close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US Trans Sport 2002: Startprobleem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 3400

Hallo iedereen. Mijn motor slaat niet meer aan van het ene op het andere moment.
Wat vooraf ging: mijn vrouw ging weg met de auto en alles was goed. Toe ze terug naar huis ging en moest afremmen om ruimte te maken voor een tegenligger, sloeg de motor af. Daarna niet meer te starten. Na wat extra benzine erin gedaan te hebben weer geprobeerd en de startmotor ging normaal rond en motor prutteld een slag heel onregelmatig en sloeg weer af. Daarna sloeg hij niet meer aan. Startmotor draait fris rond maar motor blijft uit. Als ik een tijd wacht en weer probeer, dan lijkt het erop dat de motor toch even wil aanslaan. Maar wel heel onregelmatig en zonder vermogen.

Geplaatst door

Esromade (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ff kleine update. Vandaag er een beetje olie bij gegooid en weer een poging gedaan. Na een aantal keren starten, sloeg hij wasrachtig aan. Echter zonder vermogen. Zo gauw ik het gas aanraak slaat ie af. Is dit toeval... heb ik een vastloper gehad of moet ik het zoeken in bijvoorbeeld de egr klep. Want naar mijn idee krijgt ie benzine en vonkt ie ook. Ik vond wel dat de motor anders klonk dan normaal, maar niet overdreven vreemd geluid.

Esromade 0

4 jaar

Stel dat de EGR klep (gedeeltelijk) open blijft staan, dan draait de motor niet stationair .
Test de compressie ,als deze laag maar onderling wel gelijk KAN de distributie verlopen zijn .
Succes.

Punt 50
badge

4 jaar

Thanks. Ik heb vanochtend de auto nog even gestart. Hij sloeg redelijk snel aan en liep stationair op ongeveer 1500tr en ook een korte tijd stabiel. De motor klonk ook niet extreem raar. Na een paar minuten begon hij slecht te lopen en wilde afslaan. Minder dan 500tr galopperend. Ik kon hem alleen aan de gang houden door pompend gas te geven. Teveel gas was afslaan en te weinig gas ook afslaan. Weer een paar minuten kon ik hem niet meer draaiende houden. Oliedop los gemaakt en ik rook lichtelijk wat benzine geur. Koel systeem behield gewoon druk. Dwz de auto was al even uit en bij het losdraaien van de radiatordop perste hij er wat water uit met een redelijke druk.
Wat ik nu vreemd vind is dat de auto het altijd goed deed en ineens tijdens een ritje einde verhaal is. Wel bleek de peilstok droog te staan dus er heeft vermoedelijk te weinig olie in gezeten. Mijn vrouw is wel een ster in het negeren van meldingen.

Esromade 0

4 jaar

Nog een update. Dikke slang van het luchtfilter afgehaald en ingespoten met remmenreiniger. Hij start direct. Zolang ik blijf spuiten blijft ie ook lopen en reageerd hij goed op het gaspedaal. Stop ik met spuiten dan loopt ie nog een tijdje door maar wel heel slecht. Brandstofpomp hoor ik gewoon lopen. Hoe controleer ik of er überhaupt benzine in de cilinders komt of dat de injectie het wel doet.

Esromade 0

4 jaar

Kan je een fotootje plaatsen van de motorbovenzijde ? Door de jaren heen zijn er verschillende uitvoeringen geweest . Een zo plotselinge verandering kan b.v. een afgebroken slang zijn of stekker van carter ven- tilatie of mapsensor als die aanwezig is .
De hele geschiedenis van die pontiac is te lezen dus we houden goede hoop op herstel .
Succes.

Punt 50
badge

4 jaar

Thanks Punt.
Ik probeer een foto te posten.

Esromade 0

4 jaar

2e poging. 1e was mislukt.

Esromade 0

4 jaar

Is dat deel wat je had los genomen niet gescheurd?
Verder zit bij het gele peil stok oog een klem niet op zijn plaats.

Punt 50
badge

4 jaar

Zijn die grote reactie armen boven de radiateur nog ruimte vrij? Bij ruimte beweegt het motorblok te veel . Dit kan weer oorzaken van breuk geven op leidingen en massa draden . Loop alles rond het blok na op los zitten.

Punt 50
badge

4 jaar

Haal ook die flowmeter even los om te reinigen (geen remreiniger )gebruiken ! om te zien of er wat in zijn weg ligt. Vervuiling gaat langzaam maar misschien is er wat vuil ingekomen.
Vr. Groet.

Punt 50
badge

4 jaar

Thanks. Ik heb de dikke slang, die naar het luchtfilter loopt idd losgenomen om er remmenreiniger in te spuiten waarop hij keurig aanslaat. Die is niet gescheurd. Naast peilstok heb ik een klem losgemaakt. De flowmeter. Is dat dat ding links naast de peilstok? Welke flow moet die meten. Met andere woorden.. wat loopt er door die slang waarvan de klem niet op zijn plek zit. Voor zo ver ik weet ligt het blok mooi vast en stabiel. Tenminste bij rijden(toen hij het nog deed) ook bij gas geven blijft ie mooi stabiel.
Als het blok begint te pruttelen dan komt er ook een beetje rook tussen het blok en schutbord weg. Ik ga proberen om hem de schuur in te krijgen omdat ik op straat er niet echt onder kan.

Esromade 0

4 jaar

Doordat het spruitstuk aan de achterkant van het blok zoveel heter wordt dan de voorkant trekt deze zo krom dat deze scheurt of de bouten af breekt . Ook is de bevestiging naar de pijp naar achter een beweegbare. Die klep die naast de gele peilstok zit is de uitlaatrecirculatieklep . Een vinding om de verbrandingstemperatuur lager te krijgen dit geeft minder stikstof verbindingen ?! Door die buis met de verschoven klem gaat lucht . Kijk maar waar die buis aan de andere kant vast zit.
De flowmeter zit vast aan die grote slang en had ik al opgenoemd en waarom je deze schoon mag maken. Lees er over hoe dat werkt . Waar deze motoren vaak last van hebben is vonkoverslag aan de isolator van de bougie aan de buitenkant. Bij optrekken voel je dat een lichte trilling . Alleen te zien als je de bougies demonteert . Bij de achterste drie het makkelijkst vanonder uit .
Vr. Groet.

Punt 50
badge

4 jaar

Ok. Dank je voor de mooie antwoorden. Ik ga nu eerst ruimte in de schuur maken zodat hij erin kan.
Dan wordt het een stuk makkelijker om er even flink aandacht aan te schenken. Maar mijn vraagteken blijft nog steeds dat ik het raar vind, dat de auto als een zonnetje liep en in de eerste slag altijd start zonder ook maar 1 trilling tijdens het rijden. Vervolgens remt ze af en slaat de motor af waarna het in een keer volledig over is en geen enlele cilinder ook maar een aandrang heeft om aan te slaan. Dus enkel de startmotor draait rond.
Wel kan ik er mee eens zijn dat er mischien wel wat afgebroken is aan de achterzijde. Want daar komt ook wat rook weg als ik hem met remmenreiniger gestart heb en daarna op gang probeer te houde door met het gas te pompen. Daarbij komt dat mijn dochtertje wist te vertellen dat er wel een raar geluid onder de auto weg kwam toen hij afsloeg.

Esromade 0

4 jaar

Kijk dat werpt weer een ander licht op de zaak . Als de distributie verlopen is , is dat te zien aan de compressie waarden . Die zullen lager zijn dan normaal . < 10 bar. Heb je er een klus bij .

Punt 50
badge

4 jaar

Nou. De chevrolet is in de schuur. Ik heb een slang aan een propaanfles gedaan en die in het luchtinlaat gepropt. Daarop loopt ie als een zonnetje en kon ik hem de schuur in rijden.
Brandstoffilter los genomen en daar kwam zwarte benzine uit. En ik kon hem ook niet makkelijk doorblazen. Als ik de pomp bedien dan komt er een pietluttig straaltje uit de tank. Als ik de vinger voor het slangetje houd dan komt er geen benzine meer uit. Ik neem aan dat de brandstofpomp toch wel wat druk moet opbouwen. Wat betreft de rook onder de kap blijkt de radiator slang van de binnenkachel te zijn. Deze lekt een beetje. Dus ik denk dat mijn brandstofpomp het begeven heeft of hij zit verstopt in de tank.

Esromade 0

4 jaar

Heb je misschien toch nog geluk . Als je zo'n filter bij de verversingstermijn open haalt kan je je verbazen zoveel vuil er in kan zitten . Maar zo'n groot filter verstopt raken komt maar een enkele keer voor .
Al dat vuil moet ook nog eerst door de pomp , Voor de pomp zit ook nog een wat grovere voorfilter .
Deze is ook te demonteren , hoe precies is verschillend maar wel te doen als de tank niet zo vol meer is .
Vaak is dit een grote schroefdop . Tank los nemen en wat laten zakken is vaak de boodschap.
De druk van de pomp wordt vaak afgeregeld op 3 bar . Soms bij de pomp al, maar als het systeem de brandstof circuleert dan is de drukregeling bij de verstuivers .
Pompdruk moet dan zeker 8 tot10 bar halen.

Succes.

Punt 50
badge

4 jaar

Thanks Punt. Dan zal de pomp wel stuk zijn gezien het feit dat het in 1 keer over was. Ik heb het filter eraf gehaald en als ik de auto op contact zet, hoor ik de pomp lopen maar er komt maar een miezerig straaltje uit die ik makkelijk tegen kan houden met mijn vinger. Die druk die jij aangeeft zit er nooit niet in. Ik weet hoe ik erbin kan. Gezien op google. Dus klusje voor morgen.

Esromade 0

4 jaar

Zo. Pomp los gehad. Leiding door geblazen. Er komt benzine uit de pomp en je hoort het in de tank klotsen als de pomp draait. Er komt denk ik een ongeveer1/4 liter per minuut uit. Overigens bouwt ie wel wat druk op in de slang naar de motor, want als ik de slang van de uitgang van het filter afhaal, dan verneem je dat er wel wat druk op staat en komt de benzine terug van de motor.
Maar geen enkele cilinder doet ook maar een poging tot aanslaan. Er komt ook geen benzine via de retourleiding terug naar de tank. Er lekt ook niets bij de motor. Hij verbrand niets en je ruikt ook geen benzine tijdens de startpogingen.

Esromade 0

4 jaar

Die opbrengst is ver beneden peil . De brandstof moet er uit komen als of je een kraan open draait met een doorlaat van 8 mm . Druk moet je meten , maar zo te horen is het zwaar onvoldoende.
Wat zweeft er op de bodem van de tank?? Ga na waar je het laatst hebt getankt . Ook bij een tankstation gaat er wel eens wat fout , maar ook daar worden filters in de pomp gebruikt en gewisseld .

Vr. Groet.

Punt 50
badge

4 jaar

Je heb helemaal gelijk. De straal alsof je een kraan open draait komt er inderdaad uit. Alleen het komt uit de pomp voordat het de leiding in gaat. Vandaar het geklots in de tank. Ik heb dat ding uit elkaar gehaald en het pompje getest in een bak benzine. Hij zuigt de benzine met groot geweld op en het spuit er gelijk weer uit aan de onderkant van de pomp. Dus die is intern zo lek als een mandje. Dus nu een nieuwe pomp scoren en dan zal de auto wel weer lopen.

Esromade 0

4 jaar

Tussen pomp en tankuitlaat zit vaak een stukje slang wat door der huidige fijne benzine oplost.
Deze verbinding houdt het geluid binnen de tank . Een nieuwe pomp kan altijd nog . Controleer de pomp op vuil ! Hevel de tank leeg en controleer ook op water.
Succes.

Punt 50
badge

4 jaar

Thanks. Het is echt de pomp zelf. Ik had alles geïnspecteerd en zag er allemaal goed uit. Echter de pomp was lek aan de onderkant. Naast de aanzuigopening. Daar spoot het eruit. Ik heb inmiddels een nieuwe pomp (compleet) alleen past de connector niet. Maar dat bouw ik wel om. Ik heb hem met losse draden getest en hij liep direct. Dus het probleem is opgelost. Vraag muj alleen nog af of de pomp stuk is gegaan aan de e10 of dat het gewoon pech/ouderdom van de pomp is.

Esromade 0

4 jaar

Volgens mij is dit een gevalletje "pech hebben " ! Misschien kon het zijn druk niet kwijt . Controleer of er na montage circulatie is met een nieuw filter.
Het gaat goed komen . Houd wel het oliegebruik in de peiling je geluk raakt een keer op . hi hi.

Vr. Groet.

Punt 50
badge

4 jaar

Zo. Nieuwe pomp is gemonteerd. Test rit gemaakt en verbazingwekkend. Ik vond hem al best wel snel. Maar nu loopt ie als een beest. Hij heeft veel meer power als voorheen. Nu met deze wetenschap denk ik dat de vorige pomp al heel lang slecht was.
Nog een paar kleine dingetjes er aan doen en hij is weer als nieuw.

Esromade 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.