILIGE parkeer plek en meet dan direct de temp.

sensor is ok

ik heb hem in een pannetje gehangen met temp meter en multimeter eraan

schakelt in bij ommenabij de 88 graden

je id van gaan rijden en stoppen , is ene risico, ik trek niet graag en nkap open met een te hete motor

zal niet de eerste keer zijn dat iemand zo in het ziekenhuis beland, en geloof mij, ik heb recent ervaring met een vriend van mij, 2de graads verbrand vanwege een slang die los schoot op het moment dat de kap openging

wat ik al heb gedaan

op het moment dat de temp meter staviel bleef bij 220

motor afgezet, thermostaathuis los geschroefd en meteen de tempmeter erin gehangen, toen gaf ie 90 graden aan, celcius

malle 0

16 jaar

fijn dat het is opgelost tenminste dat begrijp ik uit bovenstaande.. vergeet niet nu echte koelvloeistof erin te doen anders roest je pomp zo weer weg ...you got eight cilinders and use them all...

MobiTech 0
badge

16 jaar

godsakke, te vroeg gejuicht wellicht

net stuk gereden, nog steeds te warm

wat is te warm, temp meter loopt op naar 240

themostaat leek nog steeds niet voldoende open te gaan, nauwelijks stromend water door rad

in pan gehangen, gaat keurig open bij zon 85 graden

toch koppakking?

dat gaan we een deze dagen maar weer uitzoeken, heb er nou wel ff genoeg van

volgende vraag, begin ff te twijfelen

koelwaterslang invoer , onder in de verdamper naar binnen en uitvoer boven toch?

malle 0

16 jaar

is alles wel goed ontlucht, lijkt wel als of er nog lucht in zit ...

kun je niet ontluchten deze ontlucht vanzelf,gewoon volgooien starten bijvullen totdat die vol is,ik geef altijd even wat meer gas dan zie je gewoon de koelvloeistof wegzakken vullen en radiatordop erop,de volgende dag nog even koud chekken

ook ontlucht, hoogste punt slang los gemaakt - kachel - en daar kwam idd lucht bij vrij

ik zie echter weinig water zakken wanneer themostaat open gaat en verdenk hem er nog steeds van datie niet genoeg open gaat

kheb dit nog nooit zo meegemaakt, zoveel problemen met koelen

zal morgen nog eens ontluchten

malle 0

16 jaar

Malle, probeer eens ergens een infrarood thermometer te ritselen, die kun je richten op de slangen en dan de temp aflezen, zo kun je uitvinden welk deel van het blok wel warm/heet wordt en welk deel niet. Nu heb je vandaag weer 240 afgelezen, kookte de zooi toen ook? want dan is je temp meter gewoon 3 x niks, gewoon je zender loskoppelen, liever geen waarde dan zo'n alarmerende waarde terwijl er schijnbaar niets aan de hand is. Je bakolie wordt ook niet loeiheet?, die koelt ook op de radiateur nl. kan ook nog een oorzaak zijn. Koppakking dan zou je gewoon stationair draaiend enorm veel druk op moeten bouwen. dit wordt nog een lastige, hoe is het trouwens met die tik in de motor?

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

nee het kookte niet

ik heb ook nauwelijks druk in de bovenste rad slang, ik denk dat dat normaal is

voorheen stond ie op springen, dus dat probleem is opgelost

temp meter klopt sowieso niet , misschien looptie wel uit zichzelf op naar 240 terwijl het blok gewoon op juiste temp is

dat ga ik morgen nog eens meten, dan hang ik een temp meter derin en laat um oplopen tot 240

is de temp int blok dan nog 90 dan zit ik goed en is de meter ruk

zo infraroodmeter is idd wel handig, geen id waar ik die kan regelen

bak wordt volgens mij niet te heet, koeling zin intern in de rad ook, hoe meet ik dat?

