Chevrolet US Lumina: Lumina ermee gestopt, uitlezen?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

Hallo,

Onze auto is er laatst tijdens het rijden mee gestopt. Hij was pas voor de APK geweest. We hebben geen raar geluid gehoord ofzo, de motor viel gewoon ineens uit. We hebben toen de ANWB erbij gehad maar die kon de motor niet uitlezen aangezien daar een speciale stekker voor nodig zou zijn. Wel hebben ze het met externe spanning en brandstoftoevoer geprobeerd maar ook dat kreeg hem niet aan de praat. Het vermoeden was dat het aan de krukaspositie zou liggen.

Echt problemen hebben we niet gehad sinds we hem hebben gekocht maar er zijn wel wat dingen die wellicht niet helemaal/helemaal niet kloppen:
- het motorlampje begon als we een tijdje aan het rijden waren te branden
- in de overdrive sloeg de auto af
- we hadden regelmatig problemen met de electrische schuifdeur
Nou heb ik niet zo heel veel verstand van auto's dus geen idee of het er wat mee te maken heeft en of er wat mee gedaan moet worden.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk of iemand zo een idee heeft wat het kan zijn of na wat extra informatie misschien kan zeggen waar het probleem zou kunnen liggen.

Opeldealer ter plaatsen kan de auto niet uitlezen.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Gr.

v_velzen

Geplaatst door v_velzen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Lumina? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

waarschijnlijk zit het probleem in de ontstekings module, betreft het een 3.1 v6? kijk anders even onder pontiac en dan bij trans sport op dit forum, is de zelfde auto met een ander type plaatje er op. daar is al heel wat afgeschreven over dit onderwerp. (bobines, modules, kabels, luchtmassa meters etc.).
kom je daar niet verder mee, dan ff een nieuw berichtje hier plaatsen, ga ik kijken of ik je kan helpen.
suc6

Peter
(het is trouwens makkelijk om je woonplaats te vermelden, dan kunnen we je naar iemand met verstand van zaken bij je in de buurt sturen)

v_velzen (0), 16 jaar geleden

[quote=Mercury]waarschijnlijk zit het probleem in de ontstekings module, betreft het een 3.1 v6? kijk anders even onder pontiac en dan bij trans sport op dit forum, is de zelfde auto met een ander type plaatje er op. daar is al heel wat afgeschreven over dit onderwerp. (bobines, modules, kabels, luchtmassa meters etc.).
kom je daar niet verder mee, dan ff een nieuw berichtje hier plaatsen, ga ik kijken of ik je kan helpen.
suc6

Peter
(het is trouwens makkelijk om je woonplaats te vermelden, dan kunnen we je naar iemand met verstand van zaken bij je in de buurt sturen)[/quote]
Bedankt voor de snelle reactie!

We hebben een 3.8 v6 en we wonen in Zwolle.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

OKe, de hele auto doet dus niks meer? IK kan je het volgende advies geven, moet je maar een beetje handig voor zijn.
Trek 1 bougie kabel van een bougie af, draai de bougie eruit en plug de bougie weer in de dop van de kabel, leg de bougie op het blok (ik zelf zet hem ff vast met een tierib aan het hijsoog op het blok) hou hem in elk geval niet vast!!! want dan krijg je een lelijke opduvel. Start nu de motor en kijk of de bougie ook vonkt. Zo ja, probeer nog een andere kabel (bougie heb je d'r al uit dus dat hoeft niet meer!) check zo de eerste drie cilinders aan de voorkant. Vonken ze allemaal, dan heb je inelk geval geen probleem met de ontstekingsmodule en de bobines, heb je geen vonk op 1 van de drie, dan heb je of een kapotte bobine (zitten 3 op) of je hebt een probleem met de ontstekingsmodule. wat ook erg veel voorkomt is een geoxideerde grondplaat van je module. Dezezit onder de bobines (waar je bougiekabels vandaan komen zeg maar) DEze bobines zitten met boutje maat 5,5 vast op je module, deze dan loshalen, je module de stekker afhalen (sleuteltje 8) aan de onderkant zit de module vast met 3 boutjes (sleuteltje 10) als je de module eraf hebt dan zie je de grondplaat deze is vaak zwaar geoxideerd net als de module zelf. maak deze weer mooi glad (met autocleaner, commadant 4 oid) en maak vooral de koperen plaatjes waar de module op rust goed schoon. zet evt een extra massakabel aan 1 van deze vast en aan het blok. veel kans dat het probleem dan over is. Snap je wat niet, mail me dan maar ff

suc6
Peco Power

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Lumina of stel zelf een nieuwe vraag.