Hallo allemaal
Ik heb twee transsporten
Ben voor de leuk even met een obd code lezer op de pc aan het
hobbieen geweest, zo kom nog eens ergens achter
En nu geeft de ene transsport aan obd2 en de andere obd1
met het programma scantool
Bij de obd1 valt ook de verbinding steeds weg, wat niet zo verwonderlijk is.
de obd1 zit in de auto met lpg, motor draait verder wel goed
de obd1 auto is van 2001 en de obd2 auto is van 1998.
De stekkers zijn ook verschillend, de ene (obd1)heeft 4 aangesloten pinnen
te weten pin2 j1850 protocol 4 en 5 massa, en 16 voor plus accu
de andere (obd2) pin2, 4 en 5 maar ook 9 en 14 (can), en natuurlijk 16 voor accu spanning
Wie heeft enig idee??
Alvast bedankt
Groet Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een auto verkocht in 2001 MOET voldoen aan EOBD, de Europese uitvoering van OBD2, tenzij het maximum gewicht boven de 2500 kg is.
Een auto van 1998 hoeft in Europa nergens aan te voldoen. De vermelding OBD2 komt uit Amerika, maar ik betwijvel of je daar aan voldoet.
Hoeveel lambda-sondes heeft de auto uit 1998? Zowel voor als na de kat.
Hoeveel lambda-sondes heeft de auto uit 2001? Zowel voor als na de kat.
Ik denk ook niet dat pen 14 can is. Een motor-can gebruikt 2 pennen, namelijk 6+14.
Hallo
Bedankt voor je reactie
beide autoos hebben twee lambda sondes 1 voor en 1 na de kat
de auto uit 1998 kan ik goed uitlezen beide sensoren geven een spanning van 04 tot 0.6 volt schommelend.
de auto uit 2001 kan ik ook beide lezen echter de sensor na de kat geeft een waarde wat min of meer
constant blijft bij 0.4 volt
Ik kan dus de 1998 er goed uitlezen zonder problemen en de software geeft aan obd2, en die uit 2000/2001 moeilijk
verbinding valt weg waardes schieten naar nul en software geeft aan obd1
Kan het zijn dat de stekker van de auto uit 1998 een aansluiting heeft om de abs uit te lezen?
De auto komt van pietersen uit rotterdam, mischien een usa model eigen import?
Wie heeft nog raad
Groet Jan
15 jaar
Als je de juiste datum niet weet zoek deze dan op bij de RDW met je kenteken. Kun je zien of hij nou in 2000 of 2001 is verkocht.
Compliance level OBD1 is inderdaad zeer vreemd, of je scantool raakt ook van de slag.
De Hallo
De auto is verkocht mei 2001
obd scanner is een avg4000
Het programma wat ik oa gebruikt heb is mOdiag
deze geeft ook bij het verbinden obd1, bij de andere auto uit 1998
obd2 met daarachter cal arb (wetgeving uit californie)
Toch raar
Groet Jan
15 jaar
Die modiag van welke datum is dat programma?
Dit soort programma's loopt meestal mijlen achter bij de werkelijkheid.
Is er een mogelijkheid om de berichten te loggen? Doe dat eens, dan kunnen we eens zien wat die 2001 nu werkelijk zegt.
Hallo
Ik maak wel even een screendump van beide autoos
kan je het verschil zien
Groet Jan
15 jaar
Screendump is leuk, maar zegt niets. Als je de communicatie kunt loggen dan kan ik iets zeggen.
Hoi
Ik doe mijn best, maar heb zo geen log functie gezien welke het protocel aangeeft
wel een scherm waarin staat wat de software gevonden tijdens het inloggen
bij beide autoos word aangeven j1850 vpwm
wat mij gm autoos gebruikelijk is heb ik begrepen.
Groet Jan
15 jaar
Ik weet niet welke versie jij hebt maar hier is een screenshot van de laatste verise (2.5.110):
http://www.mobydiag.de/images/screenslar...
Onder op de pagina staat "Log ON".
Update hier: http://www.mobydiag.de/downloads.htm
Hallo
heb de laatste even opgehaald
wel de xpress uitvoering trouwens
Versie die ik hand was ook redelijk recent
Ga nog eens testen
alvast bedankt
jan
15 jaar
Hallo
Hier is een screendump alvast van de
transsport welke obd1 aangeeft
software is modiag
Groet Jan
Hmm beeldje lukt niet helemaal(helemaal niet)
15 jaar
Hallo
Nog een poging
http://img41.imageshack.us/img41/3659/na...