koppakking, daar heb je idd een punt, het blok bouwt nu weinig druk op in het koelsysteem,dus dat is het niet

de tik, goeie, volgens mij issie weg, kheb um niet meer gehoord maar weet het niet zeker

malle 0

16 jaar

eeh 240 fahrenheit is 115,555555 celcius Toch?? min je bovenstaande afwijking van 30 graden is dus 85 toch,, niet dan? ja toch? dus eigenlijk zou hij wel wat warmer mogen worden

MobiTech 0
badge

16 jaar

220 fahrenheit op de meter bleek 190 fahrenheit int echt met een tempmeter gemeten in het thermostaathuis

(meteen na afzetten motor thermostaathuis eraf gedraaid, 20 seconden werk, en de temp meter in het gat gehangen )

240 is idd 115

-27

dus zou ie niet te warm worden volgens jou

kan kloppen

meten is nog steeds weten en die dashmeter vertrouw ik alvast niet meer

malle 0

16 jaar

[quote=malle]220 fahrenheit op de meter bleek 190 fahrenheit int echt met een tempmeter gemeten in het thermostaathuis

(meteen na afzetten motor thermostaathuis eraf gedraaid, 20 seconden werk, en de temp meter in het gat gehangen )

240 is idd 115

-27

dus zou ie niet te warm worden volgens jou

kan kloppen

meten is nog steeds weten en die dashmeter vertrouw ik alvast niet meer[/quote]
daar heb je gelijk in meten is weten. Doen dus.!!Maar zolang de druk in je slangen niet abnormaal hoog is zal het allemaal reuze meevallen. ik vroeg me eigenlijk af of de temperatuur nog steeds het hoogst word in z'n 3 tussen 90 en 100kmh of dat dit nu evenredig ongeacht versnelling en toerental is. volgens mij was dit echt de waterpomp

MobiTech 0
badge

16 jaar

ik denk dat je gelijk hebt, de waterpomp was zo goed als overleden, wat een bagger roest aan de binnekant zeg

wat dat betreft kan ik die iig uitsluiten

de druk in de bovenste slang is iig bijn anul, ik kan hem heel makkelijk inknijpen, voorheen barstet die zowat van de druk, de onderste slangen iets meer druk maar goed in te knijpen

ik heb zojuist de dash nog ff bekeken, en het viel me eigenlijk nu pas op dat geen enkele meter normaal aangeeft, ik let zelden op die dingen

voltmeter niet, tankmeter niet,niks klopt dus zal wel een massaprobleem zijn ergens

over de laag toeren en 100 km per uur, ik ga het morgen checken

malle 0

16 jaar

240 = 115 dan zou je dus of een kokende motor hebben of de druk is 1,7 bar en het water kookt dus nog niet. maar aangezien je het thermostaathuis er zo af kunt halen kookt ie dus echt niet! dan meet je een 85 graden wat een normale bedrijfstemp voor deze motor is, thermostaat regelt dan net, dus gaat iets open en dan weer iets dicht, je koelfan slaat nog niet aan omdat de 90 graden nog niet wordt gehaald. Gas ff in de gaten houden omdat je de slangen nu anders hebt aangesloten. Ik weet zo niet wie er in Eindhoven amerikanen sloopt/ onderhoud, heel lang geleden was dat De Kruyff, maar weet niet of die dat nog doet. Miss dat die een zender en een temp meter hebben om ff te vergelijken.
gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

okeej, thcxvor de info

ik weet hier zo ook niks te zitten maar ik denk dat het overal gezien allemala wel meevalt met warmlopen

ik kan er het thermostaathuis idd zo afhalen zonder dat er veel water uitkomt

ik vind het alleen wat vreemd dat de bovenste rad slang zo weinig druk heeft

maar ik ben de afgelopen weken giga veel druk gewend dus moet er wellicht nog ff aan wennen dat het normaal is

malle 0

16 jaar

een ding is zeker er is geeneen amerikaan waar jij de waterslang zo kunt inknijpen die zijn gegarandeerd knoeperhard

