close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US C15A: Startmotor gaat niet rond

Bouwjaar: 1942, Brandstof: Diesel, Motorcode: Perkins

Goedendag,

Ik heb een chevrolet C15a uit 1942 met een Perkins dieselmotor er in.
deze wordt gestart mbv van een contactslot.
De motor zet je uit door de choke volledig uit te trekken.

De laatste keer dat ik hem startte, bleef de startmotor meedraaien.
Toen ik dat hoorde wilde ik de motor uitzetten.
Maar omdat de startmotor bleef draaien, sloeg de motor steeds weer aan.

Ik heb vervolgens de plus van de accu gehaald.
toen viel de motor stil.

toen ik de pool vervolgens weer aansloot en de contact sleutel omdraaide, hoorde ik alleen 'klik' alsof de accu te weinig spanning gaf.
Ik heb een nieuwe accu geplaatst(zelfde Amperage ed).
Als ik nu de sleutel omdraai gebeurt er helemaal niks.

Ik heb een paar tikjes op de startmotor gegeven, omdat ik dacht dat deze wellicht vast stond. Dit heeft geen effect.
Kan iemand me helpen?
[url=http://postimg.org/image/n5uvq0cxl/][img]http://s28.postimg.org/n5uvq0cxl/IMG_036...[/img][/url]

Geplaatst door

Markwise (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Grote kans dat de startmotor is overleden door het meelopen de vorige keer.
Meet eens of op het stuurdraadje op je startrelais spanning komt , komt daar spanning en er gebeurt niets , vrees ik voor de startmotor.
Heeft deze trouwens nog een los startrelais of zit het relais al op de startmotor?

Oei ik hoop eigenlijk het relais of het lucas contactslot :-s

Gezien de leeftijd vermoed ik een los startrelais!?

Markwise 0

9 jaar

Bij een los startrelais , even meten of je stuurspanning krijgt op het relais vanaf je contactslot.
Je kunt even de 2 dikke plus draden op het relais doorverbinden met een startkabel of een dik stuk draad , als de startmotor dan nog niet werkt is deze toch echt stuk.

Ik heb gisteren even gekeken, het relais zit boven op de startmotor gemonteerd...

Markwise 0

9 jaar

Dan is het dus een geintergreerd startrelais , 1 dikke plus en een dun stuurdraadje ?

Was dat maar waar :-(
(Zie foto)
[url=http://postimg.org/image/jkoccd3g7/][img]http://s15.postimg.org/jkoccd3g7/image.j...[/img][/url]

Markwise 0

9 jaar

Dit is dus een normale startmotor met startrelais , met dus een dikke plus , hier zitten er meerdere kabels aan , reden ? , het dunne zwarte draadje met het blauwe ampeetje is de stuurdraad vanaf je contactslot/startschakelaar , komt hier voeding op als je start , zoja , en er gebeurt niets , startmotor ter ziele , mits er natuurlijk voldoende voeding is vanuit de accu.

Alle kabels die er aan zitten zijn voor de verlichting, toeter, cabine en dashboard lampen etc

Markwise 0

9 jaar

Accu heb ik nieuw gekocht om zeker te weten dat dat het probleem niet is.
Ik heb dat draadje met de blauwe kabel schoen los gehaald en een draad van de plus vd accu er tegen aan gehouden.
Gebeurde niks helaas...

Markwise 0

9 jaar

Vrees ik toch voor de startmotor.

Ik neem aan dat je bij #11 bedoeld dat je de draad van de accu op de startmotor hebt gehouden en niet op het blauwe draadje?

Hier een afbeelding met de doorsnede van een startmotor:


[url=http://postimg.org/image/fofqyjg6b/][img]http://s13.postimg.org/fofqyjg6b/startmo...[/img][/url]

De werking zal wellicht bekend zijn, maar door deze stap voor stap door te nemen wordt het probleem misschien duidelijk.

-Zodra de contactsleutel wordt omgedraaid komt er een "stuurspanning" te staan op aansluiting A (in dit geval blijkbaar de zwarte draad met de blauwe kabelschoen).
-Hierdoor wordt spoel B magnetisch en beweegt het relais zich naar rechts, tegen de veer C in.
-Hierdoor kantelt de arm D en voert het tandwiel E in de starterkrans (op dit moment draait de startmotor nog niet).
-Zodra E geheel is ingevoerd, zal ook het relais B geheel aan de andere kant zijn en hierdoor contact F met G verbinden.
-Contact F heeft een dikke plus draad (waar blijkbaar ook de claxon, enz. van afgetakt wordt) en geeft een hoge stroom door aan G (nu draait de startmotor H pas echt).