15 jaar
Probeer eens "SENSOR DATA" en dan "LOG".
Lees ook je fouten eens uit, staan er 4 in, knop "TROUBLE CODES".
Hallo meneer Ford
Zal nog even wat vergeten info geven
De auto rijd op lpg
impco installatie met een dualcurve lambda regeling
heb toevallig gister de fouten uitgelezen het was er toen 1 namenlijk de egr klep
heb kort geleden de lamda regeling weer tot leven gewekt, de regelklep van het vacuum op de verdamper was verdwenen
en het vacuum vanuit de mixer afgedopt.
voor deze reparatie had ik wel 4 fouten waar onder (zo uit het hoofd)
de egr klep en ook dat de lambda sensoren te weinig schakelden.
Deze regelen nu wel weer....behalve de tweede na de kat
deze staat op constant ongveer 0.4 volt
Zal nog eens de fouten uitlezen
Heb nog eens de fouten uitgelezen
met modiag: insuficiant switching sensor2 (achter de kat) klopt deze staat consant op .4 volt
met digimoto: position egr
ben ook nog aan het loggen geweest dat wil op zich wel alleen vallen bij digimoto alle signalen af en toe naar nul
ook modiag heeft hier last van maar is minder te zien in de log functie
Eerst bedankt voor je reactie
Groet Jan
15 jaar
1 van deze 2 programma's geeft dus verkeerde foutcodes aan - in ieder geval een verkeerde tekst.
Zou leuk zijn om van beide programma's te weten welk foutcodenummer ze laten zien - eventueel compleet met logs om te zien wat het nu echt is.
Lijkt mij dat modiag het in dit geval bij het rechte eind heeft.
Is het voltage van de 2e lambda sensor 0,44 tot 0,45? Dan werkt deze niet.
Kan zijn dat de stekker los is, bedrading defect of de sensor zelf is defect.
HAllo
heb nog 3 log files gemaakt van de O2 sensoren
met twee verschillende programmas
heb ik net even rond gereden, zijn geen foutcodes meer
had ze gisteren gewist trouwens
ook het hobby bob programma scantool geeft aan dat het obd1 is
bij de andere auto geeft ook scantool aan dat deze obd 2 is
TOt zover
http://img32.imageshack.us/img32/3406/di...
http://img32.imageshack.us/img32/8120/ga...
http://img130.imageshack.us/img130/2978/...
15 jaar
Ik weet niet wat jij een log noemt en dat geldt ook voor deze programma's, maar ik noem een log een file waarin alle communicatie tussen PC en interface staat.
Dus alleen maar regeltjes met getallen.
Wat ik nu zie is een chart of een screenshot. Daar kan ik nog steeds niets mee, behalve concluderen dat de 2e lambda-sonde echt overleden is.
Ik zie bij Digimoto toch echt de tekst datalogging staan op de novenste regel en de tekst datalog 3 vakjes naar rechts van Chart. Die moet je eens proberen.
Ok Ok Ok tis duidelijk
dacht dat je een log van de sensoren wilde
maar het gaat om de data tussen software en ecu
ga ik morgen even proberen
Bedankt
groet Jan
15 jaar
HAllo
ik heb een log file waar alle sensoren instaan met hun waardes
en een file waar de data comm instaat, deze komt uit het tabje serial interface
moet ik ze hier in plakken of naar je toe melen
Groet Jan
15 jaar
Uploaden op een of andere fileserver zoals rapidshare?
Nou daar gaatie dan
http://rapidshare.com/files/309274857/da...
http://rapidshare.com/files/309274858/se...
Dit zouden de linkjes moeten zijn naar de files
Sorry hier moet je voor betalen, zoek evenwat anders
Groet Jan
15 jaar
Ik heb de files, had alleen wat geduld nodig. Echt veel chocola kan ik er niet van maken.
De vermelding OBD1 of OBD2 kun je vinden in pid 1C, maar die wordt NIET gelezen. Kun je van alles verwachten.
Bij EOBD moet je eerst pid 00 lezen, dan weet je wat er wel of niet op zit. Wordt ook niet gedaan.
Wel worden de pids 01 t/m 1A gelezen, waar de helft niet van reageert.