[quote=robby10030]een ding is zeker er is geeneen amerikaan waar jij de waterslang zo kunt inknijpen die zijn gegarandeerd knoeperhard[/quote]
in dit geval ben ik het niet met je eens, hard ja, maar wel inknijpbaar, Malle heeft alleen een vergelijking met vorige week, toen er echt kokend water op druk in stond en de slangen er echt betonhard in stonden. Voor jou en mij is dat allemaal wat makkelijker te begrijpen omdat we weten hoe stijf die slangen eraan horen te zitten. Ik denk datde meters een eigen leven leiden(ook vaak voorkomend) en gezien zijn metingen met een andere thermometer denk ik dat de waterpomp erg weinig capaciteit meer had (ook gezien de tik die Malle hoorde). Nu zal het allemaal weer op normale wijze circuleren en zullen de temp wel weer normaal zijn, maar de angst is nog aanwezig (terecht) en als je dan weer zo'n hoge aanwijzing op een (onbetrouwbare) meter ziet wordt je daar niet vrolijk van. Voor de winter zou ik de gasinstallatie weer terug zetten qua wateraansluitingen of in elk geval ff goed in de gaten houden. en om zeker te zijn ergens anders een "goede" zender en meter halen en installeren. dan kn je de boel goed in de gaten houden. Vervelend is nu natuurlijk dat het een amerikaan is en dat de meesten gewoon een lampje met engine hot hadden( sommigen hadden zelfs een engine cold waarschuwing) en je dus moeilijk aan een zender en een meter komt. Uit een europese auto past het schroefdraad niet, dus dan moet je of op de sloop geluk hebben of de usa parts boeren afbellen. Ik heb zelf 1 losse meter met zender en daar ben ik heel wijs mee, vooral met de voertuigen met het voornoemde engine hot lampje wel eens handig, maar meestal gebruik ik de richtbare infrarood temp meter.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

idd, de angst zit er nog wat in na 4 weken geklooi en gezoek en problemen

ik vertrouw het dus nog niet, blok moet zichzelf nog bewijzen en aangezien blok steeds te warm liep op de snelweg ga ik daar zometeen ff een endje op kachelen

wat bedoel je met slangen terug zetten?

parallel weer?

ik vind het zo wel ok, zo weet ik iig zeker dat het circuleert omdat het maar 1 kant op kan

maar eerst gooi ik de bovenste rad slang nog even los en kieper er ene zooi water door de rad om nog eens een keer extra van die kant te spoelen

de meter hou ik in de gaten en trek daar 30 graden af

kijken wat er gebeurt, of de E fan aanslaat en of de zaak niet ergens alsnog te heet wordt


zoja meld ik me hier weer

zo nee ook maar dan ben ik iets gelukkiger ;)

malle 0

16 jaar

het lijkt goed te gaan

de tik is idd weg, gelukkig

de meter loopt op tot 240 maar ik heb geen overdruk in de slangen

nog even aankijken de komende tijd, vertrouwen terug zien te krijgen ;)

malle 0

16 jaar

tik is dus het lager van de waterpomp geweest,probeer bij c&p parts, catalina of tyra een zender en meter te bemachtigen die wel werkt zoals het hoort , heb je ook een redelijk betrouwbare aflezing van de temperatuur

greetz

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

had je kunnen testen door de riemen eraf te gooien

de tik was niet de waterpomp, de tik zat er nog in ook na vervangen van de pomp

de tik was pas weg nadat ik het hele zaakje eraf had gemieterd en opnieuw aangesloten in serie

zo'n metertje ga ik eens bemachtigen

malle 0

16 jaar

rijd nog steeds, alles, werkt, afgelopen weken een paar flinke lange ritten gemaakt en de temp blijft netjes op peil, en belangrijk, het vertrouwen in de wagen is 100 % terug

dus, alles klaar,een wagen die het prima doet, magoed, vinnik wat saai, dus hij mag de deur uit, wordt tijd voor weer eens wat anders

(je moet wat met je hobby;)

staat al op marktplaats, de rooie malibu wagon eindhoven voor degene die interesse heeft ;)

malle 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Malibu of stel zelf een nieuwe vraag.