Als de startmotor "mee draait" blijft hij wellicht hangen om één (of meer) van de volgende redenen: Opgedroogd vet, de veer C is te slap (er zitten overigens meer veren in) waardoor hij niet terug gedrukt wordt, contact F en G blijven intern doorverbonden wegens ingebrande contacten, of er blijft spanning staan op aansluiting A.

-Spanning op aansluiting A kun je meten met een multimeter/voltmeter of eenvoudige 12V spanningzoeker: hier mag alleen 12V op staan bij het omdraaien van de sleutel.
-Slappe veren kun je niet eenvoudig achter komen, maar lijkt mij niet het geval.
-F en G kun je doormeten (of "-piepen") met een multimeter: mogen in rust niet doormeten, dus weerstand heel hoog.

Als je (na het aansluiten van de accu) wel weer een "klik" hoort kan dat het startrelais B op de startmotor zijn, maar het kan ook een apart relais zijn dat eerst bekrachtigd wordt en op zijn beurt de spanning doorgeeft aan B (hoeft hier niet zo te zijn).

Als je zeker weet dat het B is, dan is waarschijnlijk de startmotor H zelf defect. Dit controleer je door aan de buitenkant (bv met een schroevendraaier) F en G door te verbinden. Let op: zet het voertuig in zijn VRIJ, op de handrem en blokkeer desnoods de wielen (of krik hem op), mocht hij toch aan slaan! De koolborstels kunnen op zijn: soms kun je ze er van de buitenkant uit draaien.



Voor meer details: http://www.marcovw.nl/Motor/Startmotor/S...

jvr 0

9 jaar

Hai, dank voor je toelichting.
Ik moet bekennen dat ik het plusdraadje wel tegen het kabelschoentje heb gehouden.
En tegen de overige draden, maar er gebeurde niks.
Ik hoor ook geen klik als ik het contact omdraai. Dat was de laatste keer toen ik wilde starten(nog met de oude accu en voor ik bovenstaande heb geprobeerd)

Markwise 0

9 jaar

Dat is in ieder geval eerlijk , je moet het plusdraadje dus tegen de aansluiting houden waar het blauwe draadje aan vast zit.

Oke, geen ramp, maar het moet dus zoals hierboven staat.

Je mag best spanning vanaf de accu op dat losse draadje zetten, er gebeurt dan alleen niets. Maar als je spanning vanaf de accu op één van de dikke aansluitingen zet (van de startmotor) dan moet er wel iets gebeuren. Tenzij de gebruikte draad erg dun is en niet genoeg stroom kan doorgeven (de draad wordt dan alleen heel warm!). Daarom kun je beter de twee dikke aansluitingen aan elkaar leggen met een dikke schroevendraaier bijvoorbeeld (zie de laatste alinea van #13).

Op die manier doe je net alsof je "normaal" start. De startmotor zal dan vrij in de rondte draaien en de starterkrans niet meenemen (dat is: als tandwiel E -zie voorgaande afbeelding- niet vast in de krans zit).

Met een multimeter of voltmeter (of 12V spanningzoeker) kun je een stuk eenvoudiger storing zoeken en kosten niet meer dan 15 euro bij de dichtstbijzijnde kluswinkel. Of wellicht ken je iemand die er een heeft.

Is de accu 12 volt of 6 volt? En hoeveel ampère? Dat maakt voor het storing zoeken verder niet uit, maar ik was daar benieuwd naar.

jvr 0

9 jaar

Mark; steek eens een schroevendraaier tussen die twee aansluitingen.

Als de massa van blok naar de accu goed is aan de min pool , moet er nu wat reactie zijn.

Vr. Groet.

Punt 50
badge

9 jaar

Ik heb een schroevendraaier er tussen gedaan en er gebeurt niks.
Heb ook het contactslot vervangen maar dat is t ook niet...

Markwise 0

9 jaar

Dat klopt ook dat er niets gebeurt als de startmotor defect is , het relais is in ieder geval kapot , dus haal eerst de startmotor er eens af en begin daarmee , voordat je verder van alles gaat vervangen, de startmotor heeft meegelopen , dit is zoals eerder al aangegeven dodelijk.

Markwise ...........Hoe is het nu met de chevrolet zijn startmotor ? Of heb je de handdoek in de ring gegooid ?

Vr. Groet.

Punt 50
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US C15A of stel zelf een nieuwe vraag.