Chevrolet US Trans Sport: Overdrive defect?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.4 FSI

Sinds enige tijd heb ik problemen met de overdrive op de 2WD-automaat. Met name op LPG klonk er bij hoge toeren (4000-5000 toeren) bij snelle inhaalmanouvres of hellingrijden in tunnel alsof er een soort oude naaimachine onder de motorkap meedraaide. Een week geleden kwam ik de Brienenoordbrug nauwelijks over omdat hij in de D(rive) versnelling niet harder dan 100 km/uur kwam en de motor over zijn toeren ging. Eigenlijk pakt nu de overdrive vanuit de 3e versnelling niet meer. Warm of koud maakt niet uit.

Wanneer ik in de 3 versnelling rijd is er niets aan de hand. Behalve dan dat het toerental natuurlijk hoog blijft (3000 toeren bij 120-130 km/uur)

Door garage bougies laten vervangen en inspuiting is schoongemaakt. Vermogen is helemaal terug in 3e versnelling. Probleem met de overdrive blijft echter. De garage komt er niet echt aan uit. Ze hebben bij Tigchelaar de versnellingsbak laten uitlezen maar geen problemen geconstateerd.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Hoe sluit ik uit dat het iets anders is dan een defecte overdrive (of hoe weet ik zeker dat het alleen een defecte overdrive is). Ik breng hem natuurlijk niet graag voor een revisie als ik niet helemaal zeker weet of het de bak is.

De motor heeft 215.000 km gereden.

Alvast bedankt voor reacties!

Peter ik wacht (on)geduldig je reactie af!! :)

desperado

Geplaatst door desperado (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Vaker voorkomend euvel bij deze bak, zit hem in de ttc. IK heb nu ff geen tijd, maar vanavond of morgenvroeg zal ik je uit de doeken doen wat er precies aan de hand is en wat er evt aan te doen is. Het geratel wat je hoort is van de traction control, die zit er dan net tegen aan ivm de hoeveelheid gas die je geeft bij dit soort toeren en als je dan gas loslaat hoor je idd een ratelend geluid.
maar ik moet nu weg. ik kom er op terug, rustig rijden kan op dit moment geen kwaad.

gr

Peco Power

desperado (0), 15 jaar geleden

Ik heb in afwachting van je verdere uitleg mijn auto van de garage opgehaald. Ik zat al voor de 3e dag onthand omdat ze het niet kunnen oplossen. Nog even een korte aanvulling:

Voordat de problemen met de overdrive waren was me een te hoog toerental stationair opgevallen. Normaal is het 600-700 rpm. Nu is het vaak tegen de 1000 en soms tot 1200 rpm. Met de kachel/blower/airco uit is het toerental 200 rpm lager.

Heb net nog een stuk (rustig opgebouwd) over de snelweg gereden met de TC uit. Ook dan geen overdrive, alleen een extra spinnend geluid. In de 3 is dat er gewoonweg niet.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

auto probeert om de overdrive in te schakelen, dit gaat dmv een zgn solenoid. deze toren verlaging werkt op de 3e versnelling en op de overdrive, nu ik je verhaal zo hoor lijkt het dus ook of de bak slipt, wat mij bevreemd is het verhaal over vreemd stationair lopen, en geen foutmeldingen....
Vreemd... Nu zou er een vacuumlek kunnen zijn, dat kan het stationair versneld lopen verklaren, samen met het kachel verhaal aangezien daar ook vacuum gebruikt wordt. bevreemd mij nog meer dat ze bij Tigchelaar officieel gm-dealer nota bene er niets aan kunnen vinden.
goed, ik moet even wat gegevens van je hebben.
Het Spinnend geluid, dat ontstaat bij gasloslaten als er redelijk hard opgetrokken wordt. klinkt als een hoge ratel, net als een handgeschakelde bak in de achteruit zetten zonder de koppeling in te trappen? (hier komen reacties op, ik weet het:-) )klinkt als krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.................................
???
2e: auto heeft 215000km gelopen, is de auto altijd bij de gm dealer in onderhoud geweest?
3e: weet je wanneer de laatste keer de bakolie en het filter in de bak vernieuwd zijn?
4e: welk type gasinstallatie zit erin? Zit er ook een flashlube smeersysteem op?heeft de auto altijd op gas gelopen? zijn de koppen al eens vervangen?
5e: raar lopen (te hard) doet ie op zowel lpg als benzine?
6e: je hebt niet toevallig vlak voor dit euvel, een drempel oid te hard genomen, zodat de voortrein echt even de grond raakte? dit ivm de selectie handle naar de bak. als je de auto zelf schakelt van de laagste versnelling naar zijn 2, dan naar zijn 3 en dan naar zijn drive, schakelen bij ong 2500 toeren, gaat het dan anders?
7e: delikate vraag: Wordt er vaak zoveel gas gegeven dat er tot 5000 toeren wordt doorgetrokken?? er is geen koelvloeistofverlies? Is de V-pakking ooit al eens vervangen?
8e Is er een compressietest gedaan?