Gebruik je iets van voorinstellingen? Niet doen dan.
Anders is dit programma waardeloos.
Voor een beschrijving van de pids zie: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Hallo
Nee ik gebruikt geen voor instellingen
een aantal van de waardes die hij niet leest leest hij de volgende scan wel
dat zijn vermoed ik de waardes die steeds naar 0 springen
blijft raar dat de andere transsport uit 1998 alles volgens het boekje doet.
Ook de testen van de sensoren die het uitlaat mengsel regelen
hier vallen de waardes niet steeeds naar 0
Het lijkt wel of er een ecu in gezet is uit een oud model transsport van voor 1996
Of dat men de ecu aangepast heeft ivm met lpg.
Beide ecu geven bij het inloggen vd software $10
Nou ja ik zal de ecu er nog eens uit halen om te kijken of hier wat aan te zien
een nummer of zoiets
Als ik verder kom laat ik het weten
Bedankt voor de reacties en de moeite
Groet Jan
15 jaar
Ik zou maar niet te veel conclusies trekken met die gammele software en hardware.
Log al eens bekeken? Zie je regelmatig pids die er wel zijn en op andere momenten wel werken "NO DATA" afgeven.
Het is niet echt hoogstaande kwaliteit of betrouwbaar.
Mijn advies: laten verdwijnen in het grijze ronde archief (dat is de vuilnisbak).
Nou das toch ook weer zonde
en een tech2 toy is me toch echt te duur
En het blijft raar dat de andere auto wel goed leest, bij alles
De auto rijd verder prima, tenminste dat denk ik. tis mijn 1ste transsport
Bedankt
En Groet
Jan
15 jaar
Hallo allemaal
bedankt voor het meedenken
topic kan wel dicht van mij
als ik meer weet dan meld ik me wel weer
groet Jan
14 jaar
Nou, dan laten we hem gewoon open.........
gr
Peter
[quote=oldford]Als je de juiste datum niet weet zoek deze dan op bij de RDW met je kenteken. Kun je zien of hij nou in 2000 of 2001 is verkocht.
Compliance level OBD1 is inderdaad zeer vreemd, of je scantool raakt ook van de slag.[/quote]
Het is het beste om voor dit soort ellende de VIN-code te raadplegen deze staat bij de voorraam.
Op VIN-code vrije versies op google te vinden zie je direct exact bouwjaar en bij de betaalde versies ook eventuele schades.
Daarom kun je slecht onderdelen krijgen bij de merk amigarages zonde deze code.
Overigens kan de computer zijn uit een 3.4 trans sport oude model (daar heb ik erzelf 2 van in mijn verzameling TS van 10 stuks....tja hobbies..)
groet Danny
14 jaar
Hallo Danny
bedankt voor de reactie
als de computer uit een oude Ts komt
werken abs-track contr dan wel.
ook zit in deze een digitale dagteller en zon leuk displaytje voor storinkjes.
Het is natuurlijk mogelijk dat het dashboard stand alone is.
of hangt dit hele spultje toch aan elkaar met een een of andere data link?
heb een haynes boek, dit is echter op dit gebied nogal sumier
kwa E tekeningen
Rare is dat een andere TS uit 1998 (heb hem verkocht inmiddels) wel alles volgens het boekje
uit laat lezen en mijn eigen (verkoop datum mei 2001) model 2000 denk ik, hier
een potje van maakt, beide tee essen geven een $10 als computer aan.
Moet er voorlopig maar mee leren leven
Vriendelijke groet Jan
14 jaar
Jan, Danny is enorm thuis en goed in de oude types transsport, maar een computer van een 3.4 se uit 95/96 zit echt niet in jouw transsport van 2001, als je die daar in stopt, dan kun je hem gaan drukken, want hij loopt nooit en te never nog 1 slag weer. In een 97 er zou ie misschien nog wel passen, maar ook daar heb ik mijn twijfels..Als ik in de buurt van Delfzijl moet zijn bel ik je wel ff Jan, mijnes is van maart 2001, dus net iets ouder als die van jou, en dan pluggen we die eens in, kijken wat er dan gebeurd.
Gr
Peco Power
HAllo Peter
dat zou mooi zijn
ik hoor het wel
Heb mijn meel nog gehad over het dynamo avontuur?
Groets Jan
14 jaar
ja,heb ik gelezen, maar wou ie er zo uit?
Ja dat ging net
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar