close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US Trans Sport: Radio blijft aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.4

Hallo,

Ik heb bij mijn Trans Sport het volgende probleem: Wanneer ik de sleutel uit het contact haal en de deur open gaat normaal gesproken de radio uit en het lampje van de startblokkering op de radio knipperen. Sinds enige tijd werkt dit echter niet meer en als ik de hoofdkabel niet loshaal bij de zekeringkast loopt de accu leeg. Ook als ik de rechterdeur open doe helpt het niet, ik denk dat het daarom niet aan de schakelaar van de deur ligt. Ik vermoed dat er een probleem met het contactslot is. Een nieuw contactslot zal wel prijzig zijn, misschien een schakelaar monteren om stroom helemaal af te sluiten? Moet dan wel elke keer de klok resetten maar daar is wel over heen te komen.

Ik heb mijn Trans Sport sinds 2005, toen 90.000 km, nu 140.000 km maar ben al met mijn 3e accu bezig. Zijn er meer die dit probleem kennen en een eventuele oplossing weten. Auto is in onderhoud bij American Cars specialist en wordt met regelmaat onderhouden.

VrGr.

Pecore

Geplaatst door

Pecore (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Henk

Je contactslot zou kunnen, maar ik zit even te twijfelen aan je binnenverlichting, staat die ook niet er tegenaan met de draaischakelaar voor de dashbord dimming? Er zit een wat vreemde schakeling in de radio namelijk. Ik neem aan dat de originele radio er nog in zit en startblokkering? van welk merk is dat? zit er een alarm op? (een clifford?)

Je accuprobleem, wat voor accu zet de american car specialist er bij jou steeds in? toch wel de originele ac-delco die er in hoort? deze auto's zijn al behoorlijk electronica gevoelig en een verkeerd merk en een te licht type accu vindt dit type voiture niet echt fijn..... maar dat moet de usa specialist ook wel weten...

Goed, ik zal eens even zoeken of ik wat info kan krijgen.

(PS, je auto keuze is prima, je gebruikersnaam vindt ik iets minder)

Gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

Peter,

dank voor je snelle reactie. weet niet precies wat je bedoeld met de draaischakelaar voor de dashboardverlichting...(heeft me wel eens 2 weken gekost om er achter te komen dat de draaischakelaar de oorzaak was dat alle binnenverlichting brandde) Originele radio, geen alarm. Ik ging er van uit dat het knipperende rode lampje een startonderbrekingssysteem was maar dat is niet op enige kennis van mijn kant gebaseerd.

Ik weet niet welke accu er bij aankoop door de verkopende handelaar is ingezet maar de laatste 2 waren Delco's. De laatste in zwaardere uitvoering als ik me niet vergis.

Ik heb het radioprobleem 2x eerder gehad maar de afgelopen 5 maanden was het weer goed. Soms kwam het ook voor dat de radio wel uit ging en alles goed leek maar dat s'avonds laat plotseling de radio weer aan stond.

Wat de gebruikersnaam betreft, italiaanse vertaling (wel in meervoud) van mijn achternaam, sorry :-)

Gr.

Henk

Pecore 0

15 jaar

Henk,

ik heb ff snel wat navraag voor je gedaan, je hebt dus de ori radio, met een knipperende anti diefstal lamp voor de radio, startonderbreker zit er niet op. delco is de juiste accu, 78 ah volgens mij, moet ik ff in mijn eigen kijken morgen. In de states hebben ze het over het volgende, de auto is uitgerust met het befaamde door lock shut off system. dit wordt beheerd door de (nu komt het) BCM = body control module. de info wordt doorgegeven vanuit de deurschakelaar, dus spuit die eens in met contactspray. vervelende van de originele radio is dat de cd speler/versterker gekoeld wordt door een eigen koelvin. Dat vreet dus stroom als het spontaan aangaat. nou kan ook nog 1 van de knoppen in het stuur vastzitten of er is iets met de radio aansluitingen voor de achterpassagiers, satat daar nog iets aan? even voor de goede orde over de werking...
je zet de auto van contact, stapt uit, de binnenverlichting brand nog steeds, je sluit de deur en gooit de auto met de afstandsbediening op slot. binnenverlichting dooft gelijk en radio gaat uit. doe je dit niet, dan gaat de binnenverlichting na zo'n 30 sec langzaam dimmend uit. ook dan zal de radio af moeten schakelen. OP het dashbord aan de linkerkant naast de toerenteller zit een draaiknop, hiermee kun je de sterkte van je dashbord verlichting regelen, draai je hem naar links wordt ie zwakker, draai je hem naar rechts wordt ie feller en draai je hem even over het zware punt heen, gaat de interieurverlichting branden... deze schakelaar staat ook goed?
verder weet ik het ook even niet.. maar ik vraag nog even rond..

Groeten

Peco (en dat heeft niks met schapen te maken) POwer

Mercury 0
badge

15 jaar

Peco,

Ik zal morgen kijken welke accu er nu in zit en de deurschakelaar nakijken en inspuiten. De radio is nog met een cassettespeler. Zal ook even naar de stuurknoppen en de module voor de achterpassagiers kijken. Ook de draaiknop voor de dashboardverlichting zal ik inspecteren.

Over de werking: Bij mij is het zo dat wanneer ik de contactsleutel er uit haal en de deur open doe, de radio meteen uitgaat, wanneer de sleutel in het contact blijft maar de auto uit is gaat de radio na ongeveer 10 min uit. Voor de rest zoals je beschrijft, heb geen afstandsbediening maar gebruik de sleutel in de deur.

Gr.

Henk

Pecore 0

15 jaar

IK ga vragen of er een andere programmering voor is,
kan een paar dagen duren, maar je hoort van mij, heb je eind deze week nog niks gehoord, geef dan even weer een berichtje hier, dan meld ik mij wel weer

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

Over de werking: Bij mij is het zo dat wanneer ik de contactsleutel er uit haal en de deur open doe, de radio meteen uitgaat, wanneer de sleutel in het contact blijft maar de auto uit is gaat de radio na ongeveer 10 min uit. Voor de rest zoals je beschrijft

bij mij werkt het ook zo ,alleen heb ik wel een afstandsbediening

ik zal eens kijken of ik in het hynes handboek iets kan vinden in het electrisch schema

gr ron

rondepon 0

15 jaar

Ron,

Kijk ff bij het hoofdstuk electronica radio of daar iets staat over programeren van de radio, net zoals met de deuren kan. Die kunnen ook locken bij het uit de park halen, maar ook gewoon "LOS" blijven.

gr

Peco

Mercury 0
badge

15 jaar

Ron en Peter,

Ik heb vanavond wat zitten proberen met de contactsleutel, volgens mij zit het probleem echt in het contactslot. Wanneer ik de sleutel in het contact steek en naar de eerste stand rechtsom ga gaat de radio soms uit en het rode lampje knipperen. Het accutekentje en de P branden dan op mijn dashboard. Wanneer ik verder naar rechts draai in de volgende stand gaat de radio weer aan en komt er meer stroom op het dashboard, ventilatie etc. Wanneer ik verder draai en start is alles normaal zoals het hoort te zijn. Draai ik de sleutel vervolgens naar links naar de eertse stand dan gaat de radio weer uit en lampje knipperen, accutekentje en P op dashboard en volgens mij draait dan ook de compressor voor de luchtvering even. Ik kan de sleutel dan niet uit contactslot halen. Draai ik de sleutel zo ver naar links dat ik hem er wel uit kan halen dan gaat de radio weer aan.... Sleutel er uit dan gaat meteen de binnenverlichting aan, sleutel er weer in dan gaat meteen de binnenverlichting weer uit.

Deurcontact is volgens mij ok, waarschuwing voor verlichting werkt goed en ook de waarschuwing dat de sleutel nog in contact zit werk goed.

Draaiknop voor binnenverlichting alle kanten op gedraaid, werkt goed maar heeft geen gevolgen voor radio.

Accu kon ik niet zien in halfdonker, dus type moet ik later even opzoeken, misschien zekeringkast even weghalen.

Is het zo dat bij alle Trans Sports een afstandsbediening geleverd is? kan ik er achter komen of de mijne een ontvanger heeft voor ab?

Zou een gebruikt contactslot een optie zijn? zijn die te krijgen? eventueel in combinatie met afstandsbediening?

Gr, Henk

Pecore 0

15 jaar

draai je de sleutel niet te ver door, naar de acc stand? amerikanen hebben die altijd gehad, maar moet ff bij mijn eigen kijken of het nog zo is, gebruik het nooit..

ben er zo weer

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

ben aan het zoeken geweest maar kan zo niks vinden in het boek .
als ik de sleutel in het contactslot steek kan ik ook nog een standje terug om het zo maar te zeggen . in die stand gaat de radio ook aan
mijn afstandsbediening is een los ingebouwd van gemini ,heb ik wel moeten veranderen .
de mensen die hem eringezet hebben hadden verkeerd aan gesloten ... auto open lampje aan.. auto op slot lampje uit

rondepon 0

15 jaar

Zit er dus niet meer op, die "oude" accessoire stand. Volgens mij hadden alle ts' en afstandsbediening ,maar is de zender weggeraakt bij de jouwe.
Als je de sleutel in het contact steekt en je gaat naar de volgende stand, heb je idd de acc stand, dan ga je naar de contact stand, hierna kun je de auto dus starten. in de stand "uit" kun je de sleutel er uit halen, in de andere standen niet. contactslot overzetten, moeten de sleutels wel opnieuw ingeleerd worden want daar zit een herkenningschip in..... misschien een goede slotspray (bij de us specialist laten doen!!)

ik hoor uit de States ook geen oplossing. dus wordt lastig. Bel eens een rondje langs (ex) gm dealers, miss dat een monteur iets herkend...

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

he grappig, Ron heeft nog wel de acc stand en ik niet....... mijne is van maart 2001.. toen net verandert??

peco

Mercury 0
badge

15 jaar

die van mij is van juni 2001 (afgifte kentekenbewijs dan)
maar peter ? zit er bij jou wel een originele AB. bij ? ik heb alleen die gemini dingetjes . zijn van die ronde AB-inkjes

en henk een afstands bediening is zo (als je een beetje handig bent )ingebouwd
elke auto shop heeft wel een setje

gr.ron

rondepon 0

15 jaar

Als ik er over nadenk en jullie reacties lees krijg ik steeds meer het gevoel dat de functies van het contactslot zeg maar verschoven zijn. Alsof de TS in de accesoirestand gaat staan als ik de sleutel er uit trek...

Als ik de sleutel er in steek kan ik ook 1 positie linksom draaien, ik zie in mijn instructieboekje dat dat de accesoirestand is, kenteken van mijn TS is afgegeven op 21-3-2001.

Heb bij aankoop gezocht om de ab, ook nog met Auto Bleeker in Almelo gebeld, daar was de TS in onderhoud geweest maar die dachten niet dat er een ab bij was....

Geen ab is jammer maar niet jammer genoeg om in te laten bouwen...

Gr.

Henk

Pecore 0

15 jaar

hoi

je moet wel ffkes in de auto blijven om te testen ...
zet contact op off en blijf in de auto als het goed is gaat de radio uit , zo niet gaan dan je ramen nog open en dicht na die 10 minuten?
als die het ook blijven doen dan kan het aan je Retained Accessory Power (RAP) liggen
stukje uit een boekje in het engels :

With RAP, the power windows (option), the power rear
quarter windows (if equipped), audio system and the
optional electronic level control (ELC) will continue to
work up to 10 minutes after the ignition key is turned to
OFF and none of the doors are opened.

bekijk je zekering eens 44 Retained Accessory Power(RAP) Relay die zit in het kastje bij de rechter deur

gr.ron

rondepon 0

15 jaar

Goed, ik heb net nog ff gekeken, want ik vond het al vreemd dat ik geen accessoire stand had.... Maar die heb ik dus wel....
wat mij opvalt, ik steek de sleutel er in en draai 1 slag omhoog. accu lampje gaat branden in het info center en ik hoor de opvoerpomp van de benzine druk zetten. draai ik nog 1 door, springen de meters op het dashbord standby.....en begint de kachelmotor te blazen. nog verder draaien is starten.... draai ik nu de sleutel terug van contact naar de 1e stand, hoor ik weer de pomp van de benzine draaien. vreemd. is dat bij jullie ook zo?

@ Henk, ik zou gewoon het contactslot in laten spuiten met een goede contact/slotspray...

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

peter.. het is bij mij ook dat benzine pomp weer hoor met het terug draaien van de sleutel naar de off stand

gr. ron

rondepon 0

15 jaar

[quote=rondepon]peter.. het is bij mij ook dat benzine pomp weer hoor met het terug draaien van de sleutel naar de off stand

gr. ron[/quote]
okay dan is dat goed....

thanks

Peter

Mercury 0
badge

15 jaar

Peter, ik hoor ook de benzinepomp 2x bij de eerste keer naar lock en van start terug ook weer. In accesoirestand hoor ik ook de compressor even draaien van de niveauregeling.

Maar wat schetst mijn verbazing? Ik ging vanavond naar mijn vriendin en daar aangekomen ging bij het uitnemen van de contactsleutel de radio uit en het rode lampje weer branden. Enige verschil met de situatie voor de storing is dat de radio meteen uit gaat en niet bij het openen van de deur. Dit is echter wel vaker het geval geweest en na verloop van tijd ging de radio weer uit bij het openen van de deur.

Ik denk dat het probleem op den duur wel weer terug zal komen en zal de garage dan ook vragen in ieder geval het contactslot even te sprayen. Ook zal ik vragen het eleectrische systeem te controleren op ontlading en lekstroom...

Ik denk dat ik verder eerst maar even afwacht of het probleem zich weer voordoet en wellicht doe ik dan weer verder onderzoek.

Wil Peter en Ron in ieder geval hartelijk danken voor de snelle reacties en het meedenken naar een oplossing. Ik heb het als zeer plezierig ervaren.


VrGr.

Henk

Pecore 0

15 jaar

Henk,

Hou ons op de hoogte!!

gr

Peter

Mercury 0
badge

15 jaar

Peter, Ron,

De TS is voor de APK geweest en ik heb ook het contactslot laten sprayen. Het is wel beter geworden maar gisterochtend kwam ik er weer achter dat de accu dood was toen ik met de auto naar het werk zou...

Het probleem is volgens mijn USA-car-specialist het volgende: Als je de sleutel in het contactslot steekt wordt er een pinnetje weggeduwd die er voor zorgt dat de stroom op de diverse onderdelen wordt gezet. Bij uithalen van de sleutel moet een veertje dit pinnetje weer terugduwen. Waarschijnlijk is of het pinnetje versleten, of het veertje werkt niet meer naar behoren waardoor het pinnetje niet op zijn plaats terugkomt bij uithalen van de sleutel. Experimenteren met snel in- en uit halen en spelen met de contactsleutel wijst inderdaad op een dergelijk probleem.

Een nieuw contactslot moet € 170,- kosten. Hij gaat nu eerst even bij zijn broer in de USA navragen of ze daar alternatieven hebben en kijken of er een ook een imitatie-exemplaar op de markt is.

Mochten jullie nog suggesties hebben dan lees ik dat graag.

VrGr.

Henk

Pecore 0

15 jaar

klinkt misschien raar, maar 170 euri vindt ik al geen rare prijs. (altijd te veel natuurlijk)

ik heb ff snel in duitsland gekeken en daar kost ie 139,50 ex mwst en verzendkosten, dus dat blijft hetzelfde.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

met wat voor spray hebben ze gespoten ??? probeer eens met contakt spray, te koop in de electronica winkel .

gr. ron

rondepon 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.