Een hele lijst, maar dit zijn complexe voertuigen, en er kan van alles mis zijn.
goed nog even uitleg over de tcc dit is een gever voor de converter (koppelomvormer)
torque converter control deze geeft een soort lock up aan de bak, waardoor ie zakt in toeren. nou wil die wel eens blijven hangen, maar dan krijg je problemen bij afremmen/stilstaan in de drive. motor komt niet vrij van de bak en slaat dan af. bij jou zit iets anders fout lees ik nu en ik moet ff zoeken en denken. je krijgt morgen meer uitleg en evt oplossingen, ik moet nu eerst even wat andere zaken regelen en dan slapen.
gr
Peco Power

desperado (0), 15 jaar geleden

Mercury, vast bedankt voor je tijd! Ik zal -zover mogelijk- de vragen beantwoorden:

1. Het spinnende geluid is er vooral bij het gasGEVEN, niet het loslaten. Na de 3e versnelling komt normaal gesproken bij ongeveer 2600 toeren de overdrive die het toerental terugbracht tot ongeveer 1800 rpm. Nu blijft dat uit en vanuit het motorcompartiment klinkt een hoog geluid. Klinkt wel een beetje zoals beschreven maar dan wel hoge toeren (hoog geluid) en moet wel radio zacht zetten om het duidelijk te horen.
2. Ik ben 2e eigenaar. Volgens onderhoudsboekje is de auto altijd in onderhoud geweest in Utrecht bij de Honders/Terberg, erkende Chevrolet Dealer.
3. Bakolie is door garage gecontroleerd. Alles zag er normaal uit, uit voorzorg hebben ze ernaar gekeken vanwege hogere toerental (eventuele slijtage door verhitting). Filter is niet vervangen.
4. Hij heeft een G3 gasinstallatie. Geen flashlube smeersysteem. Volgens mij altijd al op gas gelopen. Koppen vervangen niet bekend.
5. Het maakt geen verschil of er op lpg of benzine wordt gereden (zie nb 1)
6. Heb ik even geprobeerd. Maakt niet uit. De motor of bak klapt niet in de versnelling, gaat gewoon wel soepel.
7. Eigenlijk ben ik een rustige rijder. Totdat ik naar de Ardennen ging (2 volwassenen, 4 kleine kinderen en volledig bepakt) geen problemen gehad. Na Luik ga je stijl omhoog en dan schoot hij meteen door naar erg hoge toeren. Ik probeer hem daar zoveel mogelijk uit te houden want het klinkt niet helemaal gezond. in de 3 geen problemen, maar ik was wel verbaasd dat 100 km/uur al zoveel moeite was voor 180 pk (misschien normaal) op benzine.
8. geen compressietest gedaan.

nb.1: Nu je het zegt: of het een separaat probleem is weet ik niet maar het soms heb ik het idee dat ondanks dat ik op lpg rijdt er ook benzine wordt verbruikt.

nb.2: Ik realiseer me ineens dat ik misschien nog heel belangrijke informatie vergeten ben. Soms, en dan vooral die keer over de Brienenoord stinkt de auto enorm. Tot in een straal van 20 meter verspreidt de auto een lucht van rotte eieren of zwavel bij stationair lopen. De lucht is alleen buiten de auto te ruiken, pas bij het uitstappen is het te contrateren. Ikzelf heb steeds gedacht dat het door de gasinstallatie kwam. Die keer was wel het ergst en sindsdien is het probleem met de overdrive groter geworden.

