close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US Chevelle: Motorconversie 6/8 cilinder en RDW

Bouwjaar: 1965, Brandstof: Benzine, Motorcode: Lijn 6/194 Cu.iN/3200cc

Beste,

Ik heb een in bovengemiddelde staat Chevrolet Chevelle Sedan uit 1965, welke geheel origineel is naar Antwerpse fabrieksspecificaties en nieuw verkocht in Nederland.

Helaas vind ik de acceleratie na 80 Km per uur in zijn 3 (stuurschakel) nogal tegenvallen.

Ik ben momenteel bezig om technische informatie te vergaren betreffende de haalbaarheid om een motorconverstie toe te passen, ik kreeg hierbij als antwoord dat ik alleen de motorsteunen hoefde aan te passen en dat deze motoren wellicht over te zetten zijn met gebruik van de huidige versnellingsbakken tot 250 PK, mocht bovenstaand antwoord niet of niet helemaal kloppen hoor ik dat graag.

De 1965 Chevelle is in de USA uitgebracht met deze motoren:

6 cilinder:
194/230

8 Cilinder;
283/327/BB 396 (Malibu SS Z15)

Vraag 1

Zijn dit tevens de lijsten waar de RDW mee werkt of hebben die een eigen methode om te bepalen welke motor in welk voertuig toegelaten mag worden?, aangezien de 1965 Chevelle nogal zeldzaam is in Nederland heb ik persoonlijk geen flauw idee wat mijn mogelijkheden zijn.

vraag 2:

in 1965 waren er nog geen schijfremmen beschikbaar voor welke Chevrolet USA car dan ook, behalve de Corvette, mocht een keuring nodig zijn, kunnen ze (RDW) dan met het voertuig met de de reeds aanwezige "drumbrakes" toch goedkeuren?, mocht dit voertuig in Lelystad getest worden?

Bij voorbaat dank.

Geplaatst door

speedyy (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo speedyy,

De ombouw naar een v8 is op zich simpel, idd een set andere motorsteunen en hij past er zo in, wel heb je een paar andere aanpassingen nodig, je hebt namelijk een handgeschakelde bak, en afhankelijk van de acht cilinder die je wilt gaan gebruiken is het de vraag of die gaat passen, remmen zal geen punt zijn, die waren bij de v8 uitvoeringen gelijk, behalve de ss, die heeft grotere trommels.

Nou is het ook een beetje afhankelijk van het type v8 die je gaat plaatsen of je acceleratie echt zoveel beter zal worden. Plaats je 305 cub inch blok (5 liter) uit een malibu van 78, zul je weinig tot geen vermogenswinst halen en hooguit een iets betere gasreactie, maar verwacht dan nog geen spectaculaire acceleratie. Voor dat soort acties zul je moeten gaan zoeken naar een echt snelle motor, met meer dan 250 pk. Bovendien heb jij een achteras met hoge eind overbrenging, wat ook een snelle acceleratie in de weg staat (en ook nog een niet gesperde as.) Jouw auto weegt een 1800 kg, en om die massa te verplaatsen heb je vermogen en vooral koppel nodig. De 6 cilinder van jou heeft waarschijnlijk meer koppel dan voornoemde 5 liter v8.

Jouw motor levert 120 pk, een v8 van eind jaren 70 heeft 140 pk. om even duidelijk te maken wat het scheelt.

Wil je echt wat, dan zul je een stroker blok of iets dergelijks moeten aanschaffen, een goede automaatbak, en een andere achteras. Ook kun je ombouwsetten bestellen om schijfremmen te plaatsen. Wordt het wel een duur verhaal. Koop in ieder geval een "small block"en geen "big block, want dan heb je meer aanpassingsproblemen.

Even concreet terug naar je vraag:

een motorombouw is in principe geen probleem, google maar eens op motorombouw, of vraag informatie bij de RDW, deze ombouw is al veel vaker gedaan.
Of het de kosten en de moeite waard is, is je eigen keuze, maar een originele auto is ook wat waard. (mijn mening, verder niet ter zake doende)

Wil je meer info over dit soort zaken, kijk dan eens op www.amerikaanseautopagina.com dan kun je je orieenteren op wat er mogelijk is en wat er bij komt kijken.

gr

Peco power

(ik zit ff niet achter mijn eigen computer)

berendonck 0
badge

15 jaar

De motor die ik in gedachten zou hebben is een 1962/1969 327 "smallblock", waarbij het aantal PK's zou toenemen tot minimaal 250, ik ben me bewust van de emissieregels van 1973 waarbij een flink gat met het vermogen is ontstaan, vermoedelijk is dat ook de grootste motor die mijn versnellingsbak zou toelaten, uiteraard met behoud van originele motor, verkoop zou tenslotte niks opleveren. gewicht was trouwens 1.380 kg maar dat is niet relevant voor dit punt.


In ieder geval bedankt voor je inbreng, ik zal binnenkort mezelf laten informeren bij de RDW over hoe dit soort zaken correct af te handelen.

speedyy 0

15 jaar

Sorry, ik had een impala in gedachten, die is ff zwaarder dan een chevelle, de 327 is een goede motor (mouse) maar is prijzig en lastig aan te komen

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

je kunt ook prima een 305 of 350 motor pakken en er een andere nokkenas in schuiven daar word je niet arm van je kunt wat uitkiezen vanaf 80 euro tot zo gek je het maar kunt verzinnen.

meganix 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Chevelle of stel zelf een nieuwe vraag.