De problemen met de tcc heb ik niet. Wel een enkele keer gehad dat ik geen gas hoefde te geven maar toch bleef accelereren. Bij stilstaan bleef het toerental hoog (1700 rpm) maar motor sloeg niet af.

Ik wacht je reactie af.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

de rottr eierengeur duidt op iets vreemds met de katalysator/ onvolledige verbranding. zou kunnen dat ie en gas en benzine tegelijk krijgt. dat geeft ook enorm vermogensverlies. g3 installatie, maar welk merk, vialle of prins? als je die geur ruikt kijk dan eens onder de auto, is de katalysator ook roodgloeiend? miss is het een dichtzittende kat. kan ook rare geluiden geven en het motor en bak management in de war brengen.

ik ben net thuis nu, en ben een beetje moe na 8 uren pittig te hebben gereden, ik kijk morgen even verder. komt nu toch niet echt veel logica bovendrijven.
tot morgen

Peco Power

desperado (0), 15 jaar geleden

Beste Peco,

eerlijk gezegd kan ik niet ontdekken welk merk LPG-installatie het is. Ik heb naar papieren gezocht, in het motorcompartiment naar iets met een merk maar niet gevonden. Ik weet niet zeker of ik de plek waar hij zit (reservewiel) naar beneden kan draaien zonder ervoor te zorgen dat ik het zelf niet terug kan plaatsen. Dat laat ik dus nog maar even zitten zo.

De katalysator wordt inderdaad wel erg heet. Roodgloeiend was moeilijk te constateren, en de stinklucht heb ik al enige tijd niet meer gehad.

Hij rijdt op zich goed zo in z'n 3, maar het hoort natuurlijk niet. Ik denk dat ik er verstandig aan doe de auto naar een USA-specialist te brengen. Pietersen in Rotterdam wellicht hoewel dat qua reistijd erg ver weg is. In Zevenbergen zit Thunder Alley. Enig idee of dat betrouwbare jongens zijn die ook wel eens op problemcar kijken?

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb je een e-mail gestuurd met wat adressen,

gr

Peco Power

desperado (0), 15 jaar geleden

Hoewel de bak nog niet open is geweest denk ik zo goed als zeker te weten dat de remband kapot is. De remband word niet meer geraakt door het zonnewiel van de overdrive in de bak (4e versnelling zeg maar) en wordt dus gewoon niet bekrachtigd (quote van Mercury).
Zolang ik de D niet gebruik en alleen de 3e versnelling is er geen enkel probleem. Voorlopig blijf ik nog even rijden zo. De revisie zit er wel aan te komen.

Een ding heb ik wel geleerd: bel even rond voor de prijzen. Een paar honderd euro uitsparen lukt makkelijk. De eerste diagnose was een prijskaartje van 4000 euro terwijl uiteindelijk ook een bakrevisie en de- en montage geboden is voor 2000 euro! Daartussen zaten er nog een paar op 2600 tot 3000 euro. Ligt er dan een beetje aan waar je vertrouwen in legt en welke afstand je er voor wil/moet rijden maar dit heb ik nu wel geleerd! Ik kan hem nu 2x laten reviseren als ik wil :) !

update: juni 2010
--------------------
Inmiddels rij ik meer dan 1,5 jaar rond met dezelfde bak, wat neerkomt op 55.000 km. Een poging om de bak om te wisselen voor een 2e hands-bak liep nergens op uit: 2001 (bouwjaar van mijn Trans Sport) was een jaar dat er 2 soorten bakken uit de fabriek rolden, de 4t60 en 4t65e. De 2e handsbak was niet dezelfde. Maar toen was de kapotte al los (en de motor ook). Na lang soebatten alles terug laten plaatsen. Sindsdien rij ik nog altijd zonder al te veel problemen met slechts 3 versnellingen. 100 km/u maakt ongeveer 2700 toeren. 120 km/u ongeveer 3200, best OK. Het verbruik is ongeveer 1:6 op LPG, waarbij ook veel stadsverkeer zit. Op de snelweg rij ik echter niet vaak harder dan 100-120 km/u. Het zij zo.

Peco, nogmaals dank (we hebben een paar keer gebeld) voor je hulp. Ik heb deze auto nog niet opgegeven. Heerlijk ding